Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
jessica 5

jessica 5

12-06-2011 om 01:55

Premature tweeling en school

Begin dit jaar heb ik mijn zorgen geuit over de voortgang van onze pemature(29 wk) tweeling in groep 5.
Ze gaan dus groep 5 nog een keer doen,niet echt nog een keer opnieuw beginnen. Maar waar ze aan het eind van dit schooljaar gebleven zijn(montessori onderwijs).
Ze hebben de cito van eind groep 4 gedaan en daar zijn ze op niveau. Lopen op de stof iets voor maar dat is voor hen volgend jaar niet erg. Ik merk dat ze beiden eigenlijk opgelucht zijn dat ze volgend schooljaar niet naar de bovenbouw hoeven.
Het niet meer "op hun tenen moeten lopen",geeft hun al zoveel rust.
Ik ben blij dat de school hun de kans heeft gegeven en ook na uitleg van ons hun een kans geeft om komend jaar echt op het niveau te gaan werken waar ze geestelijk aan toe zijn.
Ik hoop dat alle ouders die hiermee te kampen hebben ook veel begrip krijgen met hun prematuren,die net als onze tweeling net op die grens zitten. Augustus kinderen die niet prematuur zijn en wel naar groep drie kunnen is echt wel wat anders dan kinderen die prematuur zijn en op die grens zitten.
Het blijft jammer dat scholen niet meer kijken naar dat prematuur zijn. Gelukkig waren ze er hier na veel gesprekken en uitleg wel welwillend en zagen ze het wel in dat het tegenover onze kinderten ook niet eerlijk is om ze al doorte laten stomen naar groep 6. Ze krijgen nu de "tijd " om te "groeien" op het gebied van leren,concentreren en natuurlijk het automaticeren.
Het had al eerder gegekund dat jaar overdoen, maar leerkrachten hadden goede hoop dat het wel goed zou komen. Nou niet dus en dit jaar hebben wij als oudrs voet bij stuk gehouden dat dit echt de limit was voor hen. We willenze gewoon"sterk" naar die bovenbouw laten gaan. Wij zijn er dat ook van overtuigt dat dat wel gaat lukken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fruit&co

Fruit&co

12-06-2011 om 07:51

Dat is

ook jammer Jessica5. Gelukkig worden tijdelijk de eisen even bijgesteld. Hoewel je altijd een beetje moet blijven trekken aan extreem-prematuren.
Iets anders, zijdelings; ken je het popsonderzoek? Dat is een onderzoek naar prematuriteit na de puberteit. We zouden nog mailen: helaas te druk gehad om achter jouw mailadres te gaan. Misschien wil je mij mailen? Mijn mailadres is oolfruitenco-at-gmail punt com.

Maylise

Maylise

12-06-2011 om 11:20

Snap het

Mijn dochter (prematuur) heeft ook een jaar langere over de basisschool gedaan. Ze is nu in kalenderleeftijd de een na oudste van haar klas (middelbare school) maar wat betreft uiterlijk, leerprestaties en gedrag behoort ze absoluut tot de middenmoot. Ze zit duidelijk goed op haar plaats en ik denk dat het goed is geweest dat ze een jaar langer over de kleuterschool heeft gedaan. Misschien was het anders ook prima gegaan, dat weet ik natuurlijk niet verder, maar op dit moment gaat het gewoon goed met haar. Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo'n voorstander van blijven zitten of langer over school doen maar bij soms kan het toch een oplossing zijn.

