Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

27-08-2010 om 23:15

Muziek en adhd

Onze zoon van 8 gaat nu serieus met muziekles beginnen, 2 keer in de week. Wat ik me afvraag: wat is de therapeutische werking van musiceren op ADHD-breinen? Helpt het echt voor de concentratie etc?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik meen

dat het helpt met organiseren.. het zou leuk zijn als de muziekleraar daar ook iets mee doet.. bijv samen een muziekstuk maken.. wat hebben we nodig ? (muziek op blad, zelf gecomponeerd, recorder etc..).Bovendien laat het het luisteren naar muziek het brein meer samenwerken op een of andere manier.. maar hoe en waarom geenidee. Jaap van Zweden heeft stichting Papageno opgericht.. misschien is daar wat info te vragen: boeken, links etc..? Ik hebter naar gekeken (en ook naar zoiets als Tomatis) maar geen pgb hier en het is nogal prijzig.. verder zijn ze niet toe aan regulier muziekonderwijs.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-08-2010 om 23:57

Muziek

Musiceren, schilderen en dat soort creatieve uitingen zijn sowieso altijd goed; ADHD of niet. Het stimuleert de hersenen, helpt bij de oog-hand coordinatie en is een fijne en goede manier om emoties en gevoelens te uiten. Daarnaast is het natuurlijk gewoon leuk Wist je dat veel (beroemde) musici AD(H)D hadden/hebben? Dit "soort mensen" zijn vergeleken met "normale mensen" vaak veel creatiever, vindingrijker en zien vaker verbanden die anderen niet zien. Ook helpt het ze om rustiger te worden en meer in hun eigen hoofd, lichaam en gevoel te komen. Ik ben zelf semi-professioneel muzikant geweest, de vader van mijn zoontje is muzikant en mijn zus (ADD) was vroeger een begenadigd concertpianiste. Nooit doorgezet natuurlijk; ze ging toen schilderen (ook al talentvol) en toen gaf ze daar ook maar weer de brui aan na nog een blauwe maandag op nationaal niveau geturnd te hebben Doet nu trouwens toch weer iets creatiefs met tuinarchitectuur LOL Een paar tips: push niet teveel; hou het leuk maar wel iedere dag even oefenen ook al heeft hij er geen zin in. Als het even kan je zoon zo snel mogelijk samen laten spelen met anderen. Hartstikke leuk hoor!! Mijn zoontje is ook wel muzikaal en houdt van zingen, dansen en muziekmaken maar het is toch niet zijn passie jammer genoeg; ik zag ons al samen fijn musiceren

Guinevere

Guinevere

28-08-2010 om 11:51

Leuk

Leuk om te lezen, ik zal straks eens zoeken naar dat Jaap van Zwedenverhaal.
Hij gaat bij de harmonie een blaasinstrument spelen, dus dat betekent zowel priveles als oefenen en optreden met het orkest. Wie weet heeft zo'n blaasinstrument ook nog een goede invloed op zijn ademhaling, dat hij daardoor relaxter kan worden als hij beter ademt???
Hij is vaak al bezig met het bedenken van zijn eigen muziek en liedjes, dus die creativiteit zit er zeker in bij hem! Samen musiceren wordt wat lastig, want mijn pianokunsten zijn lichtelijk zwaar afgezakt...

Gaia*

Gaia*

28-08-2010 om 13:09

Dvd-hoes

Hier speelt zoon (9) ook al een tijdje gitaar. De juf begeleidt hem extra voor zijn ADHD en doet concentratie-oefeninen en laat hem zien hoe oefenen leuk is. Er komen ook ritme oefeningen bij. echt heel leuk.

Wij hebben de gitaar op een standaard ergens midden in de kamer gezet zodat hij lekker op zijn impuls om te oefenen kan toegeven. Zoon heeft er heel veel plezier mee.

En tja, ook hier al heel wat songteksten in de pc, de cd-hoes is er ook al.

Guinevere

Guinevere

29-08-2010 om 10:59

Verschil?

Wat ik me nog afvraag is of je het verschil kunt merken, als een kind regelmatig en "georganiseerd" muziek maakt?

Guinevere

Guinevere

29-08-2010 om 11:04

Papageno

Ik heb die stichting Papageno gevonden. Die is alleen gericht op kinderen met autisme, dus ik heb daar niet veel relevante informatie gevonden tot nu toe. De resultaten waar ik op hoop zijn: geordender denken, beter concentreren. En natuurlijk veel plezier hebben.

