Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Leerlingenvervoer


Leerlingenvervoer schijnt al jaren drama te zijn. Ik geloof dat dat een dezer dagen ook in de tweede kamer of een of andere commissie besproken wordt. Kinderen die soms wel 5-6 uur per dag in een taxi zitten, niet opgehaald worden, bij de verkeerde school of het verkeerde huis worden afgezet en daardoor trauma's oplopen omdat ze het niet kunnen handelen.

Ik zou in jullie geval kijken of fietsen een oplossing is, als je zoon dat aan zou kunnen. 
Of dat hij op de dagen zonder zorgboerderij bijvoorbeeld een hele dag naar school gaat en op de dagen dat hij naar de zorgboerderij gaat eerst thuis is. 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 19:57 Topicstarter

Bloem1970 schreef op 13-10-2022 om 19:07:

helaas een bekend verhaal. Leerlingvervoer is zoals eerder gezegd, voor vervoer van huis naar school en terug. Er is echter wel wat mogelijk naar de zorginstantie!!! En dat is vervoer vanuit de jeugdwet en dit moet door de gemeente inderdaad geregeld worden. Dus helaas wordt dat een hoop gebel en geregel.
En eerlijk gezegd, mijn kind wordt godzijdank wat ouder, is niet meer volledig verkeersonveilig, zit nu meest thuis en bouwt met babystapjes op. En gaat waarschijnlijk dus op de fiets, want 1 tot 1,5u in de taxi voor 9 km is niet ongewoon.
H taxivervoer hier in de buurt is door het Europees aanbesteden zo uitgewrongen dat er al meerdere bedrijven op failliet zijn gegaan en alle flexibiliteit en meedenken eruit bezuinigd zijn.

Ja het is wel een te moeilijk verhaal met een taxipas ofzo, mogelijk. Tja veel te moeilijk verhaal voor een jong kind. Daarom er voor die enige dag vanaf gezien. Op de fiets kind brengen en halen door de stad kost al veel tijd. Ik heb altijd op tien minuten kwartiertje van school af gezeten met de fiets. Dus ik wist dat ik er veel mee bezig zou zijn vtv. Dat we enorm veel tijd mee gemoeid zijn. 

Alles voor dat het nu slaagt naar school te gaan. 
Gelukkig worden ze ook ouder.

Het punt is meer dat het al veel is voor hem om en zich staande te houden. En uit te breiden en zonder begeleiding. Er komt steeds een dingetje bij. En het is voor dat hij naar school kan hè. Dus ik doe er alles voor zeg maar.

Maar hij raakt wel van slag door steeds weer een ander verhaal met vervoer. Dus liever niet. En het kost echt belachelijk veel tijd. Ook dat opbouwen van school. Ik neem ook maar aan dat dit het beste is.


Ik geloof ook dat het bezuinigen en vinden van personeel niet makkelijk is. Het is best werk waar je goed in moet zijn. Drukke kinderen, allemaal met hun probleempjes. En dan ook nog zo goedkoop mogelijk. Mijn zoon heeft de terugweg ook steeds een andere chauffeur. Je ziet ook dat ze het met liefde doen als ze geschikt zijn. Ik maak vaak nog wel een praatje. Omdat ik ook dankbaar ben dat dit gedaan wordt. 

Had ik maar een auto en kon ik maar op de fiets. Ik keek altijd beetje minachtend naar die taxibusjes. Bijna de hele school komt met busjes, ik was altijd zo blij dat ze daar niet in hoefden en ik ze gewoon kon brengen en halen. 
Misschien doet het me ook extra pijn omdat het zo lelijk is gegaan dat we hier voor hebben moeten kiezen. Er is gewoon geen andere keus. En het gaat goed dus ik ben vooral blij met deze school. 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 20:06 Topicstarter

Klopt, je wilt ook niet nog meer druk op ze leggen. Maar t is wel vanaf begin af aan heel rommelig.

Het begon al fout net dat kind volgens de taxi naar school x moest. En ik zei nee dat klopt niet, hij moet naar school y. Nou daar had ik de gemeente alweer nodig. Die waren twee weken met vakantie. Ik heb weken wakker geleden einde zomervakantie. Ik bel ze niet meer, ik doe alles via mail. Zodat ik zeker weet wat ik heb gedaan en geschreven. Echt horror af en toe. 
Nou verkeerd afzetten inderdaad. Maar gelukkig zijn de chauffeurs wel heel ok. 

