Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
29-09-2010 om 11:18
Wat zouden jullie doen?
Bij zoon, diagnose ass en hb, zijn we er heel lang mee bezig geweest om te achterhalen wat hij precies nodig heeft op school, hij heeft zich lang ongelukkig gevoeld op school en wilde daar lange tijd ook niet naartoe. (veel drama´s, psychosomatische klachten etc)
Veel hulpverlening, lange geschiedenis, maar geen enkele resultaten of aanknopingspunten. Tot ik leerkracht eindelijk (lang verhaal) zover kreeg zoon beter uit te dagen en ik het hele ass verhaal beter naast me neer durfde leggen en gewoon alleen nog maar afging op wat zoon zelf aangaf, nl dat hij de verplichte werkjes dodelijk saai vond. Goed lang verhaal uiteraard maar eindelijk kreeg ik zoon weer terug, weer meer zin in school en thuis weer een heerlijk kind.
Maar nu. Het nieuwe schooljaar is voor hem niet zo best gestart, ondanks dat ik er enorm bovenop zit. (en niet van plan ben dat voorlopig te laten) Nieuwe leerkrachten enz, die het wiel natuurlijk zelf weer willen gaan uitvinden. Nogal teleurstellend voor hem, hij had er veel van verwacht. Inmiddels met man en macht weer eraan trekken (heb hier wel hulp bij inmiddels) maar ik heb nu vragen over het grote geheel voor mezelf.
Wat ideaal is voor zoon weet ik heel goed en kan ik hem niet geven. Ideaal zou zijn op deze school blijven (zitten voor hem veel voordelen aan) maar met een goed doordacht programma waar hij een hele poos mee vooruit kan, en daarbij wat begeleiding. (hij heeft niet veel nodig maar hetgeen hij nodig heeft is ook echt noodzakelijk, is lui geworden en faalangstig) Waarschijnlijk gaat dat goede programma niet echt goed van de grond komen hier op school, ondanks voorzichtige ontwikkelingen.
Ideaal kan dus niet, en hoeft waarschijnlijk ook niet. Maar ik wil zeker geen ongelukkig kind meer terug. Dus de vraag is nu wat is de beste optie voor hem.
Toch nu al gaan polsen bij andere scholen (diagnose plus rugzak zorgen er wellicht ook voor dat andere scholen net zo goed heel afwachtend zijn bij hem, hetgeen funest is) Dit is iets dat ik sowieso ga doen als het echt weer niet gaat lopen hier op school. Maar ik kan er dus ook voor kiezen het toch eerst nog te blijven proberen, waarbij ik verwacht dat we wel tot meer uitdaging kunnen komen maar waarschijnlijk niet echt genoeg. Of stuur ik aan op iig ook een versnelling, een optie waar ik niet zo voor ben maar misschien heft het het onvoldoende uitdagen wel enigzins op, waardoor eea misschien net genoeg voor hem is. (geen idee of school hier open voor staat, ze doen het zelden)
Hij gaat naar een verrijkingsklas die los staat vd school, maar wel onder hetzelfde bestuur valt. Dit doet hem goed en hij leert er veel, maar school is momenteel te veel herhaling voor hem.
Wat zouden jullie doen? Ohja, uiteraard proberen we zoon ook wat ´op te voeden` in deze, maar ik verwacht daar voorlopig weinig van. Hij uit zich wel redelijk op school nu maar wil ook vooral niet lastig zijn. Dus hij zal wel aangeven als hij iets heel saai vindt maar wordt daar niet adequaat op gereageerd dan zal hij het geen tweede keer aangeven.
29-09-2010 om 22:11
Continuiteit
Het blijft altijd lastig, zulke dingen. En dit is één van de redenen waarom onze zoon op de Jenaplanschool zit. Vanwege de continuïteit, want hij heeft 3 jaar lang de zelfde (hoofd)leerkracht. En straks in de bovenbouw weer 3 jaar dezelfde.
Wat ideaal zou zijn is om "dergelijke" kinderen de hele basisschooltijd dezelfde mentor te geven. Een mentor die wat meer doet dan de doorsnee IB-er. Een vertrouwenspersoon voor het kind en de ouders, die elke nieuwe leerkracht ook écht begeleidt in de begeleiding van het kind.
Nou ja, daar heb jij niet veel aan. Is het een goed idee om een gesprek te vragen tussen de nieuwe leerkracht en de leerkracht van vorig jaar? De overdracht is kennelijk niet helemaal goed verlopen. Hoe nieuw is nieuw eigenlijk? Bedoel je vers van de PABO?
29-09-2010 om 22:46
Guinevere
Dank voor je reactie!
Hier hetzelfde systeem wel, maar nu zitten we dus met een overgang. En dat betekent hier op school veel veranderingen, dus ik moet nog zien hoe eea gaat uitpakken. Door alle veranderingen krijgt zoon vooralsnog wel wat prikkels, dat houdt hem nog wat op de been geloof ik. Maar als het waar is wat ik vermoed dan ebt dat effect snel weg natuurlijk. (hij wordt ook weer in toenemende mate lastig thuis)
Tsja, zo´n mentor zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Maar dan nog. Een leerkracht moet het toch uiteindelijk vooral zelf doen, en die moet willen. Of deze wil kan ik nog niet zo goed inschatten, maar hij lijkt me niet veel te snappen van slimmere kinderen en wat hun behoeften zijn. Hij is niet vers vd pers, integendeel. Helaas misschien, dan had ik meer hoop. Met nieuw bedoel ik alleen maar nieuw voor ons. (voor zoon natuurlijk maar ik heb dus ook het gevoel veel met hem te moeten)
Gesprek gaat wel komen met iemand die ook vorig jaar betrokken is geweest, dat gaat allemaal wel lukken. Maar alleen al door het tempo en gemak waarop afspraken gemaakt kunnen worden kan ik afleiden dat het allemaal niet soepel zal gaan verlopen, en dat er iig grenzen zitten aan hetgeen ik zal kunnen bereiken. (zoon krijgt dus wel eea aangeboden momenteel aan vvv maar ik vermoed dat er geen lijn inzit en dat er maar wat wordt gedaan, lukraak, en het lijkt ook niet afdoende te zijn)