Kimdekim
03-02-2012 om 22:51
Problemen op school, ik weet het niet meer
Mijn zoon van net 6 heeft problemen op school. Wij vinden het ontzettend moeilijk om met school samen te werken. De visie van school op mijn zoon verschilt zo met die van ons.
Wij voelen ons hierin compleet machteloos. Hoe ga je om met een school die problemen zo anders ziet als jij als ouder?

Kimdekim
03-02-2012 om 23:12
Wat uitgebreider
Misschien moet ik alles wta uitgebreider stellen.
Ik ben bang dat het een heel verhaal wordt, maar zo teruglezend realiseer ik me dat hier natuurlijk ook niets duidleijk van wordt.
Het zit zo:
In januari 2010 is onze zoon begonnen op de basisschool. Toen hij een half jaar op school zat, bij de laatste rapport besprekeing gaf de juf ineens aan dat ze vond dat onze zoon druk en lastig in de klas was. Daarvoor heeft ze hier nooit iets over gezegd. Wij waren in de veronderstelling dat zoonlief het allemaal goed deed op school.
Hij is, ondanks dat hij goed scoorde in de klas, voor zijn gedrag in groep 1 gebleven. wij stonden hier achter. In de tweede groep 1 (andere juf) liep mijn zoon ook vast. Juf gaf aan dat zij dacht dat onze zoon zich verveelde. Concentratie was slecht, maar beter bij "moeilijke" werkjes. Zoon kwam regelmatig in conflict met medeleerlingen, maar vaak blee het dan bij boos zijn op elkaar, geen fysieke probelemn. met deze juf hebben we heel fijn contact gehad, ook met de ib-er trouwens. Zij gaven aan dat het beter was als zoonlief alsnog naar groep 2 zou gaan. Ook nav de cito uitslagen (zowel cito groep 1 als groep 2 foutloos). het gdrag van mijn zoon verbeterde flink. Op het einde van het jaar adviseerde ib-er ons om zoon nar groep 3 te laten gaan. omdat hij al een slechte taakgerichtheid heeft en omdat hij dan met zijn jonge gedrag ook nog eens het jongste kind in de klas zou zijn betwijfelde wij of dit wel goed was. uiteindleijk heeft de iber ons overgehaald om hem naar groep 3 te laten gaan.
Nadat wij toetstemming egven hadden bleek dat groep 3 een combinatieklas werd tussen groep 2 en 3.
Mijn zoon kwam weer bij de eerste juf. In november hebben we een gesprek gehad met juf en ib-er. zij gaven aan dat zijn fijne motoriek slecht was en dat hij snel afgeleid was. Hierop is mijn zoon gestart met fysiotherapie. Tevens vroegen zij ons of dat onze zoon geobserveerd mocht worden zodat zij hem beter konden begeleiden in de klas. De fysiotherapeut maakte zich zorgen om zijn taakgerichtheid en adviseerde me op hem een ste laten testen. Ik wilde dit niet, maar fysio had contact met juf gehad en beiden oefenden ze druk uit. hierop ben ik naar de huisarts eggaan. zij adviseerde me zoonlief wel te laten testen, maar wel in eigen beheer.
Op 20 december werden wij uitgenodigd voor een gesprek. De ib-er was langdurig ziek, dus met de directrice van school en juf. Het gesprek begon ermee dat mijn zoon ernstige gedragsproblemen had. Het espre belef op die toon doorgaan ook toen wij aangaven dat hier geen sprake van was. zijn rapport bleek heel slecht et zijn. hij had een achterstand met lezen (thuis doet hij dit heel goed), schrijven en zijn gedrag in de klas was erg slecht. Zij wilden dat wij hem leiten etsten bij een bureau dat zij uitgezocht hadden. ikw ilde dit niet omdat we bij dat andere bureau op de wachtlijst stonden, maar ook omdat ik vertrouwen in dat bureau heb.
Daarna dreigden ze met een cluster 4 school. voor de duidleijkheid thuis hebben we geen problemen met onze zoon. Wij ehbben gevraagd of onze zoon niet wat vaker met groep 2 mee mocht doen. Dit gingen ze na de kesrtvakantie proberen. Gisteren werd ik weer bij de directrice geroepen. Ze gaf aan dat er een verslechtering in gedrag was sinds december en dat het meewerken in groep 2 geen effect had. Dit verbasde me wat zoonlief is na de kerstvakantie 2 weken afwezig geweest ivm een complicatie bij een keelamandel operatie. Hij werkt dus nu feitelijk nog maar 2 a 3 weken op deze mnaier. ik ehb eht idee dat school hem kwijt wil. Dit hele jaar hebben we nooit 1 positief woord gehoord over ehm. School legt alle probelemn bij zoonlief neer. Als ik vraag hoe zij denken dat het komt dat mijn zoons gedrag in krap een maand veranderd is van: hij heeft wat extra aandacht nodig in ernstig prbellemgedrag zeggen ze dat dat de tester maar uit moet zoeken als we wteen wat er mis is met zoonlief is er iets mis dan).
Wij zijn tot nu toe steeds mee gegaan in de adviezen en vargen van school en mijn zoon is hier niet beter van geworden. nu willen wij onze eigen taktiek bepalen en veel meer de regie in eigen hand nemen, maar hoe doe je dat zonder school tegen ej in het harnas te jagen. ik weet het niet, maar ik slaap er al weken niet van.

