anna van noniemen
26-09-2009 om 23:17
Over de tog (van de Ouders Online hoofdpagina)
wist iedereen dit al?
De indicatiestelling voor de regeling Tegemoetkoming Onderhoudskosten thuiswonende Gehandicapte kinderen (TOG) wordt in 2010 in lijn gebracht met de indicatiestelling voor de AWBZ. Ook is er minder geld beschikbaar voor de AWBZ-zorg en ondersteuning die kinderen met een handicap op school nodig hebben.
Gevolg: meer obstakels voor ouders van thuiswonende gehandicapte kinderen.

T&T
27-09-2009 om 08:53
Wat betekent dat in de praktijk?
Ik heb het gelezen, maar kan er weinig mee. Wat betekend dit in de praktijk? krijgen alleen kinderen met een pgb ook een tog regeling? op alleen kinderen in het speciaal onderwijs?
Mijn twee auti's doen het, dankzij de grote inzet van school en ouders, nu allebei goed op een (min of meer) reguliere school. Dat heeft me bij jongste al de tog regeling gekost. Want, alhoewel hij klassiek autistisch is, kunnen de problemen blijkbaar nooit erg groot zijn als hij op deze school functioneert. Zijn beperking is van die mate dat we zonder moeite hem naar een cluster 4 school zouden kunnen doen, maar dat willen we niet! hij zit nu eindelijk lekker op zijn plek, maar dat is wel te danken aan onze inzet, en die van school!!!
In de tussentijd tel ik maar nergens meer op ben bang dat ik over een tijdje voor allebei geen tog meer heb, laat staan een pgb, en dat ik weer gewoon "ouderwets" alles zelf mag uitzoeken. Natuurlijk is het fijn als het goed gaat met je kinderen, maar dit is dan een beetje zuur.
groetjes Tess

Jakiro
27-09-2009 om 22:40
Mmm
Ik heb er tot 3 weken nooit mee te maken gehad, maar ik heb nu toch echt een PGB klasse 2 indicatie gekregen, 2 weken nadat ik de Tog heb gekregen tot 1 januari 2012.
Ze zijn dus in ieder geval nog niet voorbereidend bezig.
Jakiro

maggietel
28-09-2009 om 08:28
Hier een paar jaar terug
al geen tog toegewezen gekregen. Onze zoon met adhd kon volgens de meneer van client-first (die op huisbezoek kwam) alle handelingen prima zelf omdat hij motorisch niets mankeerde. Tja dat hij het écht niet zelf bedenkt (dus bijvoorbeeld dat hij wel nat wordt onder de douche maar niet gewassen is als hij klaar is) en ik álles moet begeleiden daar kon hij niets aan doen. En dat communicatie in mijn ogen een wederkerigheid in gesprekken inhoudt, tja dat was mijn inzicht. Voor de tog was communiceren het zwart/wit gezien wel of niet kunnen praten. Nou, en práten kan mijn adhd-er wel. En zo konden we nog wel even doorgaan op heel veel punten, dus we scoorden uiteindelijk 1 punt te weinig. Ik ga het hele gedoe voorlopig niet meer overhoop halen.

T&T
28-09-2009 om 09:41
Tis niet eerlijk... ;(
Ja, hier precies zo!!! Mijn zoon is autistisch, maar mankeert lichamelijk niets! op gedrag scoorde hij alle punten die hij kon halen, maar dat was er dus net eentje te weinig. (extra zuur, de puntentelling was net aangescharpt, een paar maanden eerder was het wel genoeg geweest)
Hij zou wel extra punten krijgen als hij naar een cluster 4 school ging... daar zakte mij echt de broek van af! Iedereen doet hier alle moeite om hem op school te houden (hij zelf niet te vergeten het meest natuurlijk), en als beloning krijg je... niks!
Na deze afwijzing had ik er echt geen zin meer in (zucht) en om de boel eens extra overhoop te halen haalde ik mijn dochter UIT het cluster 4. Die heeft tot nu toe wel een pgb en een tog regeling, maar die zal ik met deze aktie binnenkort wel verliezen.
School deed echter zoveel moeite voor zoon, dat ik het met dochter ook aandurfde. En wat ben ik er blij mee, ze doen het goed, ze draaien (op hun manier) veel meer mee in de "echte" maatschappij, en daar gaat het toch uiteindelijk om.
Maar zonder moeite, zou ik ze allebei terug kunnen brengen naar het cluster4, en medicatie kunnen geven... en dan krijg ik er extra hulp voor (lees geld). NU loop ik zelf 3 stapen harder, werk bewust minder buitenshuis, en lever dus zelf aardig in... maar dat ziet niemand.
Awel; IK zie het! en de kinderen, die ervaren het! Dat mama er altijd is is voor hun een vanzelfsprekendheid, en ik gun hen die.
groetjes Tess

Sjenetje
28-09-2009 om 11:23
Dyslexie-add
Ik ben me aan het verdiepen in het aanvragen van een TOG voor onze zoon met dyslexie en zeer waarschijnlijk ADD (binnenkort test/onderzoek) maar ik begrijp uit jullie reacties dat ik daar waarschijnlijk geen energie in hoef te steken?
Dyslexie wordt wel als handicap gezien maar je bent met dyslexie niet gehandicapt. Dat maakt het al zo gemakkelijk. En ADD is voor allerlei instanties iets heeeel anders dan ADHD.
Maar goed ik zit nog in de startfase en kan dus niets zinnigs zeggen over wel of niet in aanmerking komen.
Groet Sjenetje

maggietel
28-09-2009 om 11:34
Add/adhd
add is helemaal niet iets anders dan adhd, het is gewoon adhd type 1 en dus ook zeker zo omschrijven in belangrijke aanvragen en dergelijke.

maggietel
28-09-2009 om 11:35
Om het makkelijk te houden (maar niet heus)
heeft onze zoon de diagnose adhd-type 1 (dus add) met als toevoeging "met hyperactiviteit".

