Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Odd treft het hele gezin

Onze dochter (14) heeft ODD. We hebben al vele jaren van psychologen en hulp achter de rug. Helaas kan men haar niet helpen: ze wil ook niet geholpen worden! Het ligt volgens haar ook niet aan haar: nee, wij (en vooral haar moeder) zeuren zo!
Ze is intelligent genoeg om te weten wat ze doet, en kan prima redeneren waarom ze weer niet op tijd is, weer niet luisterde en gaat ondertussen brutaal en minachtend haar gang. Gesprekken helpen niet: ze beloofd alles vanaf nu ECHT goed te doen en luistert verder niet. (niet weer een preek, he...)
Ze houd zich aan geen enkele afspraak en de sfeer is om te snijden. We hebben al van alles geprobeerd: belonen, straffen, praten, kort houden, los laten....
Ondertussen zijn wij ten einde raad. Op school zou de HAVO prima kunnen, maar ze doet maar net het hoognodige. Rugzakje gevraagd en gekregen. Extra begeleiding, veel overleg.
Maar alles betekent gewoon meer protest, meer pesterij, meer minachting en meer dreigementen.
Onze relatie staat af en toe vreselijk onder druk.
Haar broer (11) heeft er ook last van. Van de ruzies, de aandacht voor haar, het gepest door haar en de gespannen sfeer.
Er is natuurlijk geen gouden tip, maar wij zouden graag weer iets positiefs willen zien. Bij haar, maar ook qua sfeer. We willen RUST.
Wie herkent dit en kan ons vertellen of het beter wordt en wat kun je er aan doen om het leuk te houden????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

12-01-2010 om 21:26

Boek

Ken je het boek "Het explosieve kind" al? Het lijkt me voor jullie situatie gemaakt! Verder kan ik je helaas geen tips geven, maar ik wens jou en je familie wel heel veel kracht toe.
Zie hier een korte beschrijving van het boek: In dit boek wordt aandacht besteed aan kinderen met onbeheerst en agressief gedrag. De schrijver introduceert een eenvoudige, maar baanbrekende methode om om te gaan met chronisch inflexibele kinderen met een lage frustratietolerantie. Het boek is gericht op ouders met dergelijke kinderen. Bovendien kan het ook hulp bieden aan hulpverleners en docenten die hiermee geconfronteerd worden. Het boek heeft een duidelijke indeling met afgeronde hoofdstukken. Er wordt van een groot, duidelijk lettertype gebruik gemaakt dat de leesbaarheid vergemakkelijkt. Voor in het boek een inhoudsopgave, achterin verwijzingen naar boeken en websites plus een index. De schrijver is een psychiater verbonden aan de Harvard Medical School en het Massachusetts General Hospital.

Moeder van 2

Moeder van 2

13-01-2010 om 06:14

Gedeeltelijk herkenning

Ik herken het e.e.a. in jouw verhaal. Mijn zoon heeft ADD en ook hij drukt een grote stempel op het gezinsleven. Gelukkig is er bij ons geen sprake van agressie. Ik heb geen partner, wel een dochter van 15, die meer en meer begint te klagen dat alles hier in huis om haar broer draait.

Om te voorkomen dat zij de dupe wordt van een broer met ADD, doe ik regelmatig leuke dingen met haar. Dingen die ik met haar grote broer niet doe; hij wil niets gezamenlijks ondernemen en heeft grote moeite zich op sociaal gebeid aan te passen.

Heel veel sterkte en wijsheid!

Tineke

Tineke

13-01-2010 om 18:12

Sterkte

Ja, Jackie, het treft het hele gezin. Ik weet niet of het beter wordt, maar ik vrees dat de enige manier is om het 'leuk te houden' voor je zoon, toch is dat je zeer regelmatig met hem alleen bent. Even op adem komen. Heb je wel logeeropvang voor haar?
Toevallig heb ik net het verhaal gehoord (het is dus geen eerste-hand-ervaring) van een gezin die hun kind met ODD uit huis hebben moeten plaatsen. Heel ingrijpend en zeer verdrietig, maar daar tegenover stond opluchting en opleving van de brusjes. Eindelijk het warme, gezellige en veilige gezinsleven waar ze jaren naar gesnakt hebben. De zeer tegenstrijdige gevoelens van de ouders, het verdriet, de pijn en de onmacht voelen en tegelijk zich suf genieten van de rust. Heel heftig.
Ik wens je veel sterkte.

Jackie66

Jackie66

13-01-2010 om 18:47 Topicstarter

Uit huis plaatsen lijkt me vreselijk

Zowel voor ons als voor onze dochter. Want wat doet dat met een puber, die zich dan weggestuurd zal voelen? en wanneer uit huis? alleen in het weekend? Dat is niet leuk, want juist in de weekenden heb je leuke dingen, sport en ben je met z'n allen.
En met ons? want wij hebben gefaald, kunnen het niet aan en sturen onze dochter weg...
Logeeradres zou mooi zijn, maar in de familie weinig kans en begrip (bij ons is ze altijd heel lief......)
We doen inderdaad vaak leuke dingen met onze zoon, ook ter compensatie. Inmiddels zegt hij heel wijs: hou op mam, denk aan jezelf. Of: maken jullie eens een keer geen ruzie.
Onze huisarts en een psycholoog kwamen ook met het advies logeren/uithuisplaatsen, maar waar dan? en kunnen we dat zonder jeugdzorg doen? Daar hoor je geen leuke verhalen over.
zucht...

