Elisa Gemani
09-02-2011 om 13:31
Rugzakje
Ik ben zo blij! Ik kreeg net een telefoontje van onze IB'er dat aan zoon (10, groep 8, ADHD/H het rugzakje (LGF) is toegekend!! Dat is fijn want zo kan hij aanspraak maken op meer hulp en begeleiding op de middelbare school van onze keuze, in ieder geval het eerste zo belangrijke jaar.
De precieze details weet ik nog niet maar ik krijg nog de schriftelijke bevestiging van het REC.
Een pak van mijn hart, zeker omdat we nu ook een definitieve keuze hebben gemaakt voor het VO waar we ons allebei goed bij voelen (HB Gymnasium en Plusprofiel Natuurtalent).
De CITO ging volgens zoon ook goed; hij kon zich uitstekend concentreren dus we zijn optimistisch gestemd en gaan vol goede moed richting VO!

Kobalt
09-02-2011 om 13:56
Elise!
Meid wat fijn voor jullie!
Ik hoop dat jou zoon een goede tijd gaat krijgen op de middelbare school.

Elisa Gemani
09-02-2011 om 14:04
Kobalt
Dank je Het gaat echt de goede kant op hier na zolang knokken en zorgen... De kwartjes beginnen te vallen bij zoon. Hij is nu ontzettend gemotiveerd en kijkt erg uit naar het VO. Hij is zelfs enthousiast aan het lezen
Met hulp van de kindertherapeut slaapt hij ook steeds beter, worden zijn angsten minder en voelt hij zich steeds beter in zijn vel zitten.
Hij is in alle opzichten aan het groeien. Ik zag hem op die school zelfbewust rondlopen, contacten maken en alles in zich opzuigen. Dacht hij eerst dat Latijn en Grieks "saai" waren, nu vindt hij het geweldig interessant. Mede dankzij de enthousiaste en betrokken docenten die daar rondlopen en het hb-onderwijs zoals ze daar geven.
Nog even een halfjaartje doorbijten op de basisschool en dan een nieuwe fase in ons leven!

Kobalt
09-02-2011 om 15:01
Kwartjes
Leuk is dat he, om dat te zien. Ik kan me nog zo goed herinneren toen mijn oudste in groep 8 zat. Ze was nog best wel jong in haar gedrag en ik had buikpijn bij de gedachte dat ze naar de middelbare school moest. Maar toen we daar op de open avond liepen, dacht ik: 'Ja, ze past hier wel.' En dat bleek ook zo te zijn.
Mijn zoon die nu in groep 8 zit, is in november al 12 geworden. Hij is echt al in de puberteit. Groeit hard, wordt ineens een stuk zelfstandiger. Dus bij hem zie ik het wel zitten. Als hij maar de juiste zorg krijgt.
Als ze hem maar niet gelijk afschrijven, als hij een keertje boos wordt op school. Maar ook daar heb ik wel wat vertrouwen in. Ik ken een andere rugzakleerling op deze school en die heeft al wat akkefietjes gehad, die toch best wel goed werden opgepakt.
Maar goed, het blijft spannend he?!?!

Elisa Gemani
09-02-2011 om 15:10
Spannend
Het is absoluut spannend! En ja, ik ben erop voorbereid dat ik hem in ieder geval het eerste jaar flink achter de vodden moet zitten. Plannen, huiswerk maken, leren leren etc. zijn niet zijn sterkste kanten
Maar in deze klas zitten een heleboel hb kinderen met deze problematieken alsook een aantal kinderen met ADHD. Ze krijgen veel ondersteuning en hulp bij het aanleren van deze executieve functies. Het feit dat er meer jonge, kleine kinderen in die klas zitten is ook prettig. Hij valt beslist niet op.
Zelfstandiger worden, daar werken we nu wat meer aan. Zelfstandig fietsen ergens naartoe, verantwoordelijk met zijn spullen omgaan (hij vergeet heel veel spullen en raakt veel kwijt) en meer van die dingen. Tijdsbesef (hij dacht vanochtend dat het zaterdag was.
Het zal niet vanzelf gaan maar nu hij die worst voor zijn neus heeft hangen wil hij wel moeite doen LOL.
Hij wordt groot. Fysiek zit hij nu ook in een groeispurt compleet met groeipijnen en tanden die opeens achter elkaar wisselen. Een echte pre-puber is het al. Hij misstaat niet tussen zijn 12-jarige vrienden
Komt goed. En nu kan ik ook meer aandacht aan mezelf besteden. Gelukkig heb ik daar nu ook goede hulp voor gevonden. Ik hoop dat we nu eindelijk eens een periode krijgen zonder al teveel problemen en toestanden maar voor nu geniet ik even van dit moment!

