Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Passend onderwijs zoon (4)

Dag,

Onze zoon (4 jaar), zit sinds mei op de basisschool. Van zijn tweede tot vierde verjaardag zat hij op een speciale peuterspeelzaal voor kindjes met een ontwikkelingsachterstand op een of meerdere gebieden.

Op school gaat het redelijk goed. Hij luistert prima en doet leuk mee met de les. 
Sinds hij op de basisschool zit is hij na schooltijd overprikkeling en blijft gerust 24 uur wakker. Oververmoeid, overprikkeld en valt terug in dreumesgedrag. Brabbelen, woordjes zeggen, en vertoont veel overprikkelingsgedragingen. Rondjes rennen, rondjes draaien, zichzelf of anderen aaien, volledige scenes napraten van series. Ons napraten. Het voelt alsof hij een jaar terug in de tijd is gegaan, en ASS gedragingen zijn in extreme mate verergert. 

Waar hij eerst een vierjarige kleuter was die over zijn ontwikkelingsachterstand is gegroeid, hebben we nu een zoontje dat enorm met zichzelf in de knoop zit. 

Het is verdrietig om te zien dat hij school leuk vind, maar zijn leven om school heen steeds beperkter word. 

School vind het erg zorgelijk dat hij door de daginvulling van het regulier onderwijs zo overprikkeld buiten schooltijd. Het samenwerkingsverband en de orthopedagoog zijn aan de mouw getrokken, de huisarts heeft ons doorverwezen voor diagnostiek bij de ggz en naar de psychiater voor evt slaapmedicatie.

Hij gaat nu 3x3 uurtjes naar school waarvan 1 uur per dag op de gang, met een koptelefoon op. Hier liggen wat autootjes zodat hij kan ontprikkelen. Dit lijkt hem goed te doen. De andere 2 dagen gaat hij de hele dag ivm werk van ons. 

Nu heeft de intern begeleider om een gesprek met alle disciplines gevraagd. De ergotherapie is aangevraagd door de ggd, en opeens komen we in een molen van hulp.

Hebben jullie enig idee hoe zo'n traject met het samenwerkingsverband eruit ziet? Moet ik aan aangepaste hulp denken voor een jaar? Of aan de plaatsing op so of sbo?
Leerbaar is hij niet in de overprikkelde modus. Als hij zichzelf is en gereguleerd is, is het een slim jongetje wat wel leerbaar is. 

Ik zou graag ervaringen horen van anderen.

Dankjewel.


Ik vrees dat het reguliere onderwijs hier niets mee kan. Ze proberen het. En lopen de route uit met hulp en aanpassingen (zoals jij nu merkt). Maar uiteindelijk zal hij waarschijnlijk richting het speciaal onderwijs gaan. Jij schrijft een ontwikkelingsachterstand waar hij overheen gegroeid zou zijn. Maar je kunt niet over ASS heengroeien. Het is een aangeboren stoornis binnen het autistisch spectrum dat levenslang blijft. Hij kan ermee leren omgaan. Is hij op zo'n jonge leeftijd al getest? Waarschijnlijk een vermoeden en gaan ze nog testen. 

En 3 dagen 3 uur op school zijn. Waarvan grotendeels met een koptelefoon in de gang moeten zitten is niet naar school gaan. 

Vaak komen dit soort kinderen veel beter tot hun recht binnen het speciaal onderwijs. Docenten zijn daar opgeleid voor dit soort gedrag. Kunnen hem daadwerkelijk ondersteunen. Er zijn speciale ruimtes om te ontprikkelen en veel kleinere klassen. Je zult merken dat de Docenten op het reguliere onderwijs hier uiteindelijk niets mee kunnen. De klassen zijn groot. En er is geen tijd voor speciale aandacht. Kinderen zijn hard en hij gaat opvallen. Ieder jaar een nieuwe juf. En dan komt er vanzelf eentje die hem niet mag en vervelend vind. Of het gewoon niet kan. 

In de klas van mijn kind hebben ze ook jaren met 2 kinderen aangemodderd. Ook veel hulp, IB er erbij, speciale hoek, koptelefoons, kinderen op cursus etc. Uiteindelijk zit er 1 langdurig thuis. En de ander eindelijk op het speciaal onderwijs. Beiden zijn beschadigd door alles. 

Ik zou het even aankijken. Maar snel schakelen richting speciaal onderwijs. Dit is nog maar de kleuterklas. In groep 3 moeten ze opeens echt gaan leren. En zoals het nu gaat komt hij niet tot leren omdat hij volledig overprikkeld is. Later van school wisselen is veel heftiger voor een kind. Op jonge leeftijd merken ze dat nog niet. En hoeven geen vriendjes of vertrouwde plek achter te laten. 

ZARAAA

ZARAAA

03-09-2025 om 14:53 Topicstarter

Dag Izza,

Oef daar heb je wel een punt.

