moedermoe
29-01-2011 om 23:37
Psychologisch rapport jullie mening?
Nou daar gaat mijn autistische zoon dan naar de Middelbare school. De (rec 4-) school heeft hem het advies VMBO-T gegeven. Dat is natuurlijk een fantastische kans want hij heeft heel wat leerachterstanden ingehaald.
Er staan echter nogal wat dingen in het psychologisch onderzoek waarvan ik denk: 'huh'. Zo erg is het ook weer niet (er staat bv. in dat zoon alleen erg monotoon praat en niet geliefd is bij leeftijdsgenoten). Terwijl zoonlief het altijd heeft over 'zijn vrienden' op school. En elke keer als ik met de leerkrachten praatte zeiden ze dat hij goed in de groep lag? Er stond ook regelmatig in zijn rapport dat hij juist met hoge piepstem erg enthousiasiast kon vertellen?
Wat zet zo'n school nou in een leerlingendossier, klopt dat allemaal wel of ben ik de enige die denkt dat er hier en daar wel eens wat misgaat? Graag hoor ik het van jullie. Groetjes MM

Leen13
30-01-2011 om 00:44
Rugzakje
Kan te maken hebben met de criteria voor het rugzakje? Al te rooskleurige rapporten met name handelingsplannen en het wordt niet meer goedgekeurd.

fladder
30-01-2011 om 00:48
Gaan praten
Ik vind die verslagen ook altijd weer erg confronterend... Als moeder zie je toch liever de leuke dingen van je kinderen Officiële rapportagetaal is soms best confronterend, ik heb zelf ook net weer een verslagje achter de rug waar ik best van moest slikken, maar als ik nuchter nadenk klopt het wel.
Ik zou het gesprek aangaan en eerlijk zeggen dat je toch je vraagtekens hebt. Niet aanvallend van "er klopt niks van", nee, eerlijk zeggen dat het nogal rauw op je dak valt en graag e.e.a. wil doornemen omdat het er best wel confronterend staat voor jou.
Een goeie professional begrijpt en herkent dit en zal bereid zijn dit door te nemen, het uit te leggen en indien nodig aan te passen.

moedermoe
30-01-2011 om 08:53
Praten
bedankt voor jullie reacties.
Ja ik ga morgen even naar school en praten met de leerkracht, dat is een goed idee. Het is inderdaad confronterend zo'n rapport!
En als er in staat dat het allemaal fantastisch gaat dan is er natuurlijk geen reden om nog een indicatie te geven. Maar het valt inderdaad rauw op mijn dak! Ach het liefst had ik misschien gehoord dat mijn zoon ineens niet meer autistisch is.... Maar goed, we gaan de schouders er weer onder zetten.

T&T
30-01-2011 om 11:26
Was het ook moe...
Die vreselijke raporten en grafiekjes waarin stond wat mijn kind allemaam NIET kon, en hoe afwijkend en extreem ze wel niet is. Het ging destijds over mijn dochter met pdd-nos, toen mijn zoon naar dezelfde school (cluster4) "mocht" vanwege de diagnose klassiek autisme begon ik het helemaal spaans benauwd te krijgen... hij is overigens nooit gegaan! we hebben een andere passende school voor hem gevonden, en dochter is een jaar later ook overgestapt. Hier krijgen ze te horen wat ze WEL kunnen, en ze draaien goed mee in een reguliere klas. Nou ja, met hun eigenaardigheden nog steeds, maar daar word niet meer zo de nadruk op gelegd.
Maar ik ken die raportjes wel! lekker aangedikt en in de juiste taal zodat de een of andere commissie ook inziet dat jou kind echt heel erg is... vreselijk vond ik dat. Nu hebben ze wel allebei een rugzakje, en daarvoor moet ook nog wel eens worden overlegd, en herindicaties aangevraagd, en dan krijg je dat soort raporten weer. Gelukkig heeft mijn dochter nu een hele lieve juf, die vorig jaar heel eerlijk tegen me zei: "ik zou nooit op deze manier over het meiske spreken als het niet voor de duidelijkheid van het raport moest, het klinkt zo negatief" Er staat overigens niets in dat niet waar is, maar de "slechte" eigenschappen worden zo benadrukt en uitvergroot, en de dingen die goed gaan voor het gemak maar even weggelaten (daar heb je immers geen rugzakje voor nodig). Gelukkig kan juf me daarna gerust stellen door ook de goede dingen weer eens heel duidelijk te benoemen zoals haar gevoel voor muziek, en dieren, maar ja, daar heeft zo'n rec4 indicatie team niks aan, ik als moeder wel!
groetjes, Tess

