Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-07-2009 om 10:35
Onze dochter met een ontwikkelingsachterstand door een hersenbeschadiging krijgt binnenkort neurofeedback.
Wat ik er over lees klinkt me futuristisch in de oren, maar we gaan er in ieder geval voor.
Volgens haar ontwikkelingspsychologe is het mogelijk om door middel van deze terapie de hersenen ahw 'om te leiden' op gebieden waar het vastloopt.
Ik ben erg benieuwd! heeft iemand ervaring met een dergelijke therapie?
Zofia
08-07-2009 om 10:56
Zijdelings
Ik heb er zijdelings ervaring mee. Ik ken iemand die neurofeedback gehad heeft, en ik heb wel eens gesproken met een psycholoog die ervaring had met behandeling via neurofeedback. Dit is wat ik ervan begrijp:
Het is geen wondermiddel, maar het kan zeker verschil maken. Het is wel belangrijk dat het gebeurt door een goede behandelaar, er zijn ziekenhuizen die dit aanbieden en ook particuliere instellingen. Wat ik van die psycholoog begreep, loont het om goed te onderzoeken waar de beste resultaten geleverd worden. Ik heb helaas geen idee hoe je daar achter komt.
08-07-2009 om 13:22
Wij...
... zijn ook bezig met neurofeedback. Kan er nog niet zoveel over zeggen, want we hebben pas twee sessies gehad, maar ik vind het wel erg logisch en hoopgevend klinken allemaal. Zoonlief hier heeft diagnose ADHD en ik heb begrepen dat dat tot nog toe een van de weinige 'aandoeningen' is waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat neurofeedback zinvol kan zijn (afgezien van epilepsie). Ik zou eerder contact opnemen met een (adedemisch) ziekenhuis dan met een particuliere instelling en dan vooral met een neuroloog die ervaring heeft met de specifieke problematiek van jouw kind.
09-07-2009 om 09:54
Hoi
Bedankt voor jullie reacties! Wij wonen in het buitenland.
Het wordt hier gedaan door een psychologisch-pedagogisch kindercentrum. Het gaat gebeuren in samenspraak met haar behandelend neuroloog.
Onze dochter is nu 5 en een half. Ze heeft een encefalopatie(hersenziekte) door (waarschijnlijk)een mitochondriele stofwisselingsziekte.
Ze heeft een algehele ontwikkelings achterstand. Haar taal en spraak is erg achter en ook haar andere ontwikkeling is achter. Ze kan zich heel slecht concentreren en heeft een slecht korte termijn geheugen.
Groetjes, Zofia.
09-07-2009 om 13:07
Dore?
is dat niet de naam van een (heel dure) organisatie die neurofeedback doet?? voorzover ik weet heeft het wel enig effect in individuele gevallen, maar is het verder niet evidence based behandeling...