Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

28-10-2018 om 11:08

Observeren

Mijn zoontje van 6 is sinds de peuterspeelzaal al een "moeilijk" kind. Op de peuterspeelzaal vonden ze dat hij vaak huilde en dus vaak verdrietig werd. Groep 1 ging heel slecht bijten slaan boos worden. En vanaf groep 1 dringen ze aan op hun zorgteam. Ik gaf iedere keer aan dat we daar niet mee akkoord waren omdat we vonden dat hij daar veelste jong voor was. Hij heeft extra gekleuterd groep 1 ging super hij had een juf die hem begreep. Groep 2 ging middelmatig. Cito toetsen waren wel heel goed. A+ taal en rekenen b.. daar adviseerden zij een IQ test en ADHD test. Dat heb ik geweigerd want ik ben bang dat mijn zoon onnodig wordt gelabeld. Hij doet niet meer aan bijten of slaan....ze vinden alleen dat er veel onrust in hem zit. Dus veel kliederen en vaak opstaan.vaak wordt hij bog boos als hrt nirt gaat zoals hij het wilt...nu in groep 3 gaat het nog steeds zo...ze wilt dat we maandelijks om de tafel gaan zitten om over zijn vorderingen te praten...wat ik eigenlijk al teveel vind...en ze wilt een IQ test afnemen. Nogmaals hij slaat niet of wat dan ook. Ze vinden dus dat er teveel onrust in hem zit en dat hij af en toe heel verdrietig wordt als hij bijvoorbeeld niet met de
"Lego" mag spelen....ik zou heel graag een IQ test willen maar ik ben bang als hij eenmaal in zo een zorgteam zit dat hij voor altijd als een probleemkind wordt gezien....iemand dus hier ervaring mee?? Zouden jullie het zelf regelen of het via school laten lopen??
Ow en er werd mij ook verteld dat als hij weer zo boos wordt of iets kapot maakt dat we hem dan moesten komen ophalen van school om thuis af te koelen. In de klas zitten 30 kinderen trouwens.

Mijntje

Mijntje

28-10-2018 om 11:16

kleinere klas

Is een andere school met kleinere klassen geen optie?
Dit zou misschien al veel probleemgedrag kunnen schelen.

Anoniem

Anoniem

28-10-2018 om 11:19

Andere school

Mijntje bedankt voor je antwoord.
Ik heb het met de directrice driver gehad en die vindt het onzin. Ze zei dat het niks uitmaakt want hij neemt zijn gedrag mee.

Beeld

Inderdaad, zou ik een andere school zoeken, als dat mogelijk is, want tegenwoordig zijn er vaak afspraken tussen scholen.
Je kunt ook met de school zelf proberen afspraken te maken. Zij kijken of er een school is in het samenwerkingsverband dat kleinere klassen heeft.
Mijn dochter is indertijd, op mijn verzoek, overgeplaatst naar een school die net leeggelopen was vanwege problemen en als zwakke school extra inzet kreeg.
Dat bleek niet voldoende maar gaf wel heel veel lucht.
Nog belangrijker bleek een geduldige kalme leerkracht. Dat blijft dus toch een gok.
Daarnaast kun je hem, om er een beeld van te krijgen dat enigszins inzicht biedt, liefst vrijgevestigd laten onderzoeken bij een orthopedagogische praktijk. Die kunnen ook wat handvaten voor het kind, voor jezelf en voor de school meegeven.
Een intelligentietest is ook weer zoiets. Het is een momentopname en als je kind, om wat voor reden dan ook, niet meewerkt, hangt er een te laag iq blijvend boven zijn hoofd. Kun je veel last van hebben.
Mijn dochter heeft, nadat alle hulp stopgezet werd bij een zorgmelding, ook bij een orthopedagogische praktijk (vrijgevestigd) een onderzoek gehad. In elk geval konden ze daar haar mogelijke dyslexie in beeld brengen en haar verschil in prestaties.
Dan heb je in elk geval ook tekst richting de school.
Het kostte mij indertijd zo'n 250,- euro, maar misschien kan het ook wel via een verwijzing gefinancierd.