Leen13
03-02-2012 om 23:26
Problemen op school
Wat zegt je zoon van school? Wat zeggen ouders van klasgenootjes? Is dit wel een goede school voor je kind? Dat er iets niet goed gaat is duidelijk maar niet duidelijk is hoe het zit en of je er iets aan kunt doen.
Tja, ik heb het inmiddels losgelaten. Altijd vriendelijke blijven, veel O zeggen en vragen stellen en duidelijk melden wat je verwacht zonodig op schrift. Het zijn je vrienden niet. Uitzonderingen daargelaten spelen er vaak belangen en zaken waar je geen vat op hebt. Pas later kregen we contact met andere ouders van kinderen die net als mijn zoon geen hulp kregen op school en die het onmogelijk werd gemaakt om naar het speciaal onderwijs te gaan. Het is maar net wat het beleid van de school is of ze er werk van willen maken en of ze dat da nook een beetje deskundig en met respect voor jou en je kind kunnen doen. Ik zou beslist vasthouden aan eigen deskundigen maar ook overwegen een andere zoon voor je school te zoeken. Vooral omdat zaken op school ook kunnen escaleren en dan kun je ook nog de zwarte piet krijgen. Maar dat er zorgen zijn op school zijn beslist een reden om op zoek te gaan, maar het is niet duidelijk wat je vindt.

Dana
03-02-2012 om 23:41
Zo herkenbaar
Als ik jouw verhaal lees, had ik het bijna zelf geschreven kunnen hebben. Onze zoon (nu 8jr), ging het in groep 1 ook ontzettend goed, alleen maar lof vanuit school. Onze zoon was al bezig met rekenen, maar omdat school vondt dat hij er emotioneel nog niet aan toe was, en een eind oktober kind was, mocht hij van school niet doorstromen naar groep 2. Onze zoon heeft dus 2 jaar groep 1 moeten doen, waar bij hem einde van dat 2de schooljaar de verveling al toesloeg. In groep 2 merkte de juf verandering in zijn gedrag. Hij werd opstandiger, en brutaler. Gelukkig had hij een juf die zelf in de gaten had dat hij zich verveelde, en gaf hem extra werkjes van groep 3 zoals lezen en rekenen. Halverwege groep 2 net na de kerstvakantie ging het voor het eerst helemaal mis.
Wij moesten vaak op school komen, omdat hij veel ruzie had met klasgenootjes, en in de kring ongeinteresseerd erbij zat. veel bewegen, en geen aandacht voor de juf. Het was een wekelijks terugkomen dat we ons op school moesten verantwoorden voor zijn gedrag. Thuis was hier niets van te merken, dus wat hun ons vertelde verbaasde ons zeer. Beloningssystemen op school hielp eventjes, maar hield nooit lang stand. Zijn juf had hoop dat het gedrag van onze zoon in groep 3 zal gaan verbeteren omdat hij dan meer uitgedaagd zal worden om te leren. Onze zoon gaf zelf in groep 2 al aan het niet leuk meer te vinden bij de kleuters, en graag wilde leren schrijven en lezen.
Echter in groep 3 werd het gedrag niet verbeterd, en bleef hij conflicten opzoeken bij klasgenootjes en leerkracht. Wij hadden dat jaar ontzettend goed contact met zijn juf, en hield ons goed op de hoogte over hoe het met hem ging op school. Zijn cito scores waren allemaal A-scores, dus ver boven het gemiddelde. Hij kreeg inmiddels ook extra taken voor taal en rekenen om zo de week door te komen buiten de reguliere taken. Dit stimuleerde hem enorm, en verveelde hij zich minder, en waren er dus ook minder conflicten. Helaas ging dit een poosje goed, en keerde de opstandigheid weer terug. Uiteindelijk zijn wij halverwege groep 3 naar een onderzoekscentrum gegaan om hem te laten testen op ADHD, ODD en zijn intelligentie.
Sinds afgelopen oktober weten we na een jaar onderzoeken eindelijk wat er met onze zoon aan de hand is. Hij heeft de diagnose ODD gekregen, en nu zijn we eindelijk met de juiste hulp op weg om het voor onze zoon weer leuker te maken. Zijn iq lag ver boven het gemiddelde. De kinderpsychiater heeft ook aangegeven, dat dit zijn gedrag wat met ODD te maken heeft extra gestimuleerd werd omdat hij zich verveelt op school.
Nu nog kampen wij met een strijd met school, want sinds ze weten wat de diagnose was, lijken ze alles wat hij doet te linken aan ODD. Dus dat is weer de volgende strijd waar we inzitten.
Laat je door school niet gek maken dat er iets mis is met jouw kind. Je doet het zelf goed, door je kind te laten onderzoeken bij een diagnostisch centrum. Deze mensen kijken precies naar wat er speelt. Ga niet eerder dan de uitkomst en advies van het centrum je kind over zetten naar een cluster 4 school, de meesten kinderen kunnen goed functioneren op een reguliere basisschool. Ook wij hebben al die tijd geluisterd naar de adviezen van school, en het erge is dat je daardoor aan jezelf gaat twijfelen. Ook ik zit hier vaak op de bank te janken omdat ik er weer even doorheen zit, omdat school alleen maar negatief kan praten over jouw kind.
Jij kent je kind het beste, dus wie is school om jou te vertellen wat en hoe je het moet doen. Wat ik ondertussen geleerd heb, en een goed gezegde van onze hulp heb gekregen, is dat ze op school geen psychologen zijn omdat ze ervaring hebben met kinderen. Het blijven maar leerkrachten, niet meer en niet minder. Ga uit van je eigen gevoel. Dat je je zorgen maakt om je kind, geeft al aan dat je het goed doet. Twijfel daar NOOIT aan.
Mocht je nog vragen hebben kan je me mailen. Ondertussen heb ik na 3 jaar strijd al heel wat ervaring gekregen helaas.
Heel veel sterkte, en hopelijk komt het goed met je kind, en komen jullie er met school samen uit. Wij strijden hier ook nog door maar nu gelukkig met hulp.
Groeten
Dana

