Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-11-2010 om 14:39
Meedoen leer je door mee te doen, is de titel van een rapport dat verschenen is bij ZonMw.
Het gaat over meedoen in de maatschappij, ook al heb je een handicap of stoornis.
Ik heb het nog niet uit, maar vind het wel boeiend.
Natuurlijk kan het niet altijd, maar ik voel me gesteund in onze beslissing om onze dochter in het regulier onderwijs te houden, ook al deed de school er ALLES aan om haar naar het speciaal onderwijs te krijgen.
Het gaat behoorlijk goed, en wat niet goed gaat, proberen we te zien als leermoment. Ze moet toch leren om zich staande te houden, en ieder kind gaat wel eens de fout in. Zij wat vaker dan anderen, maar ja.
Misschien vinden meer mensen het interessant om te lezen. Blijven geloven in je kind, dat is toch zo belangrijk.
groetjes,
Dihanne
10-11-2010 om 23:21
Voorwaarde
Sommige kinderen kunnen niet meedoen omdat ze niet weten hoe. En dat kun je ze mogelijk wel aanleren maar dan moet iemand dat wel doen. Kinderen met generalisatieproblemen kun je eindeloos thuis instructie geven en aansturen bij familie en vrienden, maar het moet op school ook opgepakt worden.
Mijn ervaring is dat dat op de basisschool van mijn kinderen maar zeer beperkt mogelijk bleek.
11-11-2010 om 09:48
En ik
mijn zoon zit op het speciale basisonderwijs. Ik probeer hem 'mee te latendoen' met bijv. een gewone sportclub.
Maar weet je, hij ziet er dan zo verloren uit en ik zie gewoon dat hij zwemt in de groep. En na een paar keer vindt hij het gewoon echt niet leuk meer....
Soms gaat het echt niet!
11-11-2010 om 09:50
En geloven?
dit heeft helemaal niets met geloven te maken. Het heeft te maken met realiteitszin: mijn zoon kan in een groep niet meekomen en als ik maar blijf proberen wordt hij doodongelukkig, dwars en niet te hanteren.
11-11-2010 om 14:33
Eigen inzicht
Wat niet weg neemt dat er redenen zijn waarom jij denkt dat je dochter het gaat redden op de reguliere basisschool en dat je daarvoor argumenten zoekt.
Niet in dit politiek gekleurde rapport. Wat je wel kunt doen is realistisch onderzoeken en inschatten wat de mogelijkheden zijn van je kind, de school, de leerkracht en jezelf. Mogelijk dat je gewoon gelijk hebt.