Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Meisjes met adhd of add

Ik zou graag in contact komen met andere ouders die een dochter hebben met add of adhd. Mijn dochter is 12.


S.ndra

S.ndra

16-05-2023 om 07:27 Topicstarter

Hoe gaat het met jullie? Hier helaas even niet zo. M’n dochter was helaas erg afgeleid door dingen zoals het songfestival, moederdag en het landskampioenschap voetbal. Gevolg: huiswerk half gemaakt, chaos en gedoe. Hoe gaan jullie om met zulke dingen?

Hoi, Beetje mosterd na de maaltijd wellicht maar ook dochter met AD(H)D. Ze is 16 en inmiddels in MBO 1. Zij had Mavo/Havo advies. Ze was 11 dat ze naar het VO ging en wij hebben bewst voor Mavo gekozen. Ook om een beetje speelruimte te hebben zodat ze niet alleen maar bezig was met school. Dat was voor ons een goeie keuze. Ze is het VMBO redelijk makkelijk doorgekomen. Hoefde niet keihard te leren en had daardoor genoeg tijd voor vriendinnen, sporten etc.  Nu op het MBO vliegt ze er ook doorheen. Weinig les, maar goede cijfers.
Vriendinnen is wel altijd een dingentje maar volgens mij is dat meiden sowieso. Meidenvenijn is echt geen onbekende hier. Onze dochter is heel gevoelig en trekt zich snel dingen aan. Kan daardoor ook wel bitchy reageren als iets haar raakt en soms alleen thuis afreageren.
Qua medicatie zijn wij nog steeds zoekende omdat ze best wel last heeft van de bijwerkingen. Ze gebruikt het alleen voor school, de theoretische vakken.
Verder ben ik wel de agenda thuis. Man heeft ook ADHD. Dus ik hou alle balletjes in de hoogte.

S.ndra

S.ndra

22-05-2023 om 06:46 Topicstarter

Nee, hoor, geen mosterd na de maaltijd. Herkenbare dingen. Ik ben ook de agenda hier in huis .

Het gaat hier momenteel best wel moeilijk met al die vrije dagen en bijzondere activiteiten. Nu dan weer de avondvierdaagse. Zusje doet mee, maar zij zit op het VO, doet dus niet mee en dat leidt tot veel gedoe. Ze is continu afgeleid door dit soort dingen en is dan erg moeilijk bij te sturen. Ze moet leren voor de toetsweek, maar daar komt weinig van terecht.

Gaan slapen gaat ook niet goed. Ze spookt de hele avond rond. Dat kost ons als ouders ook veel energie. 

Wij hebben hier de afspraak dat ze om 21:00 naar boven moeten en apparaten inleveren. Ze gaat dan vaak nog even tekenen of lezen.

S.ndra

S.ndra

22-05-2023 om 10:38 Topicstarter

Ja, bij ons gaan ze ook zonder apparaten naar boven, maar dat helpt niet. Ze gaat niet rustig tekenen of lezen, maar blijft rondspoken.

lastig dat rond spoken. Ik hoor wel eens van andere ouders dat zij hun kinderen ( in overleg met arts) melatonine geven. meditatieoefening samen doen of iets dergelijks om hun kinderen tot rust te krijgen.
Gelukkig slaapt die van ons goed en graag. De dag kost haar een hoop energie dus slapen is belangrijk hier. 

krulliebollie schreef op 16-05-2023 om 09:05:

Hoi, Beetje mosterd na de maaltijd wellicht maar ook dochter met AD(H)D. Ze is 16 en inmiddels in MBO 1. Zij had Mavo/Havo advies. Ze was 11 dat ze naar het VO ging en wij hebben bewst voor Mavo gekozen. Ook om een beetje speelruimte te hebben zodat ze niet alleen maar bezig was met school. Dat was voor ons een goeie keuze. Ze is het VMBO redelijk makkelijk doorgekomen. Hoefde niet keihard te leren en had daardoor genoeg tijd voor vriendinnen, sporten etc. Nu op het MBO vliegt ze er ook doorheen. Weinig les, maar goede cijfers.

Wat heerlijk dat je dochter zo goed het vmbo door is gekomen en het nu ook op het MBO goed doet. Zou zij een van die adhd-ers zijn die er met de jaren overheen groeit? 

Hoe was het op de basisschool, liep ze toen wel tegen leerproblemen aan? 

Mijn dochter ging naar de havo, maar ik had haar ook liever op het vmbo gehad. Ik wilde haar echter niet kwetsen door dat voor te stellen, wetend hoe gevoelig dat kan liggen. Zeker nu de leerkrachten geen twijfel hadden bij havo (vreemd genoeg, want haar cito was niet heel overtuigend en haar totale schooltraject evenmin). Ze was wel een slimme meid, maar met ontzettende concentratie- en organisatie problemen. Ze kon in groep 8 nog niet zelf haar schooltasje inpakken en op tijd van huis vertrekken. 

