Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Astrid

Astrid

12-11-2011 om 21:54

Pgb 2012

Ik heb net van Jeugdzorg te horen gekregen dat zoon (13, met autisme) voor het 6e jaar weer een PGB krijgt. Jippie!!!! Is tot eind december 2012. Elk jaar denk ik dat het ophoudt, maar toch blijft het doorgaan, al is het weer een categorie lager en is logeren er nu af. Maar we krijgen nog ruim genoeg voor alles wat we willen qua begeleiding. Ben echt blij. Ben alleen bang dat de TOG bij zoon er dit jaar af gaat, dat is wel jammer na 6 jaar.

Hoe staat het met het PGB bij jullie voor 2012? Ook goede berichten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MM.

MM.

12-11-2011 om 23:49

Tog

Hier nog wel PGB maar ook het logeren eraf. Daardoor ook de TOG kwijtgeraakt die we al tien jaar hadden. Heel apart: zoon heeft pgb klasse 3 individueel dus dat is 4-6,9 uur en een dagdeel groepsbegeleiding. TOG krijg je als je minimaal 10 uur zorg per week hebt. Met logeren erbij kom je daar wel aan. Heel eigenaardig: SVB neemt het gemiddelde(!) van de uren individueel, dat is dus 5,5 uur, tellen daar het dagdeel groep bij en zeggen dan: heel jammer voor u maar het is geen 10 uur per week. Zeg maar dag tegen de TOG.

Groet MM

Cypres

Cypres

13-11-2011 om 10:23

Vraagje

Hoeveel geld scheelt dat nou, dat logeren eraf?

Astrid

Astrid

13-11-2011 om 15:13

Cypres, antwoord op je vraag

Hier heb ik tot eind 2011 een kleine € 5000,= voor logeren (=klasse 1). In 2010 had ik het dubbele (=klasse 2). Voor 2012 dus niks meer.

Bij de tarieven voor 2012 staat er € 101,= per etmaal voor logeren. Kom je nog alleen voor in aanmerking als je continue toezicht moet hebben.

Hier voor 2012 een indicatie voor 7-9,9 uur. Hebben ze express gedaan dat het net geen 10 uur is! TOG kon ik altijd goed gebruiken. Gaat nl. erg veel kapot hier door zoon.

Cypres

Cypres

13-11-2011 om 18:17

Wat nu te doen dan?

Geen idee wat klassen 1 en 2 zijn, maar als ik het goed lees ga je dus van 10.000 euro per jaar voor logeren naar 5000 euro per jaar. En in 2012 niks meer. Wat ga je nu doen? Is dat logeren nu in natura te regelen zoals was beloofd? Of ga je het zelf betalen? Of wordt er dan maar niet meer gelogeerd?

MM.

MM.

13-11-2011 om 20:16

Bestedingsvrijheid

Mijn zoon heeft geen indicatie logeren meer, maar hij gaat vanaf 2012 1x per 8 weken een weekend ipv 1x per 4 weken, dit betaal ik uit de individuele begeleiding + begeleiding groep. Aangezien die maar 40 weken per jaar is kan ik het begeleidingsgeld van de andere 12 weken aan logeren besteden. Dat mag.
Logeren in natura zou leuk zijn, maar het gaat erom wat er geïndiceerd is. Zonder indicatie krijg je geen logeren in natura, terwijl ik nu met pgb nog kan kiezen voor af en toe logeren.

Groet MM

Cypres

Cypres

13-11-2011 om 20:56

Maar

Er is geen indicatie logeren. En dan toch logeren? Ik vind het best hoor. Maar wat gebeurt er dan als er niet gelogeerd wordt? En als logeren resultaat heeft ondanks dat er geen indicatie is, ga je het dan zelf betalen? Als daar niet zomaar geld voor is, ga je dan niet meer op vakantie? Of meer werken?

Astrid

Astrid

13-11-2011 om 21:43

Hoe op te lossen?

Hier gaat er niet meer gelogeerd worden. 48 uur Logeren in een groep kost ruim € 550,=. Dat kan ik niet zelf betalen. Hoe we dat gaan oplossen weet ik nog niet.

Cypres

Cypres

14-11-2011 om 07:14

Oei

Duur inderdaad. Maar je noemde ook 101 per etmaal vergoeding. Dan kwam je dus al tekort. En 550 euro is inderdaad heel erg prijzig. Als iedereen zo wordt gekort zal er hier en daar wel een logeervoorziening failliet gaan.
Ik dacht dat ze het PGB gingen kortwieken, dus het geld. En dan voorzieningen in natura. Maar hier hoor ik: indicatie gaat eraf.

Astrid

Astrid

14-11-2011 om 09:45

Logeren kwam ik wel mee uit

Het logeren was 1x per maand, dus we kwamen wel uit. We hadden nog wel een redelijk goedkoop buro, als ik het vergelijk met andere buro's (met woekerprijzen). Er zullen inderdaad heel wat logeerburo's failliet gaan. Het gros valt gewoon af. Zeker bij autistische kinderen.