Kimdekim
04-02-2012 om 08:10
Lastig
Wat ik hierbij heel vervelend vind is dat mijn zoon heel loyaal is. Als er iets op school gebeurd en hij krijgt straf terwijl dat mi onterecht is, zegt hij dat is niet erg mama. Ik ben ook vaak stout, de juf kan zich best vergissen en ik heb ook wel eens geen straf gehad toen ik wel iets gedaan heb.
Zelf merk ik niet dat hij met tegenzin naar school gaat. Wel bijt hij sinds dit jaar heel veel in de mouwen van zijn trui. Ook praat hij vaak lelijk over zichzelf (ik denk dat ik een ziekte heb omdat ik altijd stout ben, ik ben het stoutste kindje van de klas).
Conflicten met klasgenoten zijn niet fysiek ofzo, ook niet schelden. Hij heeft ook geen driftbuien. Wel is hij luidruchtig, zit hij niet stil en is hij best wel dscussiegericht. Als iemand geen gelijk heeft in zijn ogen kan hij dat niet loslaten.
Hij heeft gewoon vriendjes en speelafspraakjes, maar niet echt 1 beste vriend. hij speelt met veel kinderen.
Het ergste vind ik inderdaad ook dat ik aan mezelf en aan hem ga twijfelen. Ik ben steeds over mijn grenzen gegaan voor school en zij wachten niets af. Zij wilden hem laten observeren, maar nog voordat de uitslag van de observatie er was, moet ik hem al laten testen. De huisarts adviseerde me toen een bureau, sta ik daar op de wachtlijst, adviseert de observatie ook testen maar dan op een ander bureau. Wilde school dat ik weer van de wachtlijst afging (zij hebben zelfs gebeld zonder mijn toestemming naar het bureau waar ik ingeschreven stond om te vragen op welke plaatst ik stond, en daarna het andere bureau om te kijken of ik daa eerder terecht kon). Uit de advisen bij de observaties blijkt ook dat de juf hem anders moet benaderen, maar daar wordt niets mee gedaan. alles wordt ook bij mijn zoon neergelegd.

Tineke
04-02-2012 om 08:58
Het is ook lastig
Kim, ik lees vooral onmacht van de school, een onmacht die ze heel krampachtig proberen te camoufleren met de dingen die ze doen (zoals dat andere testbureau). Daarmee zijn zij een weg opgegaan, waarbij het heel moeilijk zal zijn om ze daar nog vanaf te brengen. Dat ziet eruit als onwil, maar er daaronder zit de onmacht verstopt.
Als er adviezen zijn om beter met je zoon om te gaan, zijn er maar weinig leerkrachten die dat daadwerkelijk meteen kunnen toepassen. Het is gewoon moeilijk om eigen gedrag te veranderen, dat geldt echt niet alleen voor het kind, net zo goed voor de leerkracht.
Op een school voor speciaal basisonderwijs zijn ze wat dat betreft wel wat gewend. De leerkrachten daar zijn ook gewend het eigen gedrag onder de loep te nemen. Er wordt ook regelmatig gewerkt met video-interactie. Op een reguliere school is zoiets uitzonderlijk, plus dat leerkrachten vaak niet open staan om eigen gedrag onder de loep te nemen, vooral oudere leerkrachten vinden het gewoon goed wat ze doen, ze doen het immers al twintig, dertig, veertig jaar.
Oftewel, om even het loyale van je zoon in te zetten: ze doen wat ze kunnen en blijkbaar ziet dat er zo uit. De vraag is of dat goed genoeg is voor je zoon. Wil jij dat het zo gaat? Ik denk het niet. Bereid je daarom dus maar voor op een schoolverandering. Je zou je voorzichtig vast eens kunnen oriënteren. Bij welk type onderwijs komt jouw kind meer tot zijn recht? Zoek het eens uit. Probeer eens de ideale school voor jouw zoon te omschrijven. Wat heeft hij nodig? Jij bent de expert op het gebied van je eigen kind! Alleen al door hierover na te denken, krijg jij weer meer de touwtjes in handen, word je onafhankelijker van wat school vindt.
Dus: 1. je houdt je poot stijf wat betreft het testbureau, met de huisarts als goede reden.
2. je oriënteert je op andere scholen
3. blijf hier schrijven!