Over de ontwikkelingsachterstand heen gegroeid, daarmee bedoel ik dat hij de 'achterstanden' die hij had heeft ingehaald. Hij vertrok van de speciale psz, en je zag op dat moment amper tekenen van ass. Waardoor er ook geen vermoeden van ASS was.

Tot hij uit die veilige omgeving werd gehaald en naar het regulier ging. Toen hadden we 'ineens' een kindje met forse ASS problematiek. 

Ik zie nu ook dat dat waarschijnlijk gemaskeerd werd door hem omdat hij in die kleine klas wel goed kon functioneren.

Ik ben bang dat je gelijk hebt en hij niet hetzelfde jongetje is op de speciale groep, als in het regulier. Ook niet met de lieve juffen en de geboden hulp.

Ze hebben nog niks laten vallen over het so/sbo.

Je geeft aan speciaal onderwijs. Denk je niet dat ze sbo aanraden?

Ik weet dat in onze stad so/sbo in de kleuterklas samen is gevoegd en vanaf groep drie dan word besloten naar welke locatie je gaat. 

Veel vragen, maar wel realistisch. Ik krijg steeds te horen dat ze hem gaan helpen om het prettig te hebben op regulier.

Waarom is hij na de speciale peuterspeelzaal niet doorgestroomd naar het sbo of so? Had hij zo’n grote/snelle ontwikkeling doorgemaakt? 
Gezien zijn geschiedenis en de huidige grote problemen zou ik je aanraden zo snel mogelijk richting so of sbo te gaan. Dit gaat naar mijn idee niet goedkomen. En hij kan beter vanuit een goede solide basis later alsnog naar het regulier onderwijs gaan, dan eerst vastlopen en dan toch alsnog naar so/sbo moeten overstappen. Sterkte

ZARAAA schreef op 03-09-2025 om 14:53:

...

Tot hij uit die veilige omgeving werd gehaald en naar het regulier ging. Toen hadden we 'ineens' een kindje met forse ASS problematiek.

Ik zie nu ook dat dat waarschijnlijk gemaskeerd werd door hem omdat hij in die kleine klas wel goed kon functioneren.

...

-----------

En daar is je antwoord, je schrijft het zelf al. Hij functioneert wel goed in een kleinere groep en in een rustigere omgeving. Ikzelf zou daar zsm op aansturen, zodat hij aan leren toekomt, in zijn vrije tijd nog energie heeft, en school niet gaat zien als iets wat akelig/overprikkelend is.

ZARAAA

ZARAAA

03-09-2025 om 15:04 Topicstarter

@jonagold omdat hij zijn achterstanden had weggewerkt, goed met kinderen kon omgaan. Het 'rapport' om naar de basisschool te gaan was helemaal groen aan vinkjes. Hij was zelfstandig. Op het kdv ging het ook goed. Meerdere mensen hebben hem geobserveerd. Zoals de juf zei 'van J kan je er wel 20 hebben, zelfstandig, sociaal, lief, vriendelijk. Eigenlijk nul zorgen. Tot de dag dat hij daar weg is gegaan. Toen kregen we ineens een dreumes met heftige problematiek ipv de kleuter die hij was bij het afscheid van de psz. Ik heb gewoon een heel ander kind nu. Probeer het mentaal bij te benen, maar is in drie maanden helemaal omgeslagen. Vandaar geen doorverwijzing sbo of so. Ik heb daar wel op gestuurd omdat ik het toch spannend vond. Hier hebben ze niks mee gedaan. Wel nog extra laten observeren, maar J was daar nog de oude versie van zichzelf. Die kan je niet meer vergelijken met de jongen die hij nu is.

ZARAAA

ZARAAA

03-09-2025 om 15:05 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 03-09-2025 om 15:02:

[..]

Dit ga ik meenemen in het overleg, dank je wel.

Misschien wat achtergrond, niet specifiek over jouw kind. In het onderwijs geldt dat zoveel mogelijk aangestuurd wordt op regulier onderwijs. Dat wordt 'samen naar school' genoemd, maar is volgens mij vooral een financiële kwestie. Acties zijn dus gericht op het zorgen dat zoveel mogelijk kinderen naar het reguliere onderwijs gaan. 

De basisschool moet alles geprobeerd hebben voordat speciaal onderwijs in beeld komt. In jargon heet dat dat de basisschool handelingsverlegen moet zijn, met andere woorden, alles is geprobeerd en dat is niet gelukt. Dan mag het kind pas naar speciaal onderwijs. 

Geen tips of advies verder, behalve dat je moet blijven benoemen wat school met hem doet. Heel veel sterkte, het lijkt me heel zwaar om je zoon zo te zien aanmodderen. 