Nancy

Nancy

12-06-2011 om 11:44

Goed hoor jessica

hallo Jessica,

Ik vind dat je een hele verstandige beslissing hebt genomen. Ik kan alleen maar uit ervaring spreken. Je weet dat mijn meiden geboren zijn na 26 weken zwangerschap en dat bij een van hen met 8 jaar toch bleek dat er restverschijnselen zijn overgebleven. Onze andere dochter wordt nu getest, ze zit in groep 7 van de reguliere basisschool en heeft omdat ze een augustus-prematuur is 3 jaar gekleuterd en is verder nooit blijven zitten. Inmiddels weet ik al wat meer maar omdat ik niet anoniem ben hier vind ik het moeilijk om op een openbaar forum hierover te schrijven zeker omdat alle onderzoeken nog niet afgerond zijn en ik het er om eerlijk te zijn best moeilijk mee heb (na al die jaren..). Wat ik inmiddels wel weet is dat ex-prematuren beter af zijn met meer tijd, meer begeleiding om zo geen leer- en ontwikkelingsproblematiek voor te zijn. Extra begeleiding en meer tijd (ook dus een jaar doubleren of extra kleuteren) is mijns inziens dan ook bij (extreem) prematuren geen overbodige luxe maar noodzakelijk.
Nogmaals ik denk zeker dat je de juiste beslissing hebt genomen Jessica
een hele hartelijke groet
Nancy

Monet

Monet

12-06-2011 om 15:54

Fijn jessica

Fijn dat school ook ziet dat 'zitten blijven' gewoon veel beter is voor de kinderen.
Mijn premature tweeling had het geluk in februari geboren te worden waardoor ze een extra half jaar groep 1 hadden. Ik denk dat dit voor hen heel prettig is geweest.

momenteel zonder naam

momenteel zonder naam

13-06-2011 om 00:15

Het kan ook anders gaan

Hallo allemaal;

Mijn dochter (geboren eind augustus 1999) is met 28 weken geboren, dus én erg prematuur én een vroege leerling, maar gelukkig heeft ze niets aan haar vroeggeboorte over gehouden. Ze zit nu in groep 8 en gaat na de zomervakantie naar de brugklas HAVO/VWO, dus het kan ook goed gaan, gelukkig!
Ik was na haar geboorte erg bang dat ze iets aan haar vroeggeboorte over zou houden, zoals: leerproblemen, motorische problemen, gedragsproblemen of wat dan ook, maar niets van dat alles. Ik realiseer me ook heel goed dat we ontzettend veel geluk hebben.
We hebben op school nooit iets verteld over haar vroeggeboorte omdat al snel duidelijk was dat er geen reden voor was om het te vertellen, aangezien ze dus geen enkele beperkingen of wat dan ook heeft.

groetjes van momenteel zonder naam

jessica 5

jessica 5

13-06-2011 om 02:53

Fruit

Ik zit even in de nachtdienst dus kan je niet mailen. Kom er morgen weer uit en zal je mailen.

jessica 5

jessica 5

13-06-2011 om 03:21

Nancy

Bedankt voor je steun.
Dat het geen overbodige luxe is zijn ze hier op school ook eindelijk wel van overtuigd.
Ik hoop dat het uiteindelijk met je dochter ook wel goed gaat komen. Hoe vergaat het de andere dochter op het speciaal onderwijs?.Lijkt mij o zo moeilijk die verschillen. En hoe zijn ze dan onderling met elkaar?. Ook dikke mik of niet?.
Ik snap goed dat je hier niet alles in het openbaar wilt gooien. Heb ik ook wel. Maar soms is dit een punt waar wij als ouders van prematuren tegenop lopen. Er zullen er hier meer zijn die hiertegen aan lopen en niet begrepen worden door de scholen. Door juist ervaringen met het omgaan met prematuren op de scholen kunnen juist die ouders die daar ook te maken mee hebben daar heel veel baat bij hebben wat wij hier schrijven.

jessica 5

jessica 5

13-06-2011 om 03:29

Zonder naam

Ook ik weet dat het goed kan gaan.
50% van de vroeggborene gaat het goed mee.Gelukkig valt jouw dochter daar onder. Wees maar blij dat ze het zo goed doet. 28 weken is ook erg prematuur!.

