Pippie
17-11-2008 om 09:17
Niet slapen
Mijn kinderen kunnen maar niet in slaap komen. Ze mogen eerst even wat lezen, gaan niet al te vroeg naar bed. Maar ja, slaap/rust is natuurlijk nodig om de week door te kunnen komen.
Zoon (7, adhd) gaat om 19.45 het bed in en mag dan nog even 10 minuten lezen. Dan het licht uit. Om 21.15 roept hij nog om even iets te zeggen. Hij zal wel om 21.30 uur slapen. Met Melatonine viel hij wel redelijk snel in slaap, maar de psychiater wilde dit alleen voor de opbouwfase van medicatie geven. Omdat de lange termijneffecten ervan nog niet bekend zijn.
Dochter (9, mcdd/adhd) gaat om 21.00 uur naar bed. Het licht gaat om 21.30 uur uit. Maar tegen 23.00 uur ligt zij vaak ook nog wel wakker.
Ik vind het zo zielig voor ze. Zelf heb ik ook momenten waarop ik heel slecht in kan slapen en dat haat ik.
Zoonlief vertelde ook hoe hij dan in zijn bed ligt. Een en al bewegen zodat hij "maar moe wordt". Dochter ligt, vanwege angst, helemaal in de dekens gewikkeld te zweten.
Hoe kunnen wij ze nog verder helpen. Heeft iemand nog tips? Mijn zoon loopt regelmatig met wallen onder zijn ogen.
Pippie

Mari
17-11-2008 om 20:47
Valdispert
Na een tip hier op het forum, ben ik valdispert gaan gebruiken voor zoon. Hij had ook zo'n moeite om in slaap te komen, maar hij hield zichzelf ook wakker door zijn eigen angsten en verzinsels. Ik vermoed dat er ook een stuk placebo effect erbij zat. Want het idee dat een drankje zou zorgen dat hij kon slapen beviel hem wel. Na een tijd kon ik het weer afbouwen. Ik gebruik het nu alleen als ik aan zijn stemming kan inschatten dat het slapen wel eens rampzaling zou kunnen verlopen.
gr. Mari

Guinevere
17-11-2008 om 20:48
Hmm
Hmm, lastig. Als je geen melatonine wilt geven: we hebben eerst ook baat gehad bij valeriaan om zoon KO te krijgen. Alleen werkt melatonine toch echt veel beter. Arts hier blijft het gewoon voorschrijven, ook na de opbouwfase van medicatie. De verstoorde melatonine-aanmaak is tenslotte niet verholpen door de medicijnen.
Ik las laatst trouwens ergens iets over het niet optreden van puberteit bij een teveel aan melatonine. Hoeveel dan teveel is, werd niet vermeld.
Wat ik niet begrijp: zolang je het gebruikt om een natuurlijk tekort aan te vullen, is er toch niets mis met melatonine? Zoveel slaaptekort lijkt mij in elk geval slechter dan een klein beetje melatonine.

Tinus_p
18-11-2008 om 09:28
Wat ik ff mis
Wat ik even mis, is de mening van de arts (kinderpsychiater hoop ik) die de kinderen behandelt voor hun adhd. Het lijkt me, dat het slecht slapen alles te maken heeft met hyperactiviteit.
Als je kinderen al medicatie (ritalin oid) krijgen, is het dan zinvol om te kijken of een andere dosis, ander tijdstip, ander middel, etc etc? Zijn ontspanningsoefeningen of vergelijkbare cognitieve gedragstherapie een optie?