Jackie66

Jackie66

13-01-2010 om 18:47 Topicstarter

Boek

Ik heb het boek besteld bij de bieb!
Dank voor je info.

anna van noniemen

anna van noniemen

13-01-2010 om 19:41

Jackie66

>>Logeeradres zou mooi zijn, maar in de familie weinig kans en begrip (bij ons is ze altijd heel lief......) < <

Ja, die kennen we.....nou geloof mij, na een aantal weekenden, als je kind zich ook elders op het gemak gaat voelen, komen ook daar de buien los! Zoon was toen hij net naar de logeeropvang ging ook als een lammetje daar....tot hij zich thuis voelde....toen ging hij daar ook even zijn ODD laten gelden....Gelukkig heb ik een opvang die daar prima mee om kan gaan....en dus kwam het goed....maar laat je famillie er eens mee kennis maken zou ik zeggen Waarschijnlijk begrijpen ze je daarna heeeeeel goed!

anna van noniemen

anna van noniemen

13-01-2010 om 19:42

Oh ja....

en ook ik heb nog niet zo lang geleden (vorig jaar geloof ik) een keer bijna op het punt gestaan hem uit huis te laten plaatsen.....het ging niet meer, ik kwam er niet meer doorheen....toch is vanaf dat moment weer een omslag gekomen.....

mirreke

mirreke

14-01-2010 om 10:33

Uit huis is bij ons goed geweest

In ons geval betrof het mijn stiefdochter, die op een gegeven moment ons gehele gezin compleet bepaalde, alle aandacht en energie ging naar haar. Van de vier kinderen kreeg zij 75% van de, ook nog eens negatieve, aandacht en de rest moesten we onder de andere drie verdelen. Altijd gedoe en geregel met school, afspraken, ruzies, weglopen, spijbelen, als ze thuis was was het altijd ruzie. Afgrijselijk. Uit huis plaatsen kwam in ons hoofd niet op, bestond gewoon niet, totdat hulpverlening het opperde. Uiteindelijk hebben we daartoe besloten, dus een vrijwillige uithuisplaatsing. In eerste instantie ging dat zoals jij het beschrijft: bij anderen lief en aardig, het leek wel alsof wij gek waren, en zij het engeltje. Maar dat hield ze niet lang meer vol. Uiteindelijk heeft het onze relatie een wereld van goed gedaan, echt! Haar problemen en gedrag uitte ze tegen de behandelaars, en met ons verbeterde de band zienderogen! Toen ze na een poosje ook af en toe een weekeinde kwam of in de vakanties was het warempel weer gezellig en leuk! En voordat ze dan weer in haar oude gedrag kon terugvallen ging ze weer terug naar haar woonplek. Het was heel moeilijk, heel zwaar om te doen, maar heeft ons achteraf alleen maar goeds gebracht. Nu is ze bijna 21, onze band is erg goed, het gaat ook goed met haar, ze heeft twee opleidingen gedaan, woont inmiddels zelfstandig, heeft net een jaarcontract en we zijn helemaal trots op haar. Ook de band tussen haar en onze andere kinderen is goed.
Zelf zegt ze achteraf ook dat het uit huis wonen toen gewoon de enige optie was. Niet echt leuk, maar ze weet nog heel goed hoe erg ze zich gedroeg, en dat ze het ook deels expres zo deed.
Achteraf heb ik er geen spijt van, omdat we echt alles al geprobeerd hadden (therapie, onderzoeken, scholen, enz. enz.) en dit de enige optie was. Wij konden het niet meer, en gelukkig hebben we haar een alternatief kunnen bieden dat uiteindelijk goed is uitgepakt.
Ik vertel dit niet omdat ik vind dat je je kind uit huis moet laten plaatsen, maar om aan te geven dat het ook weer niet zo erg is als het lijkt, omdat het zoveel goeds brengt. Kijk, voor ons speelden ook de andere kinderen een grote rol. Haar thuis houden deed hen vreselijk te kort, maar ons en háár ook! Wij konden haar niet (meer) bieden wat ze nodig had, dat sloopte haar, en ons, en we konden zo voor niemand meer goede ouders zijn. Dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.
Veel sterkte hoe dan ook, het is vreselijk als het thuis niet loopt.