Mijntje

Mijntje

28-10-2018 om 12:20

beter af

Je kind is duidelijk ongelukkig, boos worden is onmacht.
Een klas met 30 of een klas met 21 kinderen is al een heel verschil, is mijn ervaring met ons kind..
Mocht je zoon wel adhd hebben, dan zal het beter gedijen in een rustiger omgeving.
Maar elk gevoelig kind met of zonder prikkelproblemen is beter af in een kleinere klas. Alleen labelen helpt niet. En medicatie is niet altijd nodig.

Een vrijgevestigde orthopedagoog lijkt me ook zinvol, daar zou je kunnen beginnen. Niet zozeer wat heeft je kind maar wat heeft je kind nodig om beter in zijn vel te zitten.

bicyclette

bicyclette

28-10-2018 om 15:02

alarmbellen

"Ik heb het met de directrice over gehad en die vindt het onzin. Ze zei dat het niks uitmaakt want hij neemt zijn gedrag mee."

Als ze dit inderdaad zo heeft gezegd, dan zouden bij mij de alarmbellen afgaan. Een goede leerkracht weet namelijk als geen ander dat de omgeving (leerkracht, klas) zeer bepalend is voor het gedrag van een kind. Eigenlijk zegt de directeur met deze opmerking: wij kunnen niets veranderen/verbeteren, het probleem ligt bij het kind.

Deze week stond een goed verhaal in de Volkskrant, misschien heb je er wat aan: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/laat-die-diagnose-eens-zitten-en-kijk-hoe-een-kind-wel-tot-bloei-komt~bb10e361/

Guera

Guera

28-10-2018 om 15:07

Context is bepalemd

Ook dat leren we in organisaties. Wil je dat het gedrag van medewerkers verandert? Verander dan de context. Dus totale onzin wat directrice zegt. Ik zou gaan voor andere vorm van onderwijs. Daarom, montesspri, jenaplan. Verdiep je er eens in

Nou

Natuurlijk zou het stukken beter zijn als leerkrachten en andere opvoeders meer zouden gaan vertrouwen op pedagogische maatregelen in plaats van diagnoses. En grote klassen helpt ook al niet.

Maar er zijn minimaal twee rare veronderstellingen in dit artikel.
Diagnoses zorgen voor teveel jeugdzorg.
Diagnoses voorkomt dat er goed naar 'kindermishandeling' wordt gekeken als verklaring voor uitzonderlijk gedrag.

JeugdzorgZATenVroegsignaleringscommissies kosten veel geld en zorgen niet voor effectieve hulp maar voor ondermaatse zorg of dwangmaatregelen.

Trajecten in de kinder- en jeugdpsychiatrie zijn effectiever, korter en goedkoper.

Teveel worden hele gezinnen onder het juk van die andere label 'kindermishandeling' gelegd.

Maar inderdaad, ook zonder etiket had ik graag gezien dat mijn zoon toetstijdverlening en een rustig lokaal en extra begeleiding bij het maken van een scriptie had gehad. Maar blijkbaar is daar geen ander criterium voor dat een diagnose.

En mijn angstige dochter had toch echt een diagnose nodig omdat anders niemand haar angsten op school serieus nam laat staan dat ze medicatie of speciaal onderwijs kon krijgen. Of, zoals nu, vrijstelling van aanwezigheidsplicht, ze mag een dag thuis studeren omdat het haar anders te overprikkelt maakt de hele week op school.

Hoe bepaal je anders dat dat nodig is?

Had ik ook gedacht toen ik daar aan begon met mijn kinderen. Beetje meer eenvoudig pedagogisch inzicht en handelen en dat hele circus was niet nodig geweest. Zo werkt het helaas niet.

Dus nee, de kinder- en jeugdpsychiatrie is hardstikke nodig, die brengen tenminste beter in beeld wat er mis kan zijn en scholen zich daar ook in bij.
De pedagogen laten het afweten en dan blijven alleen de jeugdzorgadepten van 'kindermishandeling' over en die hebben geen andere therapie dan OTS en UHP.
Feestelijk bedankt.

