Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Opblijven voor de wk finale [en ritalin]

We hebben besloten om onze zoon (ADHD) zondag de finale te laten zien. Hij vindt het zo geweldig het voetbal, is voor hem het gesprek van de dag, kan zo'n beetje het hele nederlands elftal opnoemen. Maar het is wel erg laat. Ik ligt normaal tussen 7 en half 8 in bed en is een erg vroege vogel. Hij krijgt Ritalin en dat is zo rond 7 uur weer uitgewerkt. Echt rebound effecten heb ik nog niet met hem meegemaakt, maar ik zorg er wel altijd voor dat hij om 7 uur op zijn kamer is. Dus mijn vraag is: hoe maken wij er een redelijk gezellige, niet al te stuiterende (hier in huis dan?) voetbalwedstrijd van?
Mogen jullie kinderen kijken en hoe pakken jullie dat aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

08-07-2010 om 22:41

Je kan

de hele dag alle pilletjes steeds iets later geven zodat je het savonds iets langer "gezellig" hebt....

wij merken ook weinig van rebound tussen de medicatie momenten door...
dus op een avond dat het laat word, geven wij de laatste een uur later, dat gaat hier goed. Je kan er gewoon wat mee schuiven, of heb je dat nooit geprobeerd? ook niet in de vakantie?

groet, polly

Guinevere

Guinevere

08-07-2010 om 22:42

Nee

Nee, zoon (8) gaat niet kijken naar de finale. Want wij gaan met hem naar het North Sea Jazz festival, duurt tot circa 24.00 denk ik. Dus wij zijn nog even een graadje erger.
Ik ga hem gruwelijk laten uitslapen zondagmorgen, en alle activiteiten voor de maandag heb ik afgezegd.
Qua medicatie doen wij het hetzelfde als altijd. Die is dus uitgewerkt tijdens het festival. Dus we nemen voor de zekerheid valeriaan mee.
Overigens gaan we op zijn eigen verzoek, zijn favoriete artiest treedt op.

amk

amk

08-07-2010 om 22:48

Guinevere (ot)

bij het NSJ worden grote schermen geplaatst zodat iedereen toch voetbal kan zien.

Guinevere

Guinevere

08-07-2010 om 22:52

Ja (o.t.)

Ja, we krijgen er waarschijnlijk toch het een en ander van mee! Het lijkt me reuze leuk, een jazzy finale! Veel leuker dan thuis voor de buis. En eigenlijk houdt zoonlief niet eens van voetbal. Na 5 minuten vraagt hij altijd of de Simpsons al op de andere zender zijn.

Sharon*

Sharon*

08-07-2010 om 23:03 Topicstarter

Nee

Nog nooit met medicatie geschoven bij hem, ook niet in de vakantie, want dan heeft hij hetzelfde ritme. Als hij om 6.45 uur wakker wordt, heeft hij uitgeslapen, meestal is hij al voor of rond 6-en wakker, grrrr.
Maar ik kan het natuurlijk wel proberen, hem zondagochtend in zijn kamer 'opsluiten' met wat leuks te doen en pas om 9 uur zijn medicijnen geven (hij mag zijn kamer wel eerder uit dan 9 uur hoor , dan de volgende om 13 uur en dan weer om 17 uur. Maar ja, dan nog zitten we met een uitwerking rond 9 uur, maar misschien valt het wel mee. Zeker als de rest van het grut in bed ligt, alhoewel zijn broertje van bijna 5 nou ook wil kijken (de lieve schat, hij valt zeker weten op de bank in slaap).
Ja ik denk dat ik het zo doe, dan is hij nog redelijk aanspreekbaar aan het begin van de avond en hopelijk is hij zo gefascineerd door het voetbal dat hij vergeet dat hij ADHD heeft, hahaha. Ik voorspel een avond waarbij hij elke nanoseconde een vraag of opmerking heeft over de wedstrijd.
Jongens, ik denk dat ik zelf aan de Ritalin moet, zo hyper word ik alleen al bij het idee van de finale

Leuk joh Guineveren met je zoon naar het North Sea Jazzfestival! En hozoe een graadje erger, jouw zoon kan geloof ik toch wél uitslapen.

