Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Coosje Cabin

Coosje Cabin

27-01-2011 om 08:49

Ritalin alleen voor school (laatste jaar basisschool)

Wij geven onze zoon sinds kort ritalin alleen voor de schooldagen, 2 keer een halve per dag, op woensdag 1 halve en zaterdag en zondag niet.
Het gaat ons er alleen om zijn concentratie te bevorderen, zodat hij zijn schoolwerk kan doen zoals het hoort. Psychiater vond dit een goed plan, onze zoon is gediagnosticeerd adhd-er met een behoorlijk aandachtsprobleem en impulsiviteitsprobleem.We mogen het hem ook iedere dag geven en veel meer dan we nu geven (hij mag 36 gram maar krijgt maar 10 gram gedurende de dag, maar dit werkt prima.
Zijn er meer mensen die dit zo doen en hoe bevalt dit op de lange termijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

27-01-2011 om 09:15

Was het plan

Hier was het ook het plan om het zo te doen.
Maar toen kwam ik tot de realisatie dat onze zoon thuis veel meer leert dan op school. Dat zoon thuis veel belangrijkere dingen leert dan op school. (problemen oplossen, grenzen aangeven, frustratie- en woedemanagement, organiseren, zichzelf structuren, zelfredzaam worden, verantwoordelijkheid nemen) En dat het leren thuis ook vele malen beter gaat mét medicatie. Hij staat er veel opener voor en hij onthoudt beter wat hij geleerd heeft. En sindsdien geven wij in weekeinden en vakanties ook medicatie.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

Iets anders

Hoe vindt hij het als hij het thuis niet gebruikt. Ik gebruikte zelf (als volw). Ritalin, maar zou het liefste de hele dag en de hele week het innemen. Ik krijg een onrustig gevoel als ik het niet steeds slik. Ik heb daarom nu Concerta zodat het gewoon 12 uur werkt (hopen we). Dus ik zou ook zeker aan zoon vragen (hij is oud genoeg) of hij zelf verschilt voelt als hij het niet slikt, en hoe hij dat vindt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-01-2011 om 09:48

Merk je resultaat?

Coosje, het enige wat uiteindelijk natuurlijk telt: heeft je zoon er baat bij? En merkt hij zelf dat het uitgewerkt raakt en hoe vindt hij dat?

Guinevere

Guinevere

27-01-2011 om 11:50

Tijdje gedaan

Ik heb het wel een tijdje gedaan zo bij onze zoon (8). Het effect van de medicatie is echter zodanig dat het hele gezin er plezier van heeft als hij het op andere dagen ook gebruikt.
Wel krijgt hij in het weekend een gereduceerde dosis. Tenslotte vraagt de thuissituatie toch een iets mindere concentratie dan de schoolsituatie.

Coosje Cabin

Coosje Cabin

27-01-2011 om 11:58

Kobalt

Kobalt, dankje voor je antwoord. Ik snap je redenatie. Ik ben het met je eens dat een kind thuis ook heel erg veel leert. Maar mijn ervaring is dat thuis een 1op1 situatie is en dat het dan veel makkelijker is om hem iets aan te leren of iets te laten beklijven (wij hebben veel meer tijd om het vaker te herhalen of om 1op1 met hem te praten dan zijn leerkracht).
Maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer hij straks naar de middelbare school gaat, het ook noodzakelijk is om tot in elk geval een uur of 5 medicatie te geven, ivm huiswerk.

Coosje Cabin

Coosje Cabin

27-01-2011 om 12:02

Ervaringen van het kind zelf

Onze zoon vindt het prettig om te slikken omdat hij merkt dat hij op school veel meer kan en langer kan volhouden met werkjes dan zonder medicatie. Hij merkt ook precies wanneer het uitwerkt. Meestal net voordat de school uit is 's middags. Hij merkt ook dat hij dan drukker is. Zijn remedie is om dan te gaan voetballen. Vond ik zelf wel een goeie, heeft hij helemaal zelf bedacht.
Hij vraagt niet om medicatie verder, hij vroeg zich alleen af of hij ook beter zou voetballen met ritalin, want dan wilde hij ook wel slikken met voetbal. Hij wil namelijk profvoetballer worden. Maar aangezien dat voetbal prima gaat zonder, laten we het maar zo.

