an mien
28-09-2010 om 11:03
Medicatie werkt te kort
Onze zoon van 13 slikt al een aantal jaren concerta 36 mg maar de laatste tijd hebben we veel problemen in de ochtend, hij is dan heel boos en niet voor rede vatbaar. Een oplossing zou zijn om hem de concerta om 6.45 in bed te geven dan werk het al tijdens het ontbijt, maar dan is het 's avonds al te vroeg uitgewerkt en lukt het huiswerk maken niet goed. Wie heeft hier ervaring mee? En weet hoe op te lossen.
An Mien

Pippin
28-09-2010 om 11:09
Kinderarts
De kinderarts van zoon vertelde, toen wij overgingen op concerta, dat we de oude methylfenidaat nog niet terug moesten brengen naar de apotheek. 'Op de middelbare school, krijgen kinderen soms problemen met het maken van huiswerk, dan kun je 's middags nog een los tablet geven.' Dus ik zou even met de voorschrijvend arts bespreken of dat kan/mag. Het lijkt mij dat het dan ook niet elke dag nodig is.
En misschien voldoet de dosering niet meer? Als hij al jaren op hetzelfde zit?

Polly Shearman
28-09-2010 om 11:12
Hier ook
Mijn zoons slikken ritalin, en het duurt ongeveer 20 min voordat het werkt.
Volgens het plan zou ik het pas om 8.15 moeten geven, en dan om half 1 weer als ze weer thuis komen.
maar die ochtende zijn dan op zijn zachtsgezegd niet fijn.
Oudste maakt vreemde geluiden als hij geen medicatie gebruikt, waar mijn andere zoons ( en ik) helemaal niet goed van worden. Dus als hij om 7 uur opstaat en pas om half 9 de deur uit gaat, hebben wij al 1,5 uur van ruzie, stress enz erop zitten. Hij kan er niks aan doen, maar hij irriteert ons wel vreselijk, het zijn niet alleen de geluiden maar ook de bewegingen enz Hij word zelf ook helemaal niet goed van zichzelf.
En als dan de medicatie eindelijk werkt, is toch de dag al verkeerd begonnen zodat we in die sfeer blijven zitten.
Voor middelste zoon is het bijna onbegonnen werk om zijn ochtend routine af te werken ( met picolijst) zonder zijn medicatie, om dat hij dus echt grote problemen met zijn focus heeft.
Dus hebben wij er voor gekozen de medicatie gelijk bij het wakker worden te geven. Zo dat de ochtend goed begint, zonder ruzie, zonder stress, gewoon fijn.
De medicatie is dan rond 11 uur op school wel uitgewerkt, maar omdat ze dan toch in het goede ritme zitten en goed begonnen zijn, hebben ze er dan niet zo'n last van. Hun juffen houden er rekeninge mee, en eigenlijk gaat het prima.
Als ze dan om half 1 thuis komen is het echt wel heel erg nodig om snel de medicatie te geven hoor.
Groet, Polly

an mien
28-09-2010 om 11:24
Reactie
Polly je beschrijft heel duidelijk hoe het bij jouw en bij ons gaat 's morgens we zijn dus niet de enigste
Pipin zoon is niet zo heel groot en dik hij weegt nog maar 33 kilo ik ben bang dat een pilletje ritalin erbij te vell wordt, we deden het al wel op 5 en 31 december maar omgekeerd dus s morgens een tabletje ritalin en s middags de concerta. Ik ga het toch maar eens met de arts bespreken.
An Mien

Guinevere
28-09-2010 om 12:25
Heel weinig
Kun je dan 's morgens vroeg niet enorm weinig ritalin geven? Iets van 2,5 mg of nog minder? Het kan nét dat scherpe eraf halen natuurlijk. En dan de Concerta pas geven op het moment dat ie door de voordeur stapt om naar school te gaan? Of in de ochtend geen ritalin geven, maar een klein beetje valeriaan.
Hier lukt het ochtendritueel meestal wel goed zonder medicatie, dus de toediening stellen we uit tot het allerlaatste ogenblik zodat zoon de hele schooldag profijt heeft. Wat ik wel herken: als het in de ochtend mis gaat, heb je de hele dag problemen, ondanks medicatie. Het pilletje haalt de angel er dan zogezegd niet meer uit, de hele dag niet. Als dat bij jou ook het geval is, zou ik inderdaad kiezen voor vroege toediening.
Zelf merken we het vaak niet eens als het medicijn (medikinet) is uitgewerkt.

Polly Shearman
28-09-2010 om 13:23
Kwinnie
Hoe verlopen jullie ochtende dan?
want zonder medicatie gaat het hier echt mis: het is tijd om je fruit te pakken, huh wat, ohja.. euh wat ook al weer.. En dan na elke handeling weer de pictolijst nodig hebben, maar die dan vervolgens weer kwijt zijn en niet weten waar je die hebt gelaten enz. echt een drama voor beide heren. Ik heb mijn handen erg vol aan de jongste smorgens, dus ik "eis' ook wel een mate van zelfstandigheid natuurlijk, Zonder medicatie zou ik eigenlijk met alle 3 afzonderlijk mee moeten lopen de hele ochtend om ze aan te sturen. Maar ik kan me logisch niet in 3e delen.
groet, polly

