Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-03-2009 om 21:33
Hoi,
Sorry hoor, even eruitgooien dat ik het even niet meer weet. Ik heb een erg leuke lieve zoon die met name in zijn kleuterjaren voor de nodige problemen heeft gezorgd (thuis). Inmiddles zijn we een paar jaar verder en is er voorzichtig het etiket PDD NOS op geplakt. We hebben ouderbegeleiding gehad, en eigenlijk gaat het nu heel erg goed. Ik vind de opvoeding thuis heel makkelijk, hij luistert supergoed, is gezelig, we houden ons aan rust en regelmaat en het werkt hier heel goed. Ook bij familie of op efestjes geen probleem. Maar op school gaat het niet goed. Hij kan zich niet concentreren. Hij is heel erg slim, zit in groep 4 maar heeft rekenniveau van groep 6 en taalniveau groep 8, maar concentratie ho maar en daarbij ook nog eens zeer eigenwijs, neemt niks van dejuf aan. En sociaal gaat het op school ook best moeilijk. Dus vragen we nu een rugzakje aan. En daardoor zit ik wer helemaal middnein zijn problematiek, wat ergrens heel raar voelt omdat het thuis zo goed gaat. Nu las ik een boek over NLD (n.a.v. dit forum) en daar herkende ik heel erg veel in. ook van die details zoals dat hij goed kan rekenen, maar moeite heeft met links/rechts, of klokkijken, of de weg vinden, dingen die hij gezien zjin intelligentie zou moeten kunnen onthouden. Of het weigeren te spelen met constructiespeelgoed. Of het niet explorerend zijn in de peutertijd (ik heb nooit kastjes hoeven vergrendelen). Gewoon van die typische eigenaardigheden die ik bij PDF NOS niet terug vond. Maar ja, wat doe ik ermee? En moet ik er iets mee doen? Maar wat dan? Voor dat rugzakje moet er ene psychodiagnostisch onderzoek gedaan worden, misschien bioedt dat uitkomst? Waarom schrijf ik eigenlijk zo'n lang verhaal... Ik moet het gewoon even kwijt, ik ben er nu al dagen zo mee bezig. Dat aanvragen drukt je wel weer erg met de neus op de feiten. En de leerkrachten hebben ook alles wat aangezet, dus van het lezen van hun verslag werd ik ook al niet vrolijk. Terwijl ik thuis een gezellig kind heb gaat het op school mis, zucht. Er zijn hier vast meer mensen met rugzakaanvraagervaring, hoe vonden jullie het? Op de folder staat 'een heel traject', dat klopt wel ja. Mochten er nog meer pddnos/nld twijfelaars zijn dan ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen,
groetjes, Marleen
18-03-2009 om 22:51
Advocaat van de duivel
Ik denk dat PDD-nos je meer "geld" gaat opleveren dan NLD, dit laatste is een nog niet algemeen geaccepteerde diagnose, en PDD-nos wel.....
18-03-2009 om 23:42
Rugzak
Niet om vervelende te doen, maar de regels voor een cluster 4 indicatie zijn verzwaard (en daar valt een rugzak ook onder). Er moet duidelijk sprake zijn van oa. een leerachterstand ipv. een leervoorstand. Hoe had school gedacht om dat te omschrijven?? En er moeten ook problemen zijn in de thuis situatie. Kortom, wie kwam met het suggestie van een rugzak, school? Ik vrees dat het ondanks al jou moeite,niet zal lukken. En wat had school gedacht om te doen met een rugzak? Je krijgt hooguit een uurtje extra begeleiding per week, is dat voldoende? Ik zou eerder terug gaan naar de instelling die de diagnose heeft gesteld. Want aandachts tekort is niet echt een kenmerk van Pddnos. Misschien kan ritalin daar wat in veranderen? Mijn zoon kreeg eerst ritalin, waar hij zeer goed op reageerde en pas later de combi diagnose pddnos met adhd kenmerken.
19-03-2009 om 10:04
Vroeg ik me ook al af
Hoi,
Ik vroeg me ook al af of het wel mogelijk was. Hij heeft vooral problemen met zijn werkhouding, niet zozeer met de stof. En hij heeft veel sociale problemen op school. Ritalin wilde ik graag proberen, maar ex is tegen. Eerst waren we het er wel over eens, we hebben het 4 dagen geprobeerd en toen is hij er al weer mee gestopt. Vonden ik en de juf erg jammer, ik had het graag geprobeerd. De juf weet het nu ook niet zo goed, ze doen al heel veel. Vandaar dat rugzakje. Maar ik heb ook mijn twijfels bij de kans van slagen.
Groetjes, Marleen
19-03-2009 om 12:28
Maar wat
wordt er gedaan met zijn voorsprong? Kunnen zijn werkhoudingsproblemen niet daar aan gerelateerd worden?