Isabella

Isabella

27-01-2011 om 12:38

Hier

Hier een zoon die medikinet cr gebruikt. Dit loopt gedurende de tijd dat hij op school zit. 's Zaterdags gebruikt hij meestal ook ivm voetbal. Op zondag en in de vakantie alleen op eigen verzoek en meestal is dat aan het begin van de vakantie meer dan aan het einde. Voor onze zoon, ook groep 8, werkt dat op dit moment goed. Thuis heeft hij de medikinet minder nodig, hij hoeft zich veel minder in te spannen om geconcentreerd bezig te zijn. Hij zit in een nogal drukke klas. We gaan wel vanaf mei concerta proberen, dit ivm demidelbare school. Concerta loopt namelijk langer door.

Moek

Moek

27-01-2011 om 13:52

Ook alleen op school

Hij gebruikt het pas een maand of vier, maar dat heeft al geleid tot verbazend goede CITO resultaten en veel betere sociale contacten. Hij gaat binnenkort op pianoles, dan zal hij natuurlijk ook voor die les slikken. En op woensdag alleen 's ochtends.

Thuis hoeft hij niet te slikken omdat we daar geen problemen met hem hebben. Van een "rebound" als het is uitgewerkt merkt hij niets, en ik ook niet. Een voordeel is ook dat hij 's avonds heerlijk slaapt, omdat hij dan niet die rebound krijgt.

Coosje Cabin

Coosje Cabin

27-01-2011 om 23:13

Leuk

Leuk om te lezen. Van onze psychiater moesten wij na de eerste 3 dagen de dosis verhogen naar 2 keer 10 mg, maar omdat het zo goed werkt, laten we het gewoon zo. De psychiater heeft vakantie en die spreken we pas weer over 2 weken. Zolang het werkt in zo'n lage dosering, dan laten we het liever laag.
Eigenlijk wilde hij concerta 36mg voorschrijven, maar dat vonden wij veel te veel. En uiteindelijk vond hij eerst 2 keer 5 en daarna 2 keer 10 ook prima.
Wij zijn heel benieuwd hoe het met de cito gaat volgende week.

Polly Shearman

Polly Shearman

28-01-2011 om 13:05

Hoe voelt je zoon zich

Met de Ritalin? beter? of minder goed dat zonder de Ritalin?
Toen wij begonnen met Ritalin dachten wij ook: eerst maar eens op schooldagen en dan zien we wel.
Maar mijn zoons voelde zich MET de ritalin zoveel beter, waarom dus niet in het weekend ook geven.
Je zegt omdat jij geen last hebt van hem in het weekend? maar misschien heeft hij wel last van zichzelf!?
Vraag het hem zelf eens, wat fijner voelt: met of zonder.

groet, polly

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-01-2011 om 13:35

Eens met polly

Mijn zoon begon eerst ook met Ritalin alleen voor school. Omdat hij van de Ritalin teveel bijwerkingen kreeg (gebrek aan eetlust) zijn we snel overgestapt naar Concerta. Zonder bijwerkingen. Ik sluit me bij Polly aan dat het vooral gaat om hoe je kind zelf zich voelt met en zonder medicatie.
Toen de dosering Concerta wellicht opgehoogd moest worden moesten we een stopweek inlassen maar de eerste middag van de stopweek smeekte mijn zoon al om "zijn pil" omdat hij gek werd van zichzelf en de drukte in zijn kop. De stopweek werd dus maar een stopdag en de dosering werd opgehoogd zonder problemen. En zoon ziet nu heel goed in waarom hij die medicatie nodig heeft en wil niet meer zonder. En daar gaat het om. Het is zijn leven, zijn lijf en het zijn zijn gevoelens. Met medicatie kan hij juist meer zichzelf zijn zonder dat de ADHD hem in de weg zit en ik gun dat hem in alle omstandigheden en op alle momenten; op school, thuis, overdag en 's avonds...
Doe waar jouw kind zich het fijnst bij voelt en zichzelf het beste kan functioneren.

Coosje Cabin

Coosje Cabin

28-01-2011 om 13:37

Pardon polly?

