anna van noniemen
04-04-2011 om 21:09
Over de bezuinigingen, brief aan de minister (en het antwoord daarop)
Via deze link kom je bij een stuk over een brief die door een leerling van een ZLM school aan de minister is geschreven....

cqcq
05-04-2011 om 23:06
Niet waar
Je eerste link geeft dezelfde indianenverhalen waar blijkbaar de leerlingen uit de beginpost van deze draad bang mee gemaakt zijn. Deze zeer laag functionerende leerlingen daarvoor blijft speciaal onderwijs voor bestaan. Juist omdat de zorg zo specifiek is dat het voor samenwerkingsverbanden veel duurder gaat zijn om dat op iedere school afzonderlijk te regelen.
(maar een deel van de leerlingen die het afgelopen 10 jaar gezorgd hebben voor de grote groei van het speciaal onderwijs, zal straks wel weer in de gewone klas moeten blijven. Scholen moeten weer zelf verantwoording nemen voor die leerlingen, zorg verlenen, i.p.v. eerst een diagnose willen, dan een rugzak en dan uiteindelijk roepen dat het toch niet gaat)

anna van noniemen
05-04-2011 om 23:11
Tuurlijk cqcq
deze mensen hebben het allemaal verkeerd...toch hebben ze allemaal de begroting voor volgend jaar al gezien en deze conclusie getrokken (da's een kwestie van rekenen namelijk)...da's toch gek he?
Maar goed, laat je vooral verblinden door de mooie woorden uit Den Haag, en de mensen uit de praktijk, die weten wat er speelt, die jokken allemaal....

anna van noniemen
05-04-2011 om 23:20
Als je kan rekenen
reken dan mee:
http://www.zmlk.nl/blog/cijfers_passend_onderwijs.pdf

Maylise
06-04-2011 om 00:16
Nou ja
Het is misschien inderdaad niet handig van de school om de leerlingen allerlei plannen te vertellen die nog niet concreet zijn. Ik weet ook niet of de plannen wel zo door gaan en of er geen goede effecten zijn. Wat ik wel weet is dat ik weinig verwacht van een minister die zo weinig inlevingsvermogen heeft dat ze op de brief van een leerlinge een reactie geeft die niet alleen enorm neerbuigend is maar ook nog eens niets zeggend.
De brief van Kelly voldoet weliswaar niet aan de gangbare conventies van de correspondentie maar als minister van onderwijs zou je toch moeten beseffen dat schoolgaande kinderen niet allemaal aan die conventies kunnen voldoen. Als je dat besef niet hebt dan heb je misschien ook wel heel weinig besef van de leerlingen in het speciaal onderwijs en dan verwacht ik ook verder weinig inlevingsvermogen van deze minister als het gaat om de noden van het speciaal onderwijs.