Fietsen kan echt niet. Denk 1,25 uur ik niet nog niet red. Zoon al helemaal niet. En nee hij gaat niet achterop. Ik heb een ouderwetse fiets. 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 20:07 Topicstarter

kleinejongen schreef op 13-10-2022 om 20:06:

Klopt, je wilt ook niet nog meer druk op ze leggen. Maar t is wel vanaf begin af aan heel rommelig.

Het begon al fout net dat kind volgens de taxi naar school x moest. En ik zei nee dat klopt niet, hij moet naar school y. Nou daar had ik de gemeente alweer nodig. Die waren twee weken met vakantie. Ik heb weken wakker gelegen einde zomervakantie. Ik bel ze niet meer, ik doe alles via mail. Zodat ik zeker weet wat ik heb gedaan en geschreven. Echt horror af en toe.
Nou verkeerd afzetten inderdaad. Maar gelukkig zijn de chauffeurs wel heel ok.

Fietsen kan echt niet. Denk 1,25 uur ik niet nog niet red. Zoon al helemaal niet. En nee hij gaat niet achterop. Ik heb een ouderwetse fiets.

Dit is zo geen haalbare kaart.
Kan hij echt niet terug naar zijn oude school of een andere school meer in de buurt?

is het mogelijk om evt een bekende een vergoeding te geven om vast te gaan rijden? 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 21:17 Topicstarter

Mijn ouders zijn inmiddels allebei krakkemikkig. Incidenteel is er iets mogelijk, moeten vanuit dorp komen. Het is echt niet anders. 
Maar ik laat de zorgverlener nu eerst haar gang gaan. Zij belt het wijkteam wel. Ben bang dat ik met die taxipas moet doen. 
Vind het toch raar, dat naar bso ook niet kan. Niet dat ik daar gebruik van maak. Het is misschien veel gedoe maar ik heb nou eenmaal ook die schooltijden bedacht. Het gaat er ook echt om dat hij liever twee uur met plezier naar school gaat ipv twee uur goed en de rest van de dag niet gaat. Dat is nu juist wat we gaan uitvinden. Hij gaat woensdag al niet naar school. Dus het zijn maar vier dagen in de week. De leraar is die dag vrij. 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 21:18 Topicstarter

kleinejongen schreef op 13-10-2022 om 21:17:

Mijn ouders zijn inmiddels allebei krakkemikkig. Incidenteel is er iets mogelijk, moeten vanuit dorp komen. Het is echt niet anders.
Maar ik laat de zorgverlener nu eerst haar gang gaan. Zij belt het wijkteam wel. Ben bang dat ik met die taxipas moet doen.
Vind het toch raar, dat naar bso ook niet kan. Niet dat ik daar gebruik van maak. Het is misschien veel gedoe maar ik heb nou eenmaal ook die schooltijden niet bedacht. Het gaat er ook echt om dat hij liever twee uur met plezier naar school gaat ipv twee uur goed en de rest van de dag niet gaat. Dat is nu juist wat we gaan uitvinden. Hij gaat woensdag al niet naar school. Dus het zijn maar vier dagen in de week. De leraar is die dag vrij.

bso was in mijn woonplaats wel een optie. Maar af laten zetten bij schoonouders als ik een afspraak had niet. Het is zo lastig om zaken te regelen als je kinderen hebt met speciale behoeften. Bij mijn jongste heb ik met school, wel speciaal onderwijs, afgesproken dat hij een dutje mocht doen als hij heel erg moe was. 

kleinejongen

kleinejongen

13-10-2022 om 21:48 Topicstarter

Eigenlijk ben ik wel blij dat ze mij belde vanuit de begeleiding, of de zorg dan wel nodig bleef naast school. Maar na overleg vinden ze dat ik eigenlijk wel die twee middagen moet pakken. Ook voor mezelf. Heb net Corona gehad en ben beetje overbelast moe. Maar het is wel goed dat hij ergens is ipv thuis. Elke beweging die hij maakt is goed. Hij doet het ook erg goed met ze. 
Ik kan maar heel beperkt iets doen en afspraken erom heen tja soms is het zo dat ik dan maar ga als hij er wel is. Dan is hij even alleen of zijn zus thuis. Zolang hij niets hoeft, gaat dat wel. Verder moet je hele duidelijke afspraken maken. 
Zoon gaat na het douchen altijd even dutten. Vervolgens valt hij dan soms in slaap en is het zijn bedtijd nog niet. Maar dan laat ik hem mooi slapen natuurlijk. 