Karmijn
04-02-2012 om 10:15
Ik ben het erg met kaatje eens.
Onze zoon heeft in het verleden vergelijkbare problemen op school gehad. Hij voldeed ook volledig aan de kenmerken van een kind met ODD. (We wisten al dat hij adhd had). Hij bleek depressief te zijn en een superlaag zelfbeeld te hebben. De reacties van de leerkrachten op school, maakten dat zelfbeeld negatiever en negatiever. En hier reageerde hij zeer agressief op.
Wat mij op is gevallen met onze zoon: als de school zich onmachtig voelt, (precies zoals Kaatje beschrijft) projecteren zij die gevoelens op de ouders. In onze situatie waren ze ervan overtuigd dat wij als ouders ook onmachtig waren. Dat was alleen helemaal niet waar. Wij waren er toen, na een zware kleutertijd, juist aardig uit, hoe wij onze zoon wilden benaderen en dat werkte thuis uitstekend. Wij waren net aan het opkrabbelen. Toen wij dat vertelden, zeiden ze dat wij logen.
Ze konden niet geloven, dat wij hun onmacht niet deelden. Ze vonden het ook zeer bedreigend om zelf te merken dat zij door een jongen van negen jaar, psychisch met de rug tegen de muur gezet werden. Als wij hen probeerden te helpen met adviezen, werd dat alleen maar als nog meer bedreigend ervaren. 'Jullie gaan achter jullie zoon staan, jullie zouden achter ons moeten staan.' Dat was de boodschap. Denk daar eens over na? Hoe kan het in vredesnaam ooit verkeerd zijn, dat ouders achter een jongetje van negen blijven staan? Dat ze hem blijven helpen en ondersteunen? ( we keurden niet goed wat hij deed hoor, maar we wezen hem niet af en gingen hem niet excessief straffen, omdat wij redeneerden dat zijn gedrag voortkwam uit onmacht)
Een ander kind van mij, is om deze reden naar een andere basisschool gegaan. En ik zie hoe anders het ook kan zijn. Hoe een juf positief kan zijn, hoe een kind geholpen kan worden op een school geholpen kan worden.
Had ik dat maar eerder geweten.
Ik vind dat de school echt een inbreuk gemaakt heeft op de privacy van jullie zoon, door met die bureaus te gaan bellen, zonder jullie toestemming. Als ik jullie was, zou ik daar een officiële klacht voor indienen bij de directie, met een cc aan het verenigingsbestuur. Niet uitweiden, maar gewoon kort de feiten. Jullie hebben zonder onze toestemming, met derden over onze zoon gesproken. Dat vinden wij onacceptabel. Doe dat nooit meer. Je zou ook hier nog een signaal kunnen geven. http://www.mijnprivacy.nl/signaal/Pages/Signaal_geven.aspx

Syl
04-02-2012 om 16:37
Geld?
Ook voor mij klinkt je verhaal bekend in de oren. Mijn zoon is heel slim, goede cito scores maar vertoont lastig gedrag op school waar de juffen geen raad mee weten, dan is in het kort de situatie.
Ze jagen je op om je kind te laten testen. Ook hier. Onderzoeksvraag van hun kant is puur om het etiket te weten: een label en daarna rugzak en geld. Dat is hun doel, dat hebben ze me gewoon ronduit verteld. Kennelijk kun je dit jaar nog in aanmerking komen voor een rugzak, daarna niet meer? Mss dat ook jouw school om die reden zo'n haast heeft?
Dat ze het onderzoeksbureau vragen over de plaats op de wachtlijst vind ik ronduit stuitend en niet alleen van de school, ook net zo goed van het bureau om die informatie zomaar door te geven!
Veel sterkte en wijsheid.
Dana, mag ik jou ook mailen?

Kimdekim
04-02-2012 om 16:42
Dacht ik
Dat dacht ik eerste dus ook. Dat het een geld kwestie was. Nu weet ik het niet meer omdat de directrice over die cluster 4 school begon. Volgens de huisarts stond onze school wel bekend met ouders intimideren zodat ze hun kind lieten testen.

Quin van der Veer
04-02-2012 om 22:05
Zorgelijk
Ik vind de opmerkingen (en het plotselinge mouwenkluiven) van je zoon nogal zorgelijk. Ik krijg de indruk dat hij een zeer negatief zelfbeeld aan het ontwikkelen is. Doe daar snel iets mee!
Verder: sinds wanneer kan een school een kind zonder diagnose doorverwijzen naar Cluster 4?

