Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

06-02-2010 om 21:23

Pesten houdt maar niet op (lang)

Mijn zoon (asperger/gilles de la tourette met schelden) is onlangs een hele tijd via msn gepest door een groepje klasgenoten (hij had met kanker gescholden). De politie moest erbij gehaald worden en de kinderen zijn allemaal op het buro geweest.
Buro Halt is in de klas geweest met een voorlichting, er is een voorlichting geweest in de klas over wat zoon heeft (al wisten deze kinderen dat ook wel van de basisschool).
Alleen het pesten houdt dus niet op. Het leek een tijdje redelijk te gaan maar nu heeft zoon weer het woord 'kanker' eruit geflapt, omdat iemand hem al een week lang zit te treiteren, en lijkt de hetze opnieuw te zijn begonnen; hij is er door een aantal kinderen al op aangesproken en door een 'vriendje' is hem gezegd dat als hij er mee door gaat hij geen vriend meer wil zijn met mijn zoon.
In zijn klas mag niet met kanker gescholden worden omdat een van de kinderen zijn vader aan kanker gaat overlijden. Deze regel hebben de kinderen zelf ingesteld en is op zich ook wel te begrijpen, daar gaat het mij ook niet om, laat dat duidelijk zijn.
Mijn zoon heeft zich in de eerste schoolmaanden drie maand ingehouden om niet met kanker te schelden.
Thuis kwam het er dan dubbel en dwars uit, maar wij lieten hem dan maar razen omdat anders de druk in zijn lijf te groot werd (het moest er toch uit).
Aan de klas is na het pesten uitgelegd hoe het werkt bij Gilles de la tourette; als iets niet mag, wordt de drang om het wel te doen steeds groter en groter. Mijn zoon heeft maanden op z'n tenen gelopen, ook de druk van buitenaf was heel groot.
Hij is een tijdje thuisgebleven om weer tot rust te komen. Ook daar kwam al snel gezeur over van zijn klasgenoten maar dat terzijde.
Nadat de klas voorlichting heeft gehad is het pesten nooit helemaal opgehouden en kwam zoon dus regelmatig opgefokt thuis.
En nu is het dus geescaleerd omdat hij vrijdag weer met kanker heeft gescholden (niet tegen de jongen wiens vader kanker heeft, maar dat wordt dan lekker even verteld aan die jongen..)
Zoon is inmiddels helemaal overstuur dat hij het weer gezegd heeft want hij zit er echt heel erg mee en ziet het van zichzelf als een groot falen in medemenselijkheid..
Via msn is er een jongen die hem flink aangesproken heeft en hem bang gemaakt heeft dat de hele klas hem er maandag op aan zal spreken en dat ze hem een k* mongool vinden (waarom mag je wel met mongool schelden?)
Ik heb inmiddels de mentor maar weer een mail gestuurd met een kopie van het msn gesprek en verdere uitleg.
Wat moet ik nou doen? Ik word hier zo wanhopig van, ons hele gezin lijdt er al drie maanden onder, ik heb zelf gezondheidsklachten door de situatie en mijn zoon is depressief aan het worden.
Zelf wil ik hem het liefst naar een andere klas hebben maar dat wil hij niet, hij ziet dat als een afgang en als straf (hij heeft tenslotte niets bewust verkeerd gedaan).
Ik weet echt niet meer wat ik hiermee moet en volgens mij kan school ook weinig meer doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

06-02-2010 om 21:27

Foske

Het is inderdaad geen fijn woord, maar laten we wel wezen, je zoon heeft Tourette....en die mensen gebruiken vervelende woorden, of ze dat nu willen of niet....Naast begrip voor het jochie dat zijn vader is kwijtgeraakt, vind ik dat de klas ook best begrip mag hebben voor de aandoening van jouw zoon en begrijpen dat hij dat natuurlijk niet express doet!!!! Taak van school lijkt mij....

Heirthe

Heirthe

06-02-2010 om 21:48

Iedereen scheldt er mee

buiten die klas dan, ik vind het ook niet leuk nee, maar ik vind het ook niet leuk als mensen met mongool, jood of homo schelden en dat doen ook heel veel jongeren..

anna van noniemen

anna van noniemen

06-02-2010 om 22:31

Daarom

moet je het ook niet zwaarder maken dan het is....nogmaals, ik snap dat het voor die ene jongen heel vervelend is, maar ik denk toch dat school ook begrip voor jouw zoon moet gaan kweken....hij kan er niet veel aan doen dat hij nare woorden gebruikt....behalve inderdaad enorm op zijn tenen lopen....en zolang de klas hem blijft jennen, wordt het er niet beter op

