Rafelkap
07-02-2012 om 11:59
Luierdilemma 'school'
Volgens kdc moet kleuterzoon een andere maat luier, maar thuis verschonen wij hem kennelijk vaker en wordt hij bijna nooit nat.. Helaas geeft zoontje het op kdc slecht aan, zij bieden hem dan ook geen ondersteunde communicatie (iets wat wij thuis wel doen en wij kort geleden boos over zijn geweest dat zij dat zoals afgsproken nog steeds niet doen)
Ik heb nu wel via de huisarts een indicatie zodat we op zoek zijn naar een grote maat, via de apotheek.
Ik snap ook wel dat ze op het kdc een x aantal niet zindelijke kinderen hebben, maar als ik de proefverpakking tena zie dan is dat luierbroekje veel te groot. Volgens mij past zoon (19 kilo) nog prima in zijn oude pamper (= voor 16+).
Wat te doen: toch op zoek naar een andere luier voor op kdc of hameren op die ondersteunende communicatie?
(iemand trouwens een idee welk merk luierbroekje na pamper nr 6)

Philou
07-02-2012 om 14:12
Zelf?
Als jij hem leert hoe het om moet, zou hij het voor een deel dan zelf kunnen doen. Als de luier hem aangereikt wordt? Of misschien ook het potje introduceren?

Karmijn
07-02-2012 om 14:22
Beide
Ik zou beide doen. En zorgen voor grotere luiers, of verschillende soorten, dan kunnen ze uitproberen waar ze gelukkig van worden. Dan ben jij meewerkend en dat vinden ze nu eenmaal fijn. Ik zou ze ook uitvoerig in het besluitvormingsproces betrekken. Aan welke luier denken jullie dan? Wat hebben jullie voor een luiers voor de andere kinderen? Het is zo moeilijk om dat voor ons in te schatten, wat is nu precies jullie wens?
En hameren op die juiste communicatie. Want dat is natuurlijk heel belangrijk. Hoe communiceert je zoon bij jullie? Met verwijzers? Zit er een probleem achter waardoor ze niet door hebben dat jullie zoon probeert te communiceren? Kunnen ze niet een paar keer per dag aan hem vragen hoe het met zijn luier is?

Anneque
07-02-2012 om 15:04
Communicatie
Ik zou sowieso (nog los van dit luierprobleem) erop blijven hameren dat ze de ondersteunende communicatie gebruiken, zéker als dat ook al toegezegd is dat ze daar energie in zullen steken. Schandalig dat dat steeds maar niet gebeurt.
Verder kun je op recept grotere luiers krijgen, moet je ff bij de verzekering navragen hoe ze dat vergoeden. Onze verzekering verstrekte ze in natura, dan krijg je ze van de apotheek (of eoa medisch centrum, dat verschilt). Let op: die wij kregen vielen megagroot, meet het goed na, of neem de kleinste maat).
En is er echt niet af te spreken dat ze hem even elk uur checken op het kdc?

judith70
07-02-2012 om 19:38
Hoi
Ik zou sowieso bij het KDC hameren op die ondersteunende communicatie. NIet alleen voor dit probleem, maar communicatie is de basis om samen te leven! Dus verwijzers, picto's net wat je zoontje het beste snapt
Voor onze zoon zijn we na de pamper nummer 6 overgestapt op libero nummer 7. Is niet in de winkel te koop, wel via de apotheek of bedrijven van hulpmiddelen. Zelf hebben we goede ervaringen met CSE uit Ooisterhout, een mailtje en twee dagen later brengt de post weer een voorraad voor 2 maanden.
De libero nummer 7 heeft hij tot vorig jaar gedragen hij was toen ruim 7 en ongeveer 23 kg. Nu gebruiken we de kleinste maat Abena.

Rafelkap
07-02-2012 om 19:54
dank voor jullie steun en ook het noemen van wat merken! Ik heb voor ons zoontje een fotoboek gemaakt met intussen wel 60 foto's waar hij goed wegwijs mee is, als hij gepoept heeft pakt hij het plaatje met een drol of met een luier - of hij zegt het, maar hij heeft nu eenmaal 'iets' waardoor hij soms niet meer weet hoe hij de dingen moet zeggen. Wij vinden het ook schandalig dat er ondanks afspraken hierover zo weinig mee wordt gedaan op het kdc. (vandaar ook dat we daar weg willen) dus ja: maar beide doen: hameren en ook hen vragen om tips. Libero zullen we ook eens uitproberen, ik ga morgen weer naar de apotheek.
dank jullie wel!

mijk
08-02-2012 om 16:42
Wat stom!
je hebt er geen donder aan maar ik zit me hier toch helemaal op te winden. Leert je zoon om te vertellen wat er met hem aan de hand is, wil men het niet weten. Zijn ze nou helemaal!
Knuf MIJK