Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Pubermet ODD

hallo,
Soms zit ik echt even met mijn handen in het haar,
Mijn zoon van 17 heeft ODD en regeert het hele gezin waar onder zijn broer en broertje en natuurlijk papa en mama onder lijden. School wat steeds mis gaat, meerdere malen leerplicht geweest. Nu gaat die een bbl doen maar houd men hart vast.
Nu loopt die steeds de wetten uit te maken en als het niet gaat zoals hij wil dan loopt het weer compleet uit de hand. Bv ik ga lekker niet werken of ik ga niet naar school als je dit niet doet😫
Nu heeft hij sinds kort een vriendin waar hij graag mag zijn en die ouders fantastisch vind.
Hij maakt mij zijn moeder voor alles uit en zegt dat ik door en door slecht ben😢 en veel meer van die dingen.
Ik doe alles voor mijn kinderen van brood smeren alles opruimen, als hij geld wil dan krijgt die dat. Hij rookt en wij waren gestopt maar aangezien hij nog moet wachten op zijn loon kopen we dat ook. Maar ik heb het gevoel hoe zwaar ook ik meer op mijn standpunt moet gaan staan. Ik ga hier ook kapot aan. Hoe hebben jullie het gedaan, hebben jullie nog tips of iets dergelijks.
Groetjes een wanhopige moeder


Hoog tijd om te stoppen met pamperen en je als voetveeg te laten behandelen. Waarom smeer je in vredesnaam brood voor een puber van 17 die niks aan zijn handen mankeert?
Waarom geef je hem zonder meer geld als hij daar om vraagt? Geef hem een vast bedrag aan zakgeld en de rest kan hij voor werken. Zeker als hij BBL doet krijgt hij gewoon een salaris. Hij zal toch een keer moeten leren dat geld eindig is.
Waarom sigaretten voor hem kopen? Hij is 17, hij mag dat zelf nog niet eens kopen en ik zou roken op geen enkele manier willen faciliteren. 
En dan ook nog een grenzeloos disrespect. Hij behandelt je als voetveeg omdat je dat accepteert en jezelf opstelt als zijn sloofje/pinautomaat. 
Het klinkt misschien hard, maar je moet echt grenzen gaan stellen.

Jannie30

Jannie30

01-11-2022 om 18:30 Topicstarter

MamaE schreef op 01-11-2022 om 18:09:

Hoog tijd om te stoppen met pamperen en je als voetveeg te laten behandelen. Waarom smeer je in vredesnaam brood voor een puber van 17 die niks aan zijn handen mankeert?
Waarom geef je hem zonder meer geld als hij daar om vraagt? Geef hem een vast bedrag aan zakgeld en de rest kan hij voor werken. Zeker als hij BBL doet krijgt hij gewoon een salaris. Hij zal toch een keer moeten leren dat geld eindig is.
Waarom sigaretten voor hem kopen? Hij is 17, hij mag dat zelf nog niet eens kopen en ik zou roken op geen enkele manier willen faciliteren.
En dan ook nog een grenzeloos disrespect. Hij behandelt je als voetveeg omdat je dat accepteert en jezelf opstelt als zijn sloofje/pinautomaat.
Het klinkt misschien hard, maar je moet echt grenzen gaan stellen.

Daar heb je ook helemaal gelijk aan! Im weet het en snap dat het zo niet moet! Ik moet nu ook stoppen, maar was altijd bang dat hij hetzelfde meemaakte als mij vroeger. Ik was namelijk hetzelfde maar werd zwaar opgevoed, heb altijd gedacht dat het aan de opvoeding lag maar daar ligt het niet aan. Ben ook anderzijds bang hem kwijt te raken en ik houd zoveeeel van mijn kinderen, maar ben nu zover dat ik weet dat dit niet normaal meer is! Ik ga er zelf zwaar kapot aan aan al dat verdriet. Bedankt in ieder geval voor je bericht💯

Wat zegt zijn hulpverlener?

Jannie30

Jannie30

01-11-2022 om 18:36 Topicstarter

Roos55 schreef op 01-11-2022 om 18:32:

Wat zegt zijn hulpverlener?

Hij wil daar niet heen, iK praat met haar en natuurlijk ook zei zegt dat hij mij op elk vlak wil raken, misschien meent hij het niet maar hij chanteert me overal mee, en dat doet hij ook! Ik weet dat ik nu moet stoppen met alles doen, maar moeilijk is het wel.

Jannie30 schreef op 01-11-2022 om 18:30:

[..]