Papageno

Stichting Papageno is georiënteerd op kinderen met autisme en waarom zouden resultaten bij die groep anders zijn dan bij een andere groep? Ja de groep kinderen met autisme heeft specifieke kenmerken maar een aantal van die kenmerken kan je ook vinden bij kinderen met adhd: moeite met reguleren van zintuigenlijke ervaringen/emtoties/energie/alertheid/concentratie/organisatie. En muziek kan een onderdeel zijn in het leren van het organiseren, bij concentratie, bij het ervaren/verwoorden van emotie(s) etc. En ook zonder last te hebben van adhd of autisme kan muziek je op diverse manier een ervaring geven .. je doen ontdekken van wat ordening is en hoe dat voelt. Het kan goed zijn dat bij een deel van de kinderen met autisme muziek heel goed werkt.. en bij een ander deel paardrijden goed werkt.. Paarden zijn bijv in hun lichaamstaak heel duidelijk. Muziek kan ook voor iemand heel duidelijk zijn. De groep met autisme heeft mi vooral een aanpak nodig die nog helderder, eenduidiger dan een andere groep plus een benadering die een hoger iq aanspreekt.

Guinevere

Guinevere

29-08-2010 om 21:33

Judith

Als ik lees waarop de stichting Papageno zich richt, dan herken ik mijn eigen zoon daar niet in:
"kan muziektherapie helpen bij het afnemen van angst voor veranderingen? Kinderen met autisme zijn vaak angstig voor veranderingen en hebben moeite met afstemming van emotie en gedrag in het sociale contact. Met de meetmodule Visk (Vragenlijst Inventarisatie Sociaal gedrag van Kinderen) heeft Ria onderzocht of muziektherapie positief bijdraagt aan de beleefwereld van het kind met autisme. De resultaten zijn veelbelovend: na twee maanden muziektherapie aan huis was de angst voor veranderingen bij kinderen met autisme aanzienlijk verminderd. Ook was hun emotionele gedrag in het sociale contact behoorlijk verbeterd. Muziektherapie levert aantoonbaar flexibiliteit in het sociale contact op. Daarmee kunnen grenzen verlegd worden!".
Ongetwijfeld heeft die therapie ook positieve gevolgen op de vlakken waar ik verbetering in zoek voor zoonlief hoor. Maar wat ze hierboven beschrijven zijn allemaal problemen die mijn zoon niet heeft. En ik zou eigenlijk wel eens willen lezen waar de veranderingen nou zitten, gebeurt er iets in de hersenen? Op de site kan ik het niet vinden, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Fanfare

Ik speel zelf bij een fanfare en er zijn verschillende leden met ADHD. Daar merken we vooral wat van in de pauzes en tijdens bv. jeugdkampen. Meespelen in het orkest gaat meestal prima! Wat speelt hij trouwens? Trompet, sax, trombone?

Roos Vicee

Roos Vicee

29-08-2010 om 22:14

Guinevere

Hoi Guinevere,

Tijdje niet op OOL geweest maar stuit nu op deze draad van jou. Leuk joh! Maar 2 keer in de week? Dat is best veel!
Mijn jongste zoon (9) is vorig jaar met muziek begonnen en het gaat echt heel leuk. Oefenen vindt hij vreselijk (hij zal nooit uit zichzelf zijn instrument pakken an als hij uiteindelijk zover is om te oefenen dan raffelt hij zijn lesjes af (goed of niet) en vindt het alweer best) maar les vindt hij heel erg leuk. We hebben het dan ook erg getroffen met de docente! Wat hij vooral erg leuk vindt (en goed kan) is dat hij zonder te zien wat de docente speelt en zonder de begintoon te weten, dat na moet spelen. Dat begon eerst met 1 toon maar de laatste weken voor de vakantie waren dat al hele riedeltjes. Erg leuk en vooral ook erg goed voor concentratie, gehoor, geheugen enz.
Verder valt het me op dat hij al beter noten leest dan dat hij gewoon leest.
Welk instrument gaat je zoon spelen?

Guinevere

Guinevere

29-08-2010 om 22:24

Instrument

Van alle instrumenten die hij kon kiezen, wilde meneer de.... hoorn. Nogal een opvallende keuze vonden wij zelf. Maar hij was de enige van de kinderen die er geluid uit kreeg en hij lag zo lekker in de hand, zei hij.
2 Keer in de week vind ik ook wel veel ja. Zeker met 2 keer atletiek en 2 keer BSO erbij. Ik had me alvast onder de hyperouders geschaard, die met hun kind van hot naar her rennen om álles eruit te halen wat erin zit. Nou ja, we zien wel, hij kan wel tegen een stootje en anders spijbelen we maar een keertje met atletiek.

Guinevere,

natuurlijk kiest hij het mooiste instrument!!! (ik speel dus ook hoorn...) Wat leuk zeg! Vooral omdat hij er zelf echt zo duidelijk voor gekozen heeft. Hoorn is een veelzijdig maar ook moeilijk isntrument, hopelijk heeft hij een goede leraar, die zelf ook hoornist(e) is.

Oh, en...

hoorn kun je alleen goed spelen als je geconcentreerd bent en controle hebt. Anders wordt het niks. Dus het zal hem zeker helpen. Ademhaling onder controle krijgen net zo. Maar het valt en staat bij een goede leraar!

Guinevere

Guinevere

30-08-2010 om 21:05

Ah, dat is goed nieuws! Hij twijfelde tussen drumstel en hoorn, dan heeft hij de goede keuze gemaakt dus!