Evanlyn
04-02-2012 om 23:05
Wanneer kun je terecht bij dat bureau?
Ik vraag het omdat een therapeut een goede bondgenoot kan zijn. Maar als je pech hebt, zijn ze dat helemaal niet en ga je nog meer aan jezelf twijfelen, zoals ons is overkomen. Dus als de mensen van dat bureau van een andere planeet lijken te komen, ga dan weer op zoek.
Ik vind het wel apart dat school meteen over Cluster 4 begint! Jij hoeft ze niet te vertellen wat de diagnose was. Dat zou trouwens zomaar alleen maar "hoogbegaafd en verveeld" kunnen zijn.
Van school veranderen kan trouwens best nog wel moeilijk worden. Wij zijn ook een keer bijna van school veranderd, maar toen deed de oude school even een boekje open over ons kind, dat toch echt niet in het regulier onderwijs hoorde, volgens hen. Hij mocht alleen naar het SBO. Dat wilden wij weer niet en dus zit hij hier nog steeds. Ze hebben nu de pest aan me, maar we hebben een soort gewapende vrede. Het is niet anders en ze weten tenminste dat ik niets meer pik.
Overigens kunnen ze niet zomaar van je kind af. Dan zouden ze eerst een verwijderingsprocedure moeten starten. Voorlopig hebben zij dus een groter probleem dan jij en zou ik niet teveel haast maken. Het moet allemaal namelijk wel zorgvuldig gebeuren, anders ben je nog verder van huis.
Alleen dat zelfbeeld...zou hij ondertussen niet naar een integratief kindertherapeute kunnen om dat op te krikken? Die stellen geen diagnoses, maar helpen een kind wel zijn eigen kracht terug te vinden. En ze kunnen wel school adviseren. School zal dat van een therapeut eerder pikken dan van jou. En dat houdt het allemaal even uit het diagnose-circuit. Dan kan jij alsnog besluiten wat je met een eventuele diagnose doet. Dus niks cluster 4 school, voorlopig. Laat school eerst maar even zijn best doen, want ik lees nergens uit dat ze dat gedaan hebben.

Karmijn
04-02-2012 om 23:23
Zelfbeeld
Oei, daar zegt quin wat, inderdaad, dat zelfbeeld, daar moet je iets mee. Onze zoon at ook zijn kleding op. Zijn zelfbeeld was zeer negatief.
Het herstellen van dat zelfbeeld, was heel moeilijk en intensief. Het is wel gelukt. Als je er meer over wilt weten, vraag dan maar. Als ouder ben je de sleutel hierin. Wat jijthuis doet en zegt, heeft veel meer effect dan welke therapie ook. Maarondersteuning bij een therapeut is wel nodig.

Kimdekim
05-02-2012 om 10:37
Zelfbeeld
Dat zelfbeeld is ook iets waar ik me zorgen over maak. Ik denk dat wij hier thuis wel goed mee bezig zijn. Sowieso zal hij van ons geen gemopper horen over dingen die op school gebeuren. Daarbij geef ik hem altijd aan dat iedereen zaken goed kan, en ook iedereen dingen heeft die hij minder goed kan. Ik ben zelf hulpverlener en wek met emnsen met gedragsproblemen. Vnadaar dta ik het tenenkrommend vind hoe er soms op school met hem wordt omgegaan. Wat mij bterfet gaat het volgende gesprek ook daar over en niet zozeer over hoe slecht hij is.

Karmijn
05-02-2012 om 10:46
Waarschuwing
Hoi Kimdekim,
Ik kom uit de gezondheidszorg en heb tijdens mijn opleiding erg veel aandacht moeten besteden aan mijn attitude en de effecten daarvan op iedereen waar je mee te maken krijgt. Ik heb dus veel geleerd over mijn eigen gedrag en uitstraling en in hoeverre dat gedrag bij anderen kan oproepen.
Op de Pabo wordt daar in de regel geen enkele of nauwelijks aandacht aan besteed. Dat heb ik in ieder geval van twee mensen die vijf jaar geleden afgestudeerd zijn aan de pabo.
In mijn ogen veroorzaakt dit ook de handelingsonbekwaamheid die zo ontzettend snel optreedt als een kind zich een beetje anders gedraagt dan gemiddeld. Men is niet gewend te reflecteren op de eigen attitude en daar feedback op te krijgen. Als je het dan verkeerd treft, krijg je een zeer defensieve reactie.
Dus ik zou zeggen: ga ervan uit, dat ze NIETS begrijpen van gedrag, zelfbeeld en grondhouding. Niet uit onwil maar uit onmacht. En ga er ook maar vanuit dat ze onbewust onbekwaam zijn hierin. Ze denken dat ze het heel goed doen. Bij ons op school bleven ze maar zeggen: 'Ja, gewoon, normaal.' Alsof er zoiets bestaat als 'normaal'. Maar meer woorden hadden ze eenvoudigweg niet, om over interacties en attitude te spreken.
Ik heb lange tijd gedacht dat het onwil was en boosheid. Achteraf zie ik in dat mijn verwachtingen gewoon te hoog waren. Ik dacht te maken te hebben met HBO opgeleide professionals. Dus ik verwachtte nieuwsgierigheid, reflectieve vaardigheden en bereidheid om in te lezen en bij te scholen. En dat is bij sommige leerkrachten wel aanwezig. Maar het is niet de norm, wees blij als je het tegen komt, maar reken er niet op.