Sancy
30-01-2011 om 12:03
Even
een opmerking over deze zin die je schreef, moedermoe, omdat ik die zo enorm herken:
"Terwijl zoonlief het altijd heeft over 'zijn vrienden' op school."
Hier was dat ook zo. Maar 'vriend' was een benaming voor ieder persoon met wie zoon langer dan 2 minuten een gezamenlijke activiteit onderneemt. Als het langer dan 5 minuten duurde, washet al snel zijn 'beste vriend'. Volgens die definitie had mijn zoon ook alle jongens uit groep 8 als 'vriend' toen hij in groep 2 zat. Pas het afgelopen jaar heeft hij het verschil geleerd tussen 'vrienden' op school en echte vrienden, nu hij een échte beste vriend heeft.

M Lavell
30-01-2011 om 12:28
Nieuws van de ombudsman
Ik neem aan dat je je vraag stelt in verband met de overgang van bo naar vo en eventuele problemen die uit gekke dossiers kunnen ontstaan.
Dat soort problemen zijn inderdaad realiteit. De Nationale ombudsman heeft er maar weer eens een rapport aan gewaagd.
Zie judion.nl/Rapport%20Hoera!%20Ik%20ga%20weer%20naar%20school%202011.pdf
Interessant in dat rapport is het commentaar van de Inspectie op een casus. Ik citeer uit dit rapport pag. 5 gele kader:"Uit deze casus lees ik verder dat er van de kant van de school en de leerplichtambtenaar vanuit wordt gegaan dat er bij wisseling van school door een potentieel ontvangende school vooraf inlichtingen over de leerling kunnen worden gevraagd bij de school die de betrokken leerling op dat moment nog bezoekt. Op grond daarvan zou een potentieel ontvangende school vooraf al
vernemen wat de problemen van de aangemelde leerling zijn en haar beslissing over toelating daarvan laten afhangen.
Dit is een gang van zaken die in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en met artikel 42 Wet op het Primair onderwijs (artikel 43 Wet op de Expertisecentra).
Deze artikelen bepalen uitdrukkelijk dat het onderwijskundig rapport dient te worden opgesteld ten behoeve van de ontvangende school en niet ten behoeve van een school die nog aan het overwegen is de leerling toe te laten en dus nog geen ontvangende school is, hooguit een potentieel ontvangende school. Deze bepalingen verplichten ook niet tot verwerking van persoonsgegevens, waarmee deze verwerking – zonder uitdrukkelijke toestemming van degene wiens persoonsgegeven het betreft, of diens wettelijke vertegenwoordiger – in strijd komt met de Wbp."
(Zo, nu horen jullie het ook eens van een ander!
Dit betekent dat in de aanmeldprocedure alleen die gegevens een rol mogen spelen die _wel_ relevant zijn bij de toelatingsprocedure. En dat is het schooladvies en de gegevens van de eindtoets.
Alle andere gegevens mogen niet zonder je toestemming worden verstrekt. Pas als de school feitelijk plaatsing heeft toegezegd, kan het onderwijskundig rapport volledig worden gemaakt en aan de ontvangende school worden gezonden.
Het vervelende is wel dat deze leerplichtambtenaar uit de casus bepaald geen uitzondering is. Complete regionale overdrachtssystemen als ELKK, Digidoor, PoVo, en hoe die dingen ook mogen heten, maken gebruik van de mogelijkheid van uitwisseling van gegevens in de aanmeldprocedure, dus voordat de lln is toegalaten.
Dat mag niet.
En de basisschool is daarvoor verantwoordelijk.
Print dat rapport van de ombudsman uit en maak je school duidelijk dat zij geen, he-le-maal geen, gegevens toegankelijk mogen maken in de aanmeldprocedure, behalve het schooladvies en de eindscore (als die er is) en natuurlijk die aanvullingen waarvoor je wel toestemming geeft.
Groet,
Miriam Lavell

Coosje Cabin
30-01-2011 om 14:38
Maar (nav m lavell)
Als je de gegevens niet aanlevert van te voren, wordt je kind helemaal niet aangenomen op de middelbare school waar je je kind gewenst had. Al helemaal niet met een rugzakje.
Dus hoe doe je dat dan? Want ik zou ook liever niet alle gegevens van te voren aanleveren....

