Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
KGO

KGO

14-04-2010 om 21:44

Leessuggesties gevraagd asperger

Hallo,
Wie kan me adviseren over een goed, handig boek(boeken) over Asperger? En is er een specifiek goed boek over meisjes en Asperger?
Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nickelo

Nickelo

15-04-2010 om 10:14

Tony attwood

Ik heb na de diagnose een boel boeken gelezen.

Tony Attwood vond ik het beste. Hij heeft ook een speciaal boek geschreven heeft over meisjes en vrouwen met Asperger: http://www.autsider.net/boeken/details.php?boekID=175
Hij heeft dit samen met Temple Grandin gedaan: een vrouw met Asperger. Nu heb ik een zoon, maar ik vond Tony Attwood echt de beste uit onderstaand rijtje. Als ik jou was zou ik dat boek zeker gaan lezen.

Tony Attwood: Hulpgids Asperger
Deze vond ik het beste. Het is een dik boek, maar het biedt ontzettend veel handvatten in de aanpak. Ik heb voor mijn zoon de Sociale Gereedschapskist ontworpen met de tips in het boek.

Caroline van der Velde: Pubergids Autisme
Ik heb dit boek gekocht voor mijn zoon, maar hij leest het niet. Het mooie van dit boek vond ik het lijstje met kenmerken van neurotypischen. De manier waarop iemand met autisme de vreemde gedragingen van een niet-autist omschrijft. Het geeft een goede invalshoek van hoe autisten naar ons kijken. Ook legt ze dingen uit over non-verbaal gedrag, die iemand met Asperger kunnen helpen om zijn gedrag aan te passen.

Simon Baron-Cohen: Het essentiële Verschil: De waarheid over de Mannelijke en Vrouwelijke Hersenen
Een meer wetenschappelijke benadering van hoe hersenen werken en wat dit betekent voor de hersenen van autisten. Voor mij een eye-opener en een verklaring. Het biedt geen oplossingen, maar wel begrip over de oorsprong.

Liane Holliday Willey: Doen alsof je normaal bent
Een boek geschreven door een moeder die zelf Asperger heeft. Voor mij was dit boek vooral een geruststelling dat de toekomst van mijn zoon er nog best positief uit zag. Na de diagnose en de eerste dingen die ik las (' de meesten zullen nooit zelfstandig kunnen wonen') was ik wat depri. Liane geeft een mooi inzicht in haar beperkingen en haar krachten. Tony Attwood heeft overigens veel contact gehad met haar voor zijn boeken.

Daniel Tammet: Op een blauwe dag geboren
Deze man heeft Asperger en is hoogbegaafd. Hij beschrijft zijn leven en liefdes. Hij vertelt hoe hij zijn sociale beperkingen weet te overwinnen. In 1 ruk uitgelezen.

Luke Jackson: Mafkezen en het Aspergersyndroom
Een jongen van 13 vertelt over zijn leven. Ik had het boek gekocht omdat ik hoopte dat mijn zoon het interessant zou vinden. Boek ligt nog op zijn kast. Ik vond het wel aardig geschreven, maar ik vroeg me steeds af hoe zijn moeder, alleenstaand en 7 kinderen, dit ooit aangekund had. Ik vind het namelijk al moeilijk.

Peter Vermeulen: Hoe brein bedriegt: als autisme niet op autisme lijkt
Ik vond het na de diagnose heel moeilijk om te zien dat hij Asperger had. Hij had zoveel gedrag dat vooral niet op autisme wees. In dit boek wordt uitgelegd hoe je met verstand autisme kunt camoufleren en compenseren. Ik zag toen opeens hoeveel sociaal gedrag mijn zoon geleerd had, maar dat voor hem dus inspanning betekende.

Peter Vermeulen: Ik ben speciaal
Dit is meer een werkboek. Een soort sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen met autisme. De methoden zijn wat meer concreet gemaakt. Wij hebben er niet zo heel veel uitgehaald, omdat ik bij Tony Attwood al genoeg vond. Maar als je het lastig vindt om de theoriën van Attwood in praktijk te brengen, dan helpt dit boek wel. Je kunt de werkbladen uitprinten en samen met je kind bespreken. Het is overigens wat meer gericht op een gemiddelde intelligentie.

Daarna ben ik maar eens een tijdje gestopt met lezen

Jessica de Vries

Jessica de Vries

20-04-2010 om 11:34

Titel van het boek

Hoi Karin, Er is een boek dat gaat over meisjes met Asperger. Dat boek heet: "Meisjes en vrouwen met Asperger" en is van de uitgeverij Pica. Het isbn-nummer is: 9789077671221 Het is een verhalenboek met bijdragen van diverse (ervarings)deskundigen. Ik heb het destijds aangeschaft omdat mijn zoon de diagnose Asperger kreeg en ik heel veel behoefte had om mezelf te informeren over dit onderwerp en ik steeds meer van mezelf herkende in kenmerken van Asperger. Er ging een wereld voor me open en er viel opeens een jaartje of 35 jezelf anders/vreemd voelen op zijn plek Er zullen misschien wel meer boeken specifiek voor meisjes zijn maar deze schiet me zo te binnen. Groet, Jessica

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.