Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-04-2010 om 07:35
Wij zijn bezig met de rugzakaanvraag voor zoon (6,5 McDD).
Nu moeten we aangeven of het een aanvraag is voor speciaalonderwijs, begeleiding of 'nog geen keuze gemaakt'.
School wil graag de laatste aanvinken: speciaal onderwijs of ambulante begeleiding (nog geen keuze gemaakt).
Wij moeten nu tekenen en vragen ons af of we hiermee - ongewild - tekenen voor iets dat we niet willen. Dat we zoon bij voorbaat al richting speciaal onderwijs loodsen. Iets wat we nu niet willen, maar wat indien nodig uiteraard een optie is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zien wij beren die er niet zijn?
Hoop dat iemand snel antwoord heeft, dan kan de aanvraag nl de deur uit
14-04-2010 om 08:51
Volgens mij
Maakt het niet zoveel uit wat je aankruist: je vraagt een leerlinggebonden financiering aan, die je, als hij eenmaal is toegewezen, als ouders kunt inzetten zoals je wil: in de vorm van een rugzak, of in de vorm van speciaal onderwijs. Dit is mij zo uitgelegd toen ik een indicatie aanvroeg voor mijn zoon (cluster 2), in 2008.
Waarom ze dan toch ernaar vragen, weet ik niet. Bij mijn weten mag het voor de toewijzing niks uitmaken.
14-04-2010 om 09:00
Volgens mij
Maakt het voor de toewijzing idd niets uit. Ook wanneer de indicatie wordt toegewezen krijg je die vraag volgens mij nog weer een keer. Ik zou dus ook 'nog geen keuze gemaakt' aanvinken.
Tenzij je al helemaal zeker weet dat je enkel ambulante begeleiding wil in het reguliere onderwijs, dus een rugzakje.
Volgens mij is het meer een administratief iets. En een manier om zo snel mogelijk op de wachtlijst voor SO te kunnen komen.
14-04-2010 om 09:06
Mocht je nu kiezen voor een rugzakje, dus ambulante begeleiding op regulier onderwijs en je krijgt dat, dan is er nog geen weg afgesloten richting SO hoor. Mocht na een tijd alsnog SO nodig zijn dan is één telefoontje genoeg om op de eventuele wachtlijst geplaatst te worden. Ik heb het zelf net gisteren laten doen voor een van mijn kids. Volgende week al een eerste gesprek. Dus dat kan heel snel gaan (afhankelijk van de wachtlijst natuurlijk).
14-04-2010 om 11:27
School
Het belangrijkste lijkt me te weten wat school eigenlijk wil. Het is heel raar met die rugzak. Hij geeft toegang tot zowel SO als extra hulp op deze school. Zijn ze van plan je kind zo snel mogelijk te lozen richting speciaal onderwijs? Dan geeft de rugzak ze die mogelijkheid. Willen ze zich echt voor hem inzetten? Dan hebben ze ook die mogelijkheid. Dus ik zou eerst erachter proberen te komen wat de school van plan is, want ze moeten inmiddels toch wel iets weten.
14-04-2010 om 20:54
Cluster 4 indicatie
Jullie vragen nu een cluster 4 (denk ik) indicatie aan. Die indicatie als je een positief besluit krijgt geeft recht op plaatsing op een cluster 4 school of op ambulante begeleiding vanuit een cluster 4 school. De keuze ambulante begeleiding of plaatsing hoef je nu nog niet te maken. Als jullie ambulante begeleiding willen geef je dat aan. Met het gaat uiteindelijk om het recht op en dan maakt het niet uit of het plaatsing of begeleiding op het regulier onderwijs is.
Succes!