Kobalt
30-01-2011 om 15:57
Openheid
Van verschillende kanten is ons als ouders toch wel duidelijk gemaakt, dat de plaatsing van onze zoon op de middelbare school erg afhankelijk is, van onze bereidheid mee te werken en van onze openheid.
Dus zijn wij erg open geweest. Diagnoses geven, verslagen geven van de behandeloverleggen. We zijn ook open geweest over de problemen die onze zoon heeft gehad op zijn huidige school en over ons wantrouwen in deze school. We hebben wel ons best gedaan hier zakelijk en kort over te blijven. Anders schrikt dat ook weer zo af.
In zijn aanvraag voor het rugzakje staan een aantal dingen, waar ik als moeder spontaan braakneigingen en adrenalinetoename van krijg. Maar, zoals de psycholoog zei: 'Het is hún verhaal, hún beleving. Als je consequent je eigen verhaal er naast blijft zetten, geef je duidelijk aan dat er meer kanten zijn aan de medaille. Voor jouw is het heel belangrijk dat het precies klopt, maar voor de middelbare school is dat veel minder belangrijk. Zij doen vooral aan risicoanalyse: Wat is de kans dat Kobaltzoon hier onderuit gaat? Wat kunnen wij doen om dit te voorkomen? Kunnen wij dat bieden?'
Het kost wat moeite, maar met een hoop zen, lukt mij nu wel om hier vrede mee te hebben.
Openheid van de ouders wordt gewaardeerd, ik begrijp dat toch ook wel. Voor de school is het toch ook een sprong in het diepe. Er is veel leed door kinderen die verkeerd benaderd worden, verkeerd gezien worden, niet krijgen wat ze nodig hebben. Dat kan hele vervelende vormen aannemen, waarbij iedereen slachtoffer wordt (maar waarbij jouw kind het grootste slachtoffer zou zijn). Laatst heb ik naar dat programma van Prem gekeken en dat joch dat die leraar had bedreigd, van school is getrapt en nu al een jaar thuis zat, dat zou zo maar onze zoon kunnen zijn over een jaar of twee. Ik hoop toch zo dat wij van die scenario's vandaan kunnen blijven. En daar gaat het uiteindelijk om, daar doen wij het voor in ieder geval.

rodebeuk
30-01-2011 om 17:28
Andere kant
ik heb een familielid dat jarenlang in cluster 2 voortgezet onderwijs heeft gewerkt. Van hem begreep ik dat hij er zelf ook veel moeite mee had, vooral bij herindicaties.
Als hij opschreef hoe hij het zelf zag, met vooral de positieve punten en de goede beweging die hij zag naar verbetering, liep het kind kans om de indicatie kwijt te raken. Hij moest altijd een plan schrijven wat verbetering zou opleveren maar hij mocht nooit constateren dat die verbetering ook inderdaad was voorgevallen, want dan zou het kind van school moeten. Waardoor het weer zou vastlopen in het regulier onderwijs en dan weer in aanmerking zou komen voor het speciaal... zijn jullie er nog?
Je kan volgens hem altijd optimistisch of pessimistisch naar een situatie kijken, en idd, hij had er erg veel moeite mee dat altijd de tweede kijk naar voren moest komen in dat rapport.
Vooral ook omdat het allemaal softe dingen zijn die je constateert, er komt toch al heel veel interpretatie bij kijken als je gedrag omschrijft. Dan zou je er liever voor de voorzichtigheid een marge op zetten en juist terughoudender en milder rapporteren.

ijsvogeltje
30-01-2011 om 17:42
Naar reguliere school toch?
"Als je de gegevens niet aanlevert van te voren, wordt je kind helemaal niet aangenomen op de middelbare school waar je je kind gewenst had."
Maar het gaat toch om een reguliere middelbare school? Die horen cito eindscore te krijgen en zo'n A4'tje met gegevens over doublures etc. Niet meer en niet minder. Wat Miriam ook schrijft. De ouders bepalen welke info nog meer naar school gaat. Dat je zo'n rapport nodig hebt voor een indicatie, dat kan ik mij voorstellen. Maar dat lijkt mij een heel ander traject dan de aanmelding voor een reguliere school.