mirreke

mirreke

14-01-2010 om 10:42

Vrijwillig uit huis

Vrijwillig slaat dan op het feit dat jullie het bepalen en dat het geen opgelegde maatregel is.
Je kunt als ouders zoiets inderdaad zelf regelen en bepalen. In ons geval zijn wij erg geholpen door MEE.
Stel dat je het zo overwegen, dan denk ik dat je dit kunt bespreken met de behandelaar. Je hebt een diagnose, dus je hebt een contactpersoon denk ik. Hebben jullie ook hulp of ouderbegeleiding? Dan neem ik aan dat je het daar kunt neerleggen, en dan kunnen zij je helpen of doorverwijzen. Dit wordt vanuit de AWBZ betaald. Uiteindelijk heeft onze dochter in een instelling gezeten dat met een PGB werd bekostigd. Bij de indicaties ed. zijn we door MEE erg geholpen. Daarna heeft ze in een kamertrainingstraject gezeten, ook via MEE geregeld.
Wat mogelijk is, is juist niet in het weekeinde uit huis plaatsen, maar door de weeks als het toch 'maar' schooldagen en veel routine betreft. Je krijgt daar thuis de rust weer in, en je kunt dan bv. om het weekeinde je dochter thuis halen en dan dingen samen doen, of alleen maar film kijken of zo. Je vermijdt dan dingen die stress oproepen omdat ze altijd maar weer moeten: op tijd opstaan, naar school, huiswerk, op tijd naar bed, en je neemt dan de leuke tijd, het weekeinde met de ontspanning voor jullie als gezin. Voordeel is ook dat voor je dochter de dag geregeld is, en dat ze goed in de gaten gehouden wordt zodat ze niet in zeven sloten tegelijk kan lopen. Gunstig is ook dat je het op vrijwillige basis doet, zodat je heel goed kunt blijven controleren of alles wel goed verloopt.

mirreke

mirreke

14-01-2010 om 10:56

Goede ouders!

Jackie, je hebt het erover dat je faalt als je je kind zelf niet kunt bieden wat het nodig heeft en het uit huis moet laten plaatsen. Maar daar ben ik het niet mee eens. Jij hebt een bijzonder kind en daar hoort een bijzondere aanpak bij die jij niet kunt bieden omdat het in een gewoon gezin wel heel zwaar is voor jullie met precies dit bijzondere kind. Maar stel dat er ergens anders wel een goede plek voor haar is, dan ben je juist een slechte ouder (even zwart-wit gesteld) als jij je kind die goede plek onthoudt. Kortom, ook als je kind uit huis zou gaan moeten wonen, dan maakt jou dat nog geen slechte ouder. Uit huis zou dan beter voor haar zijn, en hoe moeilijk dat ook voor jou is, toch kies je voor die goede plek, omdat je voor je kind kiest!

Jackie

Ik weet niet of ik kan bijdragen, maar ik hoop je wel een hart onder de riem te kunnen steken. Wat ontzettend naar dat de zaken er nu zo voor staan. Terwijl je zo graag het beste voor je dochter en de rest van het gezin wilt.
Ik heb het vermoeden dat mijn dochter ook trekjes van ODD heeft. Ik heb het ook al een keer aan een gedragsdeskundige geopperd, tijdens een kortdurende behandeling van de problemen. Zij zag het niet direct, maar gaf wel aan dat ze uit (één) gesprek met toen 7-jarige dochter kon afleiden dat de kleine meid boven ons gezag wilde staan. De behandeling was wel succesvol in die zin dat onze rol als ouders ook bekeken werd: haar vader is te toegeeflijk en ik ben te star (confession: ik ben exact hetzelfde geweest in mijn jeugd, zij het minder extreem, ik moet zo oppassen dat ik me niet mee laat slepen en gewoon over mijn dochter heen wals). We zijn een jaar verder en met vlagen krijgt dochter vreselijke driftbuien als het niet naar haar zin gaat, krijsend vliegt ze over het schoolplein als ze geen afspraakjes kan maken, haar broertje vliegt ze meppend aan als hij in haar buurt komt (extra complicatie: hij vindt het tegenwoordig leuk haar uit te dagen), spullen vliegen in het rond (ooit stond ik in de supermarkt snoepjes op te ruimen: ik wilde ze niet kopen en toen smeet ze het zakje maar stuk op de vloer). Ik zie gewoon dat ze er zelf ook last van heeft, ze kan zich zo moeilijk beheersen en van de andere kant kan ze zo, als jij ook je dochter beschrijft, minachtend en brutaal zijn. Je begrijpt, het hier getipte boek wil ik graag eens lezen. Ook omdat inderdaad het soms lijkt te helpen als je in plaats van ertegen in gaat meedenkt. NIET haar zin geven (wat dat betreft ga ik nog liever de confrontatie aan), maar gewoon op hetzelfde pad komen. Mijn dochter bloeit op als ze meer verantwoordelijkheid krijgt, mag meekoken, zelf iets grotemenserigs doen. Jouw dochter is een stuk ouder, je hebt al een hoop hulp gehad, dus misschien is mijn tip al lang door jouw uitgeprobeerd en ongeschikt bevonden en veel te simplistisch, maar wat als je iedere maand een familiedag houdt en ieder maand een lid van het gezin daarvoor een invulling bedenkt en uitvoert (budgetgebonden natuurlijk, om niet iedere maand in een duur pretpark te zitten). Dat vindt ze vast heel leuk om te doen. En wat is er mis met logeren juist als ze ergens anders lief is. Dan hoef je je niet bezwaard te voelen en je hebt toch je rust. Andere mensen overtuigen dat het echt zo erg is als je verteld is wel het minst belangrijk.
Sorry als ik de plank missla hiermee. Ik wens je in ieder geval veel sterkte.