Ik heb nog gevraagd of ze Zorg in natura konden geven, maar dat wilde (mocht) Jeugdzorg niet. Ben wel blij dat de begeleiding in iedergeval kan doorlopen. Was bang dat dat ook slechter zou uitpakken. Ben wel weer een paar duizend euro gekort, maar daar kan ik nog wel mee leven. Heb, in vergelijking met anderen, voor zoon toch al jaren een best ruime indicatie. Ook al wordt het elk jaar een categorie minder. Maar ook de indicatie voor begeleiding houd een keer op (vrees ik) en wat dan...

ishtar

ishtar

14-11-2011 om 09:54

Pgb-zin

Wat 'ze' willen/gaan doen, is de PGB (gedeeltelijk)eruit en daarvoor ZIN, in combinatie met scherpere voorwaarden voor de zorg. Maar de regels voor zorg in PGB en ZIN zijn nog steeds hetzelfde. Je kan ook nog steeds PGB in ZIN omzetten (en andersom)
Wij hebben de pech dat we logeren als ZIN hadden. Dat is dus zonder indicatie niet meer te doen. Je komt er niet meer in.
Ik ben nu, na mijn (zo goed als zeker, ik kreeg 6 oktober een voornemen tot afwijzing, waarna ze nog een keer een week of 12 mogen gaan zitten nadenken bij een 'hogere instantie')afgewezen bezwaar, bezig met een nieuwe aanvraag. Het is een rotzooitje bij het CIZ, ik voldeed in het onderzoek mbt het bezwaar wel aan de voorwaarden waarop ze me in eerste instantie afgewezen hebben, maar wordt alsnog afgewezen op iets wat ze zelf gedaan hebben. (ze hebben de begeleiding uitgebreid ipv logeren, en zeggen nu na 10 weken dat ik dat nog niet besteed/ingevuld heb en dat is een voorliggende voorziening. Ja, duh, nooit van wachtlijsten gehoord zeker)

MM.

MM.

14-11-2011 om 23:27

Cypres

Bestedingsvrijheid is een van de pluspunten van pgb. Je kunt zelf kiezen waar je prioriteiten liggen als je maar kwalitatief goede zorg inkoopt.
De indicatiesteller kijkt slechts naar een lijst criteria, als ouder kijk je naar je kind en de hele situatie. Dan kun je dus kiezen voor minder individuele begeleiding en meer logeren. Bij ZIN kan dat niet meer. En dat is dan jammer, want het doel van logeren is voor mijn zoon zelfstandigheid en sociale vaardigheden trainen zonder ouders in de buurt, maar de indicatiesteller kijkt voor een logeerindicatie uitsluitend naar de vraag: kan het kind een bepaalde tijd alleen zijn of is er continu toezicht nodig. Totaal andere invalshoek dus.
Of ik het zelf ga betalen? Dacht het niet, 585 euro per weekend. Mochten de problemen/tekortkomingen van mijn zoon toenemen, dan kan ik hem altijd nog laten indiceren voor een fijne prijzige langdurige opname in het Kannerhuis of zo. Wat wil je nou eigenlijk horen?
Groet MM

Cypres

Cypres

15-11-2011 om 13:38

Niks

Ik wil helemaal niks horen. Ik heb er geen ervaring mee. Wat ik nu ervan zie op deze site en via de media, lijkt het mij een schaarbeweging. De schaar knipt (zoals dat gaat met scharen) met twee kanten. Enerzijds worden de criteria voor indicaties verscherpt. Had iemand vorig jaar nog een logeeradres van 585 europ per weekeinde nodig volgens de indicatie, dan geldt dat dit jaar niet meer. En mocht iemand toch een indicatie hebben voor zoiets, dan wordt het budget verkleind. Zo begrijp ik dat het gaat. Corrigeer me vooral als dat niet klopt.
Nu ben ik benieuwd wat de ouders zullen doen. Want dat voorspelt misschien op zijn beurt wat de aanbieders zullen doen. Als volgt: jij besluit het logeeradres nog een tijd te betalen vanuit de resterende PGB. Als meer ouders dat doen, kan dat adres nog even voort. Idem dito als je zou besluiten om (als je bijvoorbeeld niet of heel erg part time werkt) het zelf te gaan verdienen. Dan moet je voor 1 maal per maand logeren en zelfstandigheid bevorderen dus 585 euro (extra) verdienen. Ook dan geldt dat het logeeradres nog over die inkomsten kan beschikken. Maar als je besluit dat het logeren niet zó cruciaal is dat je daarvoor extra inkomsten gaat genereren, dan is die aanbieder zo kapot. Tenzij ziektekostenverzekeringen ermee akkoord gaan om dit soort logies in natura te verstrekken. Maar die zullen vermoedelijk met deze prijs niet akkoord gaan. En dan nog moet je maar een indicatie zien te krijgen en ook dat is moeilijker gemaakt.
Nu is ook een mogelijkheid dat de aanbieders hun prijzen verlagen om zelf overeind te blijven. In dat geval zou jouw zoon misschien eveneens zijn logeermogelijkheid kunnen behouden omdat of jijzelf, of de verzekering hierin voorziet. Het kan dus alle kanten op.
Van mij uit gewoon interesse. Geef je PGB vooral uit naar eigen inzicht. Zo was het toch ook bedoeld?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.