Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
koentje

koentje

29-06-2010 om 09:44

Rugzak aanvragen

wij gaan een rugzak aanvragen op advies van school. Dit omdat de mogelijkheid bestaat dat hij naar een school gaat waar een rugzak noodzakelijk voor is en hij op het gebied van rekenen erg achterblijft.
Is het aanvragen van een rugzak makkelijker als je al PGB hebt? Of is dat helemaal niet aan de orde?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

29-06-2010 om 10:20

Pgb

is niet nodig. Wel moet je begeleiding (gezins begeleiding) hebben.
Plus een handelingsplan van minimaal een half jaar dat niet werkt, en een samenwerkingsverband dat niks kan doen.

Moek

Moek

29-06-2010 om 10:23

Bij ons

vonden ze het wel een pluspunt dat ik ook PGB had aangevraagd, waarom snap ik niet. Het was toen overigens nog niet toegekend. Ik snap niet waarom omdat de problemen zich vooral op school voordeden. Maar het speelde dus wel een (waarschijnlijk kleine) rol.

T&T

T&T

29-06-2010 om 12:49

Maakt niet uit.

PGB en TOG regeling zijn tegenwoordig wel gekoppeld (helaas). Maar het rugzakje staat daar helemaal buiten.
In de aanvraag word wel gevraagd welke hulp je thuis hebt. Wij hebben geen hulp, alleen een rugzakje voor beide kinderen (ass) dat kan dus ook!
Wel is het zo dat je niet op voorhand een rugzakje kunt aanvragen omdat er een vermoeden is dat kind problemen krijgt op school. Kind moet eerst aantoonbaar vastlopen, dan moet de school eerst minstens een hlaf jaar met een behandelingsplan gaan werken, en aantonen dat dat de truc ook niet doet, en pas dan... kun je een rugzakje gaan aanvragen... is overigens geen kwestie van een weekje, maar weer een langdurige procedure, zeker als het kind tegen die tijd echt vast zit. Ik vind het een vreselijk systeem. Gelukkig ging de school hier niet afwachten tot het kind op zijn bek valt, maar werd er in goed overleg met ons direct met een handelingsplan gewerkt, toen dat een half jaar liep zijn we de aanvraag begonnen, alles bij elkaar ben je dan een jaar verder, maar hadden we toch nog net voor groep 3 de goedkeuring binnen, pfoeh!
Ik kan je alleen maar als tip geven dat school zo snel mogelijk alles (op papier) moet gaan vastleggen wat ze extra doen voor jou kind. Dat is het enige waar je echt wat aan hebt, het gaat tenslotte ook over de school situatie, en niet over thuis.
groetjes, Tess

cqcq

cqcq

29-06-2010 om 14:39

Hangt af van het cluster..

Voor cluster 4 moet je aantonen (naast heel veel andere dingen) dat de stoornis leidt tot problemen op school èn bijvoorbeeld thuis of tijdens sociale activiteiten. Heb je een PGB dan is al eens vastgesteld via een indicatiebesluit welke beperkingen er thuis of elder zijn. Het kan dus helpen.

T&T

T&T

29-06-2010 om 20:43

Thuis

Volgens mij hoef je thuis geen problemen te hebben om een rugzakje voor school aan te vragen. Ja, de vraag komt wel herhaaldelijk; welke hulp we thuis hebben? niets dus! Niet dat mijn kinderen thuis niet autistisch zijn groetjes Tess

ishtar

ishtar

29-06-2010 om 21:03

Thuis

Misschien ligt het aan de regio? Bij ons stond er op het 'afstreeplijstje' als voorwaarde: begeleiding thuis. (daar voldeden we wel aan, niet aan het samenwerkingsverband en het IQ;-S)

ishtar

ishtar

29-06-2010 om 21:05

Of misschien

niet thuis, maar dan begeleiding van een therapeut/psych oid. Wij hadden gesprekken via stichting MEE. Dat voldeed ook.

cqcq

cqcq

29-06-2010 om 22:25

Wèl ook problemen elders niet alleen op school

Hieronder uit het besluit leerlinggebonden financiering de indicatiecriteria voor cluster 4. Een leerling krijgt alleen een indicatie (en dus een rugzakjes) als hij voldoet aan alle eisen die staan onder 1 (dus a t/m d) òf aan alle eisen die staan onder 2 (dus a t/m c) òf de jongere moet afkomstig zijn uit een justitiele jeugdinrichting.

Naast een stoornis moet er dus sprake zijn van problemen op school èn elders (thuis of tijdens vrije tijdsbesteding), moet daar gerichte hulp voor verleend zijn, moet de jongere problemen op school hebben (in minstens twee gebieden) èn moet eerder verleende zorg op school onvoldoende effect gehad hebben.