Het ging dan ook bijna vanaf dag 1 mis op de havo. Zeker omdat de beloofde begeleiding ook niet/traag van de grond kwam. Afgestroomd naar vmbo en daar met meer succes haar diploma gehaald. Toch heeft die mislukte havo tjjd haar echt een deuk bezorgd. 

Dus nogmaals: echt fjjn dat jouw dochter het zo goed doeed en doet op school.

S.ndra schreef op 22-05-2023 om 10:38:

Ja, bij ons gaan ze ook zonder apparaten naar boven, maar dat helpt niet. Ze gaat niet rustig tekenen of lezen, maar blijft rondspoken.

Bij ernstige slaapproblemen een tijdje een slaapdagboek bijhouden. Misschien krijg je dan via huisarts doorverwjjzing voor slaapkliniek. 

S.ndra

S.ndra

27-05-2023 om 09:08 Topicstarter

Wilmamaa schreef op 25-05-2023 om 20:49:

[..]

Het ging dan ook bijna vanaf dag 1 mis op de havo. Zeker omdat de beloofde begeleiding ook niet/traag van de grond kwam. Afgestroomd naar vmbo en daar met meer succes haar diploma gehaald. Toch heeft die mislukte havo tjjd haar echt een deuk bezorgd.

Hier ben ik voor mijn dochter ook bang voor. Ze had volmondig vwo-advies van de basisschool. Maar vanaf dag 1 ging het al moeilijk. Bij de herfstvakantie vond ik dat ze moest switchen, maar school vond dat ze nog aan het wennen was. En nu is ze dan gewend op school en heeft vriendinnen. Ze gaat wsch wel over, maar het gaat zo moeilijk. Naast school heeft ze helemaal geen tijd meer voor iets anders. Ik denk niet dat ze dit vol blijft houden en dat ze beter nu kan switchen, maar zij wil zelf op deze school blijven.

S.ndra schreef op 27-05-2023 om 09:08:

[..]

Hier ben ik voor mijn dochter ook bang voor. Ze had volmondig vwo-advies van de basisschool. Maar vanaf dag 1 ging het al moeilijk. Bij de herfstvakantie vond ik dat ze moest switchen, maar school vond dat ze nog aan het wennen was. En nu is ze dan gewend op school en heeft vriendinnen. Ze gaat wsch wel over, maar het gaat zo moeilijk. Naast school heeft ze helemaal geen tijd meer voor iets anders. Ik denk niet dat ze dit vol blijft houden en dat ze beter nu kan switchen, maar zij wil zelf op deze school blijven.

Herkenbaar, dit zie ik bij onze jongste ook. Ook brugklas vwo. Kind loopt op het randje en wil graag met de klas mee. Maar dit is overduidelijk puur gebrek aan vaardigheden (natuurlijk plannen, maar ook instructie volgen en onthouden, huiswerk opschrijven en maken, leren en onthouden, schrijven). Kind ervaart de schooldagen als te lang en was vaak laat thuis en erg emotioneel overprikkeld (en cognitief onderprikkeld) als het thuis kwam, waardoor huiswerk maken erg moeizaam ging. Maar het gebrek aan vaardigheden, de overprikkelend en onderprikkeling worden niet minder op een ander niveau of met doubleren. Inmiddels gaat kind in overleg met school tijdelijk minder naar school, dit lijkt wel zijn vruchten af te werpen, hoewel we dit denk veel eerder hadden moeten inzetten. Vrije tijd is zo noodzakelijk. Als kind dat niet krijgt ontstaat er een negatieve spiraal merken wij. En toch glipt dat er regelmatig stap voor stap in. Lastig om dit scherp te houden vind ik.

S.ndra

S.ndra

27-05-2023 om 12:21 Topicstarter

Met minder naar school haalt m’n dochter het niet. Ze heeft wel de intelligentie, maar ze moet wel echt de lessen volgen, huiswerk maken en voor toetsen leren, anders haalt ze geen voldoendes.

S.ndra schreef op 27-05-2023 om 12:21:

Met minder naar school haalt m’n dochter het niet. Ze heeft wel de intelligentie, maar ze moet wel echt de lessen volgen, huiswerk maken en voor toetsen leren, anders haalt ze geen voldoendes.

Kind hier op zich ook wel, zeker op het vwo is veel stof oprecht nieuw. Hij pikte alleen niets op van instructie, juist doordat hij volzat. Dit had dus een negatief effect. Gelukkig kan ik in de rustige thuissituatie veel aan hem uitleggen en snap ik de stof ook. Nu pikt hij meer op van de instructie doordat hij minder aanwezig is en hoef ik thuis dus minder instructie te herhalen. En dan komen er interessante vragen naar boven, waarin zichtbaar is dat kind regelmatig veeeeel te moeilijk denkt. Door dit nu te gaan bijsturen kan hij steeds beter leren de instructie te gaan volgen.

