Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Rugzakje

Wie heeft er ervaring met het aanvragen van een rugzakje voor een kind met adhd op de basisschool?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

04-06-2009 om 10:08

wat wil je weten? Niet dat ik expert ben, maar we hebben de beschikking net binnen.

Luckysyl

Luckysyl

04-06-2009 om 11:31 Topicstarter

Pippin

We hebben een aantal formulieren meegekregen van school. Deze hebben zij al gedeeltelijk ingevuld, wij moeten ze aanvullen. Maar wat moeten we nog meer doen? School heeft nog nooit een rugzak aangevraagd, dus zij weten er ook niks vanaf.

Pippin

Pippin

04-06-2009 om 11:47

Wij

Wat wij deden:
Wij hebben gezorgd voor het verslag van de behandelaar/diagnose. Dit was heel weinig, anderhalf a4-tje. En verder hebben wij ons verhaal in de aanvraag gezet. Dat was even moeilijk. Onze visie is nogal afwijkend van die van de school. Zij vinden dat ze álles hebben gedaan, wij vinden dat ze enorm te kort schieten. Het was even puzzelen voor we dat netjes op papier hadden. 'competenties van de leerkrachten schieten te kort'
Verder heeft de school erg veel tijd nodig gehad om hun zaakjes te regelen. Ze werden begeleid door de Rec4 school. Dit vind ik overigens een ontzettend stomme belangenverstrengeling. Die school helpt bij het aanvragen van het eigen inkomen.
Bij ons op school zijn er al meerdere rugzakjes, maar voor ons was het alsof wij de eerste waren. Geklungel. Het duurde hierdoor verschillende maanden voor de school alles op orde had.
Pippin

Luckysyl

Luckysyl

04-06-2009 om 13:13 Topicstarter

Pippin

Volgens mij zitten onze kinderen op dezelfde school!!!! Wat een klunzen. Ook bij ons vinden ze dat ze nogal wat moeite hebben gedaan. ammehoela! Als mijn zoon een normale weldenkende juf had gehad, zou dat rugzakje niet eens nodig zijn. Hij heeft ADHD. De eerste paar jaren waren er wel probleempjes, maar allemaal binnen de perken. Sinds dit jaar heeft hij een juf die hem aan geen kanten aan kan. Hij loopt volledig over haar heen, en sindsdien zijn de problemen niet te overzien. Zijn we mooi mee! Dat rugzakje willen we natuurlijk wel, je weet nooit waar het goed voor is. Maar ik heb hun aanvraag gelezen en ben bang dat ze dat op deze manier nooit gaan krijgen

Pippin

Pippin

04-06-2009 om 13:30

Ze snappen er niets van

Dat is mijn ervaring ten minste. De vorige juf van zoon dacht dat het wel zou helpen als ze eens flink tegen zoon zou schreeuwen en hem veel na liet blijven. Binnen twee weken was haar relatie met haar desatreus. Ook daar zijn adhd-ers lekker snel in, gaat het fout, gaat het gelijk goed fout!
Heb je het stukje op de homepage van ool gelezen van Henk Boeke? Dan snap je ook waarom. Ze leren gewoon nagenoeg niets over kinderpsychologie op de pabo. Het is echt om te huilen.

Laat school anders eens met de rec4 school bellen. Of bel zelf met deze school, zij kunnen je vast verder helpen.
Pippin

Pippin

Pippin

04-06-2009 om 13:44

Geen moeilijke woorden gebruiken als je ze niet kunt spellen pippin! Desastreus bedoelde ik

Luckysyl

Als ik je verhaal lees verwacht ik niet dat het gaat lukken met dat rugzakje. Je schrijft zelf dat je nog niet weet waar het goed voor is. Het is wel de bedoeling dat er met dat geld ook daadwerkelijk iets gedáán wordt als het toegekend wordt en niet op de grote hoop verdwijnt, dat mág namelijk niet. Er moet een plan geschreven worden hoe het ingezet gaat worden voor je zoon. En in de meeste gevallen is "alleen" een diagnose adhd of pdd-nos niet meer voldoende, daarnaast moet er ook sprake zijn van een leerstoornis.

Pippin

Pippin

04-06-2009 om 18:48

Impasse

Kinderen krijgen inderdaad geen rugzak meer als er alleen sprake is van een stoornis als adhd of pdd-nos. Er moet meer aan de hand zijn. Maar onze zoon heeft geen leerstoornis hoor. Bij hem heeft het vooral met zijn gedrag te maken.
Ook al vind je als ouder een rugzakje niet nodig, je komt in een impasse als je het weigert aan te vragen. Het verhaal van Emma is daar een voorbeeld van. Bij ons was het ook zo. Wij vonden dat rugzakje nog niet nodig, wij vonden dat ze op school nog veel meer konden doen. Maar als ze dat dan weigeren zonder rugzakje, kun je echt geen kant meer op. Ik denk dat Luckysyl ook in zo'n positie zit. Dan kun je maar beter een rugzakje aanvragen, gewoon om school te vriend te houden.