Citaat:
Artikel 23. Indicatiecriteria cluster 4

1.Een leerling is toelaatbaar tot cluster 4 indien:
a. op basis van psychodiagnostisch of psychiatrisch onderzoek eventueel in combinatie met andere onderzoekgegevens over de mate waarin de problematiek een integraal karakter heeft, is vastgesteld een ernstige psychische stoornis of een ontwikkelingspsychopathologie volgens het classificatiesysteem DSM-IV of ICD-10, voor zover het betreft:
1°. een emotionele stoornis;
2°. een gedragsstoornis; of
3°. een ontwikkelingsstoornis,
b. de stoornis, bedoeld onder a, zich manifesteert op school, en thuis of tijdens vrijetijdsbesteding waarbij gerichte hulpverlening is verleend of wordt verleend door een voorziening als Jeugdhulpverlening, Jeugd-GGZ of hulp door een kinderpsychiatrische voorziening of Jeugdbescherming,
c. sprake is van een beperking in de onderwijs participatie die blijkt uit twee in dit onderdeel bedoelde subonderdelen:
1°. leerachterstanden als bedoeld in artikel 13, onder a, die niet toe te schrijven zijn aan een beperkt niveau van cognitief functioneren;
2°. ernstige tekortkomingen in verband met het gedrag als bedoeld in artikel 13, onder g, sub 1°;
3°. ernstige problemen in de interactie met het onderwijzend personeel als bedoeld in artikel 13, onder g, sub 2°;
4 °. ernstig storend gedrag in het onderwijs leerproces van medeleerlingen als bedoeld in artikel 13, onder g, sub 3°; of
5°. extreem agressief gedrag of extreem impulsief gedrag als bedoeld in artikel 13, onder h, en
d. de zorg onvoldoende effect heeft gesorteerd of zal kunnen sorteren, en de ondersteuning deelname aan het regulier onderwijs niet mogelijk maakt.

2.Een leerling is tevens toelaatbaar tot cluster 4 , indien:
a. er sprake is van ernstige gedragsproblemen, die zich manifesteren op school en thuis of tijdens vrijetijdsbesteding, waarvoor gerichte geïndiceerde hulpverlening is verleend of wordt verleend door een voorziening als Jeugdhulpverlening, Jeugd-GGZ, of hulp van een kinderpsychiatrische voorziening of Jeugdbescherming, waarbij uit de resultaten blijkt dat na een half jaar weinig tot geen vooruitgang is geboekt,
b. sprake is van een beperking in de onderwijs participatie die blijkt uit twee in dit onderdeel bedoelde subonderdelen:
1°. leerachterstanden als bedoeld in artikel 13, onder a, die niet toe te schrijven zijn aan een beperkt niveau van cognitief functioneren;
2°. ernstige tekortkomingen in verband met het gedrag als bedoeld in artikel 13, onder g, sub 1°;
3°. ernstige problemen in de interactie met het onderwijzend personeel als bedoeld in artikel 13, onder g, sub 2°;
4 °. ernstig storend gedrag in het onderwijs leerproces van medeleerlingen als bedoeld in artikel 13, onder g, sub 3°; of
5°. extreem agressief gedrag of extreem impulsief gedrag als bedoeld in artikel 13, onder h, en
c. de zorg onvoldoende effect heeft gesorteerd of zal kunnen sorteren, en de ondersteuning deelname aan het regulier onderwijs niet mogelijk maakt.

3.Een jongere afkomstig uit een justitiële jeugdinrichting is toelaatbaar tot cluster 4 , indien de ouders het bewijs van inschrijving bij de school in de justitiële jeugdinrichting overleggen aan de commissie voor de indicatiestelling.

kwek

kwek

29-06-2010 om 22:27

Of...

Omdat er zowieso voor een rugzak aantoonbaar moet zijn dat er sprake is van een beperking (autisme of achterstand, etcetc) is er vaak sowieso dus iemand van de hulpverleing betrokken (geweest). Dat kan zijn MEE of BJZ of GGZ(die de diagnose heeft gesteld) of orthopedagoog (IQ bepaling) ,ouderbegeleiding of niet. Volgens mij is dat het meer, dat ze willen weten wie er nog meer betrokken is. Het rugzakje is met name voor school en volgens mij mogen ze niet eisen dat er thuis ook hulp moet zijn. Ze zullen er allicht wel naar vragen om te bekijken hoe de ernst van de hele situatie is en het totaalbeeld in te schatten?? (school en thuis?). Soms kan denk ik bij bijv een twijfelgeval een hele moeilijke thuissituay=tie mischien een doorslag geven om wel een rugzak af te geven. (bijv als het kind met name thuis alle frustraties eruit gooit die het op school heeft opgekropt).

koentje

koentje

30-06-2010 om 09:52

Wij voldoen

denk ik wel aan de eisen.
Wij krijgen geen hulp in huis; maar hij logeert maandelijks een weekend als thuisondersteuning voor ons. En we hebben regelmatig hulpverleningsgesprekken als ouders bij de instelling waar hij behandeld wordt.

Op school zijn ze al langere tijd bezig om te kijken hoe ze hem met het rekenen kunnen helpen. Dat kunnen ze waarschijnlijk met terugwerkende kracht als handelingsplan uitschrijven.

Het gaat niet om een cluster4 indicatie cqcq.

ishtar

ishtar

30-06-2010 om 10:00

Cluster4

was ik ook van uit gegaan.
Andere clusters hebben andere eisen.

T&T

T&T

30-06-2010 om 11:28

Thuis / school

Mijn kinderen zijn thuis net zo autistisch als op school jaja, dat is bewezen en wel door een heel team... toch hebben ze thuis geen hulp (meer) nodig, intussen ben ik prima in staat die begeleiding zelf te doen, maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn, moet er altijd een of andere peut bij komen dan? ja, mijn kinderen zijn wel gezien door een autisme team, en die hebben ons ook "op gang" geholpen. Ook nu voor de oudste een herindicatie nodig is hebben we daar weer een gesprekje gehad, waarop ze een prachtig verslag geschreven hebben, ik wacht trouwens nog op de uitslag van die herindicatie, maar verwacht geen problemen.
Eigenlijk zie ik in het rijtje van cqcq weer terug dat het kind vooral een probleem voor de ander moet zijn (agressief, storend, gedragsproblemen) wat jammer nou, zeker mijn dochter is helemaal geen probleemgeval, zoon ook niet, met de goede benadering! is die er niet of onvoldoende dan kan hij wel een aardig probleem worden voor zijn omgeving dat willen we natuurlijk niet.
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.