Pippie
18-11-2008 om 10:49
Melatonine
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels heb ik ook toch maar even met de psychiater gesproken. Voor mijn zoon krijg ik toch een receptje voor de komende periode.
Ik begrijp dat de medicatie de natuurlijke aanmaak van melatonine in je lijf remt. De dosis die het kind krijgt is waarschijnlijk zo klein dat er geen negatieve gevolgen aan zullen zitten. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het idee. Te veel aan het stofje.
Maar je vult het juist aan met het pilletje. Hoe kan het te veel zijn? Ik zal dat toch ook eens gaan informeren. Toch weten ze er nog heel weinig van, de effecten op langere termijn.
Voor nu, deze stress-periode met sint etc, vind ik het wel een goed idee om hem toch die slaap te geven.
Tinus: het lijkt mij inderdaad een goed idee om hem ook een eigen manier te laten vinden om die ontspanning te vinden. Wat hij nu doet is juist heel veel bewegen om moe te worden (zo vertelt hij dus). Ik heb wel eens geprobeerd om hem van binnen rust te laten vinden. Maar hij vertelde dat hij dan gek wordt in zijn hoofd. We gaan maar eens kijken waar we hiervoor professionele hulp kunnen vinden.
De valdispert zou ik eens bij mijn dochtertje kunnen proberen. Eens uitzoeken. Bij haar werkt het waarschijnlijk ook zo Mari, zij is zo bezig met angst. En een placebo-effect zal het dan ook zeker hebben.
Guinevere, hoe lang al en hoeveel Melatonine geef jij?
Pippie

Guinevere
18-11-2008 om 13:28
Pippie
Zoontje hier krijgt melatonine sinds juni dit jaar. Toen kreeg hij zijn ADHD-diagnose. Daarvoor gaf ik hem valeriaan om te slapen, anders sliep hij ook pas na 22.00 (toen 5 jaar). Met valeriaan sliep hij "al" om 21.15.
Het melatoninetekort wordt niet veroorzaakt door de medicijnen, het is iets dat gewoon heel vaak voorkomt bij ADHD-ers. Eigenlijk is het probleem eerder dat de melatonine bij andere kinderen veel eerder op de avond wordt aangemaakt dan bij ADHD-kinderen, hun biologische klok staat anders ingesteld. Vermoeidheid heeft er dus niet zoveel mee te maken. Precieze oorzaak weet ik niet maar het heeft vast iets te maken met de raadselachtige oorzaak van ADHD (heu, lekker helder ben ik weer).
De kinderarts heeft hem trouwens op 1 mg gezet. Dat is veel te veel, ik geef hem meestal 0,4 mg. Misschien dat ie met nog minder zelfs ook al slaapt, dat moet ik eens uitproberen.

Mamarijke
18-11-2008 om 19:59
Melatonine-poli
Ik weet niet waar je woont, maar in Ede heb je een melatonine poli.
Mijn man gebruikt 20 mg om in slaap te komen, maar leek steeds meer nodig te hebben. Hij is nu onderzocht (bijna alles kan via internet en thuistesten) en blijkt de hele dag door melatonine aan te maken, dat maakt hem zo moe. Ze gaan nu bekijken wat ze met hem kunnen doen.
Onze dochter van 4,5 gebruikt nu bijna 2 jaar melatonine. Zij gebruikt 2,5 mg. Als ik het niet geeft, slaapt ze pas tegen 22.00. Nu valt ze een half uur na inname als een blok in slaap. Heb haar niet laten testen op de poli, omdat ik zo tevreden ben.

Guinevere
18-11-2008 om 21:03
Mamarijke
Wauw! Ik val van mijn stoel, wat een enorme hoeveelheden melatonine! Ik denk dat ik me dan nergens zorgen over hoef te maken met die 0,4 mg per dag...
Hoeveel heeft jouw zoon voorgeschreven gekregen, Pippie?