Zorg dat je dit veld zelf goed in de gaten houdt want het blijft een wespennest.

Anoniem

Anoniem

28-10-2018 om 17:16

Ant

Er werd echt tegen mij gezegd dat het niet zou opschieten als ik hem op een andere school zou zetten.want het boze gedrag en onrust zit in het kind en ligt het dus niet aan school. Daarnaast heeft ze me gewaarschuwd dat als ik hem op een andere school zet dat hij gelijk in het zorgteam komt omdat zijn dossier ook mee gaat en dus wij bijna verplicht zijn om mee te werken en andere wordt mijn kind niet geaccepteerd. Ik moet ook zeggen dat mijn kind een keer huilend naar me toe kwam omdat de directrice tegen hem zei dat hij nog 1 kans kreeg andere kon hij vertrekken naar een andere school.ik ga op eigen initiatief de IQ test aanvragen ...ik ben bang voor wat er gaat komen. Is het trouwens ook normaal dat je wordt gebeld om je kind van school te halen om daar verder af te koelen?

bicyclette

bicyclette

28-10-2018 om 17:19

AnneJ

Anne, waar het om gaat is dat je niet als startpunt naar een diagnose moet zoeken. TS geeft zelf ook aan dat ze daar voorlopig geen behoefte aan heeft. En mét of zonder diagnose: het is bij jonge kinderen toch vooral de omgeving die iets moet gaan veranderen. En wat dat is, is een zoektocht, dat weet je zelf ook. Met dat puzzelen kunnen o.a. leerkrachten gewoon beginnen. Het is duidelijk dat het kind onrust heeft en blijkbaar slim is. Waarom wachten tot een IQ-test aantoont dat het kind slim is of dat een psychiater bevestigt dat het kind onrustig is?

Het risico is - en dat hoor en lees je hier op OOL ook regelmatig - dat er helemaal niets gebeurt in afwachting van de diagnose. Leerkrachten en soms ook ouders maken zichzelf wijs dat ze niets kunnen zolang ze niet weten 'wat er aan de hand is'.

Daarom Bicyclette

Daarom lijkt het mij handiger om je eerst te melden bij een orthopedagogische praktijk. Die kunnen daar ook handvaten bij geven. Of je zonodig informeren over andere mogelijkheden. Dan heb je ook wat tekst voor de school.

Een intelligentietest lijkt me overigens niet handig. Bij een observatie kun je eventueel vragen of er in een rapport duidelijk kan worden of kind een normale intelligentie heeft.

Hoogbegaafdheid

Mocht je vermoeden dat hoogbegaafdheid een reden kan zijn voor het wat instabieler dan andere kinderen reageren op de klas, dan zou ik me eerst eens met andere ouders (forum?) informeren wat daar de valkuilen zijn.

Anders kan de school je te makkelijk overbluffen.

Ophalen

Dat ophalen kan een straf zijn omdat je school niet in staat stelt je kind te onderzoeken en ze vinden zich blijkbaar handelingsonbekwaam zonder.
Maar overigens kan een school, bij problemen, altijd vragen om je kind op te halen.
Bij mijn dochter kwam dat regelmatig voor om een andere reden. Ze werd ziek van school. Al was het gelukt om haar te brengen, dan kon het zijn dat ze later belden om haar op te halen.
Gelukkig had ik vrienden en ouders standby en zelf een flexibele werkgever zodat dat ook kon.

Ontlabelen

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com/2014/02/de-ontlabelings-beweging.html

Met een bericht van Desiree van Doremalen.

"Wat de ontlabelings-beweging wil is de ‘labels’ zoals autisme en ADHD eraf halen en met zijn allen begrip tonen en lief zijn voor kinderen die ‘iets anders’ zijn. De ervaring van veel ouders met kinderen die ‘anders’ zijn is dat de maatschappij daar helemaal niet zoveel begrip voor heeft ('asociaal', 'die kunnen hun kind niet opvoeden', 'dat kind moet gewoon een klap voor zijn kop krijgen', 'als het mijn kind was dan wist ik het wel')."