Sharon*

Sharon*

08-07-2010 om 23:09 Topicstarter

Haha, herstel

Ik lees net mijn eigen bericht terug: ik ligt, moet zijn: hij ligt...

Guinevere

Guinevere

08-07-2010 om 23:12

Of... (en ot)

Of je halveert de dosis die je normaal als laatste geeft, en tegen de tijd dat die uitwerkt geef je de andere helft?
Hier trouwens vergeten medicijnen te geven vandaag. En...helemaal niets van gemerkt. Zoon merkte op, toen ik het zei: "Oh, zou het aan het overgaan zijn dan???".

Sharon*

Sharon*

08-07-2010 om 23:16 Topicstarter

Echt waar?

Niks gemerkt, goh! Kan ook misschien door vakantie, dat hij sowieso wat relaxter is? Hier merk ik het wel. Was laatst vergeten, de laatste dosis, was te laat om het alsnog te geven, we hebben het geweten
Vind ik ook een goed idee, 2 keer een halve dosering.

Guinevere

Guinevere

08-07-2010 om 23:19

Ja, echt waar

Ik vraag me wel eens af of het komt door de idioot lage dosering die we hem geven, en die maar 6 uurtjes werkt. Dat ie er daardoor extreem goed mee leert omgaan. Met zijn ADHD-zelf bedoel ik.

Sharon*

Sharon*

08-07-2010 om 23:22 Topicstarter

Wie weet

Welke dosering krijgt hij dan? Kan best hoor, dat hij dank zij die medicatie toch een hoop geleerd heeft en zonder ineens ook (tijdelijk) goed kan functioneren. Een soort lange termijn effect, want die medicatie helpt natuurlijk ook wb zelfbeeld en anderen dingen en dan kan zo'n kind ineens veel beter in zijn vel zitten. Wat ga je doen? Nog een keer kijken hoe het gaat zonder.

Sharon

Ik weet niet wat je normale schema is, maar ik zou denk ik alle afstanden wat vergroten en de eerste dus niet zo gek veel later geven dan anders. Anders verplaatst je het probleem van de avond naar de ochtend, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Sharon*

Sharon*

09-07-2010 om 10:07 Topicstarter

Rodebeuk

Het normale schema is 7 uur, 11 uur en 15 uur.
Het probleem met de afstanden vergroten is dat ik overdag, zeker als hij zijn laatste pil krijgt om 15 uur ik wel een rebound merk. Heb ik ontdekt toen ik het een keer vergeten was en toen ik een keer een half uur te laat was. Dat wil ik voorkomen, want dat is heftiger dan 's ochtends 2 uur uitstellen, vermoed ik. Ik denk dat hij 's ochtends wat minder last heeft als hij de eerste 2 uur geen medicatie heeft, mar zeker weten doe ik het niet.
Pfff, lastig hoor.
Ik denk dat ik voor Guinevere's optie ga: gewoon op de normal tijden geven, de laatste dosis om 15 uur een halve pil en dan om 18 uur nog een halve pil. Dat lijkt me de beste oplossing

Polly Shearman

Polly Shearman

09-07-2010 om 15:40

Oh hier

bij oudste een keer zijn laatste halve pillejte vergeten te geven... oh dat hebben we geweten...pfffff
wij kunnen echt niet zonder, bij ouste dan.
middelste zou misschien nog wel kunnen, maar die wil vooral zelf heel graag, hij voelt zich veel fijner, MET zijn pil.

maar ik kan wel lekker schuiven hoor, vandaag waren ze laat wakker (vrije dag, nog geen vakantie) en dus pas om 9 uur eerste pil gehad. dus alles schuift gewoon een uurtje op, ook uurtje later naar bed vanavond, is niet erg.