Daar heb je ook helemaal gelijk aan! Im weet het en snap dat het zo niet moet! Ik moet nu ook stoppen, maar was altijd bang dat hij hetzelfde meemaakte als mij vroeger. Ik was namelijk hetzelfde maar werd zwaar opgevoed, heb altijd gedacht dat het aan de opvoeding lag maar daar ligt het niet aan. Ben ook anderzijds bang hem kwijt te raken en ik houd zoveeeel van mijn kinderen, maar ben nu zover dat ik weet dat dit niet normaal meer is! Ik ga er zelf zwaar kapot aan aan al dat verdriet. Bedankt in ieder geval voor je bericht💯

Kinderen en jongeren hebben grenzen nodig. En het vertrouwen dat ze dingen zelfstandig kunnen. Nu is hij de baas thuis en hij behandelt jou ook zo. Jongeren lopen echt niet massaal weg als hun ouders geen sigaretten voor ze kopen en oneindig geld verstrekken op aanvraag. Daar leren ze juist niks van. 
Hij is op weg om volwassen te worden. Daar hoort bij dat hij zijn eigen boontjes leert doppen. Hij heeft op school/werk honger in de pauze, dus is het zijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat hij wat te eten meeneemt. Hij wil bepaalde spullen hebben en dingen doen. Hij heeft maandelijks een x bedrag aan inkomen en hij zal moeten leren om dat te verdelen over zijn verschillende behoeften. Anders leert hij niet met geld om te gaan en keuzes te maken. En niet hoe je op een normale manier met mensen omgaat. 

Liefde zit niet in alles voor je kinderen doen, oneindig middelen verstrekken en jezelf ondergeschikt maken aan je kind en uit angst alles qua ongewenst gedrag accepteren. 

Is je kind gediagnosticeerd met ODD? Dan heb je niet per se heel veel aan reacties van andere ouders met ‘gemiddelde’ kinderen. Die van jou oefent dan namelijk veel meer druk uit op jullie als ouders dan ouders van gemiddelde kinderen in zich in hun akeligste nachtmerries nog niet kunnen voorstellen. Heb je hulpverlening? 
Ik denk overigens net als mamaE dat hem veel minder zijn zin geven en zorgen dat hij minder dominant Is in het gezin echt heel hard nodig is. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan dus ik denk dat je daar hulp bij nodig hebt. Hij zal jullie op allerlei manieren proberen te dwingen om toch allerlei dingen voor hem proberen te doen, op al jullie rode knoppen drukken en al jullie angsten activeren. Hij weet heus wel waar jij bang voor bent dus “jullie houden niet van mij”, “ik ga weglopen”, “jullie zijn $^%#*-ouders”, het zal allemaal voorbij komen. En dan moet je toch blijven staan. Dat is pittig maar als je dat niet doet, heeft hij jullie compleet in de tang en gaan jullie er zelf aan kapot. Als je hulpverleners hebt, vraag eens naar een training verbindend gezag voor ouders. Want ik gok maar zo dat jouw zoon zelf vindt dat er niks met hem aan de hand is. En heb je nog geen hulpverleners of niet meer, zoek die dan. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-11-2022 om 18:59

TVP omdat ik zelf een stiefzoon heb met ODD.
In eerste instantie zeg ik: geen duimbreed toegeven en zorgen dat je de dominantie behoudt; maar ik sta open voor andere reacties. 

Jannie30

Jannie30

01-11-2022 om 19:16 Topicstarter

Omnik schreef op 01-11-2022 om 18:42:

Is je kind gediagnosticeerd met ODD? Dan heb je niet per se heel veel aan reacties van andere ouders met ‘gemiddelde’ kinderen. Die van jou oefent dan namelijk veel meer druk uit op jullie als ouders dan ouders van gemiddelde kinderen in zich in hun akeligste nachtmerries nog niet kunnen voorstellen. Heb je hulpverlening?
Ik denk overigens net als mamaE dat hem veel minder zijn zin geven en zorgen dat hij minder dominant Is in het gezin echt heel hard nodig is. Maar dat zal niet zonder slag of stoot gaan dus ik denk dat je daar hulp bij nodig hebt. Hij zal jullie op allerlei manieren proberen te dwingen om toch allerlei dingen voor hem proberen te doen, op al jullie rode knoppen drukken en al jullie angsten activeren. Hij weet heus wel waar jij bang voor bent dus “jullie houden niet van mij”, “ik ga weglopen”, “jullie zijn $^%#*-ouders”, het zal allemaal voorbij komen. En dan moet je toch blijven staan. Dat is pittig maar als je dat niet doet, heeft hij jullie compleet in de tang en gaan jullie er zelf aan kapot. Als je hulpverleners hebt, vraag eens naar een training verbindend gezag voor ouders. Want ik gok maar zo dat jouw zoon zelf vindt dat er niks met hem aan de hand is. En heb je nog geen hulpverleners of niet meer, zoek die dan.