Nancy

Nancy

13-06-2011 om 09:52

Tweeling en extreem prematuur

Hallo zonder naam,

Ik vind het heel fijn te lezen dat het ook anders kan. Helaas kan ik hier qua leer- en ontwikkleingsproblemen niet zo'n rooskleurig bericht neerzetten, maar gun het eenieder met een prematuur zo dat het hen goedgaat.
Wat ik echter wel wil opmerken is dat jouw dochter alleen was bij haar geboorte, ook dat scheelt.
Mijn tweeling en die van Jessica hebben ook nog eens alles moeten delen tijdens de zwangerschap.
Je hoort vaker dat extreem premature kinderen die alleen geboren zijn het toch beter doen (gelukkig!)
Veel geluk met je dochter zonder naam !

Nancy

Nancy

13-06-2011 om 09:59

Jessica

Hallo Jessica,

Wat lief dat je naar mijn dochter vraagt. Degene die op de cluster 3 school zit doet het op dit moment goed. We hadden afgelopen week een gesprek en ze is goed vooruit gegaan. Je vraagt naar de verschillen en daar zit de pijnplek. Er zijn niet zoveel verschillen, dat blijkt nu.
Hoewel mijn andere dochter het nog steeds volhoudt op het regulier onderwijs kost het haar erg veel moeite. Maar ze houdt vol. Bij andere dochter is er een duidelijk medische verklaring vandaar cluster 3.
Ja, ze zijn dikke mik, willen later naast elkaar gaan wonen,ha,ha.
Bij jou ook? het lijken me ook 2 kanjers die mannen van jou. Je hebt gelijk dat we elkaar moeten steunen tenslotte begrijpen we als geen ander van elkaar wat we hebben doorgemaakt.

momenteel zonder naam

momenteel zonder naam

13-06-2011 om 20:11

Jessica5 en nancy

Hallo Jessica 5 en Nancy;

Het zal inderdaad wel schelen ja, of een prematuur kindje als eenling of als tweeling wordt geboren, wat betreft de verdere ontwikkeling. Toch waren wij destijds erg bezorgd en bang of ze iets aan haar vroeggeboorte zou overhouden. Gelukkig is nu dus gebleken dat dat niet zo is.
Ik wens jullie en jullie kinderen een heel fijne en gelukkige toekomst toe;

groetjes uit Brabant van momenteel zonder naam.

jessica 5

jessica 5

13-06-2011 om 21:55

Fruit

Je hebt mail.

jessica 5

jessica 5

13-06-2011 om 22:36

Nancy

He wat sneu dat het eigenlijk met je andere dochter die op het regulier onderwijs zit toch ook niet zo goed gaat.
Mooi dat je andere dochter zo goed vooruit is gegaan.
Ik snap dat het pijnlijk is dat je er als ouder achterkomt dat andere dochter ook meer problemen heeft dan dat jullie gehoopt hadden. Gaat ze wel over naar groep 8?.
Hier is er een van de tweeling dyslexties,de andere niet maar doet nu thuis ook de oefeningen mee en blijkt dit ook hard nodig te hebben.
Hihi ze willen hier later samen ons huis kopen en daar samen in gaan wonen. Wilde mijn tweeling zus en ik vroeger ook,samenwonen,is er nooit van gekomen. Wonen nu 150 km uitelkaar.
De volgende zorg is hun groei die veel te langzaam gaat. Staan weer onder controle van de kinderarts. Ook met de longen gaat het met een niet altijd even goed. Een van de tweeling kan nu al een maand of twee zonder die puffers.
Ook hier een zoon van 14 die was ook prematuur. Gaat nu in de tweede (t.l) ook niet zo goed. Was nog niet blijven zitten. Ook hij is dyslexties. Hij is ook erg chaotisch. Merk dat hij nu ook tegen bepaalde dingen aanloopt,op zijn school weten ze niets van zijn prematuur zijn. Hij is wel goed gegroeid,is al net zo lang als zijn broer van 18.
Ach wij zijn maar wat trots op onze drie prematuren wat ze tot nu toe behalen en kunnen. Had veel slechter kunnen zijn denk ik dan maar.
Ook mijn zusje heeft een prematuur en loopt ook tegen de zelfde dingen aan. Ik help haar daar ook bij om zo veel mogelijk informatie uit te wisselen met haar.