Sjenetje
28-09-2009 om 12:12
Maggietel
Hoi, ja dat ADD bijna hetzelfde is als ADHD weet ik wel maar bij diverse instantie wordt het wel heel anders behandeld.
Dat bedoelde ik te zeggen. Sorry dat ik wat onduidelijk overkwam.
In ons geval zou het anders zijn als onze zoon ADHD had ipv ADD dan zou hij voor meer in aanmerking komen naar mijn idee, omdat men gewoonweg beter op de hoogte is met het bestaan van ADHD dan ADD.
Maar zou hij(wij) voor een TOG in aanmerking komen met ADD en dyslexie. Ik heb de diagnose nog niet officeel op papier maar zoals het er nu op lijkt komen we er volgens mij niet voor in aanmerking.
Groetjes Sjenetje

Jakiro
28-09-2009 om 12:17
2 maten?
Onze dochter heeft dus PDD-NOS en ADHD, heeft altijd regulier onderwijs gevolgd (zonder rugzak) en zit nu ook op een tweetalige VWO brugklas (zonder rugzak).
Ze doet alles zelfstandig. Maar niet uit zichzelf.
Ik heb dus wel die TOG en PGB klasse 2 gekregen, maar ik geloof dat het toverwoord "uit zichzelf" is.
Ze gaat niet uit zichzelf douchen, niet uit zichzelf tandenpoetsen, ze gaat niet uit zichzelf uit bed of naar bed. Ze kan niet uit zichzelf de goede kleren uitzoeken (winterkleren in de zomer en komt in korte broek en topje naar beneden als het -5 is)
Daarom hebben we toch die tegemoetkomingen gekregen.
Ze kan dus wel douchen en tandenpoetsen en ook naar school fietsen en alles wat nodig is om te kunnen functioneren, maar ze kan niet zelf bedenken dat ze het zou moeten.
Daarom hebben wij het toegewezen gekregen, zonder problemen.
Jakiro

maggietel
28-09-2009 om 14:21
Jakiro
hier werd het beslist niet toegewezen. Ik heb heel duidelijk aangegeven dat wij álles moeten aandragen en begeleiden, dat er niets uit zichzelf gebeurt. Daar ging het volgens die meneer niet om. Het was een feit dat hij de handelingen wel zelf kon uitvoeren en dat was het enige criteria waar ze naar keken. Zelf in beroep kregen we het ze niet uitgelegd dat het resultaat op dat moment voor ons gelijk was als wanneer zoon het niet zelf uit zou kunnen voeren. Ik kreeg zelfs nog te horen dat ik mijn zoon niet mócht vergelijken met een kind met een lichamelijke beperking want die zouden het nooit zelf kunnen en mijn zoon wel (maar wanneer dat ooit eens gaat gebeuren??).

Astrid
28-09-2009 om 14:42
Waar zijn die nieuwe richtlijnen?
Ik wil die nieuwe richtlijnen wel eens zien, maar ik kom ze met google nergens tegen. Volgens mij loopt onze TOG dit jaar af en ik ga er dus echt van uit dat zoon 'm weer krijgt. Ondanks dat zoon zelfstandig op z'n fiets naar het gymnasium rijdt en extreem bijdehand is. Ach, ik heb ze nog nooit langs gehad (had vorige keer binnen 5 dagen het geld en de toezegging al), maar mochten ze willen komen dan mogen ze om 6.45 komen en een uurtje meedraaien tot zoon de deur uit is. Dan snappen ze wel dat ik heel veel punten ga scoren. Mocht het zo'n Miep zijn die nog aan beginnen met kinderen denkt, dan is ze meteen genezen....

maggietel
28-09-2009 om 15:22
Astrid
Ik hoop het voor je dat je het weer krijgt. Mijn ervaring is dat ze zich helemaal niets laten uitleggen/zeggen en zeker niet het tijdstip waarop ze komen. Ze hebben een bepaald idee en daar moet je het mee doen. Onze zoon is nu 12 jaar maar toen de aanvraag liep was hij 9 dacht ik. Bijvoorbeeld het buitenspelen, dat hij alleen buitenspeelde in een afgebakend stuk rondom ons huis (blok) met een achterban van buren (extra ogen) en ieder half uur controle van mijzelf daar hadden ze geen boodschap aan. Er werd gewoon aangevinkt "kan zelfstandig buiten spelen", al mijn "ja maars" werden niet gehoord. En zo ging het eigenlijk op alle punten. Soms denk ik wel eens om het opnieuw aan te vragen (in de hoop dat het dan ook eens zo makkelijk gaat zonder huisbezoek etc.), onze zoon is nu begonnen in de brugklas maar heeft nog ontzettend veel begeleiding en geheugensteuntjes nodig om 's morgens alles gedaan te krijgen. Om het over zijn huiswerk nog maar niet te hebben.

krulleke
29-09-2009 om 10:08
Zou het kunnen
dat het ligt aan degene die het huis bezoek doet.
Ik had hier een mevr en die kwam om de papieren door te nemen en ze deed hier en daar een aanvulling omdat ik dat niet goed omschreven had, heb een dochter met adhd, dyslexie en leerproblemen. Heb de togregeling gekregen.
krulleke