*Twinkel*
05-08-2009 om 21:27
Methylfenidaat gevaarlijk bij hoge temperaturen
Weet iemand hier daar iets vanaf? Vandaag las ik een waarschuwing dat methylfenidaat bij warm weer shock zou kunnen veroorzaken. Alles wat ik kan terugvinden is dat methylfenidaat bij topsport prestaties verbeterd en dat het in combinatie met warm weer voor uitdroging, daardoor shock en eventueel de dood zou leiden.
Is dit bij meer mensen bekend? Moet ik het gebruik nu acuut staken?

anna van noniemen
05-08-2009 om 21:55
Nooit eerder gehoord
maar zou het dan misschien bij hele hoge doseringen het geval kunnen zijn? Waar had je het gelezen?

koentje
05-08-2009 om 22:01
Vermoedelijk
gaat het om de combinatie; dat warm weer sowieso een aanslag op je hart kan zijn (als je hart slecht werkt) maar ook dat in combinatie met sport: door de ritalin wordt de vermoeidheid niet zo goed gevoeld, dan gaan ze maar door en door. Als je dan ook nog eens te weinig drinkt kan het echt een probleem worden.
Dus maak je niet te veel zorgen denk ik: als je maar zorgt dat hij niet als een gek gaat sporten, en slecht drinkt en zo.

anna van noniemen
05-08-2009 om 22:04
Dit
vond ik via google:
http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuws/2151/ritalin-gevaarlijk-op-warme-dagen
ik weet niet, maar het klinkt mij als een klok en klepel verhaal....

*Twinkel*
05-08-2009 om 22:23
Op een ander forum
En diegene heeft dus overleg gehad met de behandelaar van haar zoon en die bevestigde dat Ritalin (of methylfenidaat, dus ook Concerta) gevaarlijk is bij hoge temperaturen.
Het stuk wat ik kon vinden is deze:
http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?nieuws=28569
Dat gaat dus over sportprestaties... Maar kind zijn op zich, dat is toch geen sportprestatie? Ik vind het ook erg vreemd dat er niets terug te vinden is in de bijsluiter van onze Medikinet. Shock en dood lijken mij toch op zijn minst dingen die dan vermeld moeten worden?

anna van noniemen
05-08-2009 om 22:27
hebben we in Nederland niet vaak van die extreem warme dagen, dat sowieso al....ik weet het niet hoor....kinderen rennen natuurlijk wel, maar niet constant, dus er is niet een constante prestatie van het lichaam. Vocht toedienen lijkt me sowieso wel belangrijk.....en rustmomenten inbouwen.....als er echt een gevaar zou zijn, zou het ongetwijfeld in de bijsluiter staan....

Onno
06-08-2009 om 08:54
Ach
als er echt een gevaar zou zijn, zou het ongetwijfeld in de bijsluiter staan....
Hoe naief kun je zijn.

wil40
06-08-2009 om 18:44
Bijwerkingen twinkel
Bijwerkingen die vaak !!(dus niet zelden of praktisch nooit) voorkomen bij het gebruik van Methylfenidaat zijn: hartkloppingen, versnelde hartslag en hartritmestoornissen.
Eigen conclusie:
Bij warm weer word je bloed dunner en heeft je lijf het al zwaarder. Dus ik kan me best voorstellen dat mensen met bepaalde medicijnen daar rekening mee moeten houden. Dit telt b.v. ook voor bloedverdunners.
We praten niet over 25 graden maar over zeer warme temperaturen en extra risico voor medicijngebruikers.
En je moet nooit abrupt met de medicijnen stoppen. Maar als je kind al andere medicijnen slikt of in een risico groep valt is het niet raar om eens te overleggen met de behandelaar.
En de bijwerkingen staan wel degelijk in de bijsluiter.

anna van noniemen
06-08-2009 om 20:39
Ach onno
wat jammer dat je hier geen plaatjes kan plaatsen op het forum, ik zou er een met een grote steen voor je zoeken....

Benzozi@
07-08-2009 om 10:44
Ai jakkes
"wat jammer dat je hier geen plaatjes kan plaatsen op het forum, ik zou er een met een grote steen voor je zoeken...."
Anna, wat is dat voor een vreemde uitspraak? Of toch gewoon een dreigement? Of wordt je weer helemaal verkeerd begrepen?

amk
07-08-2009 om 10:51
Nee geen dreigement
eerder het gevolg van de tactiek van Onno. Te pas en onpas ongefundeerde opmerkingen maken en als er vragen komen die nooit bantwoorden om dan een aantal weken / maanden later weer op te duiken.

Benzozi@
07-08-2009 om 11:54
Helderziend?
AMK, ben je helderziend? Alleen Anna kan haar intenties bij haar cryptische opmerking toelichten.
Onno is net zo als Alex een forumgebruiker waar ik het meestal niet mee eens ben maar een enkele keer wel. Ik vind zijn bijdrage in dit topic niet ongefundeerd of OT>
De risico's van gebruik staan in de bijsluiter -zie bericht van Wil40. Ik vind Anna's opmerking "als er echt een gevaar zou zijn, zou het ongetwijfeld in de bijsluiter staan" naïef.
De uitkomst van dat onderzoek van die universiteit is toch niet wereldschokkend? Ritalin is een amfetamine, "speed". Daar ga je beter van presteren, daarom is het doping die in de sportbeoefening verboden is.
Dat is 80 jaar een feit van algemene bekendheid. Echter alleen en uitsluitend voor degene die het horen en weten willen. Niets nieuws onder de zon.
Ik denk dat je als ouder van een kind aan de ritalin alert moet zijn bij fysieke inspanning onder de zon.
In Zuid-Frankrijk loopt de temperatuur gemakkelijk op tot 35 graden. Als je kind ritalin gebruikt moet je hem afremmen als hij een ronde op je voor ligt op een ATB-parcours.
Deze sportieve prestatie levert dit kind niet alleen op jeugdige energie en levenslust maar ook op de amfetamine. Daarom zijn er extra risico's aan verbonden.
Dit kind is niet alleen sneller dan de rest omdat hij jonger en/of heel sportief is maar omdat ritalin een prestatiebevorderende werking heeft.
Volgens mij is dit de relevantie van dit bericht voor -ouders van kinderen die ritalin gebruiken
-én op vakantie gaan naar een warm land
-én van sportieve activiteiten houden.