Astrid
09-02-2011 om 21:40
Herkenning
Spannend voor jullie allebei. Mijn HB Aspergertje is 1,5 geleden naar het VO gegaan (nu 2 gymnasium). Hij was toen net 11. Toen hij ging kon hij amper alleen over straat fietsen en kon eigenlijk weinig zelfstandig. Fysiek is hij ook nog eens zeer achter. Vriendjes had hij nog nooit gehad.
Nu naar 1,5 jaar is hij zo veranderd. Behalve dat hij ondertussen al groter is dan ik (net boven de 1,70) fiets hij nu rustig de hele stad door. Op school gaat ook goed, wel met wat extra aandacht. Maar dat is meer op organisatorisch gebied, niet voor de cijfers. Verder heeft hij vanaf het begin 3 vrienden (ook zo jong). Hij zit daar echt bij z'n soortgenoten, ook al zijn die dan niet autistisch.
Handige tip voor de boeken straks: alleen maar effen kaftpapier en elk vak in een andere kleur. Bv. rood voor frans, dan ook een rood schrift, rode snelhechter etc. Werkt hier super. Lekker overzichtelijk. Voor het huiswerk plannen werken wij met een map met voorgedrukte plan A4 tjes. Heeft een PGB-er van hem gemaakt. Hiernaast werken wij nog meer met handige lijstjes.
Eigenlijk zou je als ouder met een zorgen kind een handleiding met handige tips voor het VO moeten krijgen. Nu moet je het maar allemaal zelf overal vandaan halen.

Fianna
10-02-2011 om 10:43
Hier wil school het, ik weet het nog niet
hier wil school dat we een rugzakje voor zoon gaan aanvragen. Ik weet het nog niet, want ik heb begrepen dat als het niet lekker loopt op school het makkelijker wordt voor school om je kind te verwijderen. Dat gebeurt met een klasgenoot van zoon, rugzakje is er in november doorheen en nu krijgen de ouders te horen dat kind van school moet en dat de ouders er niks tegen kunnen doen omdat hij een rugzakje heeft!?

koentje
10-02-2011 om 13:10
Huh fianna
dat klinkt erg raar.
Wij zijn ook bezig voor een rugzakje. In eerste instantie omdat het noodzakelijk is voor de school waar hij eerst heen zou gaan (structuur plus klas)maar nu gaat hij naar een pro waar het niet noodzakelijk is, maar wel erg goed i.v.m. zijn soc/emo achterstand.
Maar zom aar van school???

Moek
10-02-2011 om 14:32
Nou...
Ik heb hier ook mee geworsteld. Maar ja, zonder rugzakje ging het ook niet, dus ik moest wel. Nu gaat het met rugzakje erg goed.
Wat betreft het van school sturen: volgens mij moet de school om dat te kunnen doen echt bewijzen dat er met jouw kind in de klas geen les meer valt te geven. Wel kunnen ze stevige druk op je uitoefenen (is bij ons ook gebeurd voordat het kwartje viel bij zoon). Maar meestal is er niet eens plaats in het speciaal onderwijs, dus dat is eigenlijk toch onzin.

dihanne
10-02-2011 om 19:10
Rugzak is ook indicatie voor speciaal onderwijs
Een rugzak is tegelijkertijd een indicatie voor speciaal onderwijs. Ouders en school kunnen er gezamenlijk voor kiezen om kind in regulier onderwijs te houden, met rugzak dan.
Ik heb vaker gehoord dat een school dan toch vrij snel zegt: de rugzak heeft niet genoeg effect, toch maar speciaal onderwijs
Bij ons ook. Hele besluitvorming, aanvraag en toekenning had meer dan een jaar geduurd, en na drie maanden rugzak wilde de school de stekker er al uittrekken.
Crisis, dus
Met hulp van een onderwijsconsulent eruit gekomen, en kind zit nog in het reguliere onderwijs, en draait nu lekker mee.
De samenwerking met de school is heel belangrijk, dus echt de moeite waard om flink te investeren
succes
Dihanne

Fianna
10-02-2011 om 20:47
Niks huh dus
Dihanne, jouw verhaal is precies zo als dat verhaal van het klasgenootje van zoon. Ik zal hen de tip geven om een onderwijsconsulent in te schakelen.

Moek
11-02-2011 om 21:41
Ook na precies 3 maanden
Ja, bij ons begonnen ze ook na precies 3 maanden rugzak te roepen dat het niet werkte en dat hij maar naar het speciaal onderwijs moest. Wij hebben onze poot stijf gehouden met hulp van het steunpunt autisme (dat waarschijnlijk ook wegbezuinigd gaat worden).

Kobalt
12-02-2011 om 11:00
Bij het aanvragen
Heeft mijn man gesteld: 'Is dit rugzakje van belang voor hem om hier op school te kunnen blijven?' 'Jahah', zei men toen. 'O, dat is goed om te weten,' zei mijn man, 'kunnen we er dus van uitgaan, dat jullie het echt gaan proberen en dat we niet na een paar maanden weer hier zitten. En dat jullie dan zeggen het werkt niet? Het probleem van onze zoon is in jaren onstaan. Het zou wel heel erg dom van ons allemaal zijn, als we verwachten, dat we dat in een paar maanden allemaal even kunnen regelen. Dan hadden we dat natuurlijk al jaren geleden 'even geregeld'.' Hierop begon iedereen gelijk te beamen dat mijn man heel erg gelijk had, dat het natuurlijk tijd zou kosten, dat ze het nog helemaal zagen zitten met onze zoon en dat ze erg bereid waren om hun best voor hem te doen.
Mijn man is verkoper geweest. )

Moek
12-02-2011 om 14:18
Kobalt, jouw man...
Kan ik hem inhuren als ik mijn zoon weer eens op school moet "verkopen"?