anna van noniemen
04-04-2011 om 21:09
Over de bezuinigingen, brief aan de minister (en het antwoord daarop)
Via deze link kom je bij een stuk over een brief die door een leerling van een ZLM school aan de minister is geschreven....

ishtar
04-04-2011 om 21:41
O wat erg
Ik vind het een geweldige brief van Kelly! Knap dat ze dat zo goed neer kan zetten. En een absoluut onverdiende sneer van Verbijsterveld over de 'beleefdheid' retour.
En verder viel ik bijna van mn stoel van het lachen om de op z'n kop staande datumstempel, en de mogelijke oplossingen van de directrice

Inge M
04-04-2011 om 21:51
Heel triest
en dan bedoel ik natuurlijk het antwoord van de minister. De brief van kelly en haar school zijn super!

Wenli
04-04-2011 om 22:39
Dat mens spoort niet!
Dit is toch wel echt diep-triest! Hoe krijgt van Bijsterveld het voor elkaar om zo'n brief te sturen?
En wat knap van Kelly om zo'n brief te sturen. Ik heb de link meteen doorgestuurd naar de lerares van mijn dochter (Ook ZML)
Als nu alle scholen eens brieven gingen sturen?

Wenli
04-04-2011 om 22:40
Pfff
Wel heel vaak "sturen" in een bericht...Typen en ergeren gaat niet goed samen

Moek
04-04-2011 om 22:48
Ongelooflijk aanmatigend
...van de minister. En die is dan geeneens verstandelijk gehandicapt. Wel moreel gehandicapt, zijn daar scholen voor waar ze heen kan?
Het valt ook op dat alleen het beledigende stukje in begrijpelijke taal geschreven is, de rest is in ambtelijk koeterwaals dat ze hopelijk zelf nog net begrijpt.

fladder
05-04-2011 om 00:18
Tja...
Zulke mensen bepalen de toekomst van onze kinderen...
Mocht iemand nog een zelfvoorzienend eilandje in de aanbieding hebben, doe me even een mailtje... Misschien hebben mijn kinderen daar nog wel een toekomst...?
Beiden hebben nu speciaal onderwijs (en niet wegens zweetvoeten), de oudste momenteel dik in de stress, want de begeleiding is ziek en er is geen vervanger vanwege de bezuinigingen; de jongste heeft een redelijke kans dat die na de zomervakantie niet meer naar school kan wegens geen plek door bezuinigingen... Ze hebben een boel pluspunten en talenten, je moet er alleen een beetje extra moeite voor doen.
I rest my case, door schade en schande. Maar dan ook niet zeiken als ze straks kansloos zijn en hun hand moeten ophouden in deze dolgedraaide wereld!!!

Maylise
05-04-2011 om 01:32
Erg
Dit is wel echt een dieptepunt inderdaad. Wat een verschrikkelijk aanmatigende reactie. Dat een Minister van Onderwijs zo weinig inzicht en tact heeft geeft het niveau wel weer. Nog afgezien van dat het inhoudelijk ook helemaal de verkeerde kant opgaat met bezuinigingen net waar dat niet moet.

IngridvG
05-04-2011 om 08:15
Mag dit in de krant?
Dan kan heel Nederland zien dat deze minister een groot gebrek heeft aan zowel inlevingsvermogen als dossierkennis (klassen van 7 kinderen? mochten we willen!).
Ingrid

Kendra
05-04-2011 om 10:29
Iedere discussie gaat zo
Elke discussie die ik over dit onderwerp heb gehoord, gaat zo. Wat minister Verbijsterveld schrijft, is het simpel blijven hangen in het eigen inzichtje en andere coalitiegenoten die het moeten verdedigen, blijven ook in het zelfde hangen. Gewoon iets grotere klassen, gewoon dit, gewoon dat, gewoon 1 grote berg geld ipv geld per leerling, enz. Maar ze luisteren gewoon echt niet.