cqcq
06-04-2011 om 09:47
Voorbeeld uit eigen omgeving
Kind x komt binnen op de basisschool met een achterstand op een specifiek terrein. Is voor aanmelding al bekend. Ouders zijn pro-acties, dus hebben al diagnose geregeld voordat kind begint. School doet niets zolang de rugzak niet is toegekend. Kind is begin van dit schooljaar begonnen. Inmiddels is eindelijk de toekenning van de rugzak rond en wordt vergaderd over hoe dit kind extra hulp gaat krijgen, moet worden afgestemd met ouders, ambulant begeleider, school en hulpverleners buiten school. En hoera op school is er iemand aanwezig die tijd heeft om de benodigde hulp te leveren. Gaat wellicht nog net voor de meivakantie van start. Tevens biedt de rugzak nog geld om extra materialen te kopen, materialen die dit kind niet echt nodig heeft, maar is toch leuk voor de school.
Als de extra hulp niet helpt is er voor school geen man over boord, immer de indicatie voor de rugzak is ook gelijk een indicatie voor speciaal onderwijs, dus als kind niet genoeg bijgespijkerd kan worden in de kleuterperiode (die nu helaas al voor 2/3 om is zonder dat er wat gedaan is!), dan kan kind zonder meer naar het speciaal onderwijs (afgegeven indicatie is immers 3 jaar geldig).
In het nieuwe systeem is het in het belang van school om het betreffende kind direct bij binnenkomst extra ondersteuning te geven, zodat kind straks gewoon op de eigen school naar groep 3 kan. (want meer dan gemiddeld doorverwijzen naar het clusteronderwijs moet school uit eigen zorgbudget, of als dat op is uit hun eigen lum-sum betalen). Gelukkig hebben ouders al gezorgd voor een diagnose, zodat met behulp van de hulpverlener die ouder al heeft ingeschakeld een gericht plan gemaakt kan worden voor dit kind. Het geld dat hiervoor nodig is is in de nieuwe situatie deel van het reguliere zorgbudget van de school. School heeft nu belang bij het goed hulp geven aan dit kind omdat als dit kind straks in groep 3 niet mee kan en naar speciaal onderwijs moet, het de school geld gaat kosten. Direct bij binnenkomst kan hulp dus starten. School heeft geen excuus meer om hiermee te wachten. Ook heeft school nu het geld zelf in handen om deze hulp te kunnen bekostigen.
(tja en ik vind het ook zuur voor de ambulant begeleiders die hun baan straks kwijtraken, maar ik denk dat het geld dat nu daaraan wordt besteed voor een groot deel niet efficiënt ingezet wordt)

ishtar
06-04-2011 om 09:58
Cqcq
'Kind wordt aangemeld met al bekende diagnose? School vermoed dat kind veel zorg=veel geld nodig gaat hebben en neemt kind dus niet aan. Zijn ze immers niet verplicht met als excuus: sorry, kunnen dit kind niet de zorg geven die het nodig heeft, school x uit dit samenwerkingsverband, maar wel tig km verderop, is daar beter voor uitgerust"
Ik verwacht dat dit scenario eerder toegepast gaat worden dan jouw scenario. Zeker op die school die niks doet zolang er nog geen rugzak is.
Wie bepaalt trouwens dat de hulpmiddelen niet echt nodig zijn geweest voor kind, maar wel leuk zijn voor school?
Ik heb een kind met een dubbele beperking, kwam op huidige school binnen in groep 5 (toen de diagnose pas net bekend was), Vorige (kleine)school heeft hem veel aandacht gegeven, maar daardoor is zijn beperking niet opgevallen. Huidige school kon pas een rugzak aanvragen na een jaar. Maar kind heeft wel vanaf begin hulp gekregen. Zo hoort een school te werken, en zo'n school zal doen zoals jouw scenario: elk kind krijgt waar hij behoefte aan heeft.
Overigens krijg ik een beetje de kriebels van jouw zin 'hebben al een diagnose geregeld...' Geregeld??

cqcq
06-04-2011 om 10:07
Nee zorgplicht
Het nieuwe systeem gaat uit van zorgplicht. School kan inderdaad direct bij aanmelding direct doorverwijzen naar clusteronderwijs. Maar dan geldt weer dat bij meer dan gemiddeld doorverwijzen dat school dat uit het eigen zorgbudget (of als dat uitgeput is) uit de lumsum moeten betalen.
(dus school zal een afweging maken, en die zal ook in de toekomst bij lichte problemen ervoor zorgen dat kinderen zoals in dit voorbeeld beginnen op een 'gewone' school)

ishtar
06-04-2011 om 10:17
Zorgplicht
gaat per samenwerkingsverband. En die samenwerkingsverbanden zullen vele malen groter worden.
Als kind al op school zit zal dat anders zijn: verwijzing naar andere scholen of clusteronderwijs gaat scholen (als ze dat teveel doen) geld kosten. Maar er is geen verplichting tot het aannemen van kinderen.

