Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Meisjes met adhd of add

Ik zou graag in contact komen met andere ouders die een dochter hebben met add of adhd. Mijn dochter is 12.


Fijn. Ik dacht al dat het topic niet meer actief was. Ik was de laatste die schreef nadat er in Maart iemand schreef en verder was het stil.

Mijn dochter zit in de brugklas. Een hele verandering t.a.v. de basisschool.
Ze heeft de gecombineerde versie van ADHD. Dus én hyperactiviteit én impulsiviteit én aandachtstekortstoornis. 
We hebben de diagnose nu sinds ongeveer 1,5 jaar en ze slikt medicatie. Dank de medicatie is het voor haarzelf en voor haar omgeving beter te handelen.
Hoewel ze aangeeft van de medicatie zelf niets te merken merkt haar omgeving echt een enorme verandering. Waar ze zonder medicatie grensoverschrijdend en gevaarlijk leeft zit er nu enigszins een rem op. De concentratie is beter en ze kan wat beter gevoel en emotie kanaliseren. 
Wat ADHD kan doen met een kind, ongelooflijk. Schoolresultaten, sociale contacten en zelfbeeld kelderden in een rap tempo. Ik heb menig keer met de handen in het haar gezeten omdat ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest.

Ik zou het heel fijn vinden om hier met andere ouders ervaringen uit te kunnen wisselen en af en toe mijn ei kwijt te kunnen. 

Ik lees hier ook nog steeds. Onze dochter heeft ASS. Niet helemaal hetzelfde, maar ik merk dat er toch best wat raakvlakken zijn met kinderen met AD(H)D. Vooral nu ze naar de middelbare gaat. De problemen waar ze tegenaan lopen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, het leren leren etc. 

Op die leeftijd heeft elke tiener/ puber het zwaar. Die van ons hebben het extra zwaar!

We hebben onze dochter aangemeld voor de middelbare school! Spannend! Op plek 1 heeft ze een hele kleine school met kleine klassen staan, waar veel ondersteuning is. Hopelijk wordt er dit jaar niet geloot en kan ze er komend jaar beginnen.

🤞

S.ndra

S.ndra

26-03-2024 om 07:24 Topicstarter

Ja, het is lastig. Mijn dochter is 13 en zit in de 2e. Het blijft een struggle. Wij hadden van het weekend weer gedoe over op tijd thuiskomen. Soms heb ik het gevoel dat ik vanwege de adhd een strengere moeder moet zijn dan ik zou willen. Ze heeft ook meer begeleiding nodig dan andere kinderen. Maar er gaan gelukkig ook dingen wel goed.

Als je wilt, Euphoria, dan kun je delen waar jullie tegenaan lopen, dan kunnen we met je meedenken.

Onze dochter is ook 13 en zit in de tweede. Het gaat nu heel goed met de ondersteuning die op gang is gekomen. Eerste jaar was een vreselijk drama. Inmiddels maakt ze in de pauzes gebruik van een time-outplek waar altijd een volwassene aanwezig is om haar te helpen als dat nodig is. En ze kent de andere kinderen daar nu ook. Het is een gezellig clubje van ‘anders dan gemiddeld’. Ze kan appen met alle docenten. Docenten houden rekening met haar angsten. Bij de komst van een nieuwe docent maakt ze nu eerst kennis (samen met haar mentor), voordat de docent in haar klas start. Etc. Erg fijn!
Helaas moet ze na de vakantie naar een andere locatie, want waar ze nu zit is alleen een onderbouwlocatie. Hopelijk gaat de overgang dit keer beter dan van de basisschool naar de middelbare school.

Hey, Ik heb hier 2 kids met adhd, een tweeling jongen en meisje.
Wat er al eerder is aangegeven ik heb ook het idee dat je strenger moet zijn, bij mij zijn ze vooral erg nieuwsgierig en zien nergens gevaar in en door hun impulsiviteit vind ik dat soms echt gevaarlijke situaties opleveren

Wat ik vooral bij mijn dochter merk is dat sinds haar menstruatie begonnen is ze aan het veranderen is, en wat rustiger word. Ze slikt wel medicatie voor haar adhd en hebben gekeken naar een langwerkende voor de concentratie op school maar dat werkte niet, waar ik vooral nu tegenaan loop is dat ze op school er zelf aan moeten denken dat ze die nemen, en dat vind ik wel een ding, een kind wat chaos in zijn/haar hoofd heeft dat zelf moet bedenken om half 12 moet ik mijn medicatie nemen, wat dus ook vaak fout gaat en vergeten word en ze in een rebound komt

Euphoria schreef op 25-03-2024 om 06:27:


Wat ADHD kan doen met een kind, ongelooflijk. Schoolresultaten, sociale contacten en zelfbeeld kelderden in een rap tempo. Ik heb menig keer met de handen in het haar gezeten omdat ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest.

Ja, dit is helaas echt wel zo. Het intelligentieniveau van een kind is in deze zeker ook niet bepalend voor het schoolniveau. Door alle problemen die ze ervaren vanuit hun ADHD, ASS en noem maar op, zitten ze soms wel twee of zelfs drie niveaus lager dan wat ze cognitief aan zouden kunnen. Ik denk wel dat het uiteindelijk niet uitmaakt. Ze komen met de juiste begeleiding meestal wel ergens waar ze later op hun plek zijn. De weg er naartoe is wel zwaarder en duurt ook langer. 

Ik vind het fijn dat er nu meer geschreven wordt hier. Dank jullie!
Moet nog bijlezen en wil later zeker reageren.

