fladderbeestje
11-05-2009 om 15:13
Om de 2 jaar nieuwe diagnose voor ass nodig voor pgb
Dit is geen vraag maar een mededeling want het is nog erg onbekend. Tevens stof voor discussie, want ik vind het te absurd, maar misschien denk ik gewoon fout...?
Ik heb vandaag telefoon gehad over de herindicatie PGB voor beide kinderen, van BJZ. Daar werd me verteld dat er een nieuwe, strengere, regel is, die hen is opgelegd; de diagnose (in ons geval asperger) mag niet ouder zijn dan twee jaar...
Mevrouw BJZ (een veel redelijker en menselijker exemplaar dan vorig jaar, goed gesprek dus!) vond het ook gedoe, was er niet blij mee, maar helaas, ze hadden geen keus.
Diagnose van oudste is nog even "geldig", maar diagnose van jongste is toevallig deze week 2 jaar oud, dus er is op aanraden van mevrouw BJZ nu een verwijsbrief aangevraagd (zowel BJZ, de instelling die dat verzorgt als de huisartsassistente zuchtten diep ). Hij mag weer de mallemolen in, al zal het een verkorte procedure worden.
Alle neuzen (BJZ, diagnose-instelling en ik) staan één kant op, gelukkig. Het is een maatregel "van boven af" die moet worden genomen bij heraanvraag PGB. Wij hebben maar braaf te gehoorzamen, en aangezien jongste net op het randje zit qua 2 jaar, kunnen we beter geen risico nemen.
Vraag ik me toch af:
* wat is het nut van deze maatregel? Asperger/ASS is geen rugpijn die weer kan verdwijnen. Waarom om de 2 jaar? Is dit een teken dat ASS wordt gezien als een modeverschijnsel of zo?
* is het om te bezuinigen? Paard achter wagen spannen! Moet je eens kijken wat ik nu in werking heb moeten zetten. Verwijskaart uitschrijven. Tijd van de assistente claimen om uit te leggen waarom. Zij snapte het, maar gaf wel aan dat ik het verhaal waarschijnlijk ook aan de huisarts moet gaan uitleggen. Ik heb inmiddels een uur kostbare tijd verspild aan bellen (eerst gebeld worden door BJZ, daarna zelf moeten bellen naar diagnose-instantie en huisarts). Kaart ophalen en naar instantie brengen (ook al gauw goed voor een uur tijd). Nieuwe gesprekken en onderzoeken voor nieuwe diagnose, en kind kan tegenwoordig alleen erheen (school zit ernaast), maar mijn aanwezigheid zal ook wel vereist zijn (nog meer uren dat ik niet kan werken; ik ben al beperkt in werkuren vanwege de stoornis van mijn kinderen, of moet ik dan alsnog maar de bijstand in? Neuh, doe maar niet, maar ik zit wel weer in een spagaat).
* Omdat kindlief, dat net in december nog contact heeft gehad met instantie, nu weer de molen in moet, samen met zijn mede-herdiagnosegenootjes (2x letterwaarde, 3x woordwaarde) worden de wachtlijsten voor kinderen die nog geen diagnose hebben en waar de ouders hoogstwaarschijnlijk al e.e.a. aan stress hebben, nog langer. Veel liever had ik de tijd voor kindlief's herdiagnose afgestaan aan al die gezinnen op de wachtlijst...
Opnieuw diagnose, heeft dat elke twee jaar nut? Heeft misschien nut bij jongere kinderen, maar bij oudere kinderen betwijfel ik het. Het doet me denken aan de arbo-arts die de geamputeerde meneer X wil zien om te controleren of zijn been inmiddels niet is aangegroeid... En okay, als het dan toch moet, waarom dan niet om de 5 jaar of zo?
Het gaat goedkomen, zoon komt op zijn sloffen door de onderzoeken heen, BJZ zal op de indicatie aangeven dat de nieuwe diagnose onderweg is (nou ja, ik heb eerst nog wel een telefoongesprek over de aanvraag maar dat schijnt algemeen te zijn), ik zal er, ondanks het feit dat ik nog meer tijd verlies aan dit soort dingen, wel doorheen rollen, maar ik vraag me serieus af welk helder licht deze maatregel erdoor heeft gedrukt...!
Graag jullie mening hierover...!

T&T
11-05-2009 om 16:22
Yep!
Heeeel irritant, ik heb die regel ook al ontdekt... overigens ken ik ook iemand die met een gebroken voet toch steeds weer naar de arbo moest want misschien herstelt deze voet wel sneller... zucht... nederland op zijn smalst.
Maar dan gaat het idd nog niet over de wachtlijsten bij de kinderpsychiaters, die ook zonder dit gedrocht al de pan uit rijzen. Ik ben nog niet door de molen van herindicatie geweest, maar mij is ook gezegd dat dat wel een sterk verkort traject is, een kind met autisme is nl niet na twee jaar "genezen" halleluja! dan zou ik een gat in de lucht springen! alleen de regels worden aangescherpt, zo is het mogelijk dat een kind met precies dezelfde problemen vorig jaar wel een tog regeling kreeg, maar dit jaar niet meer, "ja sorry mevrouw, volgens ons lijstje heeft uw zoon net een punt meer nodig, als u hem medicijnen gaat geven voldoet hij weer aan de norm"
Oh ja, en nu gaat het hier over het pgb, wat ik nog erger vind is dat deze regel ook voor het speciaal onderwijs geldt! dus een kind dat altijd in het speciaal onderwijs heeft gezeten kan dan opeens na een herindicatie te weinig punten hebben om daar te blijven??? en dan ? op school hebben ze me verzekerd dat het zo'n vaart wel niet zal lopen, en we wachten af...
Ja ik word hier boos van!
Tess

Lyke
11-05-2009 om 16:55
Down, belachelijk
Een vriendin van mij heeft een kindje met het Down-syndroom en ook zij mag ieder jaar opnieuw bewijzen dat haar dochter nog steeds Down heeft!!!

