koentje
06-04-2010 om 11:11
Papa+mama van driftkopjes
wie van jullie aarzelt of weigert voor het kind een mp-3, nintendo of iets soort gelijks te kopen door de angst dat deze in een boze bui kapot gegooid wordt? Of door ruw gedrag om zeep geholpen wordt?
Mijn zoon heeft zelf een mp3 gekocht van zijn zakgeld. Dat gaat nu goed, hoewel hij de oplader kwijt is. We hadden eens een radio gekocht voor zijn verjaardag die was binnen drie dagen kapot omdat hij de antenne de verkeerde kant had opgedraaid.... krak!
En zo gaat er nogal eens iets stuk.
Hoe doen jullie dat?

anna van noniemen
06-04-2010 om 12:21
Zoon
heeft een DS, en die heeft het ook weleens te verduren gehad, nooit echt mee gegooid op de grond, maar toch. En toch doet hij het al 3 jaar zonder problemen...
Ik heb wel altijd gezegd, kapot is kapot, zijn mp3 heeft ook een scheur in het scherm, puur door onvoorzichtigheid....tja, jammer dan....

Vera*
06-04-2010 om 12:38
Herkenbaar
Hier is zoon van 12 zo slordig met zijn spullen dat wij ook wel eens bedenken wat voor nut het heeft om hem iets moois te geven, het blijft niet mooi en raakt kwijt.
Stripboeken zien er na 1 keer lezen uit of ze door talloze handen misbruikt zijn en raakt ook gewoon alles kwijt. Hier sneuvelt iets niet door driftig gedrag maar het resultaat is hetzelfde. Het gaat wel steeds beter. Zijn mobiel wordt gekoesterd. De vorige kon niet meer opgeladen worden en daar ging hij iets minder goed mee om. De ds die hij gebruikt is niet van hem (van zijn vader) en moet door hem vervangen worden als die kapot gaat door lomp gebruik.
Maar al die kapotte of niet meer mooie of complete spullen doen wel pijn, zucht.

Guinevere
06-04-2010 om 12:47
Oef
Oef, hier gelukkig geen ervaring met dat onvoorzichtige gedrag richting spulletjes. Onze zoon is juist voorzichtiger en zuiniger met zijn spullen dan de meeste NADH-kinderen die ik ken. Dus dat kan ook!
Je kunt het ook andersom insteken: "Als jij nu laat zien dat je voorzichtig kunt omgaan met deze oude MP3-speler, dan kunnen we eens kijken of we een MEGAdure, superdeluxe I-pod voor je kunnen aanschaffen." (of iets anders natuurlijk, haha, het gaat om het idee)

koentje
06-04-2010 om 13:51
Dat
heeft zo weinig zin: als hij boos wordt gaat het zo snel; in een impuls is met iets gegooid o.i.d. Het kan een hele tijd goed gaan, maar ineens: verkeerde plaats verkeerd tijdstip en 'RANGGGGGGGGGGG' THERE IT GO'S

Roos Vicee
06-04-2010 om 15:12
Garantie
Wij hebben het aangedurfd, zo'n 2 1/2 jaar terug. Zoon (bijna 9) kreeg een DS. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat zoon onderhand zijn 3e DS heeft nu... :s Toch wogen/wegen de voordelen die voor onszelf als ouders, voortkomen uit het feit dat hij zo'n ding heeft groter dan het gevaar dat je loopt dat het ding kapot gaat. Het geeft op veel momenten zoveel rust. Alleen al lange autoritten, wachtkamers bij allerlei peuten e.d., tijdens gesprekken bij al die peuten e.d., 's ochtendsvroeg als iedereen nog op één oor ligt, even een korte break tussendoor, enz. enz.
Tot twee keer toe is de DS al stuk geweest. 1x zomaar, zonder aanwijsbare reden, en één keer idd doordat hij er boos mee wegliep en hem 'per ongeluk' uit zijn handen liet vallen op de keukenvloer (plavuizen). Tot twee keer toe viel het onder het afgesloten 'garantieplan plus' dat we hadden afgesloten in de winkel (Dixons) en heeft hij een spikplinternieuwe gekregen. De tweede keer kon hij zelfs tegen bijbetaling van 10 zelfgespaarde euro's een DSi ophalen bij de winkel.
Ik kan je dus aanraden, als je het tenminste overweegt om er eentje aan te schaffen maar twijfelt omdat er mogelijk onvoorzichtig mee omgesprongen wordt, een soort van garantieplan af te sluiten zoals Dixons dat aanbiedt. Het kost je dan natuurlijk wel een klein bedragje per maand, maar je hebt wel de zekerheid dat je er een nieuwe voor in de plaats krijgt (Nintendo repareert nl niet) of als het een ander apparaat is zoals een MP3 dat het of gerepareerd of ook vervangen wordt.