Eens met anna

Er is een verbod in de klas op een bepaald woord. Dat vind ik sowieso al raar. Er moet op zich een verbod heersen op schelden op zich. Er zijn genoeg kwetsende woorden te bedenken die net zo erg zijn als k.
Nu heeft jouw zoon Gilles de la Tourette. Door dit verbod op dit speciale woord wordt de druk alleen maar groter om het er uit te flappen. Ik vind het van enorm weinig begrip getuigen van school en klasgenoten.
Als iedereen het nu eens gaat negeren, de uitlatingen van je zoon en hem accepteeert zoals hij is.
Heeft je zoon excuus aangeboden in de klas voor zijn woordgebruik en daarbij uitgelegd dat excuus eigenlijk niet nodig zou moeten zijn?
Ik ben bang dat jij of school dit pesten niet op kan lossen. Zoon zal zelf voor een ommekeer moeten zorgen. Misschien is er op school een vertrouwenspersoon waarmee hij kan praten/overleggen, zoeken naar een oplossing? Ik hoop dat je zoon buiten school wel vriendschappen heeft. Vereniging, sportclub?

Heirthe

Heirthe

07-02-2010 om 13:22

Ik ben het ook met jullie eens maar

Het is ook niet dat de school dit verbod opgelegd heeft hoor, een aantal kinderen in de klas zelf hebben dat afgesproken en dat is op zich natuurlijk heel solidair t.o.v. die jongen.
Maar idd wordt de druk bij mijn zoon hierdoor vreselijk hoog. Hij is er maanden mee bezig geweest om zich in te houden, praatte er thuis over en reageerde ook heel fel als zijn broertje bv met kanker scholdt.
Maar bij tourette barst het een keer omdat het eruit moet.
De school heeft er veel aan gedaan hoor, daar ligt het niet aan, ze doen heel veel aan voorlichting in deze klas, juist hier om.
Het is gewoon een bepaald groepje wat op de lagere school nogal populair was en nogal aan elkaar klit, die dit doet, en nog een paar meelopers, en mijn zoon is de pispaal.
Ik had op het VO al aangegeven dat ik mijn zoon liever niet bij hen in de klas wilde hebben omdat ik problemen voorzag maar daar hebben ze helaas geen gehoor aan gegeven (ze zitten in de brugklas).
Met dit als gevolg dus, mijn zoon is gigantisch de dupe en voor mijn gevoel hebben wij, hij en school er alles al aangedaan wat er gedaan kan worden.
Deze kinderen willen gewoon niet en wat moet je dan nog.
Ik heb de mentor verteld dat ik vind dat ze deze klas maar uit elkaar moeten halen want er zijn meer ouders die vinden dat er een vervelende sfeer in de klas hangt, juist ook door dat groepje.
Ik ben mijn zoon inmiddels warm aan het maken voor een andere brugklas maar dat wil hij niet, op de een of andere manier hecht hij ook nogal aan het clubje wat hem pest. Hij ziet niet in dat ze hem alleen maar gedoogd hebben altijd, maar dat hij er nooit bij zal horen.
Hij zit ook nog in een speciale VWO plus klas waarin hij dus geen problemen heeft met de kinderen en wel contacten maakt, dus ik vind ook niet dat het aan hem ligt.
Hij heeft zelf al met de schoolarts erover gepraat en met de zorgcoordinator en wij gaan zelf nog met de schoolarts praten hoe we dit op kunnen lossen.
Alleen mijn vertrouwen dat het oplost is er niet meer, want als die kinderen nu niet willen, na politie, buro halt en verschillende voorlichting, weet ik het ook niet meer..
Misschien moeten ze de film Ben X maar eens vertonen in de klas, als betwijfel ik het of ze daar gevoelig voor zijn en of ze dan de link leggen met mijn zoon.
Het is volgens mij ook dat de ouders van deze kinderen geen begrip hebben hoor, ik heb wel met verschillende moeders er over gepraat maar krijg alleen maar vervelende reacties terug, terwijl ik gewoon normaal probeer uit te leggen wat er met mijn zoon aan de hand is. Ook deze ouders zijn onderling een populair kliekje.
En als ouders al niet open staan wat moet je van die kinderen dan nog verwachten..
Mijn zoon kan met slecht weer bv ook met niemand mee rijden in de auto, naar school, dus gaat ie met de trein, ook daar pesten ze hem mee, zo van wij gaan lekker met de auto en jij mag niet met ons mee..
Gelukkig heeft hij zelf niet zo in de gaten hoe ze dat bedoelen, (soms is het wel handig om autistisch te zijn).
Maar hoe krijg ik de school zover dat ze deze klas uit elkaar halen? Het betekent dat alle vier brugklassen heringedeeld moeten worden en ik weet niet of ze dat voor een leerling willen doen..