jessica 5

jessica 5

13-06-2011 om 22:45

Zonder naam

Alle ouders van prematuren zijn bang dat de kinderen er wat aan overhouden.
Hier zijn ze tot hun tweede gevolgd en deden het toen nog goed(wel de gecorrigeerde leeftijd). Wij dachten toen ook gelukkig dit gaat wel goed. Helaas lopen ze nu wel tegen problemen aan die alles te maken hebben met hun vroeggeboorte.
Echt ik ben blij voor je dat het zo goed gaat met je dochter. Het is jullie gegund na die ellende van die eerst tijd.
Zo zie je maar, dat een ouder waar het wel goed mee gaat,schrijft ook hier en daar ben ik blij om.
Bedankt voor je steun.

jessica 5

jessica 5

14-06-2011 om 00:06

Maylise

Tja je weet het gewoon niet,als ze niet dat jaar langer had gedaan hoe het dan was gegaan. Mooi dat het zo goed met haar gaat. Welk onderwijs volgd ze nu en in welke klas?. Hier een van 14 ook prematuur,die nu in de tweede zit (t.l). Gaat hier niet zo goed. Heeft geen jaar langer gedaan op de basisschool. Hij is ook nog dyslexties.
Hier denken we er ook over als hij het niet red hem dit jaar over te laten doen,alles beter dan een niveau zakken.

Nancy

Nancy

14-06-2011 om 19:28

Jessica

Hallo jessica,

Eind vorig week kwam het bericht over onze andere dochter. Inmiddels heb ik me herpakt. Ze gaat gewoon over naar groep 8, ook school was het daar mee eens, er worden op termijn problemen verwacht maar wanneer....
Dochter op cluster 3 is ook dyslectisch, bij andere dochter dachten we aan dyscalculie maar zij gaat nu dus de MM in.
Dat is waar, ik heb al eens eerder gelezen dat jij ook een tweeling bent. Jammer dat jij een je zus zo ver uit elkaar wonen. Zou je dichter bij elkaar willen wonen?
Hier geen groeiproblemen, hoewel ze wel mager zijn, maar dat kan ook de aankomende puberteit zijn.
Dochter op regulier is zelfs al 1.55 m, zus iets kleiner.
Eerstgenoemde heeft ook af en toe een puf.
Ach, als je alles zo bekijkt hebben we toch niet te klagen jij een ik. En jij hebt zelfs nog een prematuur!
We klagen ook niet, we hebben zorgen, en dat heeft iedere moeder, alleen vraag ik me wel eens af of ieder moeder beseft dat het krijgen en behouden (in leven blijven) van een kind niet iets vanzelfsprekends is....

Fransien

Fransien

14-06-2011 om 20:11

Doen wat voor je kind het beste is

Al staat op mijn verlanglijstje ook nog altijd een goede, duidelijke kristallen bol. Zittenblijven helpt niet tegen dyslectie, maar een niveau afzakken al helemaal niet. Met zittenblijven kun je wel de tijd nemen om de achterstanden weg te werken, de hersenen net iets meer te laten uitrijpen waardoor bepaalde abstracties net iets makkelijker worden. Ik weet nog dat ik mijn ouders heb gevraagd of ik alsjeblieft zou mogen blijven zitten in de 4e vwo, mocht niet, ik kon het toch (ja, met snoeihard leren). Ik heb het op school gevraagd, tsja, ik was niet slecht genoeg en mijn ouders wilden niet. Ik heb nog steeds het idee dat het veel en veel beter voor mij was geweest dan zo hard te blokken. Nee, het hielp geen biet tegen dyslectie, en misschien had ik inderdaad een jaar verspeeld, maar het was wel degelijk goed geweest voor mijn zelfvertrouwen, vooral ook omdat ik er zelf voor gekozen had.

