prinses01
28-07-2009 om 17:23
Pdd nos meisje, zelf iets gaan doen, herkenning?
Waar we steeds weer tegen aan lopen bij onze dochter is dat ze nooit zelf iets bedenkt om te gaan doen. Alles moet eigenlijk ingevuld worden en zodra ze iets in haar eentje moet gaan bedenken of gaan doen, gaat het mis.
Ze wil niet alleen spelen, altijd met haar vriendinnetje uit de straat. Maar die is er niet altijd omdat haar ouders werken en ze dan bij oma of de nso is. Zijn de ouders er wel, moet ze nogal eens mee naar de winkel oid. Er zit geen vaste structuur in, dus ik kan het mijn dochtertje ook niet altijd even duidelijk maken.
Het enige dat ze wel eens zelf doet is iets knutselen (kwartiertje) of met haar knuffels spelen, maar ook niet lang. Op een dag als vandaag waarbij dat meisje er dus ook niet is en andere kinderen ook weg, wordt je er echt stapel van. Zeker nu haar broertje van 5 ook zo wordt. Of dat nou kopieergedrag is of iets anders, maakt me nu niet zoveel uit, het feit is er dat het je op een gegeven moment zelf ook even niet meer weet. Verveling, zeker na 2½ week vakantie thuis, vind ik niet zo'n punt, dat hebben we allemaal wel eens.
Maar wie herkent dit? Ik vraag geen oplossing hoor. We hebben sinds kort de diagnose PDD NOS en blijven daardoor in het hulpverleningstraject. Ik heb gewoon even een off-day (je kent dat wel) en dan is het heerlijk om even wat op te schrijven en te lezen over andermans ervaringen.
Geen oplossingen, maar wel eens benieuwd naar wie dit herkent hoe jullie kind zichzelf amuseert.
Dank je wel.
PS We gaan vanaf zondag met vakantie en dat is voor ons
op vertrouwd terrein. Dus wat dat betreft, zijn betere tijden in aantocht!

Vera*
28-07-2009 om 17:36
Lastig
Weet ze niet goed te spelen of weet ze het niet goed te bedenken wat te doen? Heeft het buurmeisje altijd geweldige plannen en die je dochter daar in meetrekt?
Als je in het archief zoekt op verveeldoos kun je ook nog wat tips vinden.

T&T
29-07-2009 om 09:12
Moeilijk...
Ik heb de eerste dag van de vakantie al geroepen "oh nee... het animatie team moet weer in aktie komen!...en het animatie team, dat ben ik!" En ik wist het ook niet. Twee kids die zich ontzettend stierlijk zaten te vervelen. (oudste ook met pdd-nos) Kalenders maken willen ze niet meer, het picto bord is stom, teveel afspraken zijn ook stom, de structuur moet er wel zijn... zucht. Na een paar dagen begint het wel min of meer te lopen. Voordeel (voor mij) is dat ze zich soms echt kunnen verliezen in een zich steeds herhalend spel, of de nintendo.
Voor de broodnodige afwisseling probeer ik iedere dag toch even met ze de deur uit te gaan, al is het maar lopend naar de bakker. En ik probeer wat taakjes in te voeren thuis, die ze soms nog verbazingwekkend leuk vinden ook?! "jippie ik mag de vaatwasser leeg maken" dat kan nooit lang duren natuurlijk Toch werkt het vaak wel met die taakjes, gewoon omdat ze dan weer even op gang komen en uit het verveel cirkeltje; ga het terras maar vegen, de konijnen water geven, de plantjes verzorgen, de ramen wassen (die er daarna natuurlijk niet uit zien, maar ze zijn zo lekker bezig
)
Ach tot nu toe heb ik ook niet echt een structurele oplossing, dan maar te bedenken dat je vervelen soms ook heel gezond is voor een kind groetjes Tess

*Twinkel*
02-08-2009 om 12:48
Wel herkenning
Hoe wij dat hier doen is dat we dochter ruimschoots de tijd geven iets zelf te gaan bedenken en wanneer zij niet kiest, kiezen wij voor haar. (ook PDDNOS en ADHD) Ze is het uiteraard niet eens met onze keuze maar dat is even pech voor haar, dan had ze zelf iets moeten kiezen. Zo doen wij het al een ruime tijd. Wij hebben ook tijdsafspraken over activiteiten. Zij had namelijk de neiging om alle kasten binnen 5 minuten leeg te trekken en dan nog nergens mee te spelen. Nu kiest ze een activiteit (of wij kiezen) en deze gaat ze 30 minuten lang doen. Na 30 minuten mag ze iets anders verzinnen of wij kiezen weer iets voor haar om te doen.
Wij hebben wel een lijstje gemaakt met activiteiten waar we uit kiezen. Zo staat er bijvoorbeeld op: tekenen, lezen, muziek luisteren, strijkkralen, fietsen, bellen blazen (voornamelijk bij boze buien, werkt zeer goed!), op de skelter.
Het was erg moeilijk een lijstje te maken omdat mijn dochter geen favoriete bezigheid heeft, of eigenlijk had. Inmiddels kan ze lezen en verliest zij zichzelf regelmatig in alles waar letters in voorkomen en werkt het bovendien rustgevend.

koentje
02-08-2009 om 16:21
Of maak
saemen met haar een kaartjes systeem, met plaatjes, leuk! Op ieder kaartje staat een activiteit. Laat haar dan een kaartje trekken of zelf haar kaartjes door gaan kijken als ze zich verveelt!

*Twinkel*
02-08-2009 om 22:00
Grappig koentje
Dat was dus ook hoe wij de activiteiten in eerste instantie lieten trekken. Alleen werd onze dochter daar alleen maar boos van, want het getrokken kaartje was nooit goed en wilde ze steeds opnieuw trekken. Vandaar dus ook dat wij de activiteit nu uitzoeken.