Kobalt
30-01-2011 om 18:02
Ijsvogeltje
Nou, als je kind een rugzak heeft, ben je natuurlijk sowieso al heel fout bezig als je dat niet meldt bij de volgende school. Het kind heeft die rugzak, omdat het eigenlijk niet goed op een reguliere school past, maar met de nodige aanpassingen wel. Er wordt bij de aanmelding van de school waar zoon naar toe gaat, specifiek naar een rugzak en eventuele psychologische onderzoeken gevraagd overigens.
Maar daarnaast, hier in de omgeving is er dus een 'warme overdracht.' Dat betekent dat de leerkracht van de basisschool, álle kinderen bespreekt met de middelbare school. Als je dat als ouder niet wilt, ben je natuurlijk gelijk al verdacht. Dan zal je toch wel met een goed verhaal moeten komen. Het ligt allemaal vast in een procedure die door de scholen onderling overeen is gekomen. Alle basisscholen en alle dichtbijzijnde middelbare scholen doen daar aan mee.
Het vervelende is: ook al vind ik het in principe onjuist, je kunt er eigenlijk niet onderuit. Het is natuurlijk mogelijk om een ingewikkelde weigerprocedure te starten. Ook kun je naar een school verderop gaan, waar geen 'warme overdracht' is. Maar sorry, dan kies ik toch echt voor het belang van mijn kind. Om ze nu een uur per dag extra te laten reizen, omdat moeders het niet met de formele gang van zaken eens is, dat kan ik niet maken.
En verder vind ik wel, dat als je kind op de basisschool problemen heeft gehad om zich te handhaven, ben je denk ik niet verstandig bezig als je dat dan voor de middelbare school verborgen probeert te houden. Dit is een van de weinige momenten dat een diagnose enigszins nut heeft.
Als mijn zoon daar een leerkracht in een boze bui beledigd (wat niet ondenkbaar is helaas) en bekend is dat hij adhd heeft en heel veel last heeft van impulsiviteit, zal die belediging heel wat sneller vergeten en vergeven worden, dan wanneer dit niet bekend is. Dus dat a4-tje met de diagnose gaat wel degelijk mee. En ook dat onderwijskundig rapport.

Massi Nissa
30-01-2011 om 19:59
Warme overdracht
Ja, ik weet ook niet beter dan wat Kobalt vertelt (misschien woont ze in mijn regio): tussen (S)BO en (S)VO vindt meestal een warme overdracht plaats. Wat zit er in de dossiers van leerlingen die ik vers van het (S)BO binnenkrijg:
- eventuele dyslexieverklaring
- testresultaten van NIO, Cito, WISC etc.
- Overdrachtsformulier leerkracht groep 8 (feitelijk, met doublures, vermelding van eventuele REC-beschikking, meest recente adresinfo etc.)
- Toelatingsformulier LWOO of zorgbudget
- warme overdrachtsformulier, gezamenlijk ingevuld door docent van onze school en leerkracht BO
Verder kan ik even niets bedenken. Ja, er zit wel eens een psychologisch rapport bij, maar die hebben een zeer beperkte geldigheidsduur (ze worden vaak aangemaakt om een rugzakaanvraag te legitimeren, dus zijn ook wel eens aangedikt en niet altijd even betrouwbaar. Het is bepaald geen exacte wetenschap). Komt nog bij dat een kind zomaar de neiging kan hebben om te veranderen tussen zeg groep vier en groep acht: rapport en etiketje waardeloos geworden. En nieuwe mentoren lezen ook echt niet alles, waar haal je de tijd vandaan? Ik zou dus alleen feitelijke info meesturen. Als de mentor er niet uitkomt, hoor je dat snel genoeg.
Groetjes
Massi

