zomermoeder
24-08-2008 om 16:46
Rugzakje voor add
Wij hebben van de week de indicatie gekregen voor een leerling gebonden budget. We zijn heel blij want er kan nu eindelijk zorg op maat worden ingekocht voor mijn zoon. Hij zit nu in 3 Havo. Maar nu. Ik weet dat de school samen met ons en de ambulante begeleider een handelingsplan moet maken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs. Wie weet wat er allemaal kan en mag met het rugzakje of weet hier een goede website over?
Alvast bedankt!
Zomermoeder.

maggietel
20-10-2008 om 10:31
Hier ook add (ondertussen groep 8)
maar ook vanaf het begin te horen gekregen geen recht te hebben op rugzak en pgb. Zelfs de tog is afgewezen omdat hij alle handeling zwart/wit gezien wel kan maar het "alleen maar" vergeet. Dat het resultaat op dat moment hetzelfde is hadden ze geen boodschap aan.

Merla
20-10-2008 om 22:35
Rugzak pgb en tog
Dat de TOG is afgewezen is op zich nog niet zo heel erg vreemd. Ik hoorde van de week dat die zelfs zonder pardon is stopgezet bij een zwak begaafd kind met pdd nos. Jarenlang krijgen ze gewoon een TOG die ze niet zomaar hebben aangevraagd en die in zijn geval ook echt wel terecht was. En zomaar ineens dit jaar stopgezet. Schijnt niet meer nodig te zijn.
En ook anderen hoor ik vaak zeggen dat een TOG erg lastig is om te krijgen.
Wat een pgb betreft: die moet je zelf aanvragen. Gewoon proberen zou ik zeggen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
En die rugzak moet idd via school aangevraagd worden. Raar dat ze dat al van te voren aangeven dat je daar geen recht op hebt. Wat zegt school daarvan?

maggietel
21-10-2008 om 09:50
School
School zegt in ons geval hetzelfde. Regels zijn aangescherpt en momenteel moet je naast een add/adhd/pdd-nos een leerprobleem aantonen, dus dyslexie of dyscalculie bijvoorbeeld. Het gaat verder ook redelijk goed op school dus in ons geval is het niet zo'n probleem. Aan de hand van zijn iq test gaan we er vanuit dat hij voldoende ruimte heeft om zijn concentratiestoornis over het algemeen te compenseren. Maar aan de andere kant houdt het wel in dat er niet altijd uitkomt wat er in zit.

Merla
21-10-2008 om 10:01
Ja idd
Ja idd, je hebt gelijk. Dat is bij mijn jongste zoon precies hetzelfde. Ook voor hem willen ze op school geen rugzak aanvragen omdat ze vermoeden die toch niet te krijgen vanwege de strenge en aangescherpte regels. Probleem is alleen nu wel zo dat het steeds slechter met hem op school gaat. Men ging er a.d.h.v. zijn iq-test ook vanuit dat hij voldoende ruimte heeft om te compenseren, maar dan moet zo'n kind wel gemotiveerd zijn. Veel meer nog dan een kind zonder problematiek. En dat is nou juist het grote probleem. Hij raakt als maar meer gedemotiveerd. Domweg vanwege een verkeerde aanpak, vanwege herhaling, herhaling, herhaling van opdrachten die hij vreselijk vindt en er de concentratie niet voor kan opbrengen. School denkt dat hij het niet kan, dus vandaar die herhaling. Maar juist die herhaling zorgt voor nog meer demotivatie. En nu nog willen ze geen rugzak voor hem aanvragen. Nee, dan moet het eerst heeeeel erg slecht gaan en moet hij eerst heeeel grote achterstand oplopen. Als het zo doorgaat zijn wij over niet al te lange tijd wel zover. Maar dit zou ook voorkómen kunnen worden. Maar dát willen ze niet zien.

maggietel
22-10-2008 om 09:00
Motivatie
Gebrek aan motivatie is nu net één van de problemen bij adhd/add/pdd-nos. Jammer dat ze dat niet willen zien op school en er daardoor dus duidelijk ook niets mee doen. En alles maar blijven herhalen als hij de stof wel begrijpt maar de concentratie niet op kan brengen is weinig effectief. Onze zoon zit nu in groep 8 en ik probeer hem er toch van te doordringen dat hij het voor zichzelf doet en dat hij moet laten zien wat hij kan, ook al vindt hij het zelf nog zo saai. Hij wil nl. zelf graag naar een bepaald scholengemeenschap en die bieden vmbo-t als laagste niveau aan. We zullen zien wat het gaat worden in jan. met de eindcito. In de entreecito heeft hij een heel groot verschil laten zien tussen taal en rekenen.

Merla
29-10-2008 om 14:36
Zomermoeder! huiswerkbegeleiding
Heeft jouw zoon ook een PGB?
Ik heb namelijk een manier ontdekt om huiswerkbegeleiding te kunnen verantwoorden!

an mien
29-10-2008 om 16:51
Vertel....
Hoi Merla,
Ik ben niet zonnemoeder maar ik heb wel een zoon in groep 8 waarvoor we volgend jaar graag studiebegeleiding willen vanuit het PGB maar bureau jeugdzorg zegt dat dat niet kan en willen dus niet eens een aanvraagformulier toesturen, nu is dat uiteindelijk na lang zeuren wel gelukt maar ik weet nog niet goed wat ik nu voor hulp moet aanvragen, dus als je tips hebt graag!!!
an

Merla
29-10-2008 om 17:35
An mien
Je moet idd niet een PGB aanvragen voor huiswerkbegeleiding want dan krijg je het dus absoluut niet. Alleen het woordje huiswerk zorgt al voor een afwijzing, dat woord moet je dus zeer zeker niet gebruiken. Noem het hulp bij plannen en organiseren (van dagelijkse bezigheden). Daar kan dan huiswerk automatisch onder vallen.
Als je verder wilt weten over wat ik vanmiddag heb gehoord over hoe het verantwoord en gedeclareerd kan worden dan mag je me wel even mailen. Het klinkt misschien wat flauw, maar ik ben bang dat ik dan reclame ga maken en dat mag volgens mij niet. Dus mail even als je meer wilt weten.
Groet, Merla (anoniem at mijnhomepage punt nl)