Caitlynn
29-08-2011 om 15:53
Nieuw op vo, er blijft niets hangen
Mijn zoon (ADHD, kenmerken PDD-nos) is beginnend brugpieper. We hebben een school gezocht wiens lesmethodiek zoveel mogelijk aansluit bij de lesmethodiek van zijn basisschool (natuurlijk leren), zodat de overstap niet enorm is. De basisschool raadde ons deze school aan voor hem. Hij heeft een uitgebreide kennismaking gehad en een aantal proeflessen.
Iedere dag vraag ik hem hoe het was op school. Het antwoord luidt dan SAAI, er wordt blijkbaar veel verteld in de lessen, wat, denk ik, logisch is aan het begin van een nieuw schooljaar. Ik weet, dat het voor hem moeilijk is om zich te concentreren en een hele les te luisteren naar wat er wordt verteld. Maar er blijft nagenoeg niets hangen, hij weet niets van wat er is verteld, hij weet niet wat er van hem verwacht wordt, hij weet wel dat hij een project moet doen, maar niet waar deze over moet gaan, hij weet na een week niet één naam van een klasgenootje en de naam van zijn mentor weet hij ook niet. Zelfs voor zijn doen is dit wel heel extreem. Zijn huiswerk wordt op school geregeld dus in zijn agenda staat ook niets. Is dit normale eerste-weeks-brugpieperdementie of moet ik me zorgen maken?

Leen13
29-08-2011 om 23:14
Overweldigend
Ik zou me zo voor kunnen stellen dat het voor een kind met zo'n dubbeldiagnose behoorlijk overweldigend is allemaal. Voor alle bruggers maar hier extreem.
Ik heb mijn kinderen de 1e 14 dagen van de middelbare school gehaald en gebracht. Rustig even een praatje bij het halen en wat er niet geland was gingen we direct uitzoeken en regelen. Direct de mentor opzoeken vanwege een lastigheid in het rooster. Direct naar de concierge om een rooster te halen dat dochter ontgaan was maar wel nodig had om te weten waar ze moest zijn en hoe laat.
Wat extra inprentingstijd om het gebouw erin te krijgen. Ik ben een eigen rondje met dochter gaan lopen naar de kantine, het eigen lokaal, de sportzaal. Zodat ik direct kon zien of ze er vragen bij had en we die konden oplossen.
En inderdaad altijd bedacht op schriftelijke instructie die ze ontgaat bij het uitdelen of als er niet genoeg kopien zijn ontgaat het haar hoe ze er alsnog aan moet komen. Er kunnen zoveel kleine dingen zijn waar ze al direct een achterstand oplopen.
Misschien kun je hem zelf vragen zaken uit te zoeken. Bijvoorbeeld schrijf in zijn agenda voor die dag de opdracht: vraag de mentor, of de leerkracht, of er een schriftelijke instructie is voor het maken van het project. Zoek eerst zelf uit bij wie zoon moet zijn en geef dat mee in de agenda. Kijk welk uur hij les heeft van die mentor of leerkracht en instrueer het dan te vragen. Als zoon niet vraagt of verlegen is, geef een briefje met de vraag mee.
Zorgen maken kan altijd nog maar het kan helpen om zaken praktisch op te lossen, een voor een. En een gesprek met de mentor kan ook helpen, als het niet anders kan een telefoongesprek.

Caitlynn
30-08-2011 om 17:16
Goed idee!
Die opdrachtjes om dingen uit te zoeken zijn een heel goed idee voor hem, daar ga ik mee aan de slag. Hij is niet verlegen, dus dat moet kunnen. Bedankt voor de tip!

Quin van der Veer
30-08-2011 om 19:55
Technieken
Maakt hij gebruik van technieken om op een handige manier aantekeningen te maken tijdens de les? Van die spinachtige tekeningen enzo, er zijn vast mensen hier die het iets helderder kunnen formuleren dan ik.
Hier nog geen ervaring maar gegarandeerd dat dit onze zoon ook gaat overkomen op het VO.

Elisa Gemani
31-08-2011 om 13:32
Tips
Goeie tips, ga ik ook volgende week gebruiken bij zoon als hij begint op het VO. Ik had eerder al in ieder geval met zijn mentor afgesproken dat er een persoon in de klas zal zijn die hem kopieen van papieren geeft en hem het huiswerk laat opschrijven en daarop ook toeziet (buddy-systeem). Die hem als het ware een beetje onder zijn hoede neemt en hem wijst op bepaalde zaken danwel wegwijs maakt, totdat hij het zelf min of meer kan.
Mindmapping (die spinachtige diagrammen) kan een handig hulpmiddel zijn bij het maken van aantekeningen.

Caitlynn
31-08-2011 om 19:48
Diagrammen
Die diagrammen ken ik wel, zoon heeft er volgens mij mee gewerkt met zijn therapie. Ik zal hem eens vragen of hij die zou kunnen toepassen op school.
Geweldig idee, dat van die uitzoekopdrachten in zijn agenda. Hij weet nu de naam van de mentor en van al een flink aantal van zijn klasgenoten. Nu de lesstof nog...