Maylise

Maylise

15-06-2011 om 00:29

Jessica

Mijn dochter heeft een jaar geleden de eerste brugklas havo/vwo afgemaakt. Ze had op de basisschool een havo advies gekregen en ik denk ook dat het uiteindelijk havo was geworden. We zijn in september naar Frankrijk verhuisd en hier is het systeem anders. Er is geen onderscheid in niveaus de eerste vier jaar van de middelbare school.

Ik heb voor haar expres een kleine school uitgezocht die behoorlijk streng is. Het soort school waar ik als kind heel opstandig van was geworden maar ik merk aan haar dat ze die extra houvast prettig vindt. Ze heeft wel ondersteuning in de vorm van bijles twee keer per week. Op zich gaat het prima op school maar wat extra ondersteuning is altijd fijn. De meeste van haar klasgenoten zijn één tot twee jaar jonger en toch lijkt zij vaak een van de jongsten van de klas om te zien en ook wat gedrag betreft.

Ik zie bij haar wel een aantal lichamelijke restverschijnselen van haar vroeggeboorte zoals chronische bronchitis, vaak ziek, elk jaar wel een keer longontsteking, motorisch niet heel handig...Verder heeft ze zich altijd over de hele linie langzamer ontwikkeld. Echter we hebben gewoon verder heel veel geluk gehad. Het gaat uiteindelijk voor het grootste deel gewoon heel erg goed. De eerste jaren waren echt moeilijk. Constant ziek, veel ziekenhuisopnames. Als ik dat vergelijk met waar we uiteindelijk terecht zijn gekomen dan hebben we echt veel geluk gehad.

jessica 5

jessica 5

15-06-2011 om 01:22

Maylise

Wat een overgang zeg!. Naar Frankrijk gaan.
Ik snap er niets van dat ze daar geen onderscheid hebben op die niveaus. Leg eens uit!. Hier is het toch V.M.B.O ook opverschillende niveaus,dan de havo,vwo Ath. Hoe moet ik dat dan daar zien?.
Het jonger zijn herken ik ook wel.Ook die longproblemen die hier na september altijd weer de kop opsteken is heel vervelend. Het vele ziek zijn komt ook niet ten goede van de schoolpresaties.
Ik moet zeggen dat dat motorische eigenlijk nu wel goed gaat. Ze zitten nu ook op turnen(echt jongens turnen) en ze zijn niet slecht daar in. Een van hen mocht al mee trainen met de selextie. Degene die vroeger overstrekte is wel wat wat minder motorisch gezien,maar ik moet zeggen dat ook dat al aardig is bij getrokken.
Bij zoon van 14,ook prematuur gaat het zo zo. Heb even samen bekeken hoe hij er voor staat. Zou net overgaan naar drie mavo.Zoon heeft ook nog een paar keer per jaar last van zijn longen. Zoon oogt niet jong,is lang en door zijn broer (18) en zus(17)is hij wel "wijs "voor zijn leeftijd.
En ja wat jij ook al schijft we hebben eigenlijk gewoon geluk gehad. Ondanks eigenlijk die "kleine"problemen Hebben onze kinderen nog geluk gehad dat ze het er nog zo goed van hebben afgebracht. Ik besef me ook wel dat het anders zou kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat onze kinderen toch "zorgen" kinderen zullen blijven. En in de toekomst hun "beperkingen" zullen hebben.

Maylise

Maylise

15-06-2011 om 15:24

Jessica

De middelbare school is hier in tweeën gedeeld. De eerste vier jaar zit iedereen gewoon bij elkaar. Er is geen officiële differentiatie met niveau (dus geen mavo/havo/vwo). De middelbare school begint wel een jaar eerder dus met 15 jaar doen ze een algemeen examen. Het is een beetje te vergelijken met de middenschool in Nederland. Bestaat dat eigenlijk nog? Dat was ergens in de jaren 70/80 een hype. Daar zitten ook alle niveaus bij elkaar.

Pas daarna kunnen ze voor verschillende schooltypes kiezen die grof gezien uiteenvallen in twee richtingen: theoretisch onderwijs wat te vergelijken is met havo/vwo en toegang geeft tot de universiteit en praktisch onderwijs wat meer weg heeft van mbo bijvoorbeeld. Daarbinnen zijn ook meerdere variaties mogelijk.