Massi Nissa
30-01-2011 om 20:02
Toevoeging
Ik wil met mijn bovenstaande posting niet de indruk wekken als zou er niet naar de informatie worden gekeken die er vanuit het BO wordt aangeleverd, maar het wordt niet gezien als het laatste woord over deze leerling. Tenslotte kan het kind de overgang naar het VO aangrijpen om opnieuw te beginnen, of kan het ineens het licht zien, de gang krijgen of juist wegzakken door allerlei onvoorziene omstandigheden. Ik neem eigenlijk zelden nog contact op met de basisschool, meestal bel ik gewoon de ouders als de leerling op de een of andere manier opvalt.
Groetjes
Massi

Moek
30-01-2011 om 23:56
En als je iets uit het dossier wil halen?
Ik dacht dat je het recht had iets wat je onwelgevallig is uit het dossier van je kind te halen? Dan kunnen ze natuurlijk nog steeds over hem zeggen wat ze willen, maar het staat niet meer zwart op wit. Dat ben ik tegen die tijd tenminste wel van plan.
Het feit dat hij een rugzakje heeft is natuurlijk relevant voor zijn nieuwe school, maar hoe hij er precies aan gekomen is niet. Een school heeft verder ook weinig aan psychiater-praat, daar doen ze toch niks mee. Wat ze aan praktische zakne moeten weten, kunnen wij ze wel vertellen, en verder merken ze het gauw genoeg, als ze goed zijn in hun vak.
Overigens lijkt het me wel handig om als ouder zelf een gesprek op de nieuwe school te hebben, zodat je kan vaststellen of deze school hem kan bieden wat hij nodig heeft. Of raden jullie dat af omdat hij dan niet wordt aangenomen?

Kobalt
31-01-2011 om 08:52
Moek, gesprek
Zeker doen, zo'n gesprek.
Weetje wat het nadeel is van iets uit het dossier halen? Als er staat: 'Juf De Groot vindt dat Pietje slecht is opgevoed, te weinig grenzen krijgt, een slecht kind is wat opgroeid voor galg en rad en dat zijn ouders zich moeten schamen.' Dan is dat de waarheid. Juf de Groot vindt dat namelijk echt. Dan kun je als ouder er alleen aan toe laten voegen: 'Wij vinden van niet'. Maar volgens mij kan je het er dan niet uit laten halen.
Of ik moet me vergissen....

M Lavell
31-01-2011 om 09:06
Openheid
Warme overdracht, gruwel, alsof het om een broodje kroket gaat.
Maar goed, die overdracht is bedoeld voor de ontvangende school. Niet voor de aanmeldprocedure/selectie.
"Als je de gegevens niet aanlevert van te voren, wordt je kind helemaal niet aangenomen op de middelbare school waar je je kind gewenst had. Al helemaal niet met een rugzakje."
Dat kan alleen opgaan voor scholen met LWOO of VSO scholen. Het kan niet opgaan voor een gewone vo school.
De school moet zelf vooraf open zijn in wat zij in het zorgpakket hebben. Zo kun je als ouder kiezen of die school wat voor jouw kind (van wie jij wel alles weet) kan betekenen.
Dan meld je aan. De school beslist over toelating ja/nee. Na toelating draag je de details over.
Kobalt:"Openheid van de ouders wordt gewaardeerd, ik begrijp dat toch ook wel. Voor de school is het toch ook een sprong in het diepe. "
Maar dat is de omgekeerde wereld. De school moet open zijn over het zorgplan en de voorzieningen (wel of geen lift, voorzieningen voor doof/slecht ziend/vaak ziek, autisme/adhd, etc.) Die plannen zijn er en er zijn zelfs afspraken tussen de scholen onderling over het in quota verdelen van kinderen tussen de scholen binnen de zorgkoepel van het samenwerkingsverband.
Laat dat maar open ter tafel komen. Dan kun jij kiezen of je aanmeldt of niet.
Dit:"Van verschillende kanten is ons als ouders toch wel duidelijk gemaakt, dat de plaatsing van onze zoon op de middelbare school erg afhankelijk is, van onze bereidheid mee te werken en van onze openheid. " is chantage. De verantwoordelijke voor dit spel is de basisschool. Die mag dit spel niet zo spelen.
Groet,
Miriam Lavell