Pippin

School te vriend houden is inderdaad best belangrijk maar dan moeten ze ook wel iets met dat rugzakje gaan doen en niet het geld opstrijken en vervolgens achterover leunen of alles op de lange baan schuiven. Daar is een lgf niet voor bedoeld en daar zou ik zelf nooit mee instemmen. Door scholen die er op zo'n manier mee omgaan moeten straks de goede weer onder de kwade lijden als het niet meer betaalbaar blijkt te zijn en alle regels nog verder aangescherpt gaan worden.

Pippin

Pippin

04-06-2009 om 22:06

Inderdaad maggietel

Maar van school wisselen met een zorgenkind is een stuk eenvoudiger als dat kind al een rugzakje heeft. Voordien ben je praktisch aan de school overgeleverd.
En ik vind het echt schandalig hoor. Voordat onze zoon zorgenkind werd, had ik geen weet van de financiele kant ervan. Het is toch ook gewoon business voor veel bedrijven.

Luckysyl

Luckysyl

05-06-2009 om 08:11 Topicstarter

Furioso

Wij willen dat de situatie waarin mijn zoon naar school gaat veranderd. Zelf heeft hij het prima naar zn zin, maar de juffen vinden hem lastig..... Dat gaat met die rugzak niet veranderen denk ik. Ik denk zoiezo dat hij die rugzak helemaal niet nodig heeft. Maar er moet iets veranderen! Als een rugzak daar goed aan doet...prima. Wij begrijpen heel goed waar een rugzak voor dient. Wij begrijpen niet dat een school gewoon zn gang kan gaan in hun starre houding. Het ligt namelijk allemaal niet aan hun dat er problemen zijn... vinden zij!

Mari

Mari

05-06-2009 om 11:38

Vraag voor school

Voor je de aanvraag gaat doen, vraag eerst concreet aan school hoe ze een rugzak zouden invullen. Wat willen zij er mee bereiken? Lijkt mij niet meer dan logisch om dat te vragen. School krijgt zelf begeleiding, maar zullen ze er voor open staan? Verder kan je een uurtje of zo per week verwachten aan individuele begleiding voor je zoon. Vraag ze wie ze op het oog hebben om dat in te vullen en wat ze dan willen doen? Hebben ze er geen antwoord op, eerst maar gaan nadenken voor je de rugzak aanvraagd.
Tis trouwens dit jaar heel moeilijk geworden. De eisen zijn strenger. School moet handelingsverlegen zijn en dit kunnen aantonen. Handelingsplan moet minimaal 6 maanden oud zijn. Er moet een leerachterstand zijn en de problemen moeten duidelijk zijn in alle milieus.
Ik zit er net midden in om een cluster 4 indicatie voor zoon te krijgen en dit is een kind dat momenteel totaal ontspoord. Toch zal het erg lastig zijn om die indicatie te krijgen.

gr. Mari

Luckysyl

Luckysyl

05-06-2009 om 12:43 Topicstarter

Vooringenomen!

We zijn al 6 jaar bezig met jeugdzorg, maatschappelijk werker, sensorisch integratie therapie en vooral met ons gezond verstand.... Wij als ouder hebben de boel onder controlle, maar school niet. Met school zijn we al jaren in gesprek om ze te vertellen hoe ze met hem om moeten gaan... maar ze vertikken het en vinden hun manier..(iedereen gewoon hetzelfde behandelen dan komt het wel goed) de beste en enige manier is. Nogmaals, van ons hoeft die rugzak niet..Wij denken persoonlijk ook dat niet onze zoon, maar de school een rugzak zou moeten krijgen. Wij grijpen dus niet als eerste naar deze mogelijk, maar als laatste redmiddel.

Pippin

Pippin

05-06-2009 om 13:38

Luckysyl

Frustrerend he? Wij zouden bijna hetzelfde kunnen schrijven als jij. Wat Emma schrijft is zo waar! Ik kan nog steeds niet geloven dat er mensen kunnen bestaan die er ZELF voor kiezen om met kinderen te gaan werken, en dan vervolgens in de stress schieten als dat kind dan afwijkt van de norm. Het is net alsof je in een garage gaat werken en geen vieze handen wilt krijgen. Onbegrijpelijk!
En Furioso, als je goed leest zul je zien dat het hier niet om de óuders gaat die te snel naar de rec4 grijpen. Het is toch echt de school die je voor het blok zet. Je hebt als ouder geen keus in zo'n geval.

