Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Pdd nos en onredelijkheid+boosheid

Dochter ruim 9 jaar heeft PDD NOS.Hebben al veel begeleiding gehad, maar er is nog een stukje in haar waarvan wij denken: valt dit nou onder het PDD NOS verhaal of speelt er iets anders?

Het gaat om haar ontzettende overprikkeldheid en daardoor onredelijke geschreeuw. Vooral naar haar jongere broertje toe (ADD), die het zwaar moet ontgelden. Maar in zo'n vakantie als deze moeten ook wij het flink ontgelden. Toen ze naar school ging, kwam ze daar overprikkeld van thuis. Nu was het vakantie en was ze daar weer van slag van, ondanks dat wij thuis haar ook de nodige structuur en duidelijkheid geven. Alleen..........het weer speelde nu echt niet mee en aangezien ze graag naar buiten gaat, maakte het dat ook wel wat extra lastig.

Wie herkent die extreme boze buien en onredelijkheid? Het spreekt voor zich dat we dit ook al aan het onderzoeken zijn, maar ik ben altijd benieuwd naar persoonlijke ervaringen. Dank voor reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

08-01-2012 om 19:22

Boek

He, boekenwurm, ken je dit boek? http://www.nieuwezijds.nl/Boek/9789057123122/Het-explosieve-kind-/
De auteur heeft ook een website: www.livesinthebalance.org. Hij legt zijn hele theorie ook daar helemaal op uit, met filmpjes. De mensen op de website zijn lovend, maar dat ben ik ook. De visie en methode van Greene heeft ons leven veranderd. We doen het nu al vijf jaar.
Onze zoon was verschrikkelijk boos. Vooral door school en overprikkeling. Nu wij weten waar zijn moeilijkheden liggen (dat zijn eigenlijk drie executieve functies), op welke punten hij waarschijnlijk een probleem gaat krijgen (als er beroep wordt gedaan op die executieve functies), kunnen wij dit pro-actief oplossen samen met hem.
Hij had vijf jaar geleden, iedere dag meer dan vijf driftbuien (bijna allemaal thuis, hij was er maar druk mee). Nu heeft hij er in de hele vakantie nog maar eentje gehad en die duurde een kwartiertje. Zoveel vooruitgang hebben wij dus geboekt.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen, dat hij ook medicijnen is gaan gebruiken voor adhd, in die vijf jaar, maar die zijn onderdeel van het probleem oplossen (CPS) volgens Greene. Hij wilde ze namelijk niet, maar middels CPS zijn we gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat medicijngebruik voor hem een van de oplossingen is van zijn problemen.

Quin van der Veer

Quin van der Veer

08-01-2012 om 22:34

Ken het wel, maar

Ja, nou, ik ken die boze buien en onredelijkheid dus wel, bij onze ook dik 9-jarige. Gelukkig grotendeels uit het verleden. Sinds wij hem aan de supplementen hebben gezet (zie recent archief) zijn de scherpe kanten ervan af, dus ook die buien, en is meneer de redelijkheid zelve (OK, bijna dan). Een enorm verschil voor ons huishouden omdat we nu niet meer de hele dag "op eieren" hoeven te lopen om die buien etc. te vermijden. Heerlijk, het kost iedereen veel minder energie. Wijze tips over aanpak blijven natuurlijk nuttig, uiteraard passen we die ook al jaren zoveel mogelijk toe, maar sinds die supplementen is de rust hier echt ingetreden. Alle aanpak en goede wil konden die scherpe kantjes niet genoeg wegnemen, helaas.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