Het is ook moeilijk om een niet meewerkende school te bewegen wel dat beetje pedagogiek op te brengen dat je kind nodig heeft.
Maar je kunt het uiteraard proberen en in een redelijk gesprek, en documenteer alles, is er soms in elk geval mogelijk, dat er opties zijn, al is het een andere school.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-10-2018 om 19:03

Een orthopedisch onderzoek kost veel geld, maar kan erg verhelderend zijn. Wij waren 900 euro kwijt. Maar erg prettig om het in eigen hand te houden zo.

Zet van tevoren duidelijk op papier wat je hulpvraag is. Dus niet hoe hoog zijn iq is, maar waarom reageert mijn zoon in bepaalde situaties zo? Vziw hoort een iq-test (wisk) bij een orthopedisch onderzoek.

Ik zou het zelf prettig vinden als ik zelf voor het afkoelen van mijn kind mocht zorgen. Iets gaat er mis en dan wil ik mijn kind graag zelf begeleiden daarin.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-10-2018 om 19:05

Aanvulling

Realiseer je ook dat als je je kind naar een school doet met kleinere klassen dit over een jaar zomaar anders kan zijn. Met zittenblijvers en zij-instromers kunnen het er zo een hoop meer zijn.

Pluk

Pluk

28-10-2018 om 19:10

Een IQ test lijkt me in dit geval juist wel heel goed om te doen. Kinderen met een hoog IQ kunnen behoorlijk onhandelbaar worden in de klas van werken op te laag niveau. Dat kan Adhd-achtig gedrag veroorzaken. Dus eerst IQ testen, dan eventueel gedrag mocht dat nodig zijn.

Guera

Guera

28-10-2018 om 19:13

Het zit hem niet

Perse in kleinere klassen. Het gaat om een visie op het kind vanuit school.
Ik ken je kind niet dus geen idee of er iets is. Maar wat een dreigementen allemaal joh van die directrice. Zoals je het nu opschrijft denk ik echt wat is dat voor een school.
Ze hebben duidelijk geen idee
Ik zou vrijblijvend es rondsnuffelen bij andere scholen
Er hoeft geen dossier niks mee volgens mij hoor. Lijkt mij dat je zelf toestemming moet geven....?
Dit zou op onze basisschool echt niet voorkomen. Wat zegt jouw instinct? Herken je wat ze zeggen?.

bicyclette

bicyclette

28-10-2018 om 22:59

IQ-test

"Een IQ test lijkt me in dit geval juist wel heel goed om te doen. Kinderen met een hoog IQ kunnen behoorlijk onhandelbaar worden in de klas van werken op te laag niveau."

Ja, dat kan zeker met elkaar samenhangen. Maar dan toch he... de school oppert zelf een IQ-test. Dus blijkbaar denken ze in een bepaalde richting. Ik snap niet waarom een school dan gaat zitten wachten op een test en ondertussen blijkbaar niets doet op dat vlak. Als je denkt dat een kind wellicht erg slim is, dan ga je toch met extra uitdaging aan de slag? Gewoon eens wat dingen proberen om te kijken hoe een kind daar op reageert? Waarom moet eerst er eerst een deskundige aan te pas komen om te bepalen hoe hoog het IQ is? (en dan hebben we het nog niet eens over de betrouwbaarheid en houdbaarheid van zo'n test). En hoe hoog moet een kind dan scoren om extra uitdaging te krijgen? 115? 120? 130?

De beste test is vaak toch de praktijk. Verander de context en kijk hoe het kind daarop reageert.

Uiteindelijk moet je dat ook doen als er wel een diagnose of IQ-test ligt. De gebruiksaanwijzing van een kind krijg je er niet bij. Die zul je zelf moeten zien te ontdekken. Trial and error.

annie

annie

29-10-2018 om 00:44

Ik zou

met spoed een iq test laten doen.
In eigen beheer! En door iemand met verstand van hb.
Kindjes met hb kunnen makkelijk onderpresteren nl op een test.

