Barbapapa.
13-05-2025 om 20:07
Kosten bij vader
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes

RoodVruchtje
14-05-2025 om 17:23
Barbapapa. schreef op 13-05-2025 om 21:24:
nee voor de rest geen afspraken. enige wat ik er bij heb laten zetten. is bij grote uitgaven dat ik mee betaal als dit financieel toelaat.
Als dit hetgeen is wat op papier staat, dan behoort zij (ex) dus voor het kadootje te zorgen. Ik neem aan dat jullie beiden destijds ook duidelijk is gemaakt wat er onder de kinderalimentatie valt?

rionyriony
14-05-2025 om 17:24
Nick90 schreef op 14-05-2025 om 16:30:
[..]
Eens met TO hier, veel vrouwen zien hun kinderen als een verdienmodel zodat ze met een halve werkweek toch op grotere voet kunnen leven. Schandalig dat vrouwen hier vinden dat een moeder een 24 uur oppas is die betaalt moet worden voor zorgen voor haar eigen kinderen.
Dat vraag ik me echt af hoor. Misschien als ze nog flink boos is dat ze denkt: laat hem maar bloeden. Je moet de pijn van een versmade vrouw niet onderschatten. Maar vaak zal hier geen sprake van zijn, zijn ze gewoon uit elkaar gegroeid en dan denk ik niet dat je de onkosten af wil schuiven; gewoon omdat het kan.

Ellori
14-05-2025 om 17:34
Nick90 schreef op 14-05-2025 om 16:30:
[..]
Eens met TO hier, veel vrouwen zien hun kinderen als een verdienmodel zodat ze met een halve werkweek toch op grotere voet kunnen leven. Schandalig dat vrouwen hier vinden dat een moeder een 24 uur oppas is die betaalt moet worden voor zorgen voor haar eigen kinderen.
En veel mannen behandelen vrouwen alsof ze zeer gierig en de duivel zelve zijn. Die alimentatie is er gewoon om er voor te zorgen dat de kinderen kunnen blijven leven zoals ze daarvoor ook al deden, niets meer, niets minder.
Overigens komt het gelukkig ook regelmatig voor dat moeder de persoon is die de alimentatie moet betalen. Zijn het dan de vaders die vinden dat ze als oppas betaald moeten worden om voor hun eigen kroost te zorgen?
En sinds wanneer ben je aan het oppassen als je voor je eigen kind zorg draagt?
Maar TO, suck it up en betaal gewoon dat kadotje. Want dat behoort gewoon tot de kosten die jij moet maken als kind bij jou is.

Nick90
14-05-2025 om 17:43
Ellori schreef op 14-05-2025 om 17:34:
[..]
En veel mannen behandelen vrouwen alsof ze zeer gierig en de duivel zelve zijn. Die alimentatie is er gewoon om er voor te zorgen dat de kinderen kunnen blijven leven zoals ze daarvoor ook al deden, niets meer, niets minder.
Overigens komt het gelukkig ook regelmatig voor dat moeder de persoon is die de alimentatie moet betalen. Zijn het dan de vaders die vinden dat ze als oppas betaald moeten worden om voor hun eigen kroost te zorgen?
En sinds wanneer ben je aan het oppassen als je voor je eigen kind zorg draagt?
Maar TO, suck it up en betaal gewoon dat kadotje. Want dat behoort gewoon tot de kosten die jij moet maken als kind bij jou is.
Ja en als een cadeautje niet uit alimentatie betaald kan worden? Ja papa moet daar maar voor dokken hoor want jij (kind) kost al genoeg tijd en geld, je pa moet maar weer schuiven want ik zit al continu met jou opgescheept. Over schade aan je kind toebrengen gesproken

Nick90
14-05-2025 om 17:46
achter elke weekendregeling zit een moeder die volwassen genoeg was om kinderen te krijgen en te begrijpen hoe het werkt. Meer zorgen is meer geld

Ellori
14-05-2025 om 17:49
Nick90 schreef op 14-05-2025 om 17:43:
[..]
Ja en als een cadeautje niet uit alimentatie betaald kan worden? Ja papa moet daar maar voor dokken hoor want jij (kind) kost al genoeg tijd en geld, je pa moet maar weer schuiven want ik zit al continu met jou opgescheept. Over schade aan je kind toebrengen gesproken
Nee, pa moet niet zo zeiken. Als het zijn weekend is zijn het zijn kosten.
Je zou het dik gedrukte ook anders kunnen opvatten he? Dat papa meot dokken en dat niet wilt omdat pa al alimentatie betaald. Want dat is wat er nu aan de hand is. Pa wil niet dokken terwijl hij toch ook echt volwassen genoeg was om te n**ken en kinderen te krijgen

Garfield77
14-05-2025 om 17:50
Poezie schreef op 14-05-2025 om 17:06:
[..]
Vader piept hier over het aanschaffen van een cadeautje hè. Als hij het allemaal maar oneerlijk vindt dan had hij andere afspraken met zijn ex moeten maken.
Logisch dat hij daar over piept hij betaald er immers al voor via de alimentatie. Blijkbaar moet werkelijk ieder dingetje apart vermeld worden bij een scheiding in het convenant omdat de moeder anders telkens weer met iets nieuws kan komen wat pa op de alimentatie moet betalen. Dan had zij het maar duidelijker moeten afspreken.

Poezie
14-05-2025 om 17:50
Nick90 schreef op 14-05-2025 om 17:43:
[..]
Och, arme papa. Zielig hoor, doordeweek alle tijd voor jezelf hebben en geen slapeloze nachten terwijl je de volgende dag weer moet werken. Nee, dan is een keer een cadeautje moeten kopen in jouw weekend draaaamaaaa!

