Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
toja

toja

25-01-2012 om 13:40

Meebewegingen

Mijn zoon van 11 met ASS en een sensorische integratie stoornis beweegt nog steeds met heel zijn lichaam mee met bepaalde bewegingen. Als hij schrijft beweegt zijn mond mee of als iemand aan het Wii-en is en hij kijkt, dan beweegt er ook van alles mee, zijn armen en handen bewegen mee, handen vaak verkrampt. Zijn benen draaien, hij springt op en neer. Ook als hij het probeert tegen te houden (ziet er toch gek uit tov vriendjes), zie ik het in het klein gebeuren, alleen vingers die verkrampen, een voet die wiebelt... Zijn motoriek ziet er ook anders uit. Het is moeilijk uit te leggen.
Wie weet waar dit vandaan komt? Ik heb het al eens aan een Cesar-therapeut gevraagd, maar die kon er echt geen antwoord op geven. Ik dacht namelijk altijd dat dit maar tot een bepaalde leeftijd was. Herkent iemand dit misschien?
Hij is zich er op het moment dat hij het doet eigenlijk niet zo bewust van, merkt het past als je hem er op wijst.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Toja

Ik heken het wel. Volgens mij is het een soort onrijpheid van de hersenen. Mijn zoon heeft bijv. ook heel lang 'luidop' gespeeld, als een kleuter. Waar je normaal een 'innerlijke stem' ontwikkelt duurde dat bij hem tot zijn 12e ongeveer. Ook heel vreemd voor anderen om zo'n grote jongen luidop in zichzelf te horen fantaseren. Nu is hij 14, en is het (eindelijk!) stil.
Met bewegen heeft ie het ook, en ik zie het bij sommige van zijn klasgenoten ook (hij zit op een speciale school). Mijn zoon gaat bijvoorbeeld als hij ergens over nadenkt of als hij over iets vertelt, al pratende heen en weer lopen door de kamer. Hij kan zijn gedachten dan gemakkelijker ordenen. Ik denk dat het iets is wat langzamerhand wel minder zal worden, maar veel later dan bij 'gewone' kinderen.

mari39

mari39

25-01-2012 om 19:28

Heet dit niet

slurf motoriek? Dat de motorische ontwikkeling van je kind te jong is voor de leeftijd? Komt heel veel voor bij kinderen met ASS/ADHD problematiek. Meestal trekt dit later bij, vermindert dit. Alleen wat later dan gemiddeld.

toja

toja

26-01-2012 om 18:38

Ik weet het niet

Dat hij jonger is in alles dat klopt denk ik wel, maar zijn motoriek is echt anders. Zijn 3 jaar jongere zusje heeft die meebewegingen nooit echt gehad, of minimaal. De slurffase is bij een heel jong kind, tot 9 maanden. En dat is het niet. Al kende ik de term niet en heb er op gegoogled en toch weer wat nieuwe dingen gelezen.
Het punt is dat hij wel kan fietsen en zwemmen kan hij ook al sinds zijn 7e ( hebben hem wel bewust later op zwemles gedaan). Dan moet je weer verder in je motorische ontwikkeling zijn.
Wat ik wel heel erg herken is dat rondjes/heen en weer lopen als hij iets aan het vertellen is! Als hij met iemand belt loopt hij rondjes om de tafel. Wie weet wordt het vanzelf minder.
Zou het met spanningen in zijn lijf te maken kunnen hebben? Hij heeft namelijk een lage spierspanning en is ook nog hypermobiel in alle gewrichten.

amk

amk

26-01-2012 om 19:05

Persoon

kan het niet gewoon zijn eigen ding zijn.
Mijn dochter kan precies mijn ex na doen waarmee echt niets aan de hand is, maar die ook altijd aan het wandelen is bij het telefoneren. Zelfs op zijn werk.

Ook bij het spelen van computerspelletjes of kijken van een film op een grote tv beweegt hij mee.
Ik heb het ook wel bij bv racespelletjes, dan ga ik ook meehangen in de bochten.

Bocaloca

Mijn man maakt altijd gekke bekken als hij gitaar speelt. dat heeft hem in ons Spaanse bandje zelfs lang geleden de bijnaam Bocaloca(gekkebek)opgeleverd.

Hij heeft wel autistische trekjes(zoals geloof ik bijna alle mannen), maar of het aar mee te maken heeft??

Het lijkt me meer een handeling die uiterste concentratie benadrukt. Net als het puntje van je tong tussen je lippen bij geconcentreerd schrijven of tekenen.

Misschien gaat het wat ver om het meteen te labelen als symptoom van een ziektebeeld.

toja

toja

27-01-2012 om 18:49

Meerdere

Blijkbaar komt het dus vaker voor. En ik ben het ermee eens dat het niet perse een symptoom moet zijn van iets, maar het is iets wat ik me gewoon afvroeg. Is het inderdaad een soort onrijpheid van de hersenen of hoort het gewoon bij het kind..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.