An

An

15-01-2010 om 12:16

Jackie

Hier een zoon van 12 met ODD en ADHD. Bij periodes heeft hij hetzelfde gedrag wat jij beschrijft. Hij is daarbij ook nog agressief naar zijn broertjes toe. We zitten nu precies in zo'n periode en het is ontzettend vermoeiend. En inderdaad: belonen, straffen, erover praten, het lijkt allemaal zinloos. Toch blijf ik dat doen, vooral praten en uitleg geven over zijn gedrag en wat de gevolgen daarvan zijn voor hem en voor een ander. Probeer samen oplossingen te bedenken. Ik laat hem merken dat ik het belangrijk vindt wat zijn mening over bepaalde dingen is. Soms kan dat en soms niet, want dan heeft hij er helemaal geen zin in en zit je tegen een stenen muur aan te praten.
Ik kan me goed voorstellen als je continue in zo'n strijd zit, dat je hele gezin naar rust en verbetering verlangt. Je zit in een cirkel en daar kom je niet uit.
Neem je zelf wel eens een time-out door een weekend weg te gaan met je man? En waarom zou je haar niet laten logeren bij iemand, al is het om zelf even op adem te komen? Het neemt het probleem niet weg, maar je bent er dan wel beter tegen opgewassen. Neem broer af en toe alleen mee om iets leuks te doen, hij heeft dan ook even de aandacht.
Veel sterkte!

Jackie66

Jackie66

18-01-2010 om 16:40 Topicstarter

Mirreke, clo, an en anna

Dank Dank Dank voor zoveel lieve en bemoedigende berichten!!
Alleen al op dit soort berichten kan ik weer een paar dagen vooruit.
Jullie kennen en herkennen ons probleem. En inderdaad ook het probleem van onze dochter.
Ze is oud genoeg om e.e.a. te kunnen begrijpen, maar ook slim genoeg om er haar voordeel uit te halen (vooral richting haar vader).
Uithuisplaatsing klinkt nog steeds vreselijk, maar zou toch best wel goed kunnen uitpakken. We hebben afgelopen zomer de pgb laten 'lopen' omdat wij haar niet in de weekenden weg willen laten gaan. En ook zeker niet naar een zorgboerderij. Een gezin met de mogelijkheid tot doordeweekse opvang zou al veel beter klinken. Zeker als bij onze dochter het besef zou komen dat afstand gezond en helend kan werken.
We zullen hier zeker aan moeten wennen, aan dit inzicht.
Ik zou ook zeker positiever t.o.v. uithuisplaatsing zijn, als we daar een gezin voor zouden kunnen vinden, waar wij ons in kunnen vinden. Heb je daar invloed op? Mijn angst zou ook daarmee weggenomen kunnen worden. Het schrikbeeld van een tehuis of gezin met nog andere 'probleemkinderen' ...
we houden moed.

Jackie66

Jackie66

18-01-2010 om 16:43 Topicstarter

En hoe zit het met

de dingen als sport, school en vriendinnen, die moeten toch ook gewoon door kunnen gaan?
Weten jullie hoe dit wordt meegenomen in het hele plaatje?

anna van noniemen

anna van noniemen

18-01-2010 om 21:54

Jackie

ik weet niet waar je woont, maar ik weet dat Vrienden van Tom, een Stichting voor dit soort kinderen, crisisopvangmogelijkheden heeft.....

Petra-

Petra-

19-01-2010 om 18:46

Ook hier ervaring

en uiteindelijk niet gekozen voor uithuisplaatsing, ik was er zo bang voor....
NU zijn we weer een tijdje verder, overgestapt naar Strattera en met de juiste begeleiding komen we een heel eind. Maar het is zwaar...
Later meer, ben een beetj eonthand op het moment.

Dochterlief, heeft diagnose ADHD/ODD/hechtingsproblematiek en als lichamelijke handicap ook nog reuma.

Petra-

Petra-

20-01-2010 om 11:47

Jackie

Hoe is het nu? Hier gaat dochterlief ook elke maand naar de logeeropvang, van Meetpoint. Het moet, wij hebben de lucht nodig om bij te tanken. Daarnaast zorgen we dat er genoeg één op één momenten zijn met beide kids. Hier zien we bijvoorbeeld dat de boze buien vooral zijn als ik er bij ben. Ik ben in dekerstvakantie alleen met de oudste weg geweest en me best zorgen gemaakt hoe het vader en dochter zou vergaan, onterecht want het ging goed!
En hier is mijn motto geworden, alleen als ik goed voor mezelf zorg kan ik goed voor mijn kinderen zorgen!