Izza schreef op 03-09-2025 om 14:35:

Ik vrees dat het reguliere onderwijs hier niets mee kan. Ze proberen het. En lopen de route uit met hulp en aanpassingen (zoals jij nu merkt). Maar uiteindelijk zal hij waarschijnlijk richting het speciaal onderwijs gaan. Jij schrijft een ontwikkelingsachterstand waar hij overheen gegroeid zou zijn. Maar je kunt niet over ASS heengroeien. Het is een aangeboren stoornis binnen het autistisch spectrum dat levenslang blijft. Hij kan ermee leren omgaan. Is hij op zo'n jonge leeftijd al getest? Waarschijnlijk een vermoeden en gaan ze nog testen.

En 3 dagen 3 uur op school zijn. Waarvan grotendeels met een koptelefoon in de gang moeten zitten is niet naar school gaan.

Vaak komen dit soort kinderen veel beter tot hun recht binnen het speciaal onderwijs. Docenten zijn daar opgeleid voor dit soort gedrag. Kunnen hem daadwerkelijk ondersteunen. Er zijn speciale ruimtes om te ontprikkelen en veel kleinere klassen. Je zult merken dat de Docenten op het reguliere onderwijs hier uiteindelijk niets mee kunnen. De klassen zijn groot. En er is geen tijd voor speciale aandacht. Kinderen zijn hard en hij gaat opvallen. Ieder jaar een nieuwe juf. En dan komt er vanzelf eentje die hem niet mag en vervelend vind. Of het gewoon niet kan.

In de klas van mijn kind hebben ze ook jaren met 2 kinderen aangemodderd. Ook veel hulp, IB er erbij, speciale hoek, koptelefoons, kinderen op cursus etc. Uiteindelijk zit er 1 langdurig thuis. En de ander eindelijk op het speciaal onderwijs. Beiden zijn beschadigd door alles.

Ik zou het even aankijken. Maar snel schakelen richting speciaal onderwijs. Dit is nog maar de kleuterklas. In groep 3 moeten ze opeens echt gaan leren. En zoals het nu gaat komt hij niet tot leren omdat hij volledig overprikkeld is. Later van school wisselen is veel heftiger voor een kind. Op jonge leeftijd merken ze dat nog niet. En hoeven geen vriendjes of vertrouwde plek achter te laten.

Jouw beschrijving van het Speciaal onderwijs is wel erg rooskleurig. Ja de docenten zijn daar veel meer gespecialiseerd en de klassen zijn kleiner maar er zitten tegenwoordig toch ook vaak al wel 16 kinderen in een klas en al die kinderen hebben een eigen gebruiksaanwijzing, vaak gedragsproblemen, overprikkeld gedrag, explosief gedrag wat bij andere kinderen weer tot overprikkeling of slecht voorbeeldgedrag leidt etc. Heel rustig is het in de meeste gevallen in elk geval niet. Dan heb ik het over cluster 4 onderwijs. Ik lees niks over een lager IQ, vandaar.

ZARAAA

ZARAAA

03-09-2025 om 17:13 Topicstarter

Bellebelle schreef op 03-09-2025 om 15:18:

Misschien wat achtergrond, niet specifiek over jouw kind. In het onderwijs geldt dat zoveel mogelijk aangestuurd wordt op regulier onderwijs. Dat wordt 'samen naar school' genoemd, maar is volgens mij vooral een financiële kwestie. Acties zijn dus gericht op het zorgen dat zoveel mogelijk kinderen naar het reguliere onderwijs gaan.

De basisschool moet alles geprobeerd hebben voordat speciaal onderwijs in beeld komt. In jargon heet dat dat de basisschool handelingsverlegen moet zijn, met andere woorden, alles is geprobeerd en dat is niet gelukt. Dan mag het kind pas naar speciaal onderwijs.

Geen tips of advies verder, behalve dat je moet blijven benoemen wat school met hem doet. Heel veel sterkte, het lijkt me heel zwaar om je zoon zo te zien aanmodderen.

Dankjewel, ik denk ook dat dat de reden is dat hij moest starten op de reguliere school.

ik kan het alleen maar eens zijn met Jonagold. Onze dochter met ASS zit nog op het reguliere onderwijs maar de schoolgang is altijd een drama geweest. Het er naar toe gaan was een strijd en thuis was ze overprikkeld en moe. Ze had regelmatig 'meltdowns'. Op de lagere school was ze het makkelijkste kind dat je in de klas kon hebben en nog steeds.
Ze is nu 14. Dankzij therapie, medicatie en een aangepast onderwijsprogramma gaat het beter. Maar aan een aangepast  programma zit een grens, net wat Bellebelle aangeeft. Dus mogelijk moet ze alsnog naar het speciaal onderwijs. 
Overigens gaf de directrice van het cluster 4 onderwijs hier, aan dat onze dochter er goed tussen zou passen. Ze hadden relatief veel rustige, slimme meiden die het om verschillende redenen niet redden op het regulier. Dus dat kan ook.