Papageno

Hoi,

Sorry wat late reactie. Kom om in logistiek en nu even een fijne ontspanning eruit (pauze).

Jij schreef:
"Ongetwijfeld heeft die therapie ook positieve gevolgen op de vlakken waar ik verbetering in zoek voor zoonlief hoor. Maar wat ze hierboven beschrijven zijn allemaal problemen die mijn zoon niet heeft."

Ik ben een jaar geleden gedoken in allerlei vormen van muziektherapie en die van mij zijn er nog iets te klein voor helaas. Want ik denk zeker dat het allerlei delen van het brein activeert tot samenwerking. Jammer dat deze site redeneert probleem-oplossing ipv waar muziek allemaal toe bijdraagt. Zij zijn ook veel meer gespitst op autisme. Als ik weer tijd om er in te duiken en ik kom relevante informatie tegen, zal ik dat hier posten.
Probeer eens te formuleren waarvan jij hoopt dat muziek bij jouw zoon aan bijdraagt. Voor mijn ene zoon zou het prettig zijn om te leren en te voelen zonder alle tekst die je normaliter moet horen. Het verhoogt vaak de concentratie, motoriek en muziekdeel van het brein werken samen. er worden wellicht nieuwe neurologische verbanden gelegd .. meer ruimtelijk inzicht dmv muziek is er een van.. mijn zoon vind plannen heel moeilijk.. muziek maken en in dezelfde periode knikkerbanen (oorzaak-gevolg, uitgestelde planning) zou wellicht voor ons iets zijn. De muziek van Mozart schijn heel matematisch te zijn en voorspelbaar en rustgeven *en* toch steeds anders te zijn (als je naar de partituur kijkt, is dat al zo: noten in spiegelbeeld, herhalingen, variaties etc).. Ik denk ook dat je de info van Papageno (en wellicht kan je bellen voor meer info, aangeraden literatuur oid) moet zien in een veel breder kader dan zij het brengen.

Guinevere

Guinevere

31-08-2010 om 12:27

Judith

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. En de zaken die jij noemt ("concentratie, motoriek en muziekdeel van het brein werken samen. er worden wellicht nieuwe neurologische verbanden gelegd") zijn precies de resultaten waar ik op hoop.
Het heet alleen geen muziektherapie maar harmonie. Wij hebben ook geen PGB of wat dan ook, dus ik denk dat we muziektherapie niet eens zouden kunnen betalen. Neemt niet weg dat het fijn is om positieve anti-ADHDgevolgen te krijgen van het uitoefenen van een hobby (goh, lekkere zin).

Guinevere

Guinevere schreef:
"Het heet alleen geen muziektherapie maar harmonie. "

Oh? Ik dacht dat je bedoelde met harmonie een muziekkorps of bedoel je iets anders ?

Een muziekkorps...

kan ook heeeeel therapeutisch werken!

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 12:22

Geen korps

Volgens mij is het geen muziekkorps, maar meer een orkest. Ze nemen ook stoelen mee als ze ergens gaan optreden...

Zoon speelt bij de showband

Een beetje een late reactie, maar ik wilde toch nog even reageren. Mijn zoon met ADD speelt sinds bijna 2 jaar bij de lokale showband. Niet op therapeutische basis, maar gewoon omdat hij heel muzikaal is en het erg leuk vindt om op te treden. Ik merk dat hij (itt de meeste andere kinderen) geen moeite heeft met oefenen. Uit school gaat hij vaak spontaan aan de slag. Ik heb het idee dat het hem, net als bijvoorbeeld spelen met K'nex, hem helpt de indrukken van de dag te verwerken. Ook luisteren naar muziek, zingen of mixen (het is een DJ in de dop) heeft een soortgelijk effect.
Of het verder nog effect heeft op concentratie weet ik niet, maar in ieder geval heeft hij er sowieso baat bij en helpt het hem te ontspannen.
Dus wellicht inderdaad een tip voor andere AD(H)D-ers, die ook een beetje muzikaal zijn aangelegd.
Engeltje

Guinevere

Guinevere

13-09-2010 om 20:07

Geweldig

Geweldig! We hebben de hoorn nu in huis. Ik doe alle mogelijke moeite om er geluid uit te krijgen, lukt niet dus. Zoon pakt het ding, tooooooooooooooooooooeeeetpeeeeep. Je begrijpt dat hij dat heel lollig vindt...
En Engeltje, leuk om jouw ervaringen ook te lezen!

Guinevere

Inderdaad, dat zijn heel lastige instrumenten. Mijn dochter is vorige week begonnen met trompet, ook bij de showband. Ik voel en leef dus met je mee .
Engeltje

Moek

Moek

18-09-2010 om 00:00

Hier

Hier een hoboïst die vooral graag hard toetert, een dromerig fluitistje en een autistische pianist. Ik denk dat muziek voor elk kind gewoon belangrijk is, je kan er zoveel in kwijt. En het is nog leuk voor anderen om naar te luisteren ook (na een tijdje tenminste...).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.