En wij hebben nog steeds ouderbegeleiding gesprekken om ons te steunen om de regels vast te houden, niet toe te geven voor de lieve goede vrede en dat helpt, het sterkt ons. Het is zwaar maar zo fijn om te horen dat je op de goede weg bent!

Sterkte!

Jackie66

Jackie66

20-01-2010 om 19:21 Topicstarter

De weekenen gaan nog wel...

Maar ik vind door-de-week veel moeilijker. De stress van elke dag hetzelfde, elke dag weer die ruzies (ik probeer discussies te vermijden...) Brutaal gedrag. Alles willen bepalen. NU iets willen en schelden als het niet mag/kan. Uitlachen, sarren... Toch de mobiel aan tafel, toch nog een koek extra gepakt. Niet op tijd thuiskomen en ga zo maar door. Mijn man is laat thuis en komt direct in een gespannen sfeer thuis. Ik ben doodop.
Gesprekken probeert ze te vermijden (de zoveelste poging, waarvan zij vindt dat ze daar geen zin in heeft. Ze mag nooit wat, broer is moederskindje. Ik luister niet naar jou en ga zo maar door.
Ik heb nu voorgesteld om samen met dochter naar systeemtherapie te gaan om de negatieve neerwaartse spiraal te keren. Maar dat is moeilijk: een puber zeggen wat ze moet doen om mee te werken...
Alleen hele strakke schema's kunnen houvast bieden, maar wij zijn ook maar mensen... Er zijn zoveel situaties waardoor je niet altijd aan die strakke schema's kunt voldoen.
Inderdaad moet je vooral goed voor jezelf zorgen om dit aan te kunnen. Toch maar logeren? Bij familie kan ze niet structureel terecht en je zet vriendschappen op het spel met vaste logeermomenten.
Op school huiswerk maken om ons te ontlasten is al een verademing!
Wat een verhaal weer.... sorry.
Maar van me afschrijven lucht wel enorm op. En herkenning en tips van anderen helpen ook.

Jackie66

Jackie66

20-01-2010 om 19:32 Topicstarter

Emotie

Mijn grootste pijn is ook dat ik er erg emotioneel op reageer. Ik wil zoooo graag een goede sfeer! Ik blijf maar proberen... Ik kan het niet naast me neerleggen en even later weer goedvinden dat ze iets mag.
Ik WEET dat ze het niet altijd persoonlijk bedoelt. Hoewel dat wel erg vaak zo lijkt: al haar onmacht, angst, frustratie, en andere emoties worden omgezet in woede, liefst tegen mij (ik ben er ook meestal), want dat kan ze sturen. Woede kun je uiten; angst en zo zijn eng. En over haar gevoel praten vind dochter erg moeilijk.
Ik ben ook erg gevoelig voor haar minachting: dat maakt zo wanhopig...
En er is geen eenvoudige oplossing.

