Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Sandra

Sandra

06-03-2009 om 14:10

Rustgevend middel voor kind met si-probleem

Zoon van net 7 heeft sensorische integratie stoornis. Inmiddels weten we goed hij hij in elkaar steekt en gaat het eigenlijk heel erg goed. Toch kunnen we niet voorkomen dat hij op sommige momenten helemaal hyper wordt. Zoals deze week. Hij draait deze week voor het eerst mee in groep 4 (zit in groep 3, gaat nu dus versneld door). Veel nieuwe indrukken dus, veel extra prikkels. We zien hem deze week met de dag wiebeliger worden, en inmiddels stuitert hij alle kanten op. En zit hij zichzelf (en zijn omgeving) vreselijk in de weg. Nu weten we dat het wel weer goed gaat komen, maar ook dat dit best een paar dagen kan gaan duren voor hij weer voldoende rust in zijn lijf heeft.
Ik heb hier wel eens wat gelezen over rustgevende middelen voor kinderen, valdispert oid. Misschien is het een goed idee om die op dit soort momenten te gaan gebruiken. Hij heeft dit niet heel frequent hoor, de laatste echte 'bui' was rond de kerstdagen.
Wie heeft ervaring hiermee (bijvoorbeeld met kind met soortgelijke problematiek) en kan ons hier iets over vertellen?

Bedankt,
Sandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

06-03-2009 om 14:33

Ja hoor

Wij hebben onze zoon vrij vaak iets met valeriaan erin gegeven. Gaat helemaal prima. Hij heeft adhd en SI-problemen. Voordat hij aan de adhd-medicatie zat was hij soms zóó stuiterig, dat hij er zelf last van had. Bijvoorbeeld te druk om te slapen, op vakantie zó overprikkeld dat hij alleen maar boos en klierig kon doen. Met valeriaan ging dat veel soepeler. Op vakantie gaven we het af en toe voor de eerste paar dagen, en ik gaf het tot vorig jaar ook als slaapmiddel (nu krijgt hij melatonine).
Tegenwoordig krijgt hij af en toe een beetje als zijn medicatie is uitgewerkt en het