Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Elvira

Elvira

30-05-2016 om 09:40

Luiertip!: voor (nog) niet zindelijke kinderen of bedplassers

Voor mijn autistische dochter die dag en nacht nog niet plaszindelijk is gebruikte ik voor heen drynights of pyjamabroekjes van de kruidvat. Sinds vrijdag zijn we overgestapt op Tena slips, die tegen alle verwachtingen in goedkoper zijn dan de eerder genoemde luierbroekjes. En ze nemen ook nog eens veel meer op.

https://www.123drogisterij.nl/tena-slip-original-plus-small-plastic-buitenkant-211426

vanaf 2 pakken heb je geen verzendkosten

Groet Elvira

Vergoeding

Misschien een open deur, maar je weet toch wel dat bij een kind vanaf 5 jaar dat niet zindelijk is ( dus niet bij enkel bedplassen) incomateriaal door de basisverzekering vergoed wordt? In sommige situaties zelfs vanaf 3 jaar.
Hier zijn we erg tevreden met Abena Abriform voor s nachts en Abena inleggers voor af en toe overdag.

Elvira

Elvira

07-06-2016 om 12:18

luiervergoeding

Die hadden we eerst toen ze zowel overdag als 's nachts nog niet droog was. We hadden toen luierbroekjes van absorin. Toen ze in december plotseling overdag droog was, zijn we overgestapt op drynites, omdat de luiers niet vergoed werden bij bedplassen. Echter is ze in maart weer begonnen met weer in haar broek te plassen. Dus hebben weer een aanvraag ingediend, 1 x afgewezen en wachten nu op reactie van cz. Tot die tijd, moeten we ze zelf betalen.

Mijntje

Mijntje

07-06-2016 om 12:26

Elvira

Heb je ook een verwijzing van de huisarts meegestuurd? Als je kind door ziekte of stoornis (nog) niet zindelijk is komt je kind denk ik wel in aanmerking voor vergoeding.
Vervelend voor jullie, deze luiers zijn behoorlijk duur.
Ik weet niet hoe oud je dochter is? Wij kwamen er pas laat achter dat dit vergoed werd, eigenlijk toen de grootste pamper te klein werd, het was toen ook wel duidelijk dat ons kind ws nooit zindelijk zou worden.

Elvira

Elvira

07-06-2016 om 13:32

Mijntje

Onze dochter Lotte is nu bijna 9. Uiteraard heb ik de verwijzing meegestuurd, echter gaat het nu om een aanvraag na een stopzetting, dat is best te begrijpen dat ze er wel eens moeilijk over kunnen doen. Verder vind ik de bovengenoemde luiers best meevallen, ze zijn goedkoper dan drynites, daarvoor had ik op de tip geplaatst

Mijntje

Mijntje

07-06-2016 om 13:39

Ja idd

Als je de bonnetjes bewaard krijg je het misschien nog terug. Als het lang duurt moet je er gewoon even achteraan bellen.

Mijn zoon 13 ook nog hardnekkige bedplasser

Hallo allemaal,

Mijn zoon van 13 is een hardnekkige bedplasser. We hebben in de loop der jaren van alles geprobeerd. Tot ziekenhuis opnames aan toe. Misschien ben ik een verschrikkelijk slechte moeder maar ik stuur hem naar bed met een broekluier (tena slip small). Daar is hij natuurlijk niet trots op en schaamt zich daar ook voor. Maar wat ik zeg we hebben van alles geprobeerd. We hebben een hele tijd ook luierbroekjes geprobeerd van diverse merken. Resultaat was dat zijn pyjama/bed nog vaak een beetje nat was. Toen we vorig jaar op vakantie zouden gaan heb ik tena slips besteld. Dat gaf nogal weerstand. Dat begrijp ik ook echt heel goed. Ik heb hem laten inzien dat ik niet elke dag wilde of kon wassen. Dat het de enige optie was. Met heel veel tegen zin toch een week voor we op vakantie gingen mee gestart. Hij vond het voorschut hij was geen baby zij hij. Na twee nachten merkte ik al dat hij beter sliep geen nat bed of pyjama meer had en dat hij vrolijker leek. Na de vakantie heb ik weer nieuwe bestelt toen ze op waren. Zonder met hembte overleggen. Hij draagt ze nu nog steeds elke nacht. Ik heb geen tijd om elke dag zijn beddengoed te wassen. Ben ik nu een slechte moeder. Als ik hier de verhalen lees voel ik me soms echt slecht. Voor mij gevoel heb ik geen keus. En die tena slips zijn echt geweldige luiers.

Mijntje

Mijntje

17-08-2016 om 13:36

Mieke

Natuurlijk ben je geen slechte moeder als je je kind 's nachts een luier geeft. Waarom je kind plagen met een nat bed en een gebroken nacht, als je al zoveel hebt geprobeerd.

Zoon 13 niet zindelijk snachts

Bedankt voor je reactie. Wat ik lees soms maar ook wat ik van andere te horen krijg lijkt het wel of het niet geaccepteerd wordt. Met onze zoon is verder niets aan de hand. Hij doet het goed hij sport is vrolijk. Alleen dat bedplassen zit hem dwars. Ik laat hem niet de keus of hij wel of niet wil dragen. Maar ik denk dat het voor alle partijen zo nu beter is.

tictac

tictac

17-08-2016 om 15:26

dochter van 12

Sliep tot een half jaar geleden ook iedere nacht met een luier. Gelukkig is ze nu wel droog en wordt ze wakker als ze moet plassen. In een nat bed slapen is toch veel vervelender dan met een luier om slapen?