ZARAAA

ZARAAA

03-09-2025 om 17:44 Topicstarter

lampion schreef op 03-09-2025 om 17:13:

ik kan het alleen maar eens zijn met Jonagold. Onze dochter met ASS zit nog op het reguliere onderwijs maar de schoolgang is altijd een drama geweest. Het er naar toe gaan was een strijd en thuis was ze overprikkeld en moe. Ze had regelmatig 'meltdowns'. Op de lagere school was ze het makkelijkste kind dat je in de klas kon hebben en nog steeds.
Ze is nu 14. Dankzij therapie, medicatie en een aangepast onderwijsprogramma gaat het beter. Maar aan een aangepast programma zit een grens, net wat Bellebelle aangeeft. Dus mogelijk moet ze alsnog naar het speciaal onderwijs.
Overigens gaf de directrice van het cluster 4 onderwijs hier, aan dat onze dochter er goed tussen zou passen. Ze hadden relatief veel rustige, slimme meiden die het om verschillende redenen niet redden op het regulier. Dus dat kan ook.

Wat een strijd kan ik me voorstellen. Ik hoop dat het goed met je dochter gaat. Op welke school ze haar middelbare school periode ook gaat afsluiten.

Is cluster 4 SO?

Wat fijn om te horen dat ze er prima tussen zou passen volgens de directrice. Ik weet dat het hier in de stad sbo en so is samengevoegd in de kleuterklas, om in groep 3 door te stromen naar sbo of so. De so locatie heeft geen groep 1/2. 

Maar dat is nog te veel vooruit kijken, voor nu is het afwachten tot het gesprek heeft plaatsgevonden. Waarschijnlijk komen er wel meer gesprekken.

Volgens mijn vrienden in het onderwijs duurt het wel een poosje voor ze worden overgeplaatst. Ze zei dat ik er niet vanuit moest gaan dat dat dit schooljaar ging gebeuren. Maar ik kan beter nergens vanuit gaan, want ik weet niet wat er de komende periode gaat gebeuren qua ondersteuning. Voordat de school handelingsverlegen gaat zijn zullen ze daar eerst documentatie voor nodig zijn denk ik.

nog even ter aanvulling: het altijd op de tenen moeten lopen op school, heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze vastliep. Alleen door alle medewerking van school en onze flexibiliteit als ouders hebben we kunnen voorkomen dat ze thuis kwam te zitten.

Hier in de omgeving zijn ook observatieplaatsen waar het kind zo’n 12 weken naartoe gaat en waar ze kijken wat nu de best passende plaats is. Wellicht iets om eens naar te informeren.
sterkte met alles. Zo te lezen heb je je kind echt wel goed in beeld!

ZARAAA

ZARAAA

03-09-2025 om 21:45 Topicstarter

MissBobby schreef op 03-09-2025 om 19:55:

Hier in de omgeving zijn ook observatieplaatsen waar het kind zo’n 12 weken naartoe gaat en waar ze kijken wat nu de best passende plaats is. Wellicht iets om eens naar te informeren.
sterkte met alles. Zo te lezen heb je je kind echt wel goed in beeld!

Dankjewel, ik ga het opschrijven. 

Anne1234! schreef op 03-09-2025 om 16:29:

[..]

Jouw beschrijving van het Speciaal onderwijs is wel erg rooskleurig. Ja de docenten zijn daar veel meer gespecialiseerd en de klassen zijn kleiner maar er zitten tegenwoordig toch ook vaak al wel 16 kinderen in een klas en al die kinderen hebben een eigen gebruiksaanwijzing, vaak gedragsproblemen, overprikkeld gedrag, explosief gedrag wat bij andere kinderen weer tot overprikkeling of slecht voorbeeldgedrag leidt etc. Heel rustig is het in de meeste gevallen in elk geval niet. Dan heb ik het over cluster 4 onderwijs. Ik lees niks over een lager IQ, vandaar.

Maar een speciaal opgeleide juf is echt al een wereld van verschil! Echt op het regulier tref je ieder jaar een ander. De ene werkt mee de volgende ziet jouw kind als vervelend of stoorzender en kan er niets mee. Heel leuk zo'n persoonlijk plan. Maar een reguliere juf heeft daar geen tijd voor met nog 30 andere kinderen. Daarnaast is 16 natuurlijk niet te vergelijken met 30 of meer. En hebben ze ook geen speciale ruimtes om te ontprikkelen. Geen klassenassistent en niet tal van behandeling of therapie in school of tijdens schooltijd. Natuurlijk hebben andere kinderen ook hun problemen. Maar je bent daar niet raar of een uitzondering. Iedereen heeft immers iets. Je kunt ook niet achterlopen want iedereen heeft een eigen programma. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.