Leen13
31-01-2011 om 09:12
Scholen
Ik begrijp niet helemaal hoe het met de aanmelding van je zoon gaat. Doet de basisschool dit soms? Dan zou ik ze fijn hun gang laten gaan en open staan voor mogelijke gesprekken. Of heb je alleen nog het advies VMBO-T en moet je dan zelf zoon gaan aanmelden?
Dan kun je een gesprek vooraf overwegen maar dat is helaas geen garantie voor plaatsing. Je zult het moeten inschatten. Ik heb met zoon vooraf gesprekken gehad met de beoogde school die mij verzekerde dat kinderen met Asperger toegelaten werden, ze hadden er meer, en het was een heel geruststellend gesprek.
Ook bij aanmelding was alles nog geen vuiltje aan de lucht. Daarna echter werd zoon afgewezen en de leiding meldde dat er een beleidswijziging was geweest waarvan de decanen nog niets wisten. De gekste dingen kun je tegenkomen.
Inmiddels is hier een school voor voortgezet onderwijs dat op de website zet dat ze maximaal 5 kinderen met rugzakje per 10000 leerlingen aannemen. Jij weet niet hoe je kansen dan liggen.
Kortom voorlopig is het nog een tombola. Als het niet lukt dan sta je ook weer onderaan de wachtlijst van het speciaal onderwijs. Wat je ook doet.
Alleen als je nog geen rugzakje hebt en je kunt met de basisschool een afspraak maken kun je je kind lowprofile aanbieden en hopen dat het niet opvalt. Er zijn genoeg kinderen in het voortgezet onderwijs die daar pas opvallen. Maar ik weet niet hoe realistisch dat voor jou is. Houdt alternatieven achter de hand want uiteindelijk wordt jij als ouder verantwoordelijk gehouden voor de schoolgang van je kind. Bewaar alles wat kan voorkomen dat je dan ook nog een boete krijgt van de leerplichtambtenaar.

Leen13
31-01-2011 om 09:18
Ondersteuning
Overigens kun je bij twijfel ook ondersteuning krijgen van onderwijsconsulenten en in Amsterdam onderwijsconsumenten. Dat kan verstandig zijn omdat zij de regio kennen.
http://www.onderwijsconsulenten.nl/
http://www.onderwijsconsument.nl/
Daar ben ik zelf in dit proces ook goed geholpen al kunnen ze geen ijzer voor je breken, ze kunnen je helpen je opties op een rij te krijgen en adviseren deskundig.

Kobalt
31-01-2011 om 09:24
Chantage
Inderdaad Miriam, het is chantage. Zo voelt het in ieder geval.
Aan het einde van groep 7, werd het ineens een item. Wij moesten bewijs gaan leveren dat onze zoon met rugzakje 'in staat was om naar regulier voortgezet onderwijs te gaan'. (hoe toon je zoiets aan? met een glazen bol?) Toen wij dat rugzakje aanvroegen was ik er al bang voor, maar ik had die gedachte weggestopt. Het rugzakje is een indicatie voor speciaal onderwijs. Als je het aanvraagt als ouder, zeg je eigenlijk: mijn kind zou op speciaal onderwijs moeten zitten. Maar, dat is helemaal niet je bedoeling, dat vind je helemaal niet. Je wilt dat je kind iets meer hulp gaat krijgen. Dat de school opgeleid gaat worden om je kind te begeleiden. En je wilt dat je kind het weer een beetje dragelijk gaat krijgen op school.
En als je dan van school gaat wisselen, ligt daar ineeens dat speciaal onderwijs weer op de loer. Men spreekt erover alsof het een hele reele optie voor onze zoon zou zijn!?!
Onze zoon doet het hartstikke goed. Ook wat zijn gedrag betreft. Het zou echt belachelijk zijn, als hij naar een VSO school zou gaan. Maar ineens zaten wij eind groep 7 in een gesprek, waarin iedereen net deed of zijn neus bloedde. En waarin wij maar moesten zeggen: 'of wij het aandurfden, om onze school naar een reguliere middelbare school te sturen.'
Nu, dan krijg je het wel even benauwd, want dat had je zo niet verwacht. Als hij het op deze %^&-basisschool redt, dan moeten ze het op het middelbaar wel erg bont maken, wil hij het daar niet redden, toch? Onzeker en wel zit je daar als ouder. Ineens krijg je het gevoel dat iedereen zijn handen van je zoon aftrekt. Dat jij het allemaal weer alleen moet doen.
En dan ga je dus maar lobbyen voor je kind. Want als je een ding zeker weet: als hij naar het VSO moet, kunnen we beter gelijk maar een dwangopname regelen. Dat gaat hij niet doen.
Je hebt nauwelijks rechten als ouder in het onderwijs van je kind. Je staat met je rug tegen de muur en kunt maar beter alle belangrijke beslissingsnemers zoveel mogelijk ter wille zijn.
Het is geen kwestie van kiezen voor een middelbare school. Het is een angstig afwachten of men bereid is je kind toe te laten.