Voor kinderen als mijn dochter die zich langzamer ontwikkelen is het wel ideaal. Ze hoeft zo nog niet te kiezen en kan haar opties wat langer open houden.

Het is natuurlijk wel even aanpassen naar een ander systeem. Ze wilde liever in Nederland blijven en nog steeds zou ze liever terug willen. Objectief gezien gaat het echter best goed.

MoederVan3

MoederVan3

15-06-2011 om 17:40

Hier een premature dysmatuur

Hoi lotgenoten,

Mijn jongste is prematuur, zeer dysmatuur en meer dood dan levend geboren. Helaas is er veel fout gegaan rond mijn zwangerschap en zijn geboorte. Vervolgens heeft hij zich verrassend goed ontwikkeld. Helaas bleek in groep 3 dat hij het tempo niet bij kom benen. Groep 3 haalde hij met de hakken over de sloot. Groep 4 ging erg slecht (mede door een hele slechte lerares) en toen is op de valreep besloten om hem te laten zitten. Ik was daar eerst heel enthousiast over, maar later helemaal niet meer. Het was voor de school gewoon een makkelijke manier om geen extra aandacht aan hem hoeven te besteden. Naderhand heb ik wel gedacht dat het SBO beter was geweest voor hem. Maar het blijft lastig dit soort keuzes. Het zijn toch kinderen die zich (soms) anders ontwikkelen. Hij is vandaag geslaagd voor VMBO basisberoepsgerichte leerweg. Volgend jaar gaat hij een sportopleiding op niveau 2 doen. Hij hoopt op niveau 4 te eindigen. Ik hoop het ook voor hem. Met die niveau 2 opleiding is waarschijnlijk geen droog brood te verdienen.
Fysiek gaat het dus prima met hem, dus eigenlijk heb ik niets te klagen, maar op dagen als vandaag, denk ik toch: als de verloskundige had geluisterd naar de zorgen van mij over mijn kleine buikje. Of als het niet zo waanzinnig druk was geweest op de dag dat ik beviel, had men misschien wel voor een keizersnee gekozen en dan was hij niet bedekt met meconium, niet ademend ter wereld gekomen en had hij nu misschien een VMBO-T of een HAVO diploma gehad....
Sorry, lotgenoten. Ik zou er over heen moeten zijn en meestal zie ik hem als het vrolijke, sportieve, lekkere joch dat hij is. Vandaag dus niet.

Tineke

Tineke

15-06-2011 om 18:25

Oef, moeder van 3

Op deze geweldige dag, dat je kind zijn diploma haalt, zit jij teleurgesteld te zijn??? Beroepsgericht is toch niks mee? Misschien net-onder-gemiddeld?
Mijn neefje, is na een geweldige zwangerschap en vlekkeloze geboorte, met een apgar van 10, verstandelijk beperkt. Zijn ouders zijn blij dat hij de praktijkschool kon redden. Dat kan ook. Ik bedoel dus: er hoeft niet eens verband te zijn tussen de akelige geboorte-toestand en zijn cognetieve prestaties. En indien wel, wat is hij er dan nog goed vanaf gekomen! Een zeer leerbare jongen met duidelijke ambities!
Ik hoop maar dat jullie flink feest gaan vieren!