Pippie
18-11-2008 om 22:08
Nouhou
Ik schrok al toen ik de dosis van jouw zoon zag, Guinevere. Hier namelijk 3mg. Ik heb hem vanavond de helft gegeven, om het te proberen. Na een half uur hing hij er al bij. Hij sliep eigenlijk meteen. Dus met iets minder moet het ook lukken. Het zijn wel ongelukkig kleine pilletjes. Hopelijk gaat dat goed. Hij is 7 dus misschien ligt de dosis dan ook wel al weer wat anders dan bij 5. maar Het is wel erg veel meer vind ik.
De psychiater heeft het trouwens ook over een Melatonine-poli gehad. Het nadeel is dat het kind dan wel zes weken zonder medicatie onderzocht moet worden. Eerder iets voor de vakantie dan maar.
Hopelijk heb ik morgen een goed uitgerust kind
Pippie

Petra-
19-11-2008 om 18:29
Hier langer ervaring
en is de werking wisselend... we geven sinds kort strikt een half uur voor het slapen gaan en het gaat tot nu toe goed. Hier krijgen ze 3mg.

wil40
20-11-2008 om 15:19
Kreeftje
In de vakantie heeft je zoon geen ritalin gebruikt en daarom had hij geen melatonine nodig. Het is dus net andersom. Het slaaptekort komt door de ritalin. Sowieso is iedereen in de vakantie wat relaxter,misschien wat later naar bed en wordt er meer uitgeslapen.En tegen de ochtend is de melatonine al lang uitgewerkt, dat moet ook, anders is je kind op school ook slaperig. Volgens mij is het middel bedoeld om makkelijker in slaap te vallen en werkt het niet de hele nacht.
Je zoon slaapt iedere nacht 10-11 uur met ritalin en melatonine. Ik weet niet hoe oud hij is, maar het klinkt niet slecht.

Ya
20-11-2008 om 15:24
Kreeftje
Hoi,
Mijn dochter van 5,5 krijgt 1 mg melatonine per dag. Hier geen ervaring dat ze eerder wakker is. Het is ook puur voor het inslapen. Mijn dochter zal eerdaags getest worden op melatonine tekort.
Wellicht heeft het met de ritalin te maken.
Succes.
Gr Ya

Pippie
20-11-2008 om 19:23
In slaap vallen
Ja het middel is bedoeld om in slaap te kunnen vallen. Meer niet. Misschien is het zo dat daardoor al veel meer slaap gepakt wordt en je kind eerder wakker wordt. Ik merk hier ook dat het opstaan makkelijker is. Pfffff. Gelukkig maar
Misschien toch iets later naar bed, of de melatonine iets later geven?
Pippie

Guinevere
20-11-2008 om 20:18
Kreeftje
Kreeftje, hoe laat krijgt je zoon zijn laatste Ritalin? Daar kan zijn slapeloosheid natuurlijk mee te maken hebben, dat ie het te laat krijgt. Maar er schijnen ook kinderen te zijn die juist Ritalin nodig hebben om in slaap te kunnen vallen. Anders zijn ze te onrustig om te slapen.
Laatste dosering Ritalin is hier meestal om 13.00, al lang uitgewerkt tegen bedtijd. Dus daarom heeft mijn kind waarschijnlijk maar 0,4 mg nodig om te kunnen slapen, terwijl ik hier veel grotere hoeveelheden hoor.

Guinevere
21-11-2008 om 09:40
Kreeftje
Misschien is om 6.00 wakker worden toch gewoon het ritme van je zoon, en staat het helemaal los van zijn aandoening en medicatie? Op vakantie is alles zo compleet anders dat het wellicht geen goed vergelijkingsmateriaal is.
Wie weet vind hij het leuk om voor jullie ontbijt klaar te maken 's morgens, dan heb je er ook nog profijt van!

Guinevere
21-11-2008 om 10:28
Mooi
Mooi, hij heeft zeker meegelezen?
Nee, hier speelt dat vroege wakker worden gelukkig niet, het is hier elke dag 7.15, dus dat valt reuze mee!
Nog even door speculeren: wie weet is hij gewoon rustiger (ook in zijn hoofd) door zijn medicijnen, daardoor minder vermoeid en heeft dus minder slaap nodig?