mirreke

mirreke

21-01-2010 om 12:14

Die emotie is onderdeel van het probleem

In je beide bovenstaande berichtjes beschrijf je de situatie heel helder. Wat je dochter grip geeft is het feit dat jij ruzies wil vermijden én dat je je gekwetst voelt door haar woede en haat. Het ís ook niet persoonlijk bedoeld, het is inderdaad haar eigen pijn en onvermogen wat eruit komt. Maarrr, jij bent te raken, en dat voelt ze.
Wat ons een poos heeft geholpen is, je opstellen als een hulpverlener. Je stelt gedragsregels op, of je bespreekt ze nog weer eens een keer, en je gaat die dan handhaven, op een manier alsof het niet je dochter is die jou zo kan raken, maar een willekeurig meisje dat hulp nodig heeft en gebaat is bij een consequente aanpak. Ook moet je niet bang willen zijn voor ruzie. Als jij consequent bent zal zij flippen, maar als jij dat van je af laat glijden is zij tenminste de enige die er last van heeft, en niet de rest van het gezin ook.
Overigens was juist dit inzicht voor ons uiteindelijk de aanleiding om dochter toch uit huis te plaatsen. Op de lange duur kon ik (want het meeste kwam op mij neer omdat ik gewoon veel regelmatiger thuis was) het gewoon niet opbrengen om altijd deze houding uit te dragen naar haar toe. Wel werkte het vaak erg goed. Maar het was te slopend.
Bijkomende angst voor ons was wat dat betekent op de lange termijn, altijd die rotsfeer in huis. Wat betekent het voor de band met je kind in de toekomst, wat betekent het voor je andere kinderen nu en in de toekomst. Zouden onze andere kinderen uit ellende veel naar vrienden vluchten en dergelijke...? En daarbij was ik bang voor wat er zou kunnen gebeuren als ze ouder werd, en steeds uithuiziger. Eigenlijk konden we haar veiligheid niet meer garanderen en bleek ze ook op school niet te handhaven.
Zoals ik al zei, ik denk dat je de hele situatie al heel helder beziet. Als je nu probeert je eigen gevoel even los te laten, waar zou dan je dochter het meest mee gebaat zijn? En kun jij dat bieden? En waar zou je zoon het meest mee gebaat zijn, en je man en jullie samen?
Ik kan nogmaals herhalen dat voor ons, dochter uit huis te laten wonen heel heilzaam is geweest. Dochter kon al haar woede en frustratie eruit blijven gooien, maar haar doelwit (de hulpverlening) kon niet echt gekwetst worden omdat het voor hen 'maar' werk was. Niet dat de begeleiders niet lief en zorgzaam waren, maar zij konden dit gedrag natuurlijk veel beter verdragen. Men bleef rustig en kalm, de respons was voorspelbaar, ze kon geen drama's meer veroorzaken. Voor ons was het een ongelooflijke opluchting, pas als je die druk en last even niet ervaart voel je hoe ontzettend veel energie dat elke keer weer kost. En toen er eenmaal een ritme inzat en ze regelmatig thuis kwam in de weekeinden waren die erg gezellig! Tot onze verrassing, we leken wel vergeten dat we het met elkaar gewoon fijn konden hebben.
Dus aan de ene kant raakten we haar kwijt, maar we kregen haar op een ander vlak zoveel fijner terug. Ook nu hebben we een fijne band, bellen, mailen en skypen zeer regelmatig, zien elkaar iets minder vaak omdat we allebei druk zijn en niet zo dicht bij elkaar wonen, maar de band is echt heel erg goed, haar jongere zus en broertjes logeren regelmatig bij haar. Enfin, zoals het gaat als het goed zit.
Ik denk dat dit niet zo zou zijn geweest als ze thuis was gebleven. Ik denk dat dan uiteindelijk de bom zou zijn gebarsten, dat ze zou zijn weggelopen, eventueel zelfs slachtoffer van een loverboy zou zijn geworden. Dan waren we vanuit een heel onfijne situatie uit elkaar gegroeid. Plus dat onze kinderen veel getuige zouden zijn geweest van hele nare situaties. Veel en hard schreeuwen en ruzie is ook huiselijk geweld...
Ik wil je niet pushen en weet ook helemaal niet of uit huis de ideale oplossing is. Ik weet wel dat doormodderen eigenlijk geen zin heeft, dat iedereen daar onderdoor gaat.
Kun je helemaal blanco met iemand praten, een hulpverlener of iemand van jeugdzorg, een psycholoog die haar kent? Ik hoop het voor jullie. Wie weet hebben die tips.
En probeer niet te aardig te willen blijven, ik denk juist dat je dochter duidelijkheid en fermheid nodig heeft. Ze moet niet voelen dat je kwetsbaar bent, daar maakt ze misbruik van (niet omdat ze het expres doet, het is gewoon haar trigger).
Sterkte hoor!

Jackie66

Jackie66

24-01-2010 om 11:02 Topicstarter

We zijn er nog niet uit

Dank voor je reactie en je begrip: herkenning is bijna de helft van de oplossing, lijkt het. We weten echter nog niet of we wel uithuisplaatsing willen. Ik zou het niet willen als ook ook maar een kleine kans is dat we het thuis kunnen oplossen. Samen kunnen we er ook niet altijd goed over praten. Ik zie het allemaal toch wel veel emotioneler en zie ook veel meer wat er thuis allemaal speelt. Ik probeer telkens te blijven zorgen, opvoeden en regelen. Maar ik zou ook zo graag 'verzorgd' willen worden.... de reks is er een beetje uit. Die arm om mijn schouder... i.p.v. weer de volgende discussie of "bui". Want hoewel mijn man het er ook moeilijk mee heeft, toont hij dat zo weinig.
Goede gesprekken lijken altijd maar van korte duur te helpen en pas als ik boos wordt gebeurt er iets... dat is zo frustrerend. En ik weet ook echt wel dat ik soms fout reageer of overal bovenop lijk te zitten. Maar ik wil het zo graag anders. Ik wil RUST!

mirreke

mirreke

30-01-2010 om 14:43

Hoe gaat het nu?

Ik ben benieuwd of het wat beter gaat, of dat jullie een beslissing hebben genomen en iets in gang hebben gezet? Heb je (weer eens) met dochter gepraat?

Jackie66

Jackie66

01-02-2010 om 15:47 Topicstarter

Mirreke

We hebben voorlopig besloten om met haar in gesprek te gaan onder begeleiding van een systeemtherapeute: eerst Dochter en ik, later ook met vader (en zoon?). Insteek daarbij is dat IEDEREEN zich zal moeten realiseren dat we het SAMEN moeten doen. Dit ook op deze manier om niet in de aanval te lijken gaan tegen Dochter. Bovendien hebben we gesprekken met een huiswerkbegeleidster (van de pgb, indien mogelijk) die ook bekend is met kinderen met leer- en gedragsproblemen. Wij als ouders zullen (weer) vaker in gesprek moeten om e.e.a. goed op een lijn te krijgen en het te kunnen volhouden.
Zelf heb ik ontspanningstherapie/Yoga opgepakt.
Dank voor je belangstelling.