MoederVan3

MoederVan3

15-06-2011 om 19:05

K.heksenvet

Tuurlijk gaan we een groot feest vieren.
Net zoals voor mijn twee oudere kinderen en ik heb met hem even hard gejuichd toen het bevrijdende telefoontje kwam. Ik kijk ook helemaal niet neer op mensen met VMBO en hij heeft zich op het VMBO goed ontwikkeld, meer zelfvertrouwen gekregen, heeft minder: dat kan ik toch niet. En als je hem er op wijst dat hij niet: "ik kan het toch niet" moet zeggen, als hij het nog niet geprobeerd heeft, dan probeert hij het steeds vaker na wat mokken alsnog. En vaak met goede resulaten. Dus, ik heb geen reden om ontevreden te zijn en dat ben ik ook niet. Alleen, een aantal maanden geleden was er een discussie over of je een kind niveau's zou laten zakken als ze al zeker weten dat ze een b.v. een MBO opleiding willen volgen. De meesten vonden van niet, omdat je met een HAVO of VWO diploma meer keuzemogelijkheden hebt als die MBO-opleiding het toch niet blijkt te zijn en die keuzemogelijkheden heeft mijn zoon minder. Ik had hem graag de zelfde mogelijkheden als mijn andere kinderen gegund. En daar zit de pijn. En ja, er zijn kinderen die na een perfecte zwangerschap en bevalling zwak begaafd blijken te zijn, maar statistisch gezien is de kans heel groot dat zoon door zijn dysmaturiteit en lage apgarscore niet goed kan leren. Of die dysmaturiteit te voorkomen was geweest of bijgebogen had kunnen worden, is onbekend. Al knaagt het aan mij als moeder dat mijn jongste is verhongerd in mijn eigen buik. De moeilijke bevalling had niet zo gehoeven.

MoederVan3

MoederVan3

15-06-2011 om 19:16

Jessica 5 e.a.

Jessica,

Ik vergat in mijn emotionele posting van mijn ervaringen de essentie te vermelden. Zorg dat er een goed handelingsplan komt, zodat je kinderen niet onnodig een knauw oplopen op de basisschool. Mijn jongste hebben ze te weinig een aangepast programma gegeven, dan bungelde hij er een beetje bij. Of dan werd hij net zo beoordeeld als de andere kinderen. B.v. met topo, terwijl het voor hem een hele klus was om 30 plaatsnamen uit het hoofd te leren. Eén keer heb ik meegemaakt dat we samen vreselijk hard hadden geleerd voor topo, had hij alles goed! Maar wel drie spelfouten, kreeg hij een 7. Nadat wij in groep 7 echt kwaad waren geworden op de school, kreeg hij opeens wel een aangepast programma, met een rekenboek van groep 4, terwijl hij in groep 5 voor CITO rekenen nog een lage B scoorde. Kortom zootje. Het heeft zijn zelfvertrouwen geen goed gedaan, vandaar dat ik er over twijfel of SBO geen betere optie was geweest. Jouw kinderen doen het cognitief iets beter dan mijn jongste, als ik het zo lees, dus dan is SBO echt geen optie. Maar hoe het in de gaten, zorg dat ze passend onderwijs krijgen.

jessica 5

jessica 5

16-06-2011 om 00:32

Moeder van 3

Gefeliciteed met het behalen van zijn diploma. Wat een feest!. Hier een met een her voor eco(tl) dus nog geen feest.
Ach je moet gewoon trots zijn op je zoon dat hij het toch maar heeft gedaan dat diploma halen en dat ben je natuurlijk ook. En niveau 2 gaan doen is toch niet erg voor nu?. Als hij wil en kan,kan doorstromen kan dat altijd nog. Je moet je niet zo schuldig voelen. Als dit of dat anders was gegaan dan had hij misschien wel....
Het geeft onze jongens nu even rust dat ze groep 5 nog een keer kunnen doen. Het is een montessori en de juffen hebben na een gesprek met mij ook wel ingezien dat er wat extra aandacht en begeleiding nodig zal zijn het komend jaar. Ik zal daar zelf ook wel op toe zien dat dit gaat gebeuren.
Jammer dat jou ervaringen zo slecht waren op de basisschool.
Daarom is het ook belangrijk dat wij als ouders van prematuren hier tips en dingen opschrijven waar we tegen aanlopen. Vooral het onbegrip en het niet weten op de meeste basisscholen hoe het zit met die prematuren is toch wel zorgwekkend.
Nou geniet lekker van een kind dat geslaagd is.