greot, pol

Jakiro

Jakiro

10-07-2010 om 10:27

Gewoon een extra dosis

Hij is toch langer wakker ?
Normaal gesproken om 7 uur naar bed, nu om kwart voor 11.
Dat is 4 uur later, precies 1 dosis.
Dus ik zou om 19 uur nog gewoon een hele dosis geven.
Halve dosi werken in principe niet, de kracht van het middel is gewoon te laag en als je denkt dat het wel werkt, is het eigenlijk het placebio effect.
Maar wat is er mis met in het eigen gezin een hyperactieve, enthousiaste knul die de WK-finale ADHD-erig bekijkt ?
Mijn bescheiden mening is dat je gwoon helemaal niks moet geven en gewoon moet gaan genieten van de wedstrijd en voor 4 uurtjes eventuele irritatie zal moeten verbijten.
Jakiro

Sharon*

Sharon*

10-07-2010 om 13:23 Topicstarter

Jakiro

'Maar wat is er mis met in het eigen gezin een hyperactieve, enthousiaste knul die de WK-finale ADHD-erig bekijkt ?'

Dat is dus het probleem, hij wordt dan niet alleen hyperactief en dolenthousiast, maar vaak ook agressief, boos en ruziezoekerig. Zijn gedrag kan dan zeer problematisch worden. Als het alleen om het hyperactieve ging was ik nooit aan Ritalin begonnen bij hem, maar dat is weer een hele andere discussie.

Een extra dosis is ook een idee, een halve dosis zal wrs voor problemen zorgen.

koentje

koentje

10-07-2010 om 14:19

Ik lees wel vaker...

ik laat mijn kind uitslapen..... Hoe doen jullie dat toch?

Mijn zoon is ongeacht hoe laat hij naar bed gaat rond half zeven wakker. Daar helpt geen lieve Loetje aan.

koentje

koentje

10-07-2010 om 14:20

2 x halve dosering

ik zou het niet doen. Merk je er volgens mij 2 x niets van!

Sharon*

Sharon*

10-07-2010 om 14:53 Topicstarter

Koentje

Hier dus ook. Als zoon om half 7 wakker wordt is het zelfs aan de late kant, dat is dus al uitslapen hier...

Inderdaad 2 keer een halve dosis brengt weer het risico met zich mee dat hij vanaf 's middag al gaat flippen

Guinevere

Guinevere

10-07-2010 om 15:46

Uitslapen o.t.

Ik stuur zoon gewoon later zijn bed in. Dan is hij er 's morgens niet uit te branden. Gisteravond zijn we alvast gaan oefenen, hij ging er om 23.00 in en meldde zich pas weer om 9.45 in de morgen. Bij hem lukt het toevallig wel, ik weet dat er ook andere kinderen bestaan, maar hier thuis gelukkig niet, oef.
By the way, het programma van NSJ is aangepast. Stevie Wonder begint pas om 23.00. Zijn we nóg later thuis dus.

Sharon*

Sharon*

10-07-2010 om 22:41 Topicstarter

Heerlijk

lijkt me dat Guinevere. Hier werkt dat dus niet. Ook niet bij mijn andere kinderen, ook vroege vogels, helaas, want ik ben toch echt een avondmens...

Nou dat ben je wel na middernacht thuis. Wel heel veel plezier!

Polly Shearman

Polly Shearman

11-07-2010 om 00:51

Hier helpt zelfs een kwartje

vandaag hielden we siesta op het moment van de tweede dosis.
dus die hebben we overgeslagen. om 4 uur dus wel gegeven. en die was om 8 uur echt uitgewerkt.
het was nog te vroeg om te gaan slapen, omdat ze siesta hadden gehad, maar te laat om nog een hele of halve te geven. Dus nog een kwart gegeven... helpt hier echt wel.