Polly, ik heb mijn berichten nog eens nagelezen of ik ergens iets had geschreven over "last van" maar ik zie het nergens staan? Volgens mij is dat helemaal niet aan de orde dat ik of wij "last" hebben van onze zoon of geen "last" hebben van onze zoon in het weekend?
En over het vragen aan mijn zoon zelf: daar heb ik in een aantal berichten over gerept, dat wij het hem zelf vragen?
Dus ik begrijp je bericht niet zo goed.

Alleen voor school

Ritalin alleen voor school in een minimale dosis en in de weekenden medicatievrij. Inderdaad puur om de concentratie te verhogen.
Bij een vriendje van mijn zoon gaat dit zo al enkele jaren. Zijn ouders hebben hier eerlijk gezegd alleen voor gekozen omdat hij anders een achterstand zou oplopen op het reguliere onderwijs. Ook om te zorgen dat hij geen (grote) groeiachterstand zou oplopen en om de kans op een tè grote gewenning te minimalisreren.
Dit jongetje heeft verder geen gedragsproblemen en is ook niet extreem druk in zijn hoofd. Zijn ouders "vergeten" nog al eens de medicijnen te geven en hij zal zelf nergens om vragen.
Hij is dan wel drukker en chaotischer maar heeft andere oplossingen gevonden om hier mee om te gaan. Dat blijft op school wat lastig, dus ja, een pil voor school in zijn geval.

Polly Shearman

Polly Shearman

28-01-2011 om 14:52

1000x excuses

Ik haal wat door elkaar,
iemand anders had gezegt: thuis hoeft hij niet te slikken omdat we daar geen problemen met hem hebben.

Ik was ook nog in oude draadjes aan het lezen, van toen wij zelf net begonnen met ritalin: om eens te lezen hoe was dat ook al weer..
Ik heb denk ik een aantal dingen door elkaar gehaald,

sorry sorry sorry!!!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-01-2011 om 15:28

Hier ook

Excuses van mijn kant dus ook; ik heb niet goed gelezen Maar nog steeds: doe waar jouw zoon zich het lekkerst bij voelt.

Caroline

Caroline

29-01-2011 om 15:50

Middelbare school

Wij hebben onze zoon een hele lange tijd alleen tijdens school ritalin gegeven. 'sOchtends 10mg en tussen de middag 10 mg. Nu gaat hij sinds augustus vorig jaar naar de middelbare school in Amsterdam. Het leek ons (en hem zelf) niet zo'n goed idee om in de lunchpauze, met alle nieuwe kinderen, ritalin te moeten nemen of dat op de toilet te moeten doen. Omdat 2 x per dag Ritalin prima werkte, heeft hij daar eerst de eindcito mee gemaakt in gr 8. Daarna is hij overgestapt op Medikinet 20 mg. Dit werkt precies gedurende de schooluren, dus minder lang dan Concerta. De laatste maanden van de lagere school had hij dus al 1x per dag Medikinet, om te kijken of dat goed werkte. In de weekenden niet, in de vakanties niet en in augustus op de middelbare school. Gelukkig heeft hij nu de gelegenheid om al zijn maakwerk op school te maken. We moeten de situatie weer bekijken als hij echt veel leerwerk thuis gaat krijgen, want langer dan 20 minuten achter zijn bureau is echt het limiet

Moek

Moek

29-01-2011 om 22:59

Problemen thuis

Dat was ik. Om nauwkeuriger te zijn: wij hadden geen problemen met zoon, zoon had eveneens geen problemen met zichzelf. Alleen school had problemen met zoon. Vandaar de Ritalin op school.

Op school & thuis

Ik was bij voorbaat vast van plan om alleen genoeg medicatie te geven om de schooluren door te komen. Dus het plan was om in de weekenden en tijdens vakanties geen medicatie te geven. De kinderarts leek het beter, qua instellen, om in 1e instantie ook in de weekenden te geven. Zo hebben we het dus gedaan. En nu zit zoon dus 7 dagen per week aan de ritalin, 10 mg in de ochtend en 5 mg in de middag. De effecten zijn zo positief dat we hem er in het weekend niet meer vanaf willen hebben. Hij is nu veel gezelliger, spraakzamer en minder gehumeurd dan zonder de medicatie en daar willen we van genieten. Want zoon is nu om van te genieten in plaats van af en toe niet te genieten
Het kan best zijn dat we over een poosje toch weer eens een weekend of vakantieweek zonder inlassen maar voor nu denk ik: don't change a winning number.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.