Dank je tic tac

Dat denk ik ook. Ik weet niet of je omgeving daarvan wist en hoe daar op reageerde. Ze weten het allemaal beter. En waarom dan geen drynites of zoiets. Ik snap die kritiek wel maar ze staan er smorgens niet bij. Ik zelf moet heel eerlijk zeggen dat ik dat probleem zo niet zie. Is toch niet zo erg. Ja het ziet er uit als een pamper. Maar wel droog. Hij droog bed en wij minder werk. Ik heb het gevoel dat hij rustiger slaapt wn meer uitgeslapen is. Ja tuurlijk zie ik het ook liever anders. Net als hij. Als ik er niks over zeg wordt er niet over gepraat en dan doet hij hem gewoon aan. Gelukkig nu ook voort zelf smorgens af. Dat vond hij zelf vies en liet hij me tot voor kort doen.

Appeltje

Appeltje

17-08-2016 om 17:00

mieke01

Jongste hier is net 12, en heeft af en toe nog een natte onderbroek. Geen 'bedplasser' meer dus in de technische zin van he woord, want hij wordt dan wakker van de nattigheid voordat de plek groot genoeg is dat z'n bed nat wordt (soms nog een stukje bed of dekbed). Ik maak 'm overigens regelmatig nog wakker om te gaan plassen als ik zelf ga slapen, zeker als ik weet dat hij overdag veel buiten is geweest en niet veel geplast heeft. En hij moet echt plassen als hij 's avonds gaat slapen, anders gaat het geheid mis.

Omdat het - na aantal plaswekker-trajecten, pillen en vaak wakker maken, hij heeft ook lang die dry nights gedragen - vanzelf geleidelijk beter is gegaan, heb ik er wel vertrouwen in dat het uiteindelijk vanzelf ophoudt. Op scoutingkamp is het dit jaar ook goed gegaan, vorig jaar nog een natte slaapzak . .

Wat ik wil zeggen eigenlijk, gaat over dit stukje: "Als ik er niks over zeg wordt er niet over gepraat en dan doet hij hem gewoon aan." Ik heb het toch altijd regelmatig besproken én met hem (hij kan nogal bozig zijn . . maar toch) gezocht naar oplossingen, en informatie geprobeerd te geven en hem regelmatig naar de wc gestuurd overdag (daar reageerde hij eerst boos op en vond het flauwekul, geloofde niet dat het invloed had, wilde er niet over praten etc). Ik weet dus niet of je het met het bespreekbaar houdt en samen blijft zoeken naar een oplossing, maar het lijkt me nuttig dat het openlijk bespreekbaar blijft.

Appeltje

Appeltje

Het is niet dat het nooit bespreekbaar wordt gemaakt. Maar eigenlijk mag ik al niet vragen hoe hij heeft geslapen. Tuurlijk overleggen we weleens wanneer de plaswekker weer uit de kast wordt gehaald of dat weer iets anders proberen maar hij wil er liever dat er niet over wordt gezegd.

Hij vind zo ie zo al dat er te vaak naar gevraagd wordt of iets gezegd. De afspraken bij de ggd (schoolarts) waar er altijd werd gevraagd of hij nig bedplaste. Bij de huisarts die vorig jaar heel tacties aangaf dat hij last had van luieruitslag.

Dus ik wil het best bespreken maar moet dat niet te vaak doen.

Geruststellen

http://www.kenniscentrumbedplassen.com/voor-direct-betrokkenen/ouders/
Misschien kun je hem geruststellen dat hij niet de enige is die 's nachts nog niet droog is.
In mijn familie komt het ook voor. Mijn moeder maakte zich zorgen omdat mijn broer in dienst ging en nog niet droog was. Gelukkig was het net op tijd over.
Mijn schoonzusje heeft zich er helemaal op gestort met zelf verschonen, plaswekker, allemaal narigheid, terwijl het mogelijk gewoon erfelijk is.
Soms is het gewoon niet anders. Niet leuk, maar meestal gaat het ergens wel over.

AnneJ

Dank voor jullie berichtjes. Wij hebben afgelopen jaar schoolkamp achter de rug. Hij wilde eerst niet. Ik ben zelf mee gegaan als hulp moeder. Van de 54 kinderen waren er incl mijn zoon 3 bedplassers. School had met de drie afgesproken dat ze zich tijdens de eerste nacht klein beetje moesten misdragen tijdens het stil worden met het naar bed gaan. Ze hadden gezegd dat ze anders kinderen appart gingen leggen. Je raad het het waren juist net die 3 die op een appart kamertje moesten. Met de ouders was afgesproken dat ze drynites zouden dragen. 4 nachten zijn we weg gegaan. En bij de andere twee wisselde het een beetje. Ze waren niet elke nacht nat. Mijn zoon was elke nacht nat. Van de 4 nachten heb ik zelfs nog 2 keer zijn lakens en pyjama moeten wassen. Ik sliep bij hun op de kamer ook om er voor te zorgen dat er niemand binnen kon sluipen. Hij weet dus dat hij niet alleen is en hij heeft een super tijd gehad op kamp.

Ik weet dat het soms erfelijk is. Dat is zover ik weet bij ons niet het geval. Lastige voor Nick is dat hij ook nog een jonger broertje heeft die nergens last van heeft. Ik las in een eeder bericht dat iemand het kind regelmatig naar de wc stuurt. Dat doe ik ook tot ergenis van Nick. Nick heeft lang overdag nog weleens een natte broek gehad. Stond hij wat te wiebelen gaf ik aan dat hij naar de wc moest en gaf hij dood leuk aan niet te hoeven. 5 min later klets nat. Nog steeds maan ik hem dus naar de wc te gasn en daar kan hij best boos om worden omdat hij vind dat hij geen kleuter is.

Mieke

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.