Mari

Mari

06-06-2009 om 19:20

Verhuizen met rugzak

Is werkelijk een ramp! Eigenlijk hetzelfde principe als gewoon van school veranderen, alleen dat je geen keuze hebt om op de oude school te blijven. Zodra een school het woordje rugzak hoort, haken ze af. Is juist het grote nadeel van een rugzak. Daarom mijn advies om er heel goed over na te denken voor je er mee begint. Ik begrijp echt wel beide kanten van het verhaal. Maar naast de verhuizing met mijn dochter destijds, is nu de overstap naar het VO en ook daar weer, zijn de scholen terughoudend om kinderen met een rugzak aan te nemen.
In het geval van Luckysyl, heeft de school al een handelingsplan opgezet? Zo niet, dan houd het voorlopig op met het rugzak. Eerst 6 maanden handelingsplan uitvoeren, bij geringe vooruitgang, dan pas praten over rugzak. Ik vind dat ouders dit ook best wel aan school mogen uitleggen. De informatie over de rugzak is op internet te vinden, scholen horen ook voldoende geinformeerd te zijn. Weten jullie dat er ook nog de mogelijkheid is om preventieve ambulante begeleiding te krijgen? Dit is bedoeld om kortdurend ondersteuning aan de school te geven zodat uiteindelijk een rugzak niet noodzakelijk is.
Trouwens we hebben uiteindelijk een plek voor dochter gevonden op de school van onze keuze. Ze hadden haar eerst geweigerd, maar praten als brugman en laten weten dat wij wisten wat onze rechten als ouders waren heeft geholpen. Vorige week afsluitend gesprek gehad, school was blij dat wij destijds zo vasthoudend waren. Ze hebben een hoop geleerd over vooroordelen en gaven toe dat ze een verkeerde denkwijze hadden, in eerste instantie. Ze hebben dochter uitstekend begeleid en gaven toe zelf veel geleerd te hebben. Mooi toch!?! Pitbull mentaliteit helpt echt wel

gr. Mari

meeleverd

meeleverd

07-06-2009 om 07:44

Juist, preventieve begeleiding

Dat is in eerste instantie een goede insteek. Voordat je meteen een indicatie voor het speciaal onderwijs aanvraagt (want dat is die rugzak namelijk wel).
Als je al een indicatie krijgt, krijg je misschien inderdaad problemen in groep 8; waar kun je je kind plaatsen.
Met hulp voordat er echt wordt aangevraagd zijn de problemen misschien zodanig op te lossen dat die hele rugzak niet meer nodig is. Het gaat ook sneller denk ik, aanvraag indicatie cluster 4 duurt best heel lang, helemaal aan het eind van het schooljaar.

Vera*

Vera*

07-06-2009 om 11:19

Vooroordeel

Ik denk dat vooroordelen over rugzakjes er vooral met cluster 4 indicaties zijn. Voor gedragsproblemen is men, al dan niet terecht, huiverig.

Preventieve ambulante begeleiding

De SO scholen die ik ken leveren ook preventieve ambulante begeleiding, dit om de deskundigheid o peen school te bevorderen en een rugzakindicatie te voorkomen.

Misschien een idee?

Handelingsverlegenheid

Ook wij zitten momenteel middenin de aanvraag van een cluster-4 LGF. We hebben enorm veel papierwerk en veel gesprekken op school en met de Schoolbegeleidingsdienst achter de rug.
De regels voor de aanvraag en de toekenning van een LGF is het afgelopen jaar erg streng geworden. Een school moet al heel veel doen en dat aantoonbaar hebben voordat je uberhaubt maar hoeft te denken aan een aanvraag. De school van het kind van luckysyl kan dan wel een heel starre houding hebben en niet met kunnen omgaan met het gedrag. Het heeft, zoals ik het zo lees dus helemaal geen zin om een rugzak aan te vragen. Ze zullen daar nu al iets aan moeten doen - en ook al langere tijd - om ook maar een klein kansje te maken.
De school van mijn zoon doet al heel veel, maar verwacht dat hij straks met de overgang naar groep vier (nog meer) problemen gaat krijgen met de hoeveelheid stof en het tempo. Zij hebben de Schoolbegeleidingsdienst extra gevraagd om mee te denken, te testen en te observeren en een uitgebreid verslag daarover te schrijven. Mede vanuit dat verslag (alsmede de handelingsplannen, de gesprekken die we (juf, IB-er, fysio en ik) elke twee tot drie maanden hebben (al sinds groep 1) is er nu een duidelijke hulpvraag vanuit school gekomen. School moet duidelijk haar handelingsverlegenheid duidelijk kunnen maken en ook de extra tijd die voor het kind nodig is aan kunnen geven.
Natuurlijk zou ik het liefst geen rugzak aan vragen. Ik wil dat mijn kinderen 'gewoon' hun scholen kunnen doorlopen zonder problemen, maar dat is nu eenmaal niet zo en ik hoop wat dat betreft dat hij wel een rugzak krijgt, zodat hij met behulp van de expertise en het geld dat de school krijgt voor een LGF (voorlopig?) op deze "gewone" basisschool kan blijven. En ja, ik zit er bovenop; als hij het wel toegekend krijgt dat wil ik graag weten waar het geld aan uitgegeven wordt! Dat moet dan wel voor hulp aan mijn zoon zijn.

groet, heli

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.