anna van noniemen
07-08-2009 om 21:20
Nee benzozi@
amk is niet helderziend, maar kent mij wel al langer....en ook Onno....wie vaker in Zorgenkinderen komt weet dat ik hiermee bedoel dat ik graag heb dat Onno weer onder zijn steen kruipt ipv wederom zijn zeemeeuwtechniek toe te passen....

Elisa Gemani
08-08-2009 om 14:22
Hitte
Topsport is per definitie ongezond en zeker bij hoge temperaturen in combinatie met uitdroging. Het is dus niet de Methylfenidaat maar de combi van oververhitting/uitdroging. Gewoon zorgen dat je kind (met en zonder Methylfenidaat) niet oververhit en uitdroogt, dan is er mi niets aan de hand.

wil40
08-08-2009 om 20:13
Niet mee eens
De Methylfenidaat veroorzaakt overmatig zweten en zorgt voor meer kans op uitdroging. Dus niet de topsport is in eerste plaats het gevaar. Maar wel degelijk de medicijnen.
Ik vind het een prima waarschuwing voor ouders van kinderen die deze medicijnen gebruiken. Je bent toch wat meer allert als je dingen weet? Kijk, je kind kan al oververhit raken met een rit in de auto op vakantie of dagje uit. Een dagje pretpark met speeltuin. Misschien dat als je het weet je net iets meer rustpauzes inlast, je kind sneller een petje opzet en extra laat drinken?

anna van noniemen
08-08-2009 om 23:36
Wil40
ik denk dat het niet voor ieder kind geldt, zoon hier heeft het juist altijd koud, heeft helemaal geen last van overmatig zweten. Drinken moeten we ook altijd op letten bij hem, hij drinkt heel slecht....

wil40
09-08-2009 om 00:09
Anna
Nee hoor, ik denk ook dat dat niet voor ieder kind geldt. Het zijn eventuele bijwerkingen waar je rekening mee kunt houden. Heeft jou zoon het altijd koud?
Mijn zoon heeft het alleen koud als hij honger heeft, te laat naar bed gaat of als hij moet poepen...
Hahaha, net als ik zelf eigenlijk....

anna van noniemen
09-08-2009 om 16:57
Altijd
is misschien wat zwaar, maar wel vaak op momenten dat ik denk, koud? De mussen vallen bijkans van het dak....maar meer dan gemiddeld is het wel, en ik kan ook niet echt momenten noemen, zoals moe, honger of wat dan ook....

wil40
09-08-2009 om 21:02
Koukleum
Dat is wel vreemd ja. Hmmm, ik ben ook geen dokter. Maar nog een oorzaak kan zijn, ondergewicht. Ik bedoel niet een gezond sprietje, maar echt een veel te laag gewicht. En was je zoon altijd al een koukleum of is het iets van de laatste tijd?
Zo gaat dit draadje van overmatig zweten bij hoge temperaturen naar koukleumen....

anna van noniemen
09-08-2009 om 21:16
Dun...
is zoon wel, het is niet echt een gespekt ventje zeg maar ) Ondergewicht heeft hij niet, maar een beetje meer spek zou niet erg zijn....

wil40
09-08-2009 om 21:54
Dun
Dun op zich is niets mis mee. Als je zoon een goede eter is, voldoende binnenkrijgt, maar gewoon tenger is. Maar van een lege maag krijg je het wel koud.(En hoofdpijn en duizelig)
Dat is eigenlijk ook het probleem. Van eten krijg je energie en je lichaam op temperatuur houden kost energie.
Een paar kilo erbij kan een enorm verschil maken.

anna van noniemen
09-08-2009 om 22:26
Dat is
wat ik die lijnende dames op het werk die het altijd koud hebben ook al steeds voorhou! hahahaha...
Maar ook het eetpatroon van zoon is prima, hij eet echt niet zo heel slecht, wat vaak nog wel een bijwerking is van methylfenidaat. Dat heeft hij in het begin wel gehad, maar inmiddels zit hij het kruum weer uit de aardappelpan te schrapen....dus ook daar kan het eigenlijk niet aan liggen...kennelijk werkt zijn interne kacheltje gewoon anders...

wil40
10-08-2009 om 22:10
Ja, dat zal
Nou, als je zoon eigenlijk best goed eet, gezond is, dan is het gewoon een "koukleum."
De hoge temperaturen zijn ook gedaald dus Twinkel hoeft zich hopenlijk ook geen zorgen meer te maken!

*Twinkel*
11-08-2009 om 08:28
Duidelijk
NEe, ik vind het duidelijk. Bij erg warm weer extra goed opletten op oververhitting en extra drinken.
Trouwens, dochterlief hier heeft wel een ondergewicht en het ook altijd koud en is sinds ze de methylfenidaat is gaan gebruiken gaan eten (met name savonds) als bootwerker. meestal wil ze nog wel een keer opscheppen. Maar ook een koukleum.