Alvoco

Alvoco

02-02-2010 om 15:01

Herkenning zat en tussenweg

Jackie bij puberteit loopt een soortgelijk draadje, kijk daar ook eens voor herkenning. Voor hier: wij hebben net als jij te maken met: "Brutaal gedrag. Alles willen bepalen. NU iets willen en schelden als het niet mag/kan. Uitlachen, sarren... Toch de mobiel aan tafel, toch nog een koek extra gepakt. Gesprekken probeert ze te vermijden (de zoveelste poging, waarvan zij vindt dat ze daar geen zin in heeft. Ze mag nooit wat, broer is moederskindje. Ik luister niet naar jou en ga zo maar door."
Het enige verschil is dat ik een zoon heb, maar verder is het exact hetzelfde. De hulpverlening vertelt me dat moeders meestal de klos zijn als het gaat om uitschelden enz. Hier hebben we een tussenweg: Meedoen aan systeemtherapie. Zo niet: uithuisplaatsing want dan wil hij kennelijk geen oplossing en nu is hij niet te handhaven. Verder heb ik mezelf (zie puberdraadje) gewapend door gewoon op mijn hielen om te keren en door te gaan met waar ik mee bezig was als het schelden begint. Bij geen publiek is de lol er gauw vanaf. Ja, het is moeilijk en ook de minachtende houding is bijzonder onsympathiek en pijnlijk. brrrrr Wacht niet te lang met hulp/advies te vragen. Waarschijnlijk gaat ze steeds verder in het overschrijden van grenzen als er niet wordt ingegrepen. Ook een idee: laat je man het corrigeren een tijdje overnemen. Kan dat?

mirreke

mirreke

03-02-2010 om 13:33

Fijn

dat jullie een tactiek hebben uitgestippeld. Overdenk nog even dit: hoe harder je kind schreeuwt en je uitscheldt, hoe ongelukkiger het is.
Trouwens, wat ik me ineens afvraag. Zou iets als Ritalin in dit geval (ODD) ook kunnen helpen, of is dat een heel domme vraag?
Of bv. antidepressiva?
Ik heb boven verteld over (stief)dochter, die nu bijna 21 is en met wie het nu heel goed gaat. We hebben ook een zoon van bijna 9, hij heeft pdd-nos, en kan me af en toe ook heel naar uitschelden. Dit gebeurt vooral als het leven voor hem ineens niet meer zo voorspelbaar is, dus als we moeten haasten, of als ik bij hem ergens op aan dring, dat maakt hem zenuwachtig en dan kan hij snel gaan mopperen.
Inmiddels loop ik ook gewoon weg. Gek genoeg is het daarna ook weer over, en is het net alsof hij niet eens weet dat hij het doet. Het lijkt bijna dwangmatig, een soort tic, om zich af te reageren. Nu ik me dat voorhou gaat het ook beter, kan ik het van me af laten glijden.
En als ik relaxter ben, is hij het ook weer, en zo grijpt alles in elkaar.
Je schrijft bv. dat je ook last hebt met koeken, of met bellen ed. Ik denk dat ik zoveel mogelijk zou proberen dit soort dingen onmogelijk te maken.
Koeken in een kast met een slot erop, telefoonnummers blokkeren, dat soort dingen.
Wij hadden hier ook altijd gedoe met de computers en wie wanneer erop mocht. Sinds we Timeslot hebben is het gedoe over.
Ik denk dat je je erbij neer moet leggen dat je je kind gewoon altijd meer en strakker moet begeleiden en coördineren dan bij andere kinderen.
Net als bij ons met pdd-nos, dat gaat nooit over.