cqcq
06-04-2011 om 10:58
Niet aannemen maar wel zorgen voor...
En de samenwerkingsverbanden, zullen net als nu gebeurd bij het WSNS-gebeuren de rekening neerleggen bij de scholen die hun werk niet goed doen (die teveel kinderen doorverwijzen).
Dus ik blijf bij mijn stelling, bij lichte handicaps zal school in het nieuwe systeem de prikkel voelen om het zelf te proberen, i.p.v. dat ze eerst roepen dat er extra geld bij moet voordat ze wat doen. Dat extra geld is er al, en scholen moeten daar efficiënt mee omgaan omdat het niet langer zo is dat extra diagnoses meer geld opleveren.
En ik realiseer me dat je als ouder een stuk regie kwijt raakt, bij zwaardere handicaps kan school je dwingend verwijzen naar een clusterschool, terwijl je dat wellicht eigenlijk niet wilde. Maar in der praktijk was het onder de huidige regelgeving niet veel beter, en kunnen scholen ook hun gang gaan. (dat zie je ook door bijvoorbeeld de getallen te bestuderen, zo heeft de invoering van de rugzak bijvoorbeeld niet geholpen om meer gehandicapte leerlingen op de basisschool te houden, het tegendeel is gebeurd, er zijn nu juist meer gehandicapte kinderen die op aparte scholen les krijgen).

anna van noniemen
06-04-2011 om 11:20
Even voor alle duidelijkheid
ik ben niet TEGEN het passend onderwijs op zich, mits dit inderdaad goed wordt uitgevoerd en kinderen dus inderdaad op de juiste plek komen. Ik ben echter wel tegen deze giga-bezuiniging die er BOVENOP komt, waardoor de kinderen voor wie de zorg nu al zwaar is, nog verder in het gedrang komen...Dat is een aanzienlijk verschil.

Karmijn
06-04-2011 om 12:02
Cqcq, zorgplicht
Cqcq, het is nog helemaal niet zeker dat die zorgplicht er komt en ook niet wie die plicht dan krijgt. En het is nog helemaal onduidelijk wie deze zorgplicht dan gaat handhaven. Waarschijnlijk gaat dit per enorm groot samenwerkingsverband (ca. 80 voor heel Nederland) geregeld worden. Dus bij aanmelding zal het kind gelijk al naar de school met 'het juiste zorgprofiel' afgeserveerd worden. Het is nog maar de vraag of dat de school is, waar de ouders voor kiezen. Ouders hebben straks, als de scholen en de minister hun zin krijgen, helemaal niets meer te kiezen. Geen inbreng in het 'ontwikkelingsprofiel'(het nieuwe handelingsplan, maar dan zonder handtekening van ouders), geen inbreng in schoolkeuze, geen inbreng in de ZAT-teams, waarin school met gemeente, leerplichtambtenaar, GGD en Bureau Jeugdzorg je kind kan gaan bespreken, zonder dat je er als ouder in betrokken wordt. De invloed van ouders gaat geregeld worden via de GMR's.
De strijd is nog niet gestreden, ouderorganisaties praten mee in de uitwerking en zijn druk in overleg met scholen en ministerie, maar voorlopig moeten we nog maar afwachten wat er van die zorgplicht terecht gaat komen. Reken er maar niet op, want de scholen hebben er helemaal geen zin in. Die balen al genoeg van de bezuinigingen en de ontslagen. Die zitten echt niet op 'onze' zorgenkinderen te wachten.