Kiki91 schreef op 25-03-2024 om 21:20:

We hebben onze dochter aangemeld voor de middelbare school! Spannend! Op plek 1 heeft ze een hele kleine school met kleine klassen staan, waar veel ondersteuning is. Hopelijk wordt er dit jaar niet geloot en kan ze er komend jaar beginnen.

🤞

Toi toi toi!

Lunagirl82 schreef op 26-03-2024 om 09:04:

 Ze slikt wel medicatie voor haar adhd en hebben gekeken naar een langwerkende voor de concentratie op school maar dat werkte niet

Mijn zoon heeft eerst 2 soorten langwerkende methylfenidaat geprobeerd voordat hij de juiste te pakken had (in zijn geval Equasym). Dat een soort niet werkt, betekent niet dat "het" niet werkt.

Hier een diagnostisch traject doorlopen waarbij al na 1 kennismaking met dochter min of meer duidelijk was dat ze ADHD heeft. Uiteraard gehele traject netjes doorlopen. Wij als ouders hebben psycho-educatie gekregen. Medicatie werd opgestart en daarin is inmiddels diverse malen opgehoogd en gewijzigd. Ze heeft nu een langwerkende methylfenidaatvorm.
We begonnen met de kortdurende en daarop reageerde ze heel slecht. Daarvan kreeg ze hevige rebounds met agressieve buien. 
Nu heeft ze verminderde eetlust en kan in de avond niet slapen. Ze eet in de ochtend (met veel herrie, omdat ze dat echt van ons moet, want ook dan heeft ze geen honger) en vervolgens pas weer na school. Lunch eet ze niet. Al vanalles gedaan. Zelfs wekkertje op haar telefoon gezet die elke dag in de pauze piept met de melding: Lunchen.

Ze heeft neurologische tests gedaan zonder medicatie. Daaruit bleek dat ze een zeer hoge intelligentie heeft. Daaruit werd geconcludeerd dat ze met dezelfde testen met medicatie nog hoger zou hebben gescoord. Vermoeden is niet hoogbegaafd, mogelijk wel richting hoogbegaafd.
Ze zit nu in de brugklas HAVO. Sociaal emotioneel heeft ze door alle jaren ADHD zonder medicatie een tijdje  stilgestaan of langer gedaan in ontwikkeling op dat vlak. Inmiddels heeft ze in korte tijd ook daarin grote stappen gezet.
Ze is in de klas een aanwezig meisje. Ze is vrolijk en goedgeluimd, echter ze is regelmatig niet te sturen. Ineens door de klas lopen, door de les praten, de uitleg niet horen, doen voordat ze denkt, ik kan 1000 voorbeelden geven ook tav de thuissituatie. Er heerst chaos in haar hoofd, ze vergeet voortdurend wat een opdracht is of wat er gezegd is, afspraken houdt ze zich niet of nauwelijks aan, ze kan opstaan om iets te doen en een minuut later onverrichter zake weer terug komen omdat ze vergat wat ze ging doen. Voor de medicatie wordt ingenomen en wanneer de medicatie is uitgewerkt is ze een tikkend bommetje vwb activiteit en luidruchtigheid.

Ikzelf ben zeer geordend en planmatig. Ook ben ik zelf rustig en kan ik genieten van rust in huis en in mijn hoofd. Met mevrouw wervelwind is dat onmogelijk. Er is altijd en overal geluid, hektiek, chaos en gedoe daar waar zij is.
Ik ben stapelgek op haar, zou haar voor geen goud willen inruilen! Echter eerlijk is eerlijk…soms ben ik ten einde raad.

Oh, en wat betreft die ondersteuning op school………
Plannen lukt niet, dus wij helpen. Leren en onthouden vergt concentratie en zitten, daarop houden wij toezicht. Herhaling is saai, toch moet dat dus gebeuren wil je iets leren kennen en reproduceren.

Laatste proefwerkweek haar eens los gelaten. Zij wilde het op haar manier doen. Plannen vond ze niets voor haar, vocabulaire leren op de manier die juf had geleerd was het niet voor haar. We hebben planning en verloop echt eens bij haar gelaten. Wel dagelijks gevraagd of het lukte, of ze dacht dat ze de stof beheerste. Volmondig, jaaaahaaaaaaa!

Resultaat: nauwelijks voldoendes, terwijl haar gevoel ontzettend goed was.

We gaan dus voor de volgende ronde terug naar onze inzet zoals bij de eerste ronde. Samen planning maken en samen die planning in de gate houden. Het kostte ons de eerste ronde energie, tijd en gemoedsrust. De sfeer werd er in huis niet beter op. Wij deden ons best, zij reageerde puberisch. Het was een behoorlijke belasting naast ons eigen werk etc. Maar ze heeft onze ondersteuning bij planning, organisatie en voortgang echt nodig en we doen het met liefde voor haar. Op hoop van zegen dat er een moment komt waarop ze het zelf leert te doen.

S.ndra

S.ndra

26-03-2024 om 18:47 Topicstarter

Onze dochter neemt haar medicatie na het ontbijt. Misschien is dat bij jullie ook een optie. 

S.ndra schreef op 26-03-2024 om 18:47:

Onze dochter neemt haar medicatie na het ontbijt. Misschien is dat bij jullie ook een optie.

Ja, dat gaan we nu ook doen inderdaad. Ze eet nu en neemt daarbij de medicatie.

Eten na de medicatie werkt niet.

Maar de medicatie te laat innemen werkt ook niet, want moet ook inwerken. Gevoelsmatig hebben we er al een dag hektiek op zitten voordat zij goed en wel de deur uit is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.