Inge M

Inge M

07-02-2010 om 22:40

Niet vragen vier klassen uit elkaar te halen, te herindelen

Het lijkt me niet realistisch om van de school te verwachten dat ze vier klassen herindelen. En al zouden ze dat doen, dan weet binnen de kortste keren iedereen dat dit gebeurt in verband met jouw zoon. Dat helpt niet voor de acceptatie. Daarnaast zitten in die klassen meerdere kinderen die de stap naar de brugklas heel moeilijk vonden en nu met moeite aansluiting gevonden hebben. Die zijn niet geholpen bij een tussentijdse herindeling.
Wat je wel kunt vragen is dat je zoon bij een andere klas wordt ingedeeld. Vraag de school welke brugklas het meest sociaal is. Ik heb begrepen dat de verschillen tussen klassen enorm zijn.
Zo houd je jouw verzoek bij de belangen van je zoon, zonder de belangen van anderen te schaden.

Heirthe

Heirthe

08-02-2010 om 17:53

Inge

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben dat dit niet helpt voor de acceptatie.
Hij is vandaag weer genadeloos aangesproken op het feit dat het woord kanker weer uit zijn mond geglipt is. Hebben die kinderen niet geluistert bij de voorlichting denk ik dan?
Morgen wil ie niet naar school maar het moet wel van ons.
We willen dat hij naar een andere klas gaat, maar toch voelt het wel als een soort verliezen.
Ik weet wel dat je het zo niet moet voelen maar het voelt toch zo..

mirreke

mirreke

09-02-2010 om 10:46

Mentor?

Heb je een goede band met de mentor? Kun je een persoonlijke afspraak maken? Ga dit probleem nou eens voorleggen, met je zoon erbij. En probeer dan samen afspraken te maken. Probeer je zoon uit te leggen dat het geen straf is als hij naar een andere klas gaat, maar juist een boel stress minder.
Af en toe kun je beter erkennen dat je sommige dingen niet veranderen kunt. Van deze jongens heb je duidelijk niet veel te verwachten qua inlevingsvermogen naar je zoon toe.
Jammer dat hij bij kinderen van zijn oude school is geplaatst. Ik zou denk ik ernaar streven hem in een andere klas te krijgen.

Heirthe

Heirthe

10-02-2010 om 10:57

Mirreke

Ja ik heb een heel goeie band met de mentor, ik kan haar ook altijd bellen of mailen als ik iets kwijt moet. Dat is heel fijn.
Wij hebben inmiddels besloten dat onze zoon naar een andere klas gaat na de krokusvakantie. Een klas waar niemand van zijn oude school in zit.
Het geeft ons nu al rust moet ik zeggen en onze zoon staat er ook niet meer negatief tegenover.
Toch blijft het verdriet van binnen nog wel knagen dat het zover is gekomen, wie had dat nou verwacht dat zijn oude klasgenoten hem zo te pakken zouden nemen??
Het is wel duidelijk dat ze hun kans schoon hebben gezien op het VO (minder controle) en dat de inzet van de meester op de basisschool voor niets is geweest..

mirreke

mirreke

11-02-2010 om 13:56

Verdriet

Ja, je verdriet snap ik. Als ik het goed begrijp heeft hij het op de basisschool leuk gehad? Dan is het wel wrang dat juist oud-klasgenoten nu misbruik maken van zijn 'aandoening'.
Aan de andere kant heb ik wel geleerd dat je sommige situaties gewoon niet kunt veranderen, om allerlei redenen. Cut your losses, denk ik dan, gewoon zo snel mogelijk de situatie weer in je voordeel veranderen.
Fijn dat hij het nu ook niet erg meer vindt. Waarschijnlijk zie je je zoon opbloeien. Hij houdt nu niet dezelfde mentor, denk ik zo. Ik zou wel eerst contact met hem of haar willen, gesprekje hebben met zoon erbij. Of is dat al geweest?
Fijn hoor, dat dit nu is besloten, krijg je weer rust. Probeer wel voor te zijn dat er niet gepest wordt in de gangen of tijdens de pauze.

Heirthe

Heirthe

11-02-2010 om 21:39

Inderdaad

Op een gegeven moment moet je als ouders de knoop doorhakken en dat gaf ook een rustig gevoel. Je kunt niet blijven proberen..
Nou de basisschool was de laatste jaren ook niet echt leuk hoor, als kinderen de kans kregen, pestten ze hem, alleen de meester zat er toen bovenop dus was er niet zoveel kans.
Nu wel dus en die pakken ze blijkbaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.