Pippin
23-03-2010 om 23:16
Over explosieve kinderen
Hoi allemaal,
Ik weet dat er hier meer ouders zijn, die veel hebben gehad aan het boek 'Het explosieve kind' van Ross Greene. Een paar maanden geleden ontdekte ik dat hij een non-profit organisatie is gestart in de V.S. Bij deze organisatie hoort een website: www.livesinthebalance.org.
Ik ben nu al een tijdje op de website aan het rondzwalken, maar het is echt een enorme aanvulling op het boek. Er staan videofragmenten op, onder andere van de praktijk van collaborative problem solving. Er staan ook radiouitzendingen op, waarin hij emails bespreekt, mensen aan de telefoon heeft en veel tips geeft. Hij heeft zijn benadering nog wat aangepast, de termen wat veranderd.
Het is absoluut geen straf om te luisteren naar die man, die geduldig uitlegt wat hij precies bedoelt, hoe cps werkt en wat je kunt doen als het niet lukt. Hij straalt enorm veel begrip uit voor ouders van 'explosieve' kinderen. Je merkt dat hij enorm veel ervaring heeft en erg begaan is met kinderen zoals die Pipo van ons.
Hij heeft een nieuw boek geschreven: Lost at school. Ook die titel spreekt me nogal aan ). Zodra dat in het Nederlands uitkomt, krijgt de school van mijn zoon een exemplaar van me. Hij erg druk bezig om zijn benadering op zoveel mogelijk scholen in te voeren.
Ik vind het allemaal erg interessant, ik heb er echt heel veel aan, misschien jullie ook wel? Het is wel allemaal in het Engels, uiteraard, dat is natuurlijk jammer, maar ik wilde dit toch met jullie delen .

Sharon*
24-03-2010 om 06:36
Pippin
Bedankt voor de tip! Zodra ik kans heb ga ik kijken. Klinkt erg interessant allemaal! Wie weet heb ik er ook wat aan

Geerdientje
31-03-2010 om 09:37
Verplicht voor alle juffen en meesters!
Pippin,
Mijn dank is groot voor deze tip! Een echte eye opener! Ik heb altijd de overtuiging gehad dat mijn zoon met zijn gedrag een spel speelde en iedereen manipuleerde .... Dat was dus een dikke spiegel voor m'n neus. Doordat Greene het 'niet kunnen' niet direct koppelt aan een diagnose is het voor mij makkelijker te accepteren, hoewel ik nog niet helemaal overtuigd ben hoor dat het niet bewuste manipulatie is, maar goed. Zijn Plan B ben ik gelijk in praktijk gaan brengen en mijn man heb ik ook zover gekregen de site te bekijken (en die is er meestal niet zo voor in, dat psycho gedoe!) Het is helemaal top en ik raad het nu ook zoveel mogelijk mensen aan! Ik zat zelfs te denken om een link naar juf en IB'er te sturen, maar dat durf ik toch niet helemaal. Eigenlijk zou het verplichte kost moeten zijn voor alle juffen en meesters.

Pippin
31-03-2010 om 19:24
Geerdientje
Wat leuk om te lezen dat je het een mooie methode vindt. Weet je, zelfs al zou jouw zoon manipulatief zijn, dan nog werkt CPS. Ook bij kinderen die autonomie willen, willen onderhandelen en hun zin willen krijgen, werkt het goed. Greene zegt altijd: 'Ik wil ook mijn zin krijgen, iedereen wil zijn zin krijgen.'
Ik heb het boek aan de meester van onze zoon gegeven. Hij had vragen over de manier waarop wij zoon benaderen en vroeg zich af: 'Hoe wij toch zoveel bij hem gedaan krijgen, zonder straffen.' Hij is nog niet zo lang leerkracht, ik hoop dat hij er wat van leert en dat hij het kan gebruiken bij andere 'challenging childeren' die hij ongetwijfeld nog tegen gaat komen in zijn carriere.
Als 'Lost at school' in het Nederlands uitkomt, krijgt de school het van mij. Want die titel is een mooie beschrijving van de situatie van mijn zoon. Hij zal er niets meer aan hebben want over anderhalf jaar is hij van die grmlf basisschool af gelukkig.
Ik ben het helemaal met je eens, van mij mogen alle leerkrachten dit boek lezen.
Succes ermee.

mijk
01-04-2010 om 17:22
Besteld!
Met dank aan jullie besprekingen. Onze zoon is geheel diagnosevrij maar heel snel gefrustreerd en met diepe diepe huilbuien. Hij loopt er nog niet echt mee vast maar dat moment willen we graag voor zijn!
Mijk

jutter
06-04-2010 om 16:27
Goede tip!
Geweldige tip!
Ik heb het boek gelezen en pas zo veel mogelijk toe (ik herlees het boek als het een periode weer wat spannender is). Ga ook snel eens even op de website grasduinen.
groet, Jutter