Elisa Gemani
06-04-2010 om 23:29
Stuk
Zoonlief van 9 gaat beslist niet hardhandig om met zijn spullen maar als rasechte ADHDer vergeet hij weleens wat En dat varieert van kleding en schoenen die op mysterieuze wijze kwijtraken na de gymles, na voetbalwedstrijden etc. tot Nintendo-spelletjes en Nintendo-stylussen. Over zijn Nintendo DS waakt hij als een hond want hij heeft hem grotendeels van zijn eigen geld gekocht en hij weet dat als die kwijtraakt hij geen nieuwe krijgt. Als hij zijn laatste stylus kwijtraakt mag hij nieuwe ook van zijn eigen geld kopen. Idem met spelletjes. En pas als hij een hele tijdlang niks kwijtraakt betaal ik mee aan zijn WII. Ik hou mijn hart al vast als hij straks een mobieltje wilt. Het punt voor mij is, dat ook al heeft hij ADHD hij dit soort dingen niet perse hoeft te vergeten/kwijt te raken. Dat is gewoon een slap excuus. Hij moet eerst leren prioriteiten te stellen. De waarde van dit soort dingen beseft hij wel heel goed, zeker omdat hij mee moet betalen aan deze dure gadgets maar ik blijf niet aan de gang. Iets kwijtraken/stuk maken? Jammer dan. Die zaken zijn jouw eigendom en jij bent en blijft er verantwoordelijk voor. Als iets stuk is, eerst proberen te repareren en natuurlijk help ik hem daarmee maar als dat niet lukt wordt er geen vervanging gekocht tenzij iets echt geheel per ongeluk stuk gaat. Het is een leerproces wat nu eenmaal bij opgroeien en opvoeden hoort. Sommige kinderen zijn nu eenmaal wat ruwer of onhandiger maar daar moet je mee leren omgaan en er rekening mee houden. Het zoontje van mijn zus is nogal driftig aangelegd en maakt van alles kapot door boze buien. Ze liet hem altijd maar begaan maar genoeg is genoeg en nu zit hij in therapie om op een gezondere manier om te gaan met zijn woede- en driftbuien. Gooit hij iets stuk, dan volgen er strenge sancties. En hij heeft nu ook een hele mooie, stevige "afreageerboksbal"...

Nikus
07-04-2010 om 18:29
Wij kopen niets nieuws
Zoon heeft hier in zijn boosheid zijn bed gesloopt en zijn nachtkastje. jammer dan! Je moet het er tot je het huis uit gaat wel mee doen!

Bezig bijtje
08-04-2010 om 09:53
Wat wij doen....
Onze kinderen hebben een nintendo. Geloof me het zijn ook echt driftkikkers die sloopgedrag vertonen. bv mijn nieuwe laptop met een schaar bewerken in boze bui. Daar word ik niet vrolijk van. Op bed met hamer timmeren etc (weliswaar een speelgoedhamer, maar de schade was aanzienlijk. Maar toch hebben wij speelgoed wat kwetsbaar is voor onze kinderen. De nintendo mag alleen mee gespeeld worden als ik erbij ben en er geen visite is. Als er vriendjes zijn mag het niet want er gaat bijna altijd wat kapot tijdens speel afspraken bij ons thuis. Dus vandaar geen kwetsbaar speelgoed tijdens speel afspraak. Niet te lang achter elkaar ermee spelen en niet te leuke (verslavende) spellen. Daar werden mijn kinderen ook nukkig en agressief van. Want kind wil niet meer stoppen met spel en wordt steeds bozer door spel. (meestal alleen spellen vanaf 3 jaar geschikt) Verder is de Nintendo netjes achter slot en grendel als het geen Nintendo tijd is. Zodat ze niet in driftige bui het door de kamer kunnen smijten. We hebben de nintendo al 2 jaar en hij ziet er nog super uit en doet het nog steeds. Dus het kan wel!