Calippo

Calippo

29-10-2018 om 13:26

Vreemde reacties

Iedereen hier lijkt puur vanuit de eigen ervaring te adviseren, dus dat doe ik ook. Werk juist mee met de school! Je schiet er niks mee op alles tegen te houden, maar belangrijker: wat schiet je zoon ermee op? Als een school vraagt je zoon op te halen, is dat wel een teken aan de wand. Ze vinden hem soms onhandelbaar. Jij kunt wel zeggen dat je dat niet vindt, maar je bent er niet bij.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-10-2018 om 14:56

Dendy

"Een orthopedisch onderzoek kost veel geld"

Ik neem aan dat je orthopedagogisch bedoelt.

Orthopedisch is iets met voeten

Mijntje

Mijntje

29-10-2018 om 15:15

vertrouwen

De directrice zei tegen het kind (van 6) dat hij nog 1 kans kreeg anders kon hij vertrekken.. Ik zou niet zo'n rotsvast vertrouwen hebben in deze school.
Ze willen pas handelen als er een diagnose ligt? Of om hem op te laten hoepelen.
Ik zou met een andere school gaan praten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-10-2018 om 16:16

Ad Hombre

Ja, dat bedoel ik ook😂 Ik geef gewoon autocorrect de schuld.

mirreke

mirreke

31-10-2018 om 10:40

Eigen beheer

Cha. Vraag zelf een onderzoek aan. Ga niet zitten wachten op het zorgteam, of ga niet met het zorgteam in zee.

Vraag dus zelf een onderzoek aan, bij een vrijgevestigde deskundige. Dan blijven de resultaten van jou. Je kunt dan bv afspreken dat er een rapport wordt opgesteld voor de school, zonder cijfertjes of harde uitslagen, maar wel met een aanbeveling bv. Het kost je dan wel geld, maar je hebt het ook helemaal in eigen beheer en je kunt zelf bepalen wat je ter inzage geeft aan de school.

Daarmee kun je voorkomen dat de harde gegevens van het onderzoek in het dossier van je kind worden opgenomen.

En ik zou zeker een andere school zoeken. Een goede tip: vertrouw op je intuïtie...!

Hoe het gaat op school klinkt echt niet ok!

Anoniem

Anoniem

31-10-2018 om 16:29

Mirreke

Dankjewel voor je reactie. Dat wil ik ook nu gaan goed. Kijk ik geef de school echt niet de schuld maar mijn kind kan zich daar gewoon niet gedragen. Hij is niet agressief hij is erg geliefd de kinderen vinden hem erg leuk en lief alleen hij heeft momenten waarop hij erg druk kan doen en wordt ook boos als het niet gaat zoals hij wilt! Hij wordt nu vaak door de juf bedreigd van dat als hij zich niet zou gedragen dat ze dan mama gaat bellen . Hij vindt dat moeilijk om te horen en dan gaat hij huilen. Wat betreft leren ...hij leert goed hij haalt goede cijfers en heeft het naar zijn. Alleen dat gedreig constant vind ik niks. Ik begrijp dat ze hun handen vol hebben aan mijn zoon maar hij is echt niet de enige in de klas met de overige 30 kinderen!! Ik wil mijn kind gelukkig zien zonder woede aanvallen...ik heb ook vaak het gevoel alsof ik verplicht ben te tekenen voor hun hulp...ik ben bang dat als ik niet meewerk dat ze hem van school verwijderen?

mijk

mijk

12-12-2018 om 15:34

Ik geloof dat ik

ik de directie nu zou melden dat je toch naar een andere school gaat kijken. Want hij mag zichzelf dan meenemen maar u en de juf blijven gelukkig hier. Het zou zo maar kunnen schelen. Wij hebben ook veel gedoe gehad met onze slimme stuiterballen maar zo erg is het nog nooit geweest..

Mijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.