Ja hij is gediagnosticeerd met ODD, en helaas ja ook al is het zon leuke vent hij kan ook heeeel extreem zijn helaas.

Ik ga er met de hulpverlener over hebben.

Bedankt voor je reaktie☺️

Beste TO, dat klinkt als een flinke uitdaging waar je voor staat! 

Ik denk net als Omnik ook meteen aan de methode "Geweldloos verzet" op waarbij je grenzen stelt (ookm als er veel druk wordt uitgeoefend met dreigen, manipuleren etc) maar tegelijkertijd de verbinding houdt (door positieve momenten te creëren, relatiegebaren te maken). 

Deze methode is speciaal ontwikkeld voor jongeren die destructief gedrag laten zien. Er worden op verschillende plekken trainingen voor ouders aangeboden.

Ik zou hier eens op googlen. Naast "geweldloos verzet"  worden soms ook de termen " nieuwe Autoriteit" en "verbindend gezag" gebruikt.

Ik heb een neefje en leerlingen met ODD. 
Ze hebben die grenzen wel nodig dus alles waarin jullie je laten beheersen door je zoon, niet doen en je ook niet laten verleiden tot discussies. Dit is hoe het gaat gebeuren. Dan wordt ie maar even boos. Negeer zijn negatieve gedrag maar ‘beloon’ zijn positieve gedrag en blijf open staan voor positief gedrag. En leg niet op alle slakken zout, maar vooral: blijf duidelijk. Niet per se streng. 
En je hebt andere kinderen die door dit gedrag heel kwetsbaar worden. Richt je aandacht op hen en laat niet 1 kind bepalen hoe het gezinsleven eruit ziet. Plan je eigen dingen. 
Kijkt de hulpverlener niet naar jullie ‘systeem’ ? Want ik denk dat daar nog wel winst te halen is. 

SuzyQFive schreef op 01-11-2022 om 22:11:


Kijkt de hulpverlener niet naar jullie ‘systeem’ ? Want ik denk dat daar nog wel winst te halen is.

Zeker is er in het systeem winst te behalen. Maar het is wel belangrijk om te beseffen dat dat systeem twee kanten op werkt. Als een kind zoveel druk op de ouders uitoefent, gaan die ouders steeds slechter functioneren. En dat is ook volkomen logisch want die raken uitgeput. Een kind wat bereid is overal (emotioneel, verbaal, fysiek) agressief in te gaan, heeft veel invloed op ouders want je kunt niet steeds energie mobiliseren om dat elke keer weer volgens het boekje te pareren. Een mens maakt fouten, is niet altijd consequent, wordt moe, wil geen geschreeuw meer aan zijn hoofd. Dus dan ga je toegeven. Deze ouders zijn als het ware onderworpen aan een soort ‘coercive control’. En omdat het je kind is, werkt het. Want je hebt het lief en kunt het niet verlaten. Zij leven 24/7 met hun kind en kunnen er niet vanaf. Ze hebben geen arbodienst of bedrijfsarts waar ze kunnen klagen over slechte werkomstandigheden. Sterker nog, als het niet goed gaat, wordt erg vaak gesuggereerd dat de ouders het waarschijnlijk niet goed hebben gedaan. En waarschijnlijk is dat ook zo. Ouders maken nou eenmaal fouten. Maar deze ouders kunnen zich dat niet veroorloven omdat ze een kind hebben wat daar iedere keer een slaatje uit slaat. Deze ouders hebben een heel pittige opdracht! Veel pittiger dan de ouders van ‘gemiddelde’ kinderen die na wat gepruttel toegeven! Om ouders te helpen beter te functioneren hebben ze allereerst rust, hersteltijd en steun nodig. Er is bitter weinig hulpverlening die dit soort dingen biedt. 

Jannie30

Jannie30

02-11-2022 om 07:58 Topicstarter

Omnik schreef op 02-11-2022 om 00:26:

[..]