Ik hoop dat je iets kan regelen. Ik vind het namelijk zo fijn om te horen dat nu toch lijkt dat je kind op zijn plek zit. Nu zelfs al met een uur extra en minder begeleiding. Dat klinkt echt goed. 

Ik weet niet of je een rijbewijs hebt en of je het financieel redt maar er zijn ook deelauto's. Zou je af en toe zo'n auto kunnen pakken om je kind van A naar B te brengen. Sowieso is het leerlingvervoer een drama op dit moment. Er wordt niet zo netjes omgegaan met kwetsbare kinderen. 

Is thuisonderwijs geen optie? En daarnaast beetje uitbreiding zorgboerderij?

Bolmieke schreef op 14-10-2022 om 08:40:

Is thuisonderwijs geen optie? En daarnaast beetje uitbreiding zorgboerderij?

Dat zou ik nu juist geen optie vinden nu het net voorzichtig weer de goede kant op gaat. 

Ik hoop dat je het zo geregeld krijgt. Gaat het om 1 dag? In sommige gemeentes wordt vrijwilligerswerk gecoördineerd waaronder bijvoorbeeld maatjesproject. Misschien is daar iemand te vinden die dit tegen onkostenvergoeding wil doen? En dat je dan zelf naar de zorgboerderij gaat om hem weer op te halen? Maar dan heeft hij natuurlijk weer geen fiets daar...

Heb je stichting MEE als eens gevraagd om mee te kijken?
En bij een taxivervoerder mogen ze wel naar een ander adres brengen, maar dan moet daar opdracht voor komen vanuit de gemeente. Dus blijven aankloppen bij het wmo-loket van je gemeente. En evt. jeugd en gezin betrekken. 
Het klinkt eigenlijk alsof je een beetje overbelast bent momenteel door alles voor elkaar te krijgen. 

kleinejongen

kleinejongen

14-10-2022 om 13:46 Topicstarter

Plantenbak schreef op 13-10-2022 om 22:50:

Ik hoop dat je iets kan regelen. Ik vind het namelijk zo fijn om te horen dat nu toch lijkt dat je kind op zijn plek zit. Nu zelfs al met een uur extra en minder begeleiding. Dat klinkt echt goed.

Ik weet niet of je een rijbewijs hebt en of je het financieel redt maar er zijn ook deelauto's. Zou je af en toe zo'n auto kunnen pakken om je kind van A naar B te brengen. Sowieso is het leerlingvervoer een drama op dit moment. Er wordt niet zo netjes omgegaan met kwetsbare kinderen.

Ah wat lief dat je dat zegt. Deze school is gewoon veel beter, simpel gezegd. Ik hoor helaas nog veel over de oude school, negatieve verhalen. Het is zo jammer dat ik daar te lang mijn beste beentjes in voor heb gezet, ten koste van onszelf.

Ik heb een rijbewijs alleen al paar jaar geen auto meer. Ik had eerder maatschappelijk werk maar daar ben ik vanwege de eigen bijdrage maar mee gestopt. Ik weet zelf prima hoe maar soms is het gewoon veel voor een alleenstaande ouder. In ver verleden ooit die greenwheels gehad maar ook die hoge borg zit er niet in ben ik bang. 
Wel bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het gewoon die taxipas moet worden. Het is zo jammer, als je in een situatie met een kwetsbaar kind zit weet je hoe belangrijk die ritjes goed geregeld tellen. Helaas zie ik ook geen verbetering vanuit de politiek. 
De zorgboerderij belde me er vandaag nog over. En ze gaan gewoon kijken of vanaf week 2 na de vakantie er wellicht iets geregeld kan worden. Die van het wijkteam is een goede hoor. Zij ergert zich ook dood aan al dat moeilijke gedoe met school. En nu dan niet de school maar het vervoer. Ze kan helaas geen regels veranderen maar ik weet wel dat ze steeds haar best heeft gedaan en mij heeft gesteund. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.