prinses01
23-11-2008 om 20:13
Pgb: wat doen jullie
Wij zijn bezig een PGB aan te vragen voor ons dochtertje van 6½ met een voorlopige diagnose PDD NOS.
Het is lang niet zeker dat we het krijgen, zeker nu ze zo streng worden, maar niet geschoten is altijd mis.
Wat mij opvalt is dat er zo ontzettend veel manieren zijn om zo'n PGB te gebruiken. Wij zoeken geen logeeradres, eigenlijk met name iets voor in de vakanties wanneer de structuur van school wegvalt. Hoe hebben jullie dat geregeld?
En weten jullie ook of je een cursus over het omgaan met deze kinderen ook via je PGB vergoed kan krijgen? Ik vind het allemaal nog een wirwar, maar zo te lezen zijn er op dit forum mensen die de bekende bomen door het bos intussen wel kunnen zien!
Bedankt voor jullie reacties!

sandra
24-11-2008 om 09:13
Gewoon aanvragen
Heb je niemand die je kan helpen, bv van het MEE ov het RIAGG?
Je kan iemand inhuren die je in de vakanties ontlast. Die dus gericht bezig is met je kind.
Er zijn dagopvang mogelijkheden, zorgboerderij enz.
Ik ben lid geworden van Per Saldo en daar kan je veel vragen en antwoorden opzoeken.
Ook geven ze geregeld cursussen budgeteren (pgb)
Zelf heeft het me wel een hele tijd gekost om alles goed uit te zoeken wat ik wil en wat goed is voor de kinderen.
Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het wel
Sandra

Juanna
24-11-2008 om 10:01
Mee inderdaad
Ik denk dat je het beste hulp van MEE kan vragen om je hierbij te begeleiden. Maar vraag het wel nog in 2008 aan want volgend jaar wordt alles veel strenger.
Wat wij hebben aangevraagd is TV en OB-dag, dat is voor een weekend per maand logeren, en daarnaast in de vakanties een paar dagen dagopvang. Voor logeren vraag je TV en OB-dag aan, en voor dagopvang alleen OB-dag.

Astrid
24-11-2008 om 22:06
Fladderbeestje
Tot wanneer loopt jouw huidige PGB? Ik heb voor mijn autistische zoon voor bijna heel 2009 nog tussen de middag opvang en naschoolse opvang thuis met hulpverlener gekregen voor 2 dagen. Dus ze doen het nog wel.
Ik wil proberen het komende jaar naar andere oplossingen te zoeken, want na dit jaar is het PGB voor ons ook over of in iedergeval zwaar uitgekleed. Ik houd ook m'n hart vast wat er gaat gebeuren. Zeker omdat zoon na de zomer naar het (regeluliere) V.O. gaat. Ik heb alleen al iemand nodig die hem haalt en brengt want dat gaat hem zelf niet lukken en dan nog de uren alleen thuis en het huiswerk thuis (nu al een drama..). Ja, dat wordt nog wat!

Nens
12-12-2008 om 20:29
Vraag even hulp
vraag even hulp (meestal gratis bij advies en aanvraag pgb) bij een speciaal buro (bijvoorbeeld in eindhoven pim van rijn). Zij kunnen je vertellen wat mogelijk is maar ook hoe je het aan moet vragen en bij wie en belangrijkste: wat vul je juist wel of juist niet in. Bij ons was dat advies het verschil tussen geen pgb en een behoorlijk pgb (overigens gewoon door eerlijk te zijn hoor! maar ik deed alles te luchtig af)

koentje
15-12-2008 om 21:32
Wij
gebruiken het voor logeeropvang; een keer per maand een weekend. In de schoolvakantie gebruiken we het voor vakantieopvang. Hij gaat dan overdag naar een naschoolse speciale opvang. We gebruiken het trouwens ook om de speciale naschoolse opvang van te betalen.
Een cursus om beter te leren omgaan met de stoornis van je kind hoef je volgens mij helamaal niet zelf te betalen.
Informeer eens bij de behandelaar bij GGZ instellingen zit dit eigenlijk in het pakket, of hij iemand weet waar je een cursus kan doen.
Wij hebben toendertijd vanuit de RIAGG wel een cursus gedaan; daar moesten we wel wat voor betalen. Misschien kan je zoiets wel betalen van het deel PGB wat je niet hoeft te verantwoorden?
Het is namelijk in principe wel zo dat je de PGB echt moet besteden aan ingekochte zorg.

koentje
15-12-2008 om 21:38
Ook
kan je proberen of je in aanmerking kan komen voor TOG. Dan krijg je ongeveer de kinderbijslag verdubbeld. Aan te vragen bij de sociale verzekerings bank... dacht ik.
Daar hanteren ze een bepaald puntensysteem voor dat als je duidelijk meer praktische zorg aan je kind kwijt bent dan een gemiddels kind van dezelfde leeftijd, dan krijg je dat. (ooit opgezet als stimulans voor ouders om hun kinderen zo lang mogelijk thuis te verzorgen)
Van die TOG, die je geheel naar eigeninzicht kan besteden, kun je misschien ook zoiets betalen.