Dropke
11-05-2009 om 19:11
Valt wel mee
De herindicatie voor het pgb moest voor ons idd ook een nieuwe diagnose hebben. Een telefoontje en de kinderpsychiater schreef een aanvullende brief dat de diagnose van een aantal jaren geleden nog steeds geld, met handtekening en datum van nu. Ik dacht in eerste instantie ook dat hij weer de hele molen door moest, maar dat is dus gelukkig niet het geval.
gr Dropke

Mari
11-05-2009 om 20:31
Minder erg als het lijkt.
Deze regel bestaat al jaren in het cluster onderwijs. Daar moet je ook bij elke herindicatie de diagnose opnieuw vaststellen.Je kind hoeft echt niet door de gehele diagnose stelling opnieuw. Meestal volstaat een brief van de behandelaar dat er nogsteeds sprake is van ASS. Is het dossier afgesloten vraag dan een eenmalig consult aan. het zou echt te zot zijn als alle kinderen met een diagnose elke 2 jaar opnieuw door de molen moeten.
Maar vooral bij jonge kinderen zullen ze dit vaker doen. Want dan kan het beeld nog wel veranderen.
gr. Mari

Clarisse
11-05-2009 om 23:06
Te omzeilen
Deze regel bestaat al lang hoor. Maar wel belachelijk. Toen ik het PGB van mijn zoon ging verlengen na een jaar, kreeg ik die mededeling ook. Daarop de Bascule, de pyschiatrische kliniek waar de diagnose gesteld was destijds, gebeld en het voorgelegd. Daar zeiden ze dat er een wachtlijst van anderhalf jaar was voor diagnoses, het mede daarom niet wenselijk was hem weer aan te melden als ik al een goede diagnose had en dat ze het echt niet nodig vonden om een nieuwe diagnose te gaan stellen als er ASS was gediagnosticeerd omdat dit heus niet ineens een andere uitslag zou zijn (in ieder geval niet in onze situatie).
Klonk mij behoorlijk logisch in de oren. Waar ze toe bereid waren (door hen zelf geopperd) was dezelfde diagnosebrief die ik destijds had gekregen opnieuw aan mij te versturen maar met een nieuw voorblad met de datum van vandaag erop.
Dat heb ik voorgelegd aan de medewerkster van Bureau Jeugdzorg samen met de mededeling die de Bascule deed over opnieuw aanmelden, wachtlijsten en een nieuwe diagnose. Dit is door Bureau Jeugdzorg zonder morren geaccepteerd.
Clarisse

*Twinkel*
11-05-2009 om 23:36
Hier 5 jaar geldig...
Toevallig gisteren om de papieren voor de herindicatie gevraagd. Voor mijn dochter met PDDNOS, ADHD en een verstandelijke beperking werd gezegd dat de diagnose uit 2007 nog "houdbaar" was voor de komende 3 jaar.
Ik blijf het vreemd vinden dat het niet op 1 lijn loopt...

Vic
12-05-2009 om 12:41
Vanaf gekomen
Het is wel een andere instantie, maar voor mijn moeder zijn we er op een gegeven moment in geslaagd te zorgen dat ze niet meer herkeurd werd voor de sollicitatieplicht. Ze heeft ernstige hersenbeschadigingen en die cellen groeien, zoals iedereen weet, niet meer aan. Na twee bezoekjes aan de keuringsarts en een pittige brief heeft ze uiteindelijk schriftelijk bevestigd gekregen dat ze niet meer herkeurd hoefde te worden.

koentje
13-05-2009 om 22:17
Tja...
wij moeten over een maand ook weer even duidelijk maken dat de wonderbaarlijke genezing helaas nog niet heeft plaatsgevonden, anders mag hij niet meer uit logeren gaan.
Dan doen we dan maar braaf he.
Bij ons zet de psych zo even op papier welke diagnose hij heeft hoor., Geen probleem.
Moeten jullie trouwens ook hele rapporten inleveren wat de tot nu toe ingezette zorg allemaal doet en waarom het doorgezet moet worden en zo?

Mari
14-05-2009 om 08:31
Fladder
Heb je de instelling al gebeld? Gewoon vragen naar de oude behandelaar, die het voorleggen en grote kans dat je de oude brief krijgt met een nieuwe datum. Ze zijn het allang gewent, want deze praktijken gebeuren al jaren. Hoef je geen weken te wachten voor een onnodige afspraak.
gr. Mari

Mari
15-05-2009 om 08:30
Belachelijk
Zijn ze verlegen om werk?? Zal haast niet, maar nu snap ik waarom hun wachtlijsten altijd zo lang waren. Dochter heeft daar destijds anderhalf!! jaar op de wachtlijst gestaan. Schiet me net te binnen, dochter heeft net nieuwe indicatie weer gekregen, maar haar diagnose is langer dan 2 jaar geleden gesteld. Kennelijk verschilt die eis van BJZ dan per regio??

m@rgreet
18-05-2009 om 14:25
Hé?
Dit is toch echt niet waar hoop ik??? Dat van die herbeoordeling was me inmiddels ter ore gekomen en ik ga er ook maar vanuit dat ook wij gekort zullen worden, maar ook nog een herindicatie? Wat een waanzin!!! Gelukkig hebben we het rugzakje net gekregen, daar kan ik me toch mooie verslagen vandaan halen....