Guinevere
28-09-2010 om 13:50
Polly
Ja, ik moet zoon natuurlijk wel een beetje achter zijn broek aanzitten 's morgens, maar ik denk niet erger dan bij andere 8-jarigen.
Ik leg zijn kleding vaak klaar, of ik laat het hem zelf pakken maar dan komt ie weer met dezelfde kleding als de dag ervoor aanzetten. Hij kleedt zich aan op mijn bed, want daar heeft hij weinig afleiding, behalve op het bed springen dan. Werkt het een keer niet, dan verhuist hij naar het kleedje op de gang met zijn kleren. Daarna rent hij naar beneden waar zijn ontbijt al klaar staat. Er wordt gegeten bij de tv (Nederland 3), dat levert namelijk het minste gezeur op. Daarna 40 keer zeggen dat hij zijn schoenen aan moet. Als ik op het punt sta de deur uit te gaan of hem de deur uit te zetten komt hij meestal zelf wel op het idee dat er ergens nog een onderdeel aan ontbreekt.
Trommeltje en drinken pakken wij in. Het is niet erg zelfstandig maar we hebben zo wel een vrij relaxed ritueel. Hier ook nog een peuter die we de deur uit moeten krijgen, die gaat dus mee in het ritueel van zijn broer.

Pippin
28-09-2010 om 14:02
Hier ook weinig zelfstandigheid
Ook hier hebben wij er bij het ochtendprogramma voor gekozen om heel veel voor onze zoon te doen. We volgen elke schooldag hetzelfde programaatje. Ons gezin is behoorlijk hectisch en iedereen behalve mijn man, is gezegend met een enorm ochtendhumeur. Aan zelfstandigheid werken we wel op andere momenten. Je kent ze wel, die momenten waarop mama niet als een zombie door het huis loopt.
En dat herken ik ook heel erg: Als het helemaal misgaat 's morgens, lijkt het net alsof hij in de verkeerde vibe staat, en dan lukt het bijna niet meer om het tij te keren. Zonde.

Polly Shearman
28-09-2010 om 14:58
Ze zitten elkaar ook zo in de weg
smorgens, ze komen elkaar tegen op de trap, in de badkamer en keuken en dan gaan ze "klieren".
De tv gaat bij ons pas aan als iedereen klaar is met de ochtend lijst, als beloning.
op de lijst staat: opstaan, medicatie nemen, toilet, pyjama uit, pyjama in de bak, wassen aan wastafel, kleding aan ( ligt klaar in de bak, savonds gedaan) beneden ontbijten, tas pakken, fruit en beker erin ( als ze overblijven staat hun trommel gewoon klaar), schoenen en jas klaar leggen bij tas, naar boven, tandenpoetsen, haren doen, dan als beloning tv kijken. 5 min voor tijd: toilet, jas aan, schoenen aan, tas pakken en wegwezen!
Dit lijstje hebben ze alle 3 en dat gaat dus mits de medicatie er op tijd in zit, probleem loos.
Ik ben heel erg druk met het aansporen van de jongste, met hem loop ik mee ( ik doe dus delzelfde dingen als hij) maar de rest gaat zijn eigen gang, wie het eerst klaar is mag kiezen wat er gekeken word op tv.
groet, polly

Pippin
28-09-2010 om 21:28
Zo anders
Polly, wij hebben hier wel een huis vol chaoten met een ochtendhumeur, maar er is er toch maar eentje, met een echte stoornis. Dus die hele hectiek, is heel goed te handelen, omdat de rest het op kan brengen broerlief te ontzien. Laat broer maar daar op dat plekje zitten, hij vindt het zo belangrijk en mij maakt het niet zo uit. Laat broerlief maar als eerste naar buiten gaan en zijn fietspakken, mij maakt het niet uit.
Ik denk dat jouw mannetjes dat veel minder goed kunnen. Omdat ze zelf ook 'broerlief' zijn. Dus moet je het wel regelen, anders krijg je elke ochtend een survival of the fittest....
Volgens mij heb je het hartstikke goed geregeld met die picto's en dergelijke.

Guinevere
28-09-2010 om 22:03
Polly
Dé oplossing voor jullie: 3 wc's, 3 keukens en 3 badkamers?
In elk geval, ik houd mijn herrieschoppers een beetje uit elkaar 's morgens. Slechts één ADHDer, maar die kleine hier kan er ook wat van als het om dwarsliggen en heftig reageren gaat (van wie zou hij dat nou toch leren). Dus de 1 kleedt zich hier aan en de ander daar. Ze zitten een meter uit elkaar te ontbijten. Ze vallen elkaar verder nauwelijks lastig want ze kijken naar Charlie en Lola. Etc.

malou
30-09-2010 om 23:36
Enne
de ochtendstress herken ik echt. Maar is misschien wellicht ook wel aanwezig in "gewone" gezinnen. Het brengt mij wel bij een probleem wat wij hebben: mijn jongens gaan altijd naar elkaar toe s ochtends en zitten dus (afhankelijk hoe laat 1 van beiden wakker is) gezellig al rond half zes-6 uur) met lego te spelen, vaak ook stoeien, gillen enz. En niets helpt om ze er definitief mee op te laten houden. Belonen, straffen.. ze blijven er maar mee door gaan. Nog tips? 1 van beiden heeft ADHD maar de ander doet even hard mee (zo niet erger). De dag begint dus erg vroeg en erg ongezellig!