Garfield77
14-05-2025 om 17:52
Pimpelmees67 schreef op 14-05-2025 om 17:21:
[..]
Ik verbaas me zelden meer over posts van jou maar deze slaat echt alles. Als vader een vent was geweest had hij ervoor gezorgd dat de zorg 50/50 was.
Wij weten die details niet. Misschien wilde To dat wel maar weigerde moeder dat. Dat gebeurd ook vaak genoeg.

linn19
14-05-2025 om 17:53
Nou de discussie onderling zo tussen forumleden zonder TO laat goed zien hoe vechtscheidingen ontstaan.

Nick90
14-05-2025 om 17:53
Ellori schreef op 14-05-2025 om 17:49:
[..]
Nee, pa moet niet zo zeiken. Als het zijn weekend is zijn het zijn kosten.
Je zou het dik gedrukte ook anders kunnen opvatten he? Dat papa meot dokken en dat niet wilt omdat pa al alimentatie betaald. Want dat is wat er nu aan de hand is. Pa wil niet dokken terwijl hij toch ook echt volwassen genoeg was om te n**ken en kinderen te krijgen
Ja en ma was volwassen genoeg om zwanger te raken. Pa kan ook zeggen dat feestjes niet in zijn weekend zijn ipv springen en blaffen omdat de moeder dat wil. Moeder houdt ook geen rekening met het welzijn van de kinderen zo.

Ellori
14-05-2025 om 17:55
Nick90 schreef op 14-05-2025 om 17:53:
[..]
Ja en ma was volwassen genoeg om zwanger te raken. Pa kan ook zeggen dat feestjes niet in zijn weekend zijn ipv springen en blaffen omdat de moeder dat wil. Moeder houdt ook geen rekening met het welzijn van de kinderen zo.
Maar echt, hoe kom je erbij dat moeder geen rekening houd met het welzijn van de kinderen? Ook dat kun je namelijk heel makkelijk weer omdraaien. Je kan ook zeggen dat pa geen rekening houd met zijn kind(eren) omdat hij zo moeilijk doet over een kadotje.

Tuinfluiter
14-05-2025 om 17:57
Persoonlijk zou ik om een paar cadeautjes per jaar niet zo moeilijk doen tenzij je de rest van de maand op droogbrood zit.
Ik zou samen met je ex om tafel gaan en goed afspreken welke zaken van de alimentatie betaald moeten worden en ook gelijk de verder gang van zaken rond de verzorging van de kinderen bespreken. Zijn jullie beide nog wel tevreden over de gang van zaken wat kan beter wat anders en kijk daarbij vooral naar het belang van de kinderen.
Jij denkt vooral aan geld maar misschien is je ex niet tevreden over de taakverdeling.
De fiets bv de meeste kinderen van gescheiden ouders hebben er één die gewoon meegaat met het kind als die van ouder wisselt. Ik zou dan als moeder ook geen fiets voor bij vader kopen.

MMcGonagall
14-05-2025 om 18:15
Strikt bekeken moet moeder voor het cadeautje zorgen, volgens de gangbare alimentatieregels. Het is echter ook een eenvoudige manier om (immaterieel) krediet op te bouwen bij je ex. Trek er tien euro voor uit, koop wat leuks, en je bent een toffe pa. Idem trouwens voor de verjaardagstraktatie van je eigen kind. Mijn ex heeft die een keer geregeld, heeft er ook gelijk flink werk van gemaakt, en het was een hit onder de schoolpleinouders. Mijn kind had overigens toen we vlak bij elkaar woonden gewoon één fiets. Alleen toen ze klein was hadden we er twee omdat het dan speelgoed is en niet primair een vervoersmiddel. Speelgoed in je eigen huis moet je zelf aanschaffen.
Overigens was ik de meest werkende en de meest zorgende en ik had dat ook niet anders gewild. Idem voor mijn ex die ik meer dan om het weekend zo ongeveer door zijn strot heb geduwd. Later was hij daar wel blij mee overigens.

Ellori
14-05-2025 om 18:25
MMcGonagall schreef op 14-05-2025 om 18:15:
Strikt bekeken moet moeder voor het cadeautje zorgen, volgens de gangbare alimentatieregels. Het is echter ook een eenvoudige manier om (immaterieel) krediet op te bouwen bij je ex. Trek er tien euro voor uit, koop wat leuks, en je bent een toffe pa. Idem trouwens voor de verjaardagstraktatie van je eigen kind. Mijn ex heeft die een keer geregeld, heeft er ook gelijk flink werk van gemaakt, en het was een hit onder de schoolpleinouders. Mijn kind had overigens toen we vlak bij elkaar woonden gewoon één fiets. Alleen toen ze klein was hadden we er twee omdat het dan speelgoed is en niet primair een vervoersmiddel. Speelgoed in je eigen huis moet je zelf aanschaffen.
Overigens was ik de meest werkende en de meest zorgende en ik had dat ook niet anders gewild. Idem voor mijn ex die ik meer dan om het weekend zo ongeveer door zijn strot heb geduwd. Later was hij daar wel blij mee overigens.
Volgens mij is alimentatie strikt genomen om voor het kind te zorgen, niet om er voor te zorgen dat je als niet-verzorgende ouder mag eisen/verwachten dat de verzorgende ouder kadotjes betaald terwijl kind bij jou is.
En is tijdens de omgangsweekenden de niet-verzorgende ouder verantwoordelijk voor de dagelijkse kosten van het kind. Dit betekent dat als het kind tijdens het weekend bij de vader is en er een feestje plaatsvindt, het redelijk is dat de vader de kosten voor een cadeau op zich neemt.