Leen13
31-01-2011 om 09:41
Te laat voor een voortraject
Ik heb natuurlijk geen landelijk beeld, hopelijk verschilt dat maar mijn ervaringen waren wel erg bijzonder.
De school voor voortgezet onderwijs die de basisschool aanraadde voor zoon meldde met rugzakkinderen een voortraject te doen in november, bovendien hadden ze er al teveel in het voortraject aangemeld gekregen. Ik zat net zo als jij nu, en dat was dus te laat. Wist de basisschool niet.
De school die we zelf op het oog hadden werd afgeschoten door de leerkrachten. Ons restte het speciaal onderwijs onderaan de wachtlijst. Dat liep gelukkig wonderlijk goed af.

M Lavell
31-01-2011 om 09:59
Relevant
Moek:"Ik dacht dat je het recht had iets wat je onwelgevallig is uit het dossier van je kind te halen? "
Niet per definitie. Je kunt eruit halen wat niet relevant is. Voor de toelatingsprocudure is dat alles wat bij toelating geen rol speelt. Voor de 'warme overdracht', dus als het kind al is toegelaten, is het ingewikkelder. Een lln dossier mag die gegevens bevatten die noodzakelijk zijn voor het kunnen geven van onderwijs.
Nu is het wel zo dat de school die noodzaak moet aantonen, maar een gevecht daarover is toch lastig. Dan heb je op zijn minst het recht om je eigen mening toe te voegen.
Kobalt:"'Juf De Groot vindt dat Pietje slecht is opgevoed, te weinig grenzen krijgt, een slecht kind is wat opgroeid voor galg en rad en dat zijn ouders zich moeten schamen.' Dan is dat de waarheid. Juf de Groot vindt dat namelijk echt. Dan kun je als ouder er alleen aan toe laten voegen: 'Wij vinden van niet'. Maar volgens mij kan je het er dan niet uit laten halen."
Dat kun je er weer wel uit laten halen.
Het is namelijk volstrekt irrelevant wat juf vindt, zeker als zij dat in haar eentje vindt. In een dossier mag alleen vermeld staan wat wel relevant is. Private waarheden horen er niet in thuis.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
31-01-2011 om 10:27
Overgang bo-vo moeilijker dan ooit?
Per 1 augustus 2010 wordt er 300 miljoen euro bespaard op het zorgbudget voor lln. Bo, vo, So, Svo, de hele santekraam.
Hoe dat allemaal moet gaan werken, weten de scholen nog niet. Niet omdat ze het niet hebben zien aankomen (in feite is het gewoon de toepassing van 'passend onderwijs' zoals dat al jaren in de koker zit), maar omdat ze zich verzetten.
Ze weigeren botweg om invulling aan de bezuinigingen te geven.
Wat het gevolg daarvan kan zijn is dat vo scholen meer dan ooit lln met een vlekje of rugzak zullen weigeren. Dat er meer dan ooit kinderen tussen wal en schip vallen in de overgang van bo naar vo.
Slechtste scenario: het is in het belang van de scholen met elkaar om het aantal thuiszitters explosief te laten groeien. Een mega probleem te laten worden. Dan moet verBijsterveldt wel met een noodplan en geld over de brug komen.
Waar voorheen het chantagemiddel, vertel zoveel mogelijk over je kind anders wordt het sowieso geweigerd, wellicht effectief kon zijn, zou dat nu wel eens extra problemen op kunnen leveren.
Je moet daar natuurlijk ook weer zelf keuzes in maken. Wat gok je, alles of niks vertellen?
Maar daarbij is het van het grootste belang dat je je op de achtergrond voorbereidt op het mogelijk niet plaatsen van je kind. Dat betekent dat het zinnig is om dat rapport van de ombudsman uit te printen en aan de hand van dat rapport je zorgen met de basisschool te bespreken.
Wijs de basisschool erop dat _zij_ primair verantwoordelijk zijn voor de overdracht van de gegevens. Wellicht komen zij daardoor tot een andere keuze:niks vertellen totdat de lln is aangenomen en pas daarna 'warm' overdragen.
Blijft de bo bij het standpunt dat alles verteld moet worden, meld dan dat je het gevoel hebt weinig keuze te hebben, maar dat mocht dat nadeel opleveren (kind wordt nergens geplaatst) je wel de bo school daarop zult aanspreken. Ook in kosten (opvang, onderwijs op een particuliere school, noem het maar).
Als het je gebeurt dat je kind inderdaad niet geplaatst wordt, neem dan meteen contact op met de leerplichtambtenaar en spreek die aan op de rol die de ombudsman 'm toekent.
Groet,
Miriam Lavell