Philou
05-02-2012 om 10:51
Zo herkenbaar
Kimdekim, je verhaal lijkt heel erg op die van ons! Terugkijkend had ik eerder moeten doen wat we uiteindelijk hebben gedaan: de juiste hulp zoeken. Gelukkig hebben wij iemand in onze kenissen/vriendenkring die dat veld goed kent. Zo zijn wij uiteindelijk aan iemand gekomen, een kinderpsycholoog die werkt met een heel team en die een groot netwerk heeft. Want als ouders kan je hier niet tegen op: je kent de taal niet die nodig is en je moet je toon aanpassen want je bent advocaat een ouder tegelijkertijd. En dat kan niet. De kinderpsycholoog heeft heeft onderzocht en de resultaten eerst met ons besproken. Vervolgens hebben we samen bepaald welke informatie naar school ging (en hoe dat zou gaan). Veel van wat de kinderpsycholoog heeft gezegd in het gesprek met school, hadden wij ook al gezegd. Het resultaat was dat school het van de kinderpsycholoog eerder aannam. En dus dat onze kinderen serieus werden genomen en daarom werden wij als ouders weer serieus genomen. Nu was er bij ons wel iets aan de hand gezien er sprake is van een leerprobleem. Maar wel met als gevolg dat andere dingen daarmee in 1 klap van tafel geveegd konden worden. En wij als ouders hoefden niet meer de leiding te nemen.
Welke hulp je ook nodig hebt, zorg dat je ze zelf vindt en zelf betaalt (al dan niet via de verzekering)! Geef dat niet uit handen. Tegen school zeg je, goede punten, laat ik er eens over na gaan denken. Ondertussen: ga eens je vrienden, kennissen en familie af met de vraag of zij iemand kennen uit het veld. Iemand die weet wie goed is en die bij jullie past (ook niet onbelangrijk).
En verander ook van fysiotherapeut. Dit hoort de fysio niet te doen. Wat er ook waar van is, deze fysio haalt jullie als ouders onderuit. En dat is op lange termijn zoniet kwalijker. In welke regio zit je?
Overigens, als je echt een conflict krijgt met school, zoek eens op onderwijsconsulenten. Die hebben ons kind (en daarmee ons) goed geholpen.

Kimdekim
05-02-2012 om 12:09
bedankt
Alvast bedankt voor de tips!
Ik ehbz elf ook op de pabo gezeten en de reden waarom ik gestopt ben was dus juist wat jij zegt Karmijn. Ik miste de wil om dingen te onderzoeken. Niet denken in problemen maar in oplossingen. Vresleijk vond ik dat. Maar feit blijft dat ik er nu dus wel volop mee te maken krijg.
22 februari heb ik een intakegesprek bij een pedagogen praktijk. Mijn huisarts heeft die aangeraden en ik heb veel vertrouwen in de huisarts. Zij was de eerste professional waar ik mee sprak en waarvan ik het idee had had zij me gewoon begreep. zij kent mijn zoon ook en had wel een diee waarin de problemen gezocht moeten worden. mijn schoonzusje is orthopedagoog. zij heeft me ook veel tips kunnen geven. helaas woont zij in een andere regio (ik Noord Brabant en zij Zuid Holland). haar netwerk is hier niet groot. Zij zegt wel dat mijn zoon no way op een cluster 4 school hoort (zij werkt daar dus zelf).
Ik voel me alleen zo lam geslagen. we praten met school ook steeds in hetzelfde cirkeltje. Mijn strijdlust is een beetje weg, maar die moet ik wel hebben voor mijn kind.
Dadelijk gaat mijn schoonmoeder mehelpen en strategie te bedenken (zij is dit jaar met pensioen gegaan na jaren in het onderwijs gewekt te hebben. Zij spreekt dus en de schoolse taal en zij heeft altijd de inzet gehad om kinderen sterker te maken tijden shaar loopbaan. dat hebben we nu nodig)

Tineke
05-02-2012 om 12:25
Qua pabo
Sorry, maar ik heb ff 't gevoel dat ik mijn pabo moet verdedigen. ;0 Bij ons was het 50% vakinhoudelijke kennis en 50% reflecteren op eigen handelen, waaronder het kijken naar het kind achter het gedrag, je kindbeeld, je manier van benaderen, de wijze waarop je ouders benadert, het omgaan met storend gedrag (wat roept het bij jou op, waarom, wat kun jij anders doen zodat...etc.) En natuurlijk zijn er dan nog steeds lieden die dit flut en flauwekul vinden, want die adhd-er kan ook gewoon stilzitten, en die ook hetzelfde diploma ontvangen. Maar 'onze' pabo doet er juist alles aan.