Pippie
23-11-2008 om 13:31
Kreeftje
is goed hoor. Fijn om te lezen dat je het nu gevonden hebt. Er valt heel wat zelf uit te proberen met die middeltjes. Zaterdag stond zoonlief ook om 6.30 uur aan mijn bed. Toen moest ik nog aan je denken ha.
Vanochtend was het 7.30 uur. Dat is beter he.
wij geven inmiddels 1/4 tabletje. Daar slaapt hij echt goed op in dus we houden het maar zo.
Pippie

fanvanmari
24-11-2008 om 22:10
Supermiddel
Hoi Pippie, vraag de dokter eens om prometazine. Binnen 5 minuten slaapt hij. Hier ook gebruikt. Mag vanaf 4 jaar.

Minet
25-11-2008 om 08:40
Tegengeluid
Ook hier is veel promethazine verstrekt aan de kinderen, al vanaf hun eerste verjaardag. Het werkte perfect tegen nachtelijk hoesten, ze waren er overdag niet suffig van.
Wel hadden ze er steeds meer van nodig om het te laten werken.
Groetjes, Minet

Rembrand
25-11-2008 om 11:45
Promethazine.
Werd vroeger inderdaad regelmatig voorgeschreven bij kinderen met slaapproblemen. Het dempt niet alleen de hoestprikkel maar ook de ademhalingsprikkel. Daarom mag het bij kinderen onder het jaar jaar niet meer worden voorgeschreven !!
Mijn vriendin kreeg het zelfs toen ze met haar dochtertje van nog geen jaar een transatlantische vlucht moest maken ! Kind was inderdaad de hele reis zo dus als een konijn
http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/P/promethazine.asp?blPrint=True

Guinevere
25-11-2008 om 13:07
Is dat....
Is dat goedje (promethazine) soms een soort codeïne? Het klinkt niet als iets dat ik aan mijn kind zou willen geven, zeker niet op reguliere basis.

Rembrand
25-11-2008 om 14:12
Guinevere.
Het is een antihistamine en word vooral voorgeschreven bij allergische klachten ( zoals hooikoorts ).
M.

Pippin
25-11-2008 om 15:54
Ik ken het uit de psychiatrie
Promethazine wordt ook aan mensen met een psychose voorgeschreven. Oorspronkelijk is het bedoeld als anti-hoestmiddel, maar het heeft een sterk dempende werking op het centrale zenuwstelsel. Ik zou het niet als slaapmiddel gebruiken bij een kind.
Pippin

Pippie
25-11-2008 om 21:03
Heftig
Het klinkt inderdaad als een heftig middeltje. Inmiddels geven we dus melatonine en 1/4 tabletje gaat echt lekker.
Pippie

anna van noniemen
25-11-2008 om 22:26
Promethazine
tja, ik weet, het is geen reden het toch maar te geven, maar ik ben groot geworden met promethazine....je sliep er heerlijk op inderdaad ) Maar ja, vroegah....ze wisten niet beter wellicht? Grappig detail....mijn neef, overduidelijke ADHD-er werd juist NIET rustig, maar nog drukker dan hij al was van promethazine......

fanvanmari
25-11-2008 om 22:38
Fladderbeestje
Mijn dochter heeft het al een hele tijd en kan niet aan haar zien dat ze een zombie is. Ze slaapt om 19.00 uur en wordt om 7 uur uitgerust wakker. Ze kreeg 5 ml per dag.

*Twinkel*
26-11-2008 om 08:11
Die neef...
is mijn broer(tje, inmiddels 29) en werd van Promethazine niet alleen druk van maar kreeg ook erge hallucinaties. Ontzettend eng om te zien voor mij als kind al, ik moet er niet aan denken dat 1 van mijn kinderen zo tegen de muren opklimt!

anna van noniemen
26-11-2008 om 12:26
Oh ja!
dat is waar!! Jeetje, dat wist ik niet eens meer zeg.....