Zeker is er in het systeem winst te behalen. Maar het is wel belangrijk om te beseffen dat dat systeem twee kanten op werkt. Als een kind zoveel druk op de ouders uitoefent, gaan die ouders steeds slechter functioneren. En dat is ook volkomen logisch want die raken uitgeput. Een kind wat bereid is overal (emotioneel, verbaal, fysiek) agressief in te gaan, heeft veel invloed op ouders want je kunt niet steeds energie mobiliseren om dat elke keer weer volgens het boekje te pareren. Een mens maakt fouten, is niet altijd consequent, wordt moe, wil geen geschreeuw meer aan zijn hoofd. Dus dan ga je toegeven. Deze ouders zijn als het ware onderworpen aan een soort ‘coercive control’. En omdat het je kind is, werkt het. Want je hebt het lief en kunt het niet verlaten. Zij leven 24/7 met hun kind en kunnen er niet vanaf. Ze hebben geen arbodienst of bedrijfsarts waar ze kunnen klagen over slechte werkomstandigheden. Sterker nog, als het niet goed gaat, wordt erg vaak gesuggereerd dat de ouders het waarschijnlijk niet goed hebben gedaan. En waarschijnlijk is dat ook zo. Ouders maken nou eenmaal fouten. Maar deze ouders kunnen zich dat niet veroorloven omdat ze een kind hebben wat daar iedere keer een slaatje uit slaat. Deze ouders hebben een heel pittige opdracht! Veel pittiger dan de ouders van ‘gemiddelde’ kinderen die na wat gepruttel toegeven! Om ouders te helpen beter te functioneren hebben ze allereerst rust, hersteltijd en steun nodig. Er is bitter weinig hulpverlening die dit soort dingen biedt.

Wij staan wel sterk en steeds sterker! Ik geef niet alles meer en als hij boos wordt dan loopt hij maar ff weg. Zijn er mee bezig, en positief zullen wij ook blijven dat zouden we zekers altijd zien! Moeilijk is het wel maar we gaan ervoor!

Omnik schreef op 02-11-2022 om 00:26:

[..]

Zeker is er in het systeem winst te behalen. Maar het is wel belangrijk om te beseffen dat dat systeem twee kanten op werkt. Als een kind zoveel druk op de ouders uitoefent, gaan die ouders steeds slechter functioneren. En dat is ook volkomen logisch want die raken uitgeput. Een kind wat bereid is overal (emotioneel, verbaal, fysiek) agressief in te gaan, heeft veel invloed op ouders want je kunt niet steeds energie mobiliseren om dat elke keer weer volgens het boekje te pareren. Een mens maakt fouten, is niet altijd consequent, wordt moe, wil geen geschreeuw meer aan zijn hoofd. Dus dan ga je toegeven. Deze ouders zijn als het ware onderworpen aan een soort ‘coercive control’. En omdat het je kind is, werkt het. Want je hebt het lief en kunt het niet verlaten. Zij leven 24/7 met hun kind en kunnen er niet vanaf. Ze hebben geen arbodienst of bedrijfsarts waar ze kunnen klagen over slechte werkomstandigheden. Sterker nog, als het niet goed gaat, wordt erg vaak gesuggereerd dat de ouders het waarschijnlijk niet goed hebben gedaan. En waarschijnlijk is dat ook zo. Ouders maken nou eenmaal fouten. Maar deze ouders kunnen zich dat niet veroorloven omdat ze een kind hebben wat daar iedere keer een slaatje uit slaat. Deze ouders hebben een heel pittige opdracht! Veel pittiger dan de ouders van ‘gemiddelde’ kinderen die na wat gepruttel toegeven! Om ouders te helpen beter te functioneren hebben ze allereerst rust, hersteltijd en steun nodig. Er is bitter weinig hulpverlening die dit soort dingen biedt.

Hulpverlening bij kinderen met ODD moet daar wel op gericht zijn. Mijn neefje en gezin krijgen op die manier wel hulp: videocoaching enz enz. Van jezelf zie je nu eenmaal niet zo goed patronen. 

SuzyQFive schreef op 02-11-2022 om 10:00:

[..]

Hulpverlening bij kinderen met ODD moet daar wel op gericht zijn. Mijn neefje en gezin krijgen op die manier wel hulp: videocoaching enz enz. Van jezelf zie je nu eenmaal niet zo goed patronen.

Zeker! Daar moeten ouders bij geholpen worden!

Jannie30 schreef op 01-11-2022 om 18:36:

[..]

Hij wil daar niet heen, iK praat met haar en natuurlijk ook zei zegt dat hij mij op elk vlak wil raken, misschien meent hij het niet maar hij chanteert me overal mee, en dat doet hij ook! Ik weet dat ik nu moet stoppen met alles doen, maar moeilijk is het wel.

Wat doet hij als je iets niet doet? Welke ‘straf’ krijg je? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.