Elisa Gemani
19-03-2009 om 13:19
Medicatie trial zoontje
Kan iemand mij meer vertellen, wellicht uit eigen ervaring, over een medicatie trial? Mijn zoontje van acht begint binnenkort met zo'n trial voor zijn ADHD-achtige symptomen, onrust en angst. Hij is dus niet gediagnosticeerd als hebbende ADHD omdat er veel onderliggende problematieken zijn (hb, hooggevoelig, onzekerheid, faalangst, angststoornis etc.) Wij worden begeleid door een kinderpsychotherapeut en een kinderpsychiater. Voor zover ik nu heb begrepen krijgt hij in eerste instantie gedurende vier weken medicijnen en niemand die op de hoogte is of het een placebo is, Ritalin, Concerta en in welke dosering. Wij (juf, naschoolse, ik) moeten goed opletten of en in hoeverre zijn gedrag verandert en zoonlief moet het zelf ook aangeven. Erg spannend allemaal. Wie weet meer hierover? Bedankt!

Inge M
19-03-2009 om 17:47
Draadje hierboven
Zet de teller op minimaal 10 dagen en je ziet het draadje van watnu. Titel: ritalin/placebo

Elisa Gemani
19-03-2009 om 18:50
Inge
Dank je; ik had dat draadje al gezien maar vind er weinig specifiek informatie in terug. Ik hoop op meer reacties, tips en ervaringen van anderen!

watnu
19-03-2009 om 19:33
Wat wil je weten?
Hoi Elisa,
Ik was de startster van dat draadje en ook wij hebben een kind waar heel wat meer aan de hand is dan alleen adhd. En we weten zelfs nog niet zeker of het adhd is, omdat ook ons mannetje heel veel andere klachten/problemen heeft. Inderdaad ook zeer intelligent, zeer gevoelig voor wat anderen zeggen en doen, niet weerbaar, depressieve klachten, negatieve inborst, ppd-nos kenmereken en noem maar op.
Er is geen duidelijk diagnose nog. Door met een trial te starten konden we er in ieder geval achterkomen dat hij er wel degelijk goed op reageert op medicijnen. Wij zagen meteen verschil. Natuurlijk gaan wij ook verder het traject in, want we moeten nog met andere problemen aan de slag. Wat we nu gewonnen hebben met ritalin is de eerste stap. Er zullen nog velen stappen volgen. Er zullen best mensen hier zijn die je meer kunnen vertellen, maar in ieder geval weet ik hoe het is om te starten met een proef en welke vragen er allemaal in je hoofd spoken en hoe heftig en onzeker het allemaal is. Dus ik wil je verder alleen maar sterkte wensen!! En alle goeds voor je zoon.

Elisa Gemani
20-03-2009 om 11:12
Watnu
Heel herkenbaar, die klachten/problemen van je zoontje. Mijn zoontje is uitgebreid onderzocht door de kinderpsychiater en ze weet nog steeds niet zeker of hij nu wel of geen ADHD heeft maar hij scoort wel 99% op de symptomenlijst. Maar omdat hij voornamelijk ontzettende last heeft van de onrust en drukte in zijn koppie gaan we dus beginnen met die medicatie trial. Ik hoop echt dat er iets tussen zit dat helpt... Zoonlief is zelf ook erg gemotiveerd dus dat scheelt. Ik vind het gewoon erg spannend allemaal temeer omdat je dus niet wat wat hij krijgt. Ik zou het liefst hebben dat hij meteen Ritalin krijgt en dan degene met vertraagde afgifte maar goed, afwachten dus maar. Ik wens jou ook sterkte en hoop dat het met jouw zoontje ook beter gaat!

Bikkel
20-03-2009 om 11:28
Tja
Ik heb hier op het forum een keer gelezen dat iemand verschillende potjes kreeg: 1 placebo, een lichte dosering, een medium dosering en een zwaardere. Er moest een dagboek bijgehouden worden en adh daarvan kon de dosering worden vastgesteld. Ik heb nog geen moeite gedaan om dat in het archief op te zoeken, maar ws. heb jezelf ook al in het archief rondgesnuffeld. Ik heb wel voor je op het forum van balans (www.balansdigitaal.nl) gekeken, maar daar vond ik niets, maar daar kun je wel info over medicatie vinden.
Reken er wel op dat je voor medicijnen als medikinet en concerta (langwerkend) moet bijbetalen, dat valt helaas niet onder de awbz.

Elisa Gemani
20-03-2009 om 17:43
Recept gekregen!
We hebben het recept gekregen! Vier weken Ritalin, een week 5mg, een week 7,5mg, een week 10mg en een week placebo. Het wordt dus dubbelblind en de eerste week is in ieder geval niet de hoogste dosering. Maandag haal ik ze op en dan beginnen we dinsdag as. Ik en de juf moeten iedere dag een vragenlijst invullen en zoonlief moet aangeven als hij veranderingen merkt. Volgens de psych heeft zoonlief waarschijnlijk toch ook ADHD naast de reeds bestaande problematieken en hopelijk slaat de Ritalin aan. Daarnaast blijven we doorgaan met de spel/gesprekstherapie. We focussen ons nu eerst op de medicatie en daarna volgt er nog een gesprek op school over de aanpak van zijn lesprogramma omdat hij cognitief zo ver is dat hij uitdagingen blijft missen. De psych zou willen voorstellen aan school om de bovenbouw ipv in drie jaar in twee jaar aan te bieden maar met extra begeleiding en ondersteuning, ook vanwege de problematieken van zoonlief. Nou goed, eerst maar de trial; spannend!! Wordt vervolgd

Guinevere
20-03-2009 om 17:50
Bikkel totáál o.t.
Ik lig in een deuk: "adh daarvan", zomaar een nieuwe betekenis voor ADHD gevonden!

Bikkel
20-03-2009 om 18:23
Guinevere
Zo had ik het nog helemaal niet gezien!! adh kwam me al zo bekend voor
Elisa, succes met alles, hopelijk helpt medicatie bij je zoon. Bij onze zoon heeft het veel rust en helderheid gebracht. Moet je trouwens de hele reeks afmaken als je merkt dat het niet aanslaat?

Elisa Gemani
20-03-2009 om 18:40
Bikkel
Ja, we moeten de hele reeks afmaken en over een maand de boel evalueren bij de psych. We hopen op rust en helderheid