Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Scarlet

Scarlet

26-10-2009 om 12:38

Pgb/tegemoetkoming

Mijn zoon heeft sinds januari dit jaar de diagnose ADHD en een leerstoornis met de kenmerken van NLD. Wij zijn nu aardig op de rit met hem. Hij krijgt nu 1 op 1 begeleiding die hem gaat helpen met de angsten die hij nogal heftig kan hebben en de sociale problemen e.d. Dit is vorige week gestart en we zijn heel benieuwd hoe dit gaat werken. Op school gaat het vooralsnog prima. Hij doet goed mee met de klas, maar zijn leerstoornis begint nu wel een klein beetje zichtbaar te worden. Alle maatregelen worden nu al getroffen zodat als er een rugzakje aangevraagd moet worden, dit een fluitje van een cent is (hopen we...)
Op zich klinkt dit dus goed. Alleen worden we er steeds door anderen (sommige wel expert met zorgenkinderen, sommige alleen via anderen) op gewezen dat je financiele hulp kunt aanvragen en dat we ons in onze vingers snijden als we dit niet doen. Ik ben hier helemaal niet in thuis. Weet wel dat je allerlei mogelijkheden zijn ook m.b.t. kleding die sneller stuk gaat bij hem dan bij een gemiddeld kind e.d. Zijn er mensen die mij hier meer over kunnen vertellen of dat ze links naar sites weten waar ik hier wijzer over kan worden.
Ik ben zelf gewoon niet zo'n type die alle regels zo weet te gebruiken dat ik er zelf een stuk beter van wordt, maar ik zou het wel jammer vinden als ik niet alle mogelijkheden voor mijn zoon die maar te bedenken zijn heb overwogen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

26-10-2009 om 20:29

Je kunt tog

aanvragen. Moet je even op googelen, kun je zo de papieren aanvragen. Is net zoiets als de kinderbijslag en komt bij hetzelfde kantoor vandaan. Succes

Pgb/rugzak aanvraag

Hoi,

We hebben een rugzakje voor onze zoon (pdd-nos) en zeer waarschijnlijk een pgb.
had vandaag een telefonisch gesprek met de de mevrouw van bureau jeugdzorg die daarover beslist. (officieel heet zij een indicatiesteller)
wat je kan doen is contact opnemen met MEE in jullie omgeving, je verhaal vertellen en dan komt er een consulent bij je thuis om je te helpen om de PGB aanvraag in te vullen. Ik kan het je echt aanraden, ik twijfel er niet aan dat je slim bent maar die consulenten van MEE weten echt van de hoed en de rand en het is bijna zonde om het wiel zelf uit te gaan vinden qua pgb.
Tis namenlijk een best moeilijke materie, met alleen NLD krijg je zowiezo geen pgb, met adhd mischien wel, NLD moet je niet eens noemen want is geen DSM-IV diagnose.
Je moet wel precies weten waarvoor je het pgb wil gaan gebruiken, extra hulp voor op school mag niet (daar is het rugzakje voor, die 2 magere uurtjes per week...), maar een speelclubje of logeerweekend voor adhd-ers bij een speciale instantie mag weer wel.
Kortom probeer eerst voor jezelf duidelijk te krijgen wat jij wilt voor je kind en als dan blijkt dat bepaalde hulp zonder pgb niet haalbaar is moet je met MEE gaan bellen en kunnen zij je gaan begeleiden in het aanvragen van het pgb.
Oja en zorg dat je alle maar dan ook alle papieren van je zoon ( diagnose, onderzoeken, handelingsplannen van school) bewaard. Zonder die papieren wordt het al een stuk ingewikkelder. Dat geldt ook voor de aanvraag van de rugzak trouwens.
Succes !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.