S.ndra

S.ndra

27-05-2023 om 16:51 Topicstarter

Ja, dat herken ik wel. Het is lastig bij ons om de goede middenweg daarin te vinden.

Wilmamaa schreef op 25-05-2023 om 20:49:

[..]

Wat heerlijk dat je dochter zo goed het vmbo door is gekomen en het nu ook op het MBO goed doet. Zou zij een van die adhd-ers zijn die er met de jaren overheen groeit?

Hoe was het op de basisschool, liep ze toen wel tegen leerproblemen aan?

Mijn dochter ging naar de havo, maar ik had haar ook liever op het vmbo gehad. Ik wilde haar echter niet kwetsen door dat voor te stellen, wetend hoe gevoelig dat kan liggen. Zeker nu de leerkrachten geen twijfel hadden bij havo (vreemd genoeg, want haar cito was niet heel overtuigend en haar totale schooltraject evenmin). Ze was wel een slimme meid, maar met ontzettende concentratie- en organisatie problemen. Ze kon in groep 8 nog niet zelf haar schooltasje inpakken en op tijd van huis vertrekken.

Het ging dan ook bijna vanaf dag 1 mis op de havo. Zeker omdat de beloofde begeleiding ook niet/traag van de grond kwam. Afgestroomd naar vmbo en daar met meer succes haar diploma gehaald. Toch heeft die mislukte havo tjjd haar echt een deuk bezorgd.

Dus nogmaals: echt fjjn dat jouw dochter het zo goed doeed en doet op school.

Ja, het was heel fijn dat het zo goed is gegaan en nog steeds gaat. Na de eerste nog wel de discussie gehad met school om toch eventueel op te stromen. Maar dochter zelf gaf aan dat niet te willen omdat het gewoon fijn was zo.
Dochter heeft hier en daar wel last met contact met leeftijdgenoten. Ze is best gepest op de basisschool. Schijnt wel vaker te gebeuren bij meiden met ADHD vertelde een psychiater mij. Dochter heeft daardoor wel wat schade opgelopen in contact. Was blij dat ze het daar naar zin had en wilde dus geen risico lopen. Heel begrijpelijk.

Ze had overigens ook wel leerproblemen op de basisschool. Wij kwam er zelf achter in groep 6 dat dochter niet kon hoofdrekenen. School had het allemaal niet gezien.. niet gemerkt. Wij hebben zelf een training voor dochter ingezet. Zijn toen wat meer gaan opletten. Zij had een ingewikkelde klas. Stuk of 6 kinderen met een behoorlijk rugzak. Juf had de handen daar aan vol. Dochter was type dat gewoon achter haar tafeltje bleef wachten tot juf langs kwam als zij een vraag had. Gaf altijd aan dat alles goed was etc. Deed nooit moeilijk.. en verdween daarmee compleet uit de blik van de juf. Alleen als zij aangaf gepest te worden keek juf even toe maar ook dat was minimaal. Al met al was de basisschool geen fijne tijd of plek.

Ik werkte zelf in het onderwijs ( als maatschappelijk werkster op VO en MBO, heb ook PO gedaan) en heb zo veel gesprekken gehad met leerlingen bij wie het niet lukte ( mavo, havo of vwo). Die hebben daar ook behoorlijke deuken van opgelopen. Soms ook van dwingende ouders die vonden dat het wel moest lukken. Ik was dus thuis heel erg gefocust was op het welbevinden. Vond ik belangrijker als niveau. Vind ik eigenlijk nog steeds. Dochter wil graag naar de pabo, doet nu onderwijsassistent. Heeft mooie visie op haar toekomst. Heb alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.



S.ndra

S.ndra

27-06-2023 om 06:52 Topicstarter

Wij zitten nu toch wel vast met de vraag of ze beter op de huidige school kan blijven of beter van school kan veranderen. Ze heeft een mooi rapport en gaat over, dus dat is het niet. Het resultaat is er, dat is een troost, maar je moet niet vragen hoe. De andere school heeft blokuren met als voordeel minder schakelmomenten en je weet een week van tevoren wat het huiswerk is. Ook maken ze een deel van het huiswerk op school. Anderzijds is de huidige school inmiddels vertrouwd en bij de toetsen zitten ze in een apart lokaal wat mijn dochter heel fijn vindt. Zelf weet ze niet wat ze wil. Ze wil meer vrije tijd, maar ze wil ook bij het vertrouwde blijven. Alleen is die combinatie er niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.