08-01-2012 om 22:48

Boekenwurm

Oh ja hoor, ook hier boze buien. De tip van Karmijn over het boek is een heel goede. Met de voedingssupplementen van Quin moeten wij misschien ook maar eens aan de slag
Je schrijft: "maar er is nog een stukje in haar waarvan wij denken: valt dit nou onder het PDD NOS verhaal of speelt er iets anders?"
Weet je, daar zou ik mij dus helemaal niet druk om maken. Het doet er ook niet toe hoe het heet. Het is een afspraak: als iemand genoeg punten scoort op een lijstje, dan heet het dat je PDD NOS hebt. En de definities veranderen ook wel eens, dus over een paar jaar wordt jouw kind misschien wel in een heel ander vakje ingedeeld. Blijf dus vooral naar je kind kijken en wat jouw kind nodig hebt, en probeer daaraan te werken. Sterkte!

boekenwurm

boekenwurm

10-01-2012 om 09:33 Topicstarter

Wow, wat een fijne reacties, vraagje voor quin

Dat klinkt heel goed dat boek wat Karmijn aanraadt. Daar ga ik zeker achteraan. Het maakt ook inderdaad niet uit hoe het probleem heet, er moet gewoon iets gebeuren. Over de voedingssupplementen hoor ik ook vaak goede resultaten, maar vaak bij kinderen met ADHD. Zou dat wat uitmaken? Ach, alles is te proberen natuurlijk. Alleen zou ik het wel graag onder begeleiding doen. Quin, bij wat voor iemand kom je dan terecht? Weet jij dat? Dat zoekt voor mij wat makkelijker dan in de buurt

Quin van der Veer

Quin van der Veer

10-01-2012 om 17:02

Nou...

Als je zoiets begeleid wilt doen vrees ik dat je terecht komt in de alternatieve hoek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Orthomoleculaire_geneeskunde
Daar zul je mij niet snel aantreffen. Liever zou ik zien dat vitamine/mineralengebrek in het algemene onderzoek naar psychiatrische aandoeningen meegenomen zou worden.
Wat PDD-NOS/ADHD betreft: er zit nogal veel overlap tussen. Onze zoon heeft beide diagnoses, wat mij betreft is het 1 ding, ook al beweren er professionals dat beide een andere oorzaak hebben. Of dat waar is? Volgens mij weten ze het gewoon nog niet. Maar ik kan in elk geval niet zeggen of de lecithine de ADHD- danwel de PDD-NOS-symptomen vermindert. Het verbetert het gedrag van onze zoon in het algemeen. En dan geven we nog niet eens zoveel (want hij vindt het nou niet bepaald lekker).

boekenwurm

boekenwurm

11-01-2012 om 13:21 Topicstarter

Lecithine

Helemaal mee eens dat dit niet via het alternatieve circuit zou moeten, maarja! Even een vraagje over die lecithine, ik zie dat je dat gewoon bij de drogist kan kopen, maar er staan verschillende soorten bij. Kun jij zeggen wat voor jij gebruikt of waar jij op gelet hebt toen je er aan begon?

Quin van der Veer

Quin van der Veer

11-01-2012 om 21:32

Boekenwurm

Ik vond dat verhaal over lecithine op het internet, de onbetrouwbaarste bron aller tijden natuurlijk. Alleen lijkt die pagina vandaag niet bereikbaar te zijn. Er was een man die ADHD had en toevallig merkte dat het effect had op hem. Dus ik dacht, kom, ik probeer het ook eens. Ik heb diverse vormen op zoon uitgeprobeerd, maar zoon vond het allemaal niks (grote capsules, pillen..). Wat nu redelijk gaat zijn granules (grote korrels) en die door een lepel vla oid doen, dan wil hij het wel innemen. Elke 3 dagen een half lepeltje. En als ik het vergeet zie ik de 4e/5e dag de scherpte in gedrag alweer toenemen. Die granules kun je in een (veel te grote) pot bij De Tuinen kopen. Tien euro dacht ik.
Ik geef geen garanties he...

boekenwurm

boekenwurm

12-01-2012 om 13:45 Topicstarter

Niet geschoten is altijd mis......

dat ken je waarschijnlijk wel in je zoektocht naar hoe het allemaal wat makkelijker wordt. Snap goed dat het per kind ander kan zijn. Bedankt voor je tips!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.