fladder
05-04-2011 om 10:43
Probleem is...
...dat de mensen die het beleid bepalen straks genieten van een vet pensioen, terwijl onze kinderen massaal buiten de boot vallen wegens slechte/geen opleiding als gevolg van de beslissingen die diezelfde mensen destijds hebben genomen.
Maar nee, er wordt alleen gedacht: "Hoe krijgen we die euro's terug die we in de economie hebben gepompt nadat die dankzij grijpgraaiers in elkaar was gedonderd... Niet bij de rijken want anders vertrekken die naar het buitenland. Niet bij de hypotheekrente-aftrek want dat voel ik zelf ook."
"Ha, kijk, laten we eens kijken naar al die zogenaamde probleemkindertjes! We zorgen ervoor dat we goodwill kweken door eerst allerlei vage onderzoeken over teveel diagnoses en foute ouders op te hoesten en door de media op te laten pikken, en daarna slaan we toe. En hoe dat later moet, als al die autisten en ADHD-ers groot zijn, zien we dan wel weer, wie weet is die aanstellerij dan wel weer over, en na ons de zondvloed..."
"Zo'n vervelend aandachtsgeil kind dat een brief schrijft (waarschijnlijk opgestookt door haar ouders die te lui zijn het zelf op te voeden), ach, die verkoop ik wel een geschreven draai om de oren, zo geef ik meteen het voorbeeld hoe je dat soort verpeste kinderen moet aanpakken."
Zoiets...?

Quin van der Veer
05-04-2011 om 11:07
Raar mens
Raar mens vind ik dat.
Verder denk ik dat de regeling aan zijn eigen succes ten onder is gegaan. Het ging gewoon te veel geld kosten naar de smaak van de politiek. Dus laten we een jonge minister zichzelf bewijzen door rücksichtlos te gaan korten op dit budget. Jammer dat ze geen kennis van zaken heeft, dat heeft ze overigens in het verleden ook al meermaals laten zien. En kennelijk voelt ze zichzelf er ook onzeker over, anders zou ze toch niet reageren alsof ze door een wesp gestoken is op een brief van een kind(!).
De kinderen in kwestie gaan nu jaren van tussen wal en schip vallen en een chaos tegemoet. Om nog maar niet te spreken over de begeleiders/leerkrachten. Ik hoop dat er veel mensen een nieuwe baan gaan krijgen op reguliere scholen, zodat hun kennis en ervaring niet verloren gaan en zodat ze zich kunnen blijven inzetten voor deze kwetsbare kinderen.

T&T
05-04-2011 om 11:47
Dikke pluim voor kelly!
Dat ze deze brief heeft geschreven. Je zou toch hopen dat minister het-spoor-bijsterveld nu iets gaat snappen van deze kinderen, maar nee hoor! Ze heeft de cijfertjes, en die zijn veel belangrijker: teveel kinderen in het speciaal onderwijs! daar moeten we nodig iets aan doen...
Er vallen heel veel kinderen tussen de wal en het schip, en beste minister: dat worden er nog veel meer! Het is een steeds grotere puzzel, voor sommige mensen zelfs een onmogelijke opgaaf, om je kind op de juiste school te krijgen, en om daar dan ook daadwerkelijk de beste hulp te krijgen. Dan praat ik wel over kinderen met "een gebruiksaanwijzing" hoor, maar niet over kinderen die zo zwaar gehandicapt zijn dat ze niks kunnen toevoegen in deze maatschappij. Ze worden veel te snel "aan de kant" geschoven als zijnde "moeilijk" maar wat hebben ze een talenten! en wat kunnen we veel van ze leren! mijn twee "auti's" en ook deze Kelly, wat een kanjer, chapeau!
groetjes, Tess

Wenli
05-04-2011 om 13:22
Doorgestuurd
Naar de Tweede Kamer-fractie van de SP. Geen idee wat zij ermee moeten of kunnen, maar ik vind dat dit toch onder de aandacht moet worden gebracht.

anna van noniemen
05-04-2011 om 13:48
ongelooflijk, zo zie je maar hoe Verbijsterveld tegen deze kinderen aankijkt (dom en onopgevoed, zie je nu wel dat we kunnen bezuinigen? Kunnen we fijn de ouders en leerkrachten de schuld geven van al die domme en onopgevoedde blagen!)...Om naar van te worden...
En die stempel....jeetje....slordig!

Nikus
05-04-2011 om 17:46
Tjonge
Ze is nog dommer dan ik dacht. Wat een onnozele hals.
Ow ik heb zo de neiging het mens te mailen, wat een enorme doos.