Karmijn
05-02-2012 om 13:16
Kaatje
Ik geloof je direct hoor, maar ik denk dan dat dit per pabo erg verschillend is. Ik heb hier al eerder het voorbeeld gegeven, dat mijn zus, die ook op latere leeftijd de pabo heeft gedaan, eens goed ging zitten voor de module over adhd en pdd-nos. Ze knipperde met haar ogen en het was voorbij. Toen wilde zijzelf een keer een presentatie geven over pdd-nos, voor haar pabo-klas. Ze mocht dat niet van de pabo docent, want 'Pdd-nos, dat is zo ingewikkeld, dat gaat veel te ver.'
En daar sta je dan als ouder, met je verwachtingen, je goede bedoelingen, je aanbevelingen hoe je kind te benaderen en je kind.

Tineke
05-02-2012 om 15:14
Karmijn
Ik geloof beslist dat het verschillend is, qua pabo, maar toch zeker ook per student. Ofwel: veel/sommige leerkrachten zijn handelingsverlegen als het moeilijker wordt, ze vinden dat geen uitdaging, maar gewoon een probleem dat zo vlug mogelijk ergens anders gedumpt moet worden. Dat hoeft niet aan de opleiding te liggen. Je kan tenslotte ook na dertig onderwijsjaren nog in de studieboeken duiken. Niemand die je tegen houdt. En het geeft niks als je niet alles weet, als je geen oplossing weet voor moeilijk gedrag, als je dan maar wil leren, en naar de ouders luister. Een open houding is zo belangrijk. En is ook belangrijker dan wat je op de pabo geleerd hebt.

Karmijn
05-02-2012 om 15:49
Maar
Weer eens Kaatje, maar in mijn ogen zegt het ook heel veel over de beroepsgroep en de beroepshouding van de individuele leerkrachten, dat die bereidheid om de boeken in te duiken, zo afwezig is.
De houding 'ik heb al dertig jaar ervaring en weet alles van kinderen, ik kan met ze lezen en schrijven en mij hoef je niets meer te vertellen', was vooral op de school van mijn zoon de norm. Allemaal zeer eigenwijze mensen, die vast zaten in hun eigen beperkte denkkaders. Onbewust onbekwaam. Moeilijk hoor, om daar wat aan te doen. Vooral als de leiding er ook zo over denkt.
Maar ik geloof direct dat het niet zo hoeft te zijn. Op de nieuwe basisschool waar we mee te maken hebben, is de houding alvast een stuk bescheidener en opener. Maar ik blijf me afvragen hoe het toch kan, dat 'zulke scholen' ontstaan.

Philou
06-02-2012 om 09:13
Wet
"Maar ik geloof direct dat het niet zo hoeft te zijn. Op de nieuwe basisschool waar we mee te maken hebben, is de houding alvast een stuk bescheidener en opener. Maar ik blijf me afvragen hoe het toch kan, dat 'zulke scholen' ontstaan."
Wet van de remmende voorsprong bijv. icm de wrking van wet van Posthumus op henzelf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_remmende_voorsprong
en

dana
06-02-2012 om 09:48
School
School heeft geen rechten om informatie in te winnen bij de instanties waar jij je kind wilt laten onderzoeken, en al helemaal mogen hun geen voorkeur uitspreken. Vaak hebben scholen een maatschappelijk werkster in dienst, die weer contract heeft met een onderzoekscentrum. School wil vaak dat je naar dat onderzoekscentrum gaat, zodat ze via de maatschappelijk werkster van school informatie kunnen ophalen. Bij ons heeft de naschoolse opvang en school zelfs gebeld met het diagnostisch centrum om informatie op te vragen hoe ver we stonden met de onderzoeken, om te proberen er zo meer haast achter te zetten. Gelukkig voor ons hebben zij geen antwoord gekregen, en zijn wij direkt geinformeerd over het handelen van school.
School stond zelfs te twijfelen aan het onderzoekscentrum toen wij de uitslag gaven. De eerste vraag die wij kregen was; Ohhh geen ADHD? Dus hij krijgt geen medicatie??? Waarom niet? Of willen jullie als ouder dat niet??? Zou voor ons toch beter zijn als hij medicatie krijgt!
Toen wij bij onze huisarts kwamen voor de doorverwijzing naar een diagnostisch centrum, vroeg hij meteen op welke school onze zoon zat, en hem verbaasde het antwoord niet. Hij had in de afgelopen weken wel 10 kinderen gehad die doorverwezen moesten worden. Het is een hype om je kind meteen te laten testen als het even niet goed gaat.
Wij gaan nu met een coach praten met school, hij staat volledig achter ons, en nog belangrijker achter onze zoon. Ook hij vindt dat school hem anders moeten benaderen. Boosheid met boosheid bestrijden wordt ten alle tijden maar ergen, met of zonder stempeltje.
School is nu ook erg aan het pushen voor het aanvragen van een rugzakje. Dit wordt door onze coach ten zeerste afgeraden, omdat onze zoon met een normale rustige benadering heel goed kan functioneren zonder conflicten met de leerkracht. Daarbij komt ook, dat onze zoon een hoger iq heeft, en met een rugzakje op de basisschool, kan je niet goed doorstromen naar een reguliere middelbare school, en kan je ook niet elk beroep leren wat je kind graag wil. Onze zoon wil graag dierenarts worden, dat zou dan dus niet meer kunnen.
Dus pas ook op met het akkoord gaan met de aanvraag van een rugzakje. Je kind zit er de rest van zijn leven aan vast. En vaak is het nog zo dat er op scholen weinig tot niets gedaan wordt met dit rugzakje. School krijgt namelijk extra subsidie voor jouw kind als ze het rugzakje eraan geplakt hebben. Deze subsidie is er zodat school hulp van buitenaf kan aanvragen om jouw kind te observeren enz. Maar vaak wordt dit niet gedaan, en verdwijnt het geld in de grote pot van school. Met als gevolg dat ze dus aankomen dat jouw kind niet kan functioneren op hun school, en cluster 4 aanraden. Wij hebben nu het dossier van onze zoon opgevraagd op school, om te zien wat er in wordt gezegd over hem. Maar ook wat de overdracht is naar de nieuwe leerkracht van de volgende klas. School doet er wel erg moeilijk over, maar jij als ouder hebt het recht om het dossier van je kind in te zien. Vaak zal je zien dat er niet veel geregistreerd staat, en het allemaal erg opgeblazen wordt. Wat school vergeet, is dat ze ook de reacties van de leerkracht moeten registreren in zo een rapport, dat wordt vaak niet gedaan, waardoor het lijkt dat jouw kind altijd de boeman is.
Vraag dus het dossier op van je kind. Dan heb je een beter inzicht.
Groeten,
Dana