jessica 5

jessica 5

16-06-2011 om 00:57

Maylise

Nu snap ik het. Hier bestaat wel een soort van midden school. Hier noemen ze dat de brugklas die twee jaar duurt. Hier bij onze dochter is dat een Mavo/havo/vwo. In de derde wordt deze gesplitst in een Mavo. En een havo/vwo. Na de derde in een havo en een vwo klas.
Bij onze zonen weer anders. V.M.B.O beginnen met alle niveaus,kader en tl. In de tweede al tl of kader. En in de derde natuurlijk kader als je daar al zit of die tl niet red. Of je gaat kiezen tussen tl gemengt(meer praktijk) of tl (mavo). Ook is er een afdeling havo. Zoon van nu 18 is doorgestoomd van 4 tl(na het behalen van een diploma mavo) naar 4 havo. Nu eindexamen gedaan en krijgt donderdag de uitslag.
Dus met die midden school zal jij die brugklas wel bedoelen. Het is gewoon per school verschillend hier hoelang de niveau's hier bijelkaar zitten.
Lijkt mij ook wel idiaal wat jullie daar hebben. Doet ze nu alles in het Frans?.

MoederVan3

MoederVan3

16-06-2011 om 18:31

Jessica

Hoi Jessica,

Bedankt voor je reactie.
Helaas was de basisschool van mijn kids alleen maar goed voor "gemiddelde kinderen", gelukkig waren mijn oudste twee wel vrij gemiddeld, al had de oudste op die leeftijd toch ook wel wat kuren, maar niet zodanig dat de basisschool daar niet mee om kon gaan. Op het moment dat ik er achter kwam dat de begeleiding van achterblijvende leerlingen (en trouwens ook voorlopende leerlingen) volledig werd overgelaten aan de kwaliteiten van de klasseleraar, was switchen onmogelijk, omdat geen andere school in de buurt (en iets verder weg) hem wilde hebben. Uiteindelijk hebben we zelf RT ingehuurd, iets dat ik je zeker aan kan raden als het ooit nodig mocht zijn.
Ik zou zeggen volg je intuïtie, je merkt aan het gedrag van je kids vlug genoeg als het niet lekker loopt en hopelijk blijft de school bereid om mee te denken. En laat je niet in slaap sussen als jij denkt dat het niet lekker loopt en de school beweert het tegendeel. Dat is mij eerlijk gezegd wel eens overkomen, dat komt ook doordat mijn jongste een meester is in het vertonen van sociaal wenselijk gedrag... Wij hebben jongste ook pas vrij laat laten testen en dat is ook wel jammer, want daar kwamen toch ook wel weer wat dingen uit, waarvan het handig was geweest als wij (en school) die eerder hadden geweten.
Nogmaals veel succes er mee en hopelijk een verder vlotte schoolcarrière van je tweeling

Moeder van 3

Beetje jammer dit. Wees trots op je zoon en dank god op je blote knietjes dat hij gezond is.

Een goede opleiding is mooi, weten dat je gerespecteerd en geaccepteerd wordt om wie je bent vele malen mooier.

MoederVan3

MoederVan3

21-06-2011 om 21:48

Nikus en kastanjet

Meestal zie ik mijn zoon zoals hij is, een leuke, sociale jongen die goed weet wat hij wilt. Ik noem hem ook vaak mijn wondertje, omdat het bepaald niet vanzelfsprekend is dat als er zoveel mis gaat rondom je geboorte je nog zo onbeschadigd er uit komt. En dat beschouw ik als een wonder, een wonder waar ik oprecht blij mee ben.

Het was onjuist om hier mijn gevoel van die avond te plaatsen.

Moedervan3

Onjuist is het posten van je gevoel natuurlijk nooit. Het is zelfs legitiem om zulke gedachten en gevoelens te hebben. Echter kan je op een openbaar forum geconfronteerd worden met de gevoelens van anderen. Gevoelens zijn nooit onjuist, anders zouden het geen gevoelens zijn. Ze delen met de ander is een keuze. Wellicht was de keuze onhandig maar zeer zeker niet onjuist.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.