Rafelkap
05-04-2011 om 18:35
Ongelooflijk
Doet me denken aan een 'keurige' rondleiding in een kasteel, een man die woedend keek naar mijn zoontje die liep te springen en te lachen en mij erop aan sprak.. En deze minister WEET dat Kelly verstandelijk gehandicapt is en klaagt over de toon van de brief. Zo dom!
Knappe brief! En deze briefwisseling zou flink in de publiciteit moeten komen om te laten zien wat voor kennis onze minister heeft.

Wenli
05-04-2011 om 19:32
Publiciteit
Ik heb me ook al zitten afvragen hoe dit het beste wereldkundig gemaakt kan worden. Behalve het als tip doorgeven aan nu.nl, een mail naar de SP, het doorsturen naar de ZML-school van dochter en naar m'n halve adresboek en het plaatsen op de hyves van passend onderwijs en autisme weet ik het eigenlijk niet
Dus als iemand nog ideeën heeft?!?
Ik ben wel voor zoiets als schandpaal en nagelen

anna van noniemen
05-04-2011 om 19:38
Wenli
een groot deel van die dingen heb ik ook al gedaan En als iedereen dat nou doet, dan komen we al een heel eind! Bij Balans heb ik hem ook al neergezet....

Rafelkap
05-04-2011 om 19:38
Wenli: radio/tv?
Ben daar ook helemaal voor
misschien ook iets voor radio/tv? Ik zou even niet weten wat voor programma's, maar wellicht heeft iemand hier connecties (redacteuren)? En tijdschriften als: vrij nederland, de groene. Ik kan donderdag wat adressen opzoeken op het net, zet ik dan wel hier op, okay?

cqcq
05-04-2011 om 19:40
We doen de minister onrecht
Uit de brief van de minister blijkt dat ze reageert op meerdere brieven geschreven door leerlingen van deze school. Zolang we die brieven niet kennen weten we niet of de reactie van de minister niet enigszins terecht is. Verder vind ik dat de minister op een eerlijke manier probeert om uit te leggen wat er verandert. Als de klas van Kelly nu 10 leerlingen heeft, dan zijn het er straks wellicht 11 of 12. De plannen hebben helemaal niet als doel om leerlingen die zo ver achter lopen als Kelly te integreren op een gewone school. (maar ik ken, ook van het forum hier genoeg voorbeelden van kinderen met een rugzak (wat dus gewoon een indicatie is voor speciaal onderwijs), die met enige aanpassingen wèl gewoon in een klas kunnen functioneren.

mirreke
05-04-2011 om 19:55
Vanmorgen heb ik dit bericht
en nog wat andere verwijzingen ernaar en reacties erop naar de partijleiders getwitterd/tweet. Ik lees trouwens net in de krant dat het CDA zelf (partijcongres) ook tegen de bezuinigingen op passend onderwijs van deze minister is, althans tegen de 'voortvarende' snelheid waarmee ze deze wil doorvoeren.
Hier moeten we wat mee doen, dit kan echt niet.

Fiorucci
05-04-2011 om 19:59
Cqcq
Het gaat natuurlijk om de zeer aanmatigende manier waarop de minister dit doet! Als je je ook maar een beetje in deze kinderen verdiept snap je toch dat ze geen brief op volwassen niveau kunnen schrijven???

Wenli
05-04-2011 om 21:24
Kranten
Ik heb het ook naar het AD en de Telegraaf gestuurd, en naar onze regionale krant.
Verder is het misschien een idee om in andere OOL-rubrieken een oproepje te plaatsen om eens hier te kijken? Maar ik weet niet of dat zomaar mag.
Hier kijken in de regel alleen ouders van "zorgenkinderen", maar misschien dat ouders die hier niet komen nog goede ideeën/connecties hebben?
Deze bezuinigingen gaan toch eigenlijk alle ouders aan.

cqcq
05-04-2011 om 21:34
En de klas bedenkt dit spontaan...
Ik kan me nog voorstellen dat 1 kind uit de klas dit spontaan bedenkt, maar aangezien het gaat om meerdere leerlingen dan lijkt het me een door de leerkrachten bedachte actie.
(en dan ook nog leerkrachten die niet eerlijk geweest zijn tegen deze kinderen, want de plannen hebben niet als doel om kinderen die zo ver achter lopen als het meisje waar de brief nu van in de openbaarheid gekomen is in een normale klas van 25 leerlingen te zetten)

anna van noniemen
05-04-2011 om 21:36
Cqcq vertel
want zijn de plannen dan? En wat weet jij er over te vertellen?