Jackie66

Jackie66

03-02-2010 om 16:02 Topicstarter

Ongelukkig

Ik weet zeker dat ze op bepaalde momenten ongelukkig is, maar gek genoeg lijkt ze dat 2 seconden later weer helemaal vergeten!
We hebben op aanraden van de huisarts 1,5 jaar geleden Ritalin gegeven. Dat leek 3 weken te helpen, maar daarna kwam haar weerstand tegen het op gezette tijden innemen en ze gebruikte het als excuus om niet te slapen (Slim opgemerkt tijdens het gesprek met de huisarts!). Daarna wilde ze zelf bepalen of ze het wel of niet nam en vond ze het niet meer nodig. Ik bedoel maar...
Ik vind het ook erg jammer dat je er bij geen enkele (heel normale) afspraak van uit kan gaan dat ze zich daar aan zal houden.
In de gesprekken met de systeemtherapeute zal ze vast alles beloven en het precies beloven zoals gewenst. Dit klinkt van mijn kant natuurlijk erg negatief van te voren, maar we hebben het eerder meegemaakt...
Ze is heel dwangmatig in wat ze wil en moet: heel erg vaak verschonen tijdens menstruatie, al aan de pil willen, want dat heeft iedereen (ze is pas 1x ongesteld geweest...), zeggen dat ze witte vloed heeft en dus elke dag inlegkruisjes gebruiken (als ik zeg dat ze dan naar de dokter moet, het weer ontkennen, maar toch nog steeds inlegkruisjes gebruiken). Wel een halve rol per toiletbezoek (plassen) gebruiken (ik overdrijf niet).
Je kunt er niet over praten met haar, want ze wil me niet horen en doet toch wat ze wil. 's avonds om 22.30 nog weer labello gebruiken. En ga zo maar door.
En dan dat glashard (blijven) liegen... Haar vader trapt er nog in. Ik niet. Weer strijd! Weer een opening voor haar.
Sorry: weer een hele klaagzang van mij. Maar ik ben zo MOE!
Oh, de computer is al beveiligd, zowel qua tijd al qua internet-blokkades voor bepaalde sites...
En kast op slot??? Dan pakt zij de sleutel al voordat ik die kan pakken...
Zucht.
Ze pakt zelfs haar vaders Ipod en telefoon stiekem...

Jackie66

Jackie66

03-02-2010 om 16:53 Topicstarter

En weet je

wat ook zo vreselijk irritant is? dat ze zo maar, als ze geen zin heeft haar dansles of voetbaltraining afzegt! Omdat ze toch zo'n last heeft van haar enkel/stuitje/hoofd/knie of wat dan ook...
Wee je gebeente als je dat niet goed vindt! Of ze verzint ineens huiswerk!
En dan heeft ze haar wiskundebijles afgezegd (die jongen heeft daar tijd voor vrijgemaakt!) omdat "het proefwerk toch niet doorging". Pfff.
Gisteren kwam ze pas om half 7 thuis! Onbereikbaar per mobiel. tot 4x toe liegen over waar ze was. en haar mobiel zou leeg zijn. Jaja. (bij controle dus niet leeg...)
Vrijdag en zaterdag huisarrest gekregen van haar vader en mij. Na een hartig gesprek. Vreselijk boos: ze had vrijdag al een afspraak! Mag ze van haar vader wo/do/za huisarrest... Haar grijns was megagroot. Mijn frustratie ook... Zo wordt het dus geen straf!

Jackie66

Jackie66

03-02-2010 om 17:00 Topicstarter

Alvoco

Inderdaad herken ik daar heel erg veel. Ze is natuurlijk ook een puber, en die ODD versterkt dit heel erg. Het viel me op dat er erg veel mensen zijn die dus blijkbaar professionele hulp inschakelen!
Ik heb mijn hoop ook gevestigd op de systeemtherapie, die morgen begint.

Vaak ook negeer ik haar gedrag, maar ze stopt niet!!! Net zo lang tot negeren niet meer haalbaar is...
Mijn man wil echt helpen, maar staat er toch anders in en is ook nog eens veel weg. Hij ziet een heleboel dingen niet eens. Of wil zich daar (nu) niet druk om maken. Zeker niet na een lange werkdag.
Corrigeren lijkt geen enkele invloed te hebben op dochter. Ze beloofd alles wat je wil, maar de belofte houd geen moment stand...

Polly Shearman

Polly Shearman

03-02-2010 om 21:07

Wow

heel veel sterkte,
Ik herken veel in je verhaal, als is het hier nog maar in het klein. Kleine kinderen worden groot.....slik...

Gossie jackie

Omdat het zo herkenbaar is heb ik je al eens een berichtje geschreven en het een beetje gevolgd. Weer is het herkenbaar, in mijn dochter en ook in mezelf trouwens. Nu je schrijft over dat dwangmatige. Je had het zo over mij in mijn jeugd kunnen hebben. Je dochter heeft een oerdrang om haar eigen zaakjes te bepalen. Zo'n oerdrang dat het voor geen van jullie meer werkbaar is. Want ook voor haar is het niet prettig, de manier waarop ze haar zaakjes denkt te moeten regelen. De weerstand die ze krijgt activeert haar, maakt haar feller, maar ze beseft niet dat ze die weerstand zelf oproept en ziet niet dat er ook andere wegen zijn. Het dwangmatige is ook een manier om de zaken onder controle te houden en eigen baas te zijn. Ze moet leren hoe het ook anders kan en tja, een puberteit, waarin het verkrijgen van autonomie sowieso centraal staat, helpt daar natuurlijk niet bij. Ik kan je overigens vertellen dat ik zelf als puber erg onzeker was (welke puber niet, haha) en dat deze karaktertrek mij destijds wel geholpen heeft trouw aan mijzelf te blijven (er zit dus ook een voordeel aan een sterk karakter). Jullie hebben begeleiding nodig, je hoeft het niet alleen te doen of te kunnen. Zorg goed voor jezelf, dat doet je docher ook. Houd in gedachten dat ze de potentie heeft ooit een verstandige, sterke volwassene te worden, en jij de trotse moeder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.