Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
KGO

KGO

25-12-2011 om 22:30

Krabben

Hallo,
Dochterlief (11, ASS) krabt steeds wondjes open. Nu op haar neus en op haar hoofdhuid. Op de neus wordt ongetwijfeld een mooi litteken en op haar hoofd is ze nu op een plekje van 1 cm2 kaal.
Ze zegt dat ze eraf wil blijven maar het lukt haar niet en schiet vervolgens in de stress.
Wie heeft tips om haar (en mij) te helpen....?

Karin

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

26-12-2011 om 08:22

Huisarts

Ik zou ermee naar de huisarts gaan. Bv fucidin helpt erg goed, dat is een zalfje dat je op recept kan krijgen, het helpt heel snel.
Hoe je het gedrag kan proberen af te leren is iets anders, daar kan ik je helaas geen advies in geven.

Karmijn

Karmijn

26-12-2011 om 13:30

Afdekken

Is het misschien een idee om de wondjes af te plakken met een 'kaasplak'. Dat is een soort van schuim/gel verband, wat een paar dagen op de huid kan blijven zitten. Als je eraan friemelt, blijft het ook aardig zitten. Het verband is huidkleurig, je ziet het wel, maar je loopt niet compleet voor aap volgens mij. Een open gekrabd wondje is ook niet heel mooi.
Ze zijn wel aardig duur, een paar euro per verpakking, maar je kunt zonder problemen stukjes van de plak afknippen en de rest dan tot later bewaren.
http://www.huidziekten.nl/woundcare/keuzetabel/wondzorg/duoderm.htm
http://tegaderm3.wikispaces.com/Duoderm+Dressings+Information+and+Application

Je hebt ook nog hele dunne, doorzichtige huidjes (bijv. tegaderm of opsite), die je over een wond kunt plakken , maar dan zie je het wondje er door heen en die laten eerder los, dan 'kaasplakken'.
http://www.huidziekten.nl/woundcare/keuzetabel/wondzorg/tegaderm.htm

Karmijn

Karmijn

26-12-2011 om 13:43

Oh ja,

Deze verbanden kun je bij de apotheek kopen. Misschien dat ze op doktersrecept zelfs door de verzekering vergoed worden, dat weet ik niet.

Maar het is echt fijn spul, dus ik zou persoonlijk die paar euro eraan wagen. In de links die ik gaf, staat dat er een overlap moet zijn van drie centimeter tussen de wond en de rand van het verband, maar in de praktijk doet men dat lang niet altijd. Op een moeilijke plek, houd ik ook wel een overlap van een centimeter of nog minder aan, net wat haalbaar is. (anders zou je misschien denken dat de hele neus van je dochter onder dat spul zou moeten komen en dat is echt niet nodig, ik zou het gewoon op maat knippen met een halve centimeter overlap en dan kijken hoe het blijft zitten)

Quin van der Veer

Quin van der Veer

26-12-2011 om 15:02

Zinkzalf

En als je het nu eens insmeert met een dikke laag zinkzalf? Misschien kriebelt het wel gewoon? Zoon had hier vorige week ook zo'n plek (op zijn kruin) waar hij niet van af kon blijven, 2 keer zinkzalf erop en hij had zelfs de neiging niet meer om te krabben.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-12-2011 om 15:44

Handschoenen

Een tijdje terug in de Balans een verhaal over een meisje wat aan velletjes trok aan haar handen. Niets hielp, tot ze handschoenen aandeden. Van die hele dunne. Waarschijnlijk ,an je op de site het artikel terug vinden, het is van dit jaar.

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.