Karmijn
06-02-2012 om 09:57
Dana, dit klopt echt niet.
'Daarbij komt ook, dat onze zoon een hoger iq heeft, en met een rugzakje op de basisschool, kan je niet goed doorstromen naar een reguliere middelbare school, en kan je ook niet elk beroep leren wat je kind graag wil. Onze zoon wil graag dierenarts worden, dat zou dan dus niet meer kunnen.'
Dit is echt niet waar. Het rugzakje is juist ook geschikt voor kinderen met een hoger iq, die vanwege hun gedrag misschien op speciaal onderwijs zouden komen. Door het rugzakje kunnen ze toch regulier onderwijs volgen en bijvoorbeeld vwo doen.
Onze zoon is hier een voorbeeld van, maar ik ken er veel en veel meer. Het rugzakje is ook zeker niets iets waar je kind de rest van zijn leven aan vast zit. Nu maak je het echt allemaal te zwaar.

Evanlyn
06-02-2012 om 12:06
Rugzakje
Deze angst had ik ook. Maar toch heb ik voor een rugzakje gekozen, omdat hij helemaal vastliep. En uiteindelijk heeft de school toch al bepaalde vooroordelen tegen je kind, die ze misschien ook doorspelen naar het VO. Wel of geen rugzakje maakt daarbij niet uit.
Nu de problemen bij het leren goed aangepakt zijn, wordt het rugzakje vooral gebruikt voor het sociaal functioneren op de plek waar dat het meest nodig is: school! Ik ben er blij mee, hoor! Maar dat neemt niet weg dat ik in dit verhaal nog helemaal niet zie waarom een rugzakje aan de orde zou moeten zijn. Eerst maar eens goed uitzoeken en idd. het belangrijkste probleem aanpakken: het zelfbeeld, dan zal de rest al zeker beter gaan dan nu.

Quin van der Veer
06-02-2012 om 14:38
Huh dana
"School is nu ook erg aan het pushen voor het aanvragen van een rugzakje. Dit wordt door onze coach ten zeerste afgeraden, omdat onze zoon met een normale rustige benadering heel goed kan functioneren zonder conflicten met de leerkracht. Daarbij komt ook, dat onze zoon een hoger iq heeft, en met een rugzakje op de basisschool, kan je niet goed doorstromen naar een reguliere middelbare school, en kan je ook niet elk beroep leren wat je kind graag wil. "
Hoe kom je daar nou bij? Wat is dat voor een vreemde coach? Realiseer je wel dat die rugzakken in de meeste gevallen er juist voor zorgen dat het kind tot de prestaties kan komen die overeenkomen met het IQ. Geen rugzak, dan afstromen naar een te laag niveau.

Philou
07-02-2012 om 10:21
Rugzak
Kind gaat hier ook het rugzaktraject aan. Als hte nodig is, is het nodig. Klaar. Maar wat ik me wel afvraag is of het je echt blijft achtervolgen. In negatieve zin dan. En hoe.

Evanlyn
07-02-2012 om 13:07
Zelfbeeld
Overigens heb ik hier ook nog een brave, intelligente NADH leerling, op wier gedrag werkelijk niets aan te merken is. En ook haar zelfbeeld was dankzij een heks van een juf binnen de kortste keren naar de knoppen. Er is helaas maar weinig voor nodig. Dus laat ze je niet vertellen dat het allemaal aan jouw kind ligt.