Kobalt
31-01-2011 om 10:54
Warme overdracht voor toelating
Helaas vindt de warme overdracht hier plaats vóór de toelating van de leerling. De basisschool leerkracht licht het advies toe en vertelt ook als de ouders van mening verschillen. Aan de hand van deze overdracht wordt bepaald in welke klas het kind geplaatst wordt.
Half april krijg je dan een brief met het bericht of je kind aangenomen is en in welke klas/welk niveau dan wel. Daar kun je dan nog tegen in bezwaar gaan, maar ik heb nog nooit gehoord van iemand bij wie dat enig effect heeft gehad.
De school heeft gewoon een monopoly positie. Het dichtsbijzijnde vergelijkbare onderwijs (HAVO en hoger), is vijftien kilometer verderop.

M Lavell
31-01-2011 om 11:15
Geen keuze
Kobalt, het is mogelijk dat scholen (met de hand van de lpa boven het hoofd bovendien) dat samen met elkaar zo dichtgeregeld hebben.
Zie dat rapport van de ombudsman. Daar blijkt dat ook uit.
Dan heb je als ouders niet zoveel te kiezen. Ook dat blijkt uit dat rapport van de ombudsman.
Maar als dat negatieve consequenties heeft, kind wordt niet geplaatst op een school, dan hoef je als ouders daar dan ook niet voor op te draaien. Iemand moet op zijn minst de kosten dragen.
Omdat het proces staat of valt met gegevensoverdracht, is dat de basisschool. Die is de verantwoordelijke in dit verhaal.
Als ouders moet je aan die verplichte overdracht dan ook toevoegen dat je van mening bent dat de gegevens slechts bestemd zijn voor de ontvangende school.
Groet,
Miriam Lavell

Nikus
04-02-2011 om 11:03
Hee hier zie ik de warme overdracht ook opduiken
Ik vind dat toch wel zo'n rare uitdrukking. Ik begrijp dat het een positieve overdracht is. Maar dan nog vind ik het een vreemde uitdrukking.

Kobalt
04-02-2011 om 11:28
Niet noodzakelijk positief
Volgens mij wordt met een warme overdracht niet noodzakelijkerwijs een positieve overdracht bedoeld.
Volgens mij is het meer dat degene die overdraagt zich dan vrij voelt om de persoonlijke interpretaties en mening mee over te dragen. Ik vind het een twijfelachtig gebeuren. Volgens mij werkt het het vormen van vooroordelen bij de ontvangende partij in de hand. Ik ben zelf meer van de objectiviteit.

Nikus
04-02-2011 om 12:58
Owow
Das niet best. De vorige begeleider en ik konden niet door 1 deur. Ik ben benieuwd 14 februari.

Kobalt
04-02-2011 om 13:25
Maar het is dan weer wel
op Valentijnsdag. Dan kun je toch niet al te vervelend doen als begeleider, lijkt me.