Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-10-2010 om 10:49
In onze zoektocht naar wat onze dochter mankeert, (ADD?) hebben we een gesprek gehad met de huisarts. Hij adviseert een kinderpsycholooog te zoeken. Een vriend van mijn man, zelf ADHD-er, adviseert een pyschiater. Wat moeten we doen? Wie kan de diagnose ADD stellen? Wat is de beste route? Via de school is niet mogelijk, ook kunnen we de IB-er niet om advies vragen.
21-10-2010 om 11:07
Psychiater
Als je een diagnose wilt om met medicatie te kunnen starten, kies dan direct voor een psychiater. Dat is een arts, en mag medicatie voorschrijven. Een psycholoog kan wel een diagnose stellen, maar die wordt niet altijd als officieel beschouwd. Dus als je vervolgens naar een arts gaat voor medicatie, zal hij/zij het werk soms willen overdoen.
21-10-2010 om 12:31
Eerst psycholoog
Het klopt dat een psychiater alleen een diagnose mag stellen. De vraag is echter: ben je op zoek naar een etiket/medicatie of op zoek naar hulp?
Je weet nu nog niet of je kind ADD heeft. Misschien wordt haar gedrag wel veroorzaakt door iets heel anders. Mijn ervaring bij de psychiater is dat ik heb moeten praten als brugman om geen medicatie voor onze zoon te krijgen. Ik zou dus juist eerst naar een psycholoog gaan. Kijken of die je dochter kan helpen bij haar problemen. Mijn ervaring is dat een psycholoog juist heel veel kan doen. Pas als die niet in staat is om te helpen, zou ik een psychiater opzoeken. En dan nog kun je je afvragen of medicatie per definitie nodig is.
Misschien zijn haar problemen wel te hanteren zonder medicatie. Ik denk dat je huisarts een prima spoor volgt.