Zoon maakt nl rare geluiden als hij geen ritalin gebruikt, hij heeft daar geen controle over en heeft daar zelf ook last van ( wij ook, en de buren ook) en ja hoor, zelfs van dat kwartje was het een uurtje raregeluidsloos!

greot, polly

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-07-2010 om 15:34

Voetbal

Zoonlief van 9 en ik zijn grote voetballiefhebbers en wij hebben alle voetbalwedstrijden 's avonds gekeken Hij krijgt op schooldagen zijn Concerta om 7.45 dus is het uitgewerkt zo rond 19.00 en ja, ik merk wel dat zoonlief wat drukker is na die tijd maar dat kan ook komen doordat wij allebei gillend en schreeuwend enthousiast zitten mee te leven In het weekend krijgt hij de Concerta wat later. Maar zeker met dit mooie weer laat ik hem rustig tot 22.00 buiten spelen. Zoonlief is ook niet echt een uitslaper; hoe laat hij ook in bed ligt, hij wordt uiterlijk 8.00 wakker. Soms iets later, meestal iets eerder. Dus als hij moe is gaat hij gewoon een keertje lekker vroeg naar bed om wat slaap in te halen. Toen hij nog Ritalin kreeg merkte ik wel dat het juiste tijdstip van geven wat nauwer lag dan nu met de Concerta qua rebound etc. Maar zoonlief reageerde gewoon sowieso niet goed op de Ritalin dus dat zal ook wel persoonlijk zijn.

Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 10:02

1 valeriaantje

1 Valeriaantje hadden wij gisteravond laat nodig, toen zoon wel erg begon te stuiteren op de plastic kuipstoeltjes van Ahoy. Daarna liep ie weer als een zonnetje.
Jammer was dat Stevie Wonder pas om 23.30 begon. Om half 1 trok zoon het niet meer, dus toen zijn we helaas weggegaan (grrrr, ik háát voetbal, anders was ie al om 22.15 begonnen!). Dus we weten niet of Prince nog is gekomen, dat gerucht deed de ronde in elk geval. En we hebben de grootste hits gemist. Ik baal er echt van, want feitelijk gingen we speciaal voor Stevie Wonder.
Zoon sliep om 2.00 en zat om 9.00 weer voor de buis. Zucht. Maar dankzij zijn ADHD heeft hij het gisteren wel enorm goed volgehouden, wat heeft hij staan swingen en juichen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-07-2010 om 14:56

Guinevere

Oh, te gek zeg, het North Sea, ik ben jaloers Wij hebben uiteraard de finale gezien en wat mij dan weer meeviel was hoe laconiek zoonlief het verlies "nam". Tuurlijk was hij erg teleurgesteld (wie niet) maar kennelijk heb ik hem toch goed bijgebracht dat we toch erg trots kunnen zijn op ons landje en ons team en dat we het over vier jaar gewoon nog eens proberen. Het zal zeker schelen dat hij zelf met voetbal ook weleens heeft verloren en dat de wereld toen ook niet verging Hij heeft trouwens zowaar uitgeslapen tot 9.00!!

Sharon*

Sharon*

12-07-2010 om 16:54 Topicstarter

Hier

Ging het kijken heel goed! Zoon was heel gezellig, had hem inderdaad een extra dosis gegeven. Ook hij nam het verlies van Oranje goed op, beter dan ik
Helaas was hij al om half 7 wakker en is vandaag niet te genieten ): Hoewel hij nu weer bijgetrokken is. Er lekker vroeg in vanavond!

Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 21:58

Het blijkt hier wel dat ADHD-ers véééél beter tegen hun verlies kunnen dan andere kinderen! Zie elders op het forum.

Sharon*

Sharon*

13-07-2010 om 09:49 Topicstarter

Guinevere

Maar dat komt omdat hun aandacht al weer ergens anders naar gegaan is

anna van noniemen

anna van noniemen

13-07-2010 om 22:41

Hier

heb ik zoon ook nog een extra Ritalin gegeven....hij hield het goed vol, was nog wel erg onrustig, maar wel te handelen. Wel was hij zwaaaaaaar teleurgesteld....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.