Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ishtar

ishtar

05-01-2011 om 09:28

Lwoo op havo-niveau?

vraag voor een vriendin:
haar kind, met vermoeden van autisme en dyslexie, valt uit op toetsen. Ze verwacht de eindcito op net vmbo niveau, maar kind kan veel meer dan dat. Nu heb ik hier wel eens iets gelezen over LWOO op havo-niveau, maar kan niet meer terugvinden wat.
Iemand ervaring met wat je nodig hebt (aan indicaties ed) om daar voor in aanmerking te komen en waar zo'n school zit?(want het zit lang niet overal meen ik me nog te herinneren)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

05-01-2011 om 09:51

Bestaat officieel niet

Officieel bestaat LWOO alleen op VMBO niveau. In de praktijk moet je al behoorlijk zoeken naar een VMBO die LWOO op VMBO-t niveau aanbied.

Een betere oplossing is wellicht nagaan of het kind i.v.m. het autisme in aanmerking komt voor een cluster-4 indicatie. Cluster 4 onderwijs is er hier en daar namelijk wel op havo (en soms zelfs op vwo niveau).

cqcq

cqcq

05-01-2011 om 10:23

Deze bijvoorbeeld

http://www.csvvg.mwp.nl/LinkClick.aspx?fileticket=XdKuu3H%2b%2bb4%3d&tabid=290&mid=1085

Maar je moet ze met een kaarsje zoeken, dergelijk initiatieven.

Hoezo bestaat niet

Er zitten 3 havisten bij zoon in de klas met LWOO. Isthar, ik raad aan om per school te informeren.

Tekst van de website van de school van onze koter.

Om te kunnen vaststellen of een leerling in aanmerking komt voor Leerweg Ondersteunend Onderwijs wordt hij getest. Dit gebeurt in overleg met de ouders en de aanleverende school. Er wordt altijd getest bij een cito-score van 520 of lager (voor W geldt 525 of lager). Als de toelatingscommissie daar aanleiding voor ziet, kan ook bij een hogere score getest worden.

koentje

koentje

05-01-2011 om 13:42

Ook bij ons

in haarlem is een school met mogelijkheid havo met lwoo structuurplusklas, speciaal voor autisme.

Amstellyceum amsterdam

Autismeklassen HAVO/VWO op het Amstellyceum in Amsterdam

http://www.amstellyceum.nl/AL/Onderwijs/SpecialClassesAmstellyceum/tabid/769/Default.aspx

ishtar

ishtar

05-01-2011 om 14:00

Fijn

reacties!
Die school van cqcq zou op het lijf geschreven zijn! Alleen wonen wij in het midden van het land.
Maar als ik het bij elkaar optel is een diagnose voor autisme een eerste stap. Dat is mooi, daar zijn ze al mee bezig.

cqcq

cqcq

05-01-2011 om 14:02

Geen lwoo klassen op havo niveau

Zowel het voorbeeld in Amsterdam als in Haarlem betreft klassen waarvoor een cluster 4 indicatie voor nodig is (en dat heeft dus veel strengere criteria dan LWOO).

Ook het voorbeeld van Nikus geeft aan dat de klassen voor LWOO op havo niveau er gewoon niet zijn (en daarom dus zitten deze kinderen in een 'gewone' klas).

Dus mijn advies blijft: de meeste kans op aangepast onderwijs is er, als er een cluster 4 indicatie is. Echt onderwijs op havo niveau in een LWOO klas bestaat nauwelijks (en officieel, wettelijk gezien is het er niet).

Dat was de vraag ook niet

De vraag was of er LWOO mogelijk was op HAVO niveau. Antwoord: ja dus!

cqcq

cqcq

05-01-2011 om 21:32

Roos Vicee

Roos Vicee

06-01-2011 om 11:38

Ishtar

Hoi Isthar!
Ja je hebt er idd over gelezen
Officieel bestaat het zoals anderen al zeiden, niet. Maar sommige scholen bieden het wel aan. Ook mijn dochter heeft in een VMBO-t klas met LWOO gezeten terwijl ze op HAVO(+) niveau onderwijs kreeg.
Het schijnt dat er steeds meer scholen zijn waar al LWOO op VMBO niveau gegeven wordt, ook HAVO(+) leerlingen toegelaten worden. Helaas is LWOO hoger dan BB maar voor 2 jaar en moeten ze na die twee jaar alsnog doorstromen naar het regulier.
Mijn dochter zit nu op VSO en zit daar helemaal op haar plek! Als we het opnieuw moesten doen kozen we niet voor LWOO maar gelijk voor VSO!
Als je nog vragen hebt mail je maar hoor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.