Wenli
05-04-2011 om 21:52
Cqcq
Wat is er erg aan als deze actie door de leerkrachten zou zijn bedacht?
Ik neem aan dat er vanuit scholen wel meer acties komen die niet door leerlingen zelf zijn bedacht. (Vastenactie, Kinderpostzegels )
Ja sorry hoor, maar ik kan jouw opmerkingen echt niet serieus nemen.

cqcq
05-04-2011 om 22:02
Kabinetsplannen
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-97809.html
en
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31497-31.html
Waar ik moeite mee heb is niet zozeer dat het waarschijnlijk een door school geregisseerde actie is, maar dat school blijkbaar richting de leerlingen onrust aan het stoken is, bijvoorbeeld door te zeggen dat hun vorm van onderwijs opgeheven gaat worden. Dat is gewoon niet waar. Dat brengt onrust bij deze groep kinderen die onterecht is.
Citaat:
Waar we naartoe willen
Het kabinet wil naar een efficiënt en effectief stelsel van passend onderwijs. Het nieuwe stelsel moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
– Leerlingen krijgen zo goed mogelijk onderwijs. Scholen krijgen een zorgplicht waardoor leerlingen een zo goed mogelijk passend onderwijsaanbod krijgen op de school van aanmelding of een andere school in de regio. Leerlingen met een beperking of een extra zorgbehoefte volgen op deze wijze het onderwijs dat zo veel mogelijk bij hen past, zodat zij later ook een passende plek in de samenleving kunnen vinden. Speciaal onderwijs blijft bestaan, met voldoende capaciteit voor bijna 70 000 kinderen. Passend onderwijs is dan ook geen inclusief onderwijs. Zo min mogelijk kinderen zitten thuis.
– Ouders zijn betrokken bij hun kind op school. Ouders mogen van de school verwachten dat die een zo passend mogelijke plek voor hun kind vindt. Daar staat tegenover dat ze zelf meedenken over hoe zij hun kind het beste kunnen ondersteunen. Er is sprake van een werkbaar evenwicht tussen wat de ouders van de school verwachten en wat de school kan bieden.
– Docenten zijn goed toegerust. Docenten hebben voldoende bagage om te kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen. Docenten zijn in staat om te signaleren wanneer een leerling extra zorg nodig heeft. Als dat zo is, dan voorzien ze zelf in die behoefte of schakelen ze hulp in, zonder al te veel bureaucratie.
– Scholen werken samen met jeugdzorg en gemeenten. Scholen kunnen zich zo veel mogelijk op hun kerntaak richten: goed onderwijs geven. De extra ondersteuning voor leerlingen met een beperking of met een extra zorgbehoefte moet goed afgestemd zijn met de ondersteuning vanuit het bredere (jeugd)zorgdomein die gemeenten bieden in het kader van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en toeleiding naar de arbeidsmarkt: één kind, één gezin, één plan.
– Doelmatige investeringen. De besteding van geld is transparant en de resultaten zijn zichtbaar in de klas. De bureaucratie is tot een minimum beperkt.

anna van noniemen
05-04-2011 om 22:05
Ja cqcq
dat zijn de mooie woorden, de plannen, de kiezertrekkers.
Nu de waarheid: Die waarheid is dat er gewoon een flink portie geld weg wordt gehaald waardoor er dus van al deze mooie woorden helemaal niks terecht kan komen! Je moet niet iedereen op zijn blauwe ogen vertrouwen.
Aan de ene kant "mooie" plannen maken en aan de andere kant een flinke dot geld wegnemen, dat kan niet samengaan....Heb je niet gelezen van die speciale epilepsie-scholen? Die moeten dus WEL gewoon dicht, omdat ze niet meer de zorg kunnen bieden die nodig is voor de veiligheid van de kinderen....

cqcq
05-04-2011 om 22:15
Waar ik me zorgen over maak..
Is dat in passend onderwijs ook meteen even wordt geregeld dat school en jeugdzorg moeten gaan samenwerken...
(en voor passend onderwijs is straks nog steeds het geld beschikbaar wat er vijf jaar geleden aan werd uitgegeven, was dat echt veel te weinig?)
Voor het nieuwe wettelijk kader: