Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-09-2008 om 14:36
Dag,
Ik ben benieuwd of iemand al ervaring heeft met neurofeedbacktherapie. Het lijkt een onschuldig wondermiddel, sterk te prefereren boven medicijnen maar het is toch nog redelijk onbekend.
Hoewel er geen officiele diagnose gesteld kon worden, heeft onze zoon van bijna 9 wel last van adhd-achtig gedrag, onrustig, concentratieproblemen. Hij is intelligent en komt daardoor evengoed redelijk mee op school en ook elders zijn de problemen hanteerbaar. Medicijnen vind ik dan ook een zwaar en onprettig middel. Aan de andere kant zou het natuurlijk toch fijn zijn (vooral voor hem zelf want hij wordt altijd enoveral gecorrigeerd) als zijn gedrag zou verbeteren.
Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen!
Orphea
25-09-2008 om 21:24
Gedaan
Onze zoon van 8/9 heeft het 16 keer ondergaan. Het is duur maar niet belastend voor het kind behalve dat het saai is. Op het moment zelf lijkt het wel iets te helpen maar zodra de behandeling is gestopt is het effect weg. Geen permanent resultaat dus. Volgens de psychiater die hij nu heeft klopt dat ook. Het zal tijdens de behandeling wat doen maar daarna niet meer. Je moet er dus eindeloos mee door gaan.
Ik zou het je dus niet aanraden.
Groetjes,
Maria
29-09-2008 om 22:21
Jammer
dat het geen permanente verandering teweeg brengt. Dat is wel wat beweerd wordt op sites van neurofeedbackcentra. Maar het lijkt ook bijna te mooi om waar te zijn, zo'n eenvoudig, onschadelijk, pijnloos middel voor zoveel 'aandoeningen'!
Ben ook benieuwd hoe de reguliere zorg er tegenover staat (en hoe objectief hun oordeel is natuurlijk).
Groet,
Orphea