T&T
06-04-2011 om 12:48
Keuze / zorg
Iemand noemt hierboven dat kinderen met een "zwaardere" handicap misschien wel eerder doorverwezen worden... ik weet niet wat jullie een zware handicap vinden, maar ik ken het voorbeeld van een adhd-ertje (geen fysieke beperkingen, geen achterstanden, normaal iq) dat vastloopt op school en nu direct naar het cluster4 gebonjourd wordt... ik viel bijna van mijn stoel! "nee mevrouwtje, dat is echt de enige mogelijkheid voor uw kind, daar kunnen ze alle zorg bieden die nodig is" en waar blijft de keuze voor de ouders? (en het kind) Ook mijn eigen dochter is vrij snel naar het cluster4 verwezen, autisme, maar bovengemiddeld intelligent... zware handicap? ach, ik zie wel gekkere dingen. Intussen functioneert ze prima op een reguliere school met 25 kinderen in een klas, op het cluster4 noemden ze haar "wel extreem" omdat ze niet mee durfde te doen met de carnavalsviering...
Maar goed, dat ze nu op een gewone school zit is te danken aan een zeer eigenwijze moeder die het risico wel durfde te nemen, tegen alle adviezen in van school en hulpverleners. Of dat de ouders van het genoemde adhd-ertje ook lukt? ik weet het nog niet, eigenlijk hoop ik nog steeds dat ze net zo eigenwijs zijn als ik, van het samenwerkingsverband van scholen krijg je de steun in ieder geval niet.
Tess

Moek
06-04-2011 om 13:27
Het echte probleem:
De koppeling tussen rugzak en cluster 4 school had moeten worden afgeschaft. Die slaat namelijk nergens op en geeft een school het excuus om een kind te lozen. "Sorry, we hebben het nu drie maanden geprobeerd met de rugzak, maar het gaat echt niet."
Als die mogelijkheid was afgeschaft, had de rugzak zijn werk kunnen doen en had je geld bespaard zonder de zwaksten een opleiding en dus een plaats in de maatschappij af te nemen.

ishtar
06-04-2011 om 13:43
En een ander probleem
is de 'papieren indicatie'
Papier is geduldig, en er zullen genoeg gevallen zijn waarin problemen aangedikt zijn om maar een indicatie te krijgen. Als 'ze' nou eens de moeite namen om kinderen te komen 'bekijken' voor ze toekennen of afwijzen.
Moek, ook de koppeling cluster 3 en rugzak gaat niet altijd op. Mijn kind met verstandelijke beperking plus autisme zit 'prima' op een reguliere school. Liever had ik hem naar SBO gehad, maar die vonden hem 'te goed'. Met zijn rugzak kan hij wel naar SO. Gelukkig vindt school dat ook geen goed plan.

Moek
06-04-2011 om 14:17
Ishtar
Dat ben ik met je eens. Het is gewoon een warboel met die indicaties. Ze moeten naar het kind kijken, niet naar de stempeltjes. Maar ja, dat gaat nu dus ook niet gebeuren, integendaal: het doorschuiven van onze kinderen als hete aardappels gaat straks nog in een hogere versnelling.

cqcq
06-04-2011 om 15:03
Moek dat is precies wat er gebeurt
De koppeling tussen rugzakgelden en plaatsing op clusteronderwijs is straks weg. De rugzakgelden zitten straks in de lump-sum of het zorgbudget van het school. Het geld voor clusterscholen gaat regelrecht naar deze scholen toe.
Het perverse systeem dat scholen baat hebben bij diagnoses gaat weg.

karmijn
06-04-2011 om 15:33
Baat bij diagnose
Ook in de toekomst zullen scholen baat blijven hebben bij diagnoses. Het samenwerkingsverband krijgt het zorggeld, dat zal onderling verdeeld moeten worden. Hoe meer zorgleerlingen, hoe meer geld. Als je van die 'gewone leerling met een vlekje' een zorgleerling kan maken, zal je dat zeker doen.
Het hele idee gaat ervan uit, dat de scholen in een samenwerkingsverband zullen gaan sámenwerken. Wie gelooft dat dit gaat gebeuren? Ze zijn concurrenten van elkaar. Hier in de omgeving gaan de verschillende schoolbesturen niet vriendschappelijk met elkaar om. Het is echt een harde strijd om de kinderen. Ieder jaar worden er minder kinderen geboren.
Die samenwerkingsverbanden worden enorm, met vergaderingen, overlegstructuren en dergelijke. Bijsterveld stelt dat de bureaucratie af zal nemen. Persoonlijk geloof ik daar helemaal niets van.

ishtar
06-04-2011 om 16:15
Karmijn
even zwartkijken...
van wat ik begrepen heb gaat het geld verdeeld worden met als verdeelsleutel de nu aanwezige rugzakleerlingen. Daar moeten scholen het mee doen. Er is dus inderdaad geen baat meer bij een diagnose, er is juist baat bij geen diagnose. Kind geen diagnose betekent er geen extra geld aan hoeven spenderen. Er zijn nou eenmaal kinderen waar 'niks in zit' en daar hoeft dan ook 'niks uit te komen' En, om het even heel pessimistisch te stellen, kind wordt weer naast de wandelende tak geplaatst, kan weer de vaatwasser uitruimen en de planten water geven. Lekker rustig. Kinderen die hiervan te erg gaan stuiteren worden 'gebruikt' voor het quotum aan verwijzingen naar cluster4. Geld zal gaan naar de kinderen waar nog wat 'van te verwachten valt' want school wordt natuurlijk wel op zijn uitstroom afgerekend. (en PrO-kinderen vallen buiten de 'afrekening')

Karmijn
06-04-2011 om 16:35
Oef
Dit scenario is nog zwartgalliger dan waar ik bang voor ben. Dan krijgen alleen de kinderen die het leerproces van anderen verstoren in het vervolg nog diagnoses, om vervolgens in een rebound-achtige setting te komen, waar het al helemaal niet van leren komt.
Ik hoop van harte dat er toch nog een paar dappere dodo-leerkrachten/docenten overblijven, die ondanks alle tegenwerking goed werk blijven doen.
Op de (reguliere) school van mijn kinderen worden er juist een stel dodo's ontslagen. Er worden minder kinderen geboren, first in, first out. Alle jonge leerkrachten worden afgeserveerd, het uitgekauwde gedemotiveerde stelletje 'oude rotten', dat niet in hoogbegaafdheid gelooft en vindt dat de ouders van tegenwoordig eens 'gewoon moeten gaan opvoeden', blijft zitten. Ik snap daar helemaal niets van. Wat een triestheid.

ishtar
06-04-2011 om 16:38
Karmijn
het is mijn angst, en ik denk wel dat het tot de mogelijkheden gaat behoren als je een slechte school hebt. En dan is er dus niks wat je ertegen kunt doen.

cqcq
06-04-2011 om 17:03
Nee niet verdeeld op basis van de huidige rugzakken
Op dit moment heeft de ene school veel meer rugzakgeld dan de andere. Straks gaat dit geld verdeeld worden op grond van het aantal leerlingen. (scholen die veel misbruik hebben gemaakt van het huidige systeem gaan er nu dus op achteruit, scholen die het nu ook zelf oplosten gaan er op vooruit).
Overigens blijft het er nog steeds een budget over voor het speciaal onderwijs dat gelijk is aan het budget van 2005. (en dat was al flink hoger dan voor de invoering van de rugzak).

ishtar
06-04-2011 om 18:19
Of, cqcq
"(scholen die veel misbruik hebben gemaakt van het huidige systeem gaan er nu dus op achteruit, scholen die het nu ook zelf oplosten gaan er op vooruit). "
of: scholen die moeite doen om hun rugzakleerlingen op school te houden gaan er op achteruit, scholen die nu makkelijk afschuiven gaan er op vooruit....
en, verdelen op grond van aantal ll (ik heb anders gelezen, maar kan dat zo snel niet terugvinden) geeft alleen maar extra motivatie voor selecteren aan de poort.

cqcq
06-04-2011 om 19:47
Selecteren aan de poort zal de school niet helpen
Want dan hebben ze alsnog de zorgplicht, moeten ze kind doorverwijzen naar een andere geschikte school, en blijft kind dus drukken op het zorgbudget van het samenwerkingsverband.
(en net als in het SBO gebeurd is, zal het nieuwe systeem zorgen voor stabilisatie van het aantal leerlingen op het speciaal onderwijs, en dat is nodig, elk kind dat door het nieuwe systeem op de reguliere school kan blijven is winst. Al is het alleen maar omdat de kwaliteit van het onderwijs op de reguliere scholen gemiddeld genomen een stuk beter is dan op 't speciaal onderwijs).

anna van noniemen
06-04-2011 om 20:22
Naief cqcq
doorsturen naar een andere geschikte school....denk daar eens over na....Dat kan dus net zo goed een school 30km verderop zijn!!! Die samenwerkingsverbanden worden behoorlijk groot....

ishtar
06-04-2011 om 21:25
En, cqcq
"elk kind dat door het nieuwe systeem op de reguliere school kan blijven is winst"
en elk kind dat beter af is in het speciale onderwijs, maar doordat de school het quotum wat ze mogen 'afschuiven' al behaald heeft (en wat dus geld gaat kosten), verplicht op de reguliere school moet blijven zitten (naast die wandelende tak dus)is verlies.
Weer een reden om te selecteren aan de poort: het gaat de school geld kosten.
En dat dat op het samenwerkingsverband drukt zal best, maar dat zal de school worst zijn 'aan mijn lijf geen polonaise, en hoe dat verband het oplost zoeken ze maar uit. Lekker, kun je tig km verderop met je toch al zorgenkind. 80 samenwerkingsverbanden voor heel Nederland! En bij (schriftelijk)aanmelden alvast vermelden of je verwacht dat je kind extra hulp nodig heeft. (jaja, waar zouden ze dat voor willen weten?)
Ik ben voor streng nazien op voorwaarden van extra hulp. Ik geloof meteen dat er rotte appels tussen zitten, maar als je vanaf papier gaat indiceren vraag je daarom. En zo moeten de goeden boeten voor de slechten, en vallen de zwakkere kinderen tussen de wal en het schip. Ik ben dus tegen elke vorm van opgelegde regulatie met sancties bij 'overschrijden' Een 'bak(jegeld' en doe het er maar mee. Dat gaat ten koste van de kinderen waar het om gaat!

Moek
06-04-2011 om 22:45
Cqcq
Nou, er gebeurt nu wel wat meer dan het loskoppelen van ruzak en speciaal onderwijs hoor! Als het alleen dat was geweest, dan had je mij niet gehoord.
Het punt is dat ouders nog minder macht krijgen, en de samenwerkingsverbanden, dwz. de scholen met de grootste mond daarbinnen, meer. Daar gaat het om, niet om het afschaffen van die koppeling. En hoe het onderwijs beter kan worden van grotere klassen in het speciaal onderwijs snap ik ook niet.

anna van noniemen
07-04-2011 om 23:27
Cqcq
heb je je al bedacht? Nu de 2 epilepsiescholen dus gewoon dicht gaan? 65% minder budget....dat gaat niet lukken...

cqcq
08-04-2011 om 20:13
Sterkst getroffen scholen
De scholen die het meest getroffen worden door deze bezuinigingen zijn die scholen die bij de invoering van de rugzak het meest geprofiteerd hebben.
De verwachting was dat bij invoering van de rugzak het aantal leerlingen op het speciaal onderwijs zou dalen. Als compensatie kwam er extra financiering voor het speciaal onderwijs (om de verwachte daling, en de daarbij behorende lagere financiering per leerling op te vangen). Uiteindelijk daalde 't aantal leerlingen niet, maar bleef het extra geld wel komen. Dat potje geld wordt nu geschrapt. (maar voor de invoering van de rugzak was er ook speciaal onderwijs mogelijk voor epileptische kinderen, dus hoe kan het dat het nu niet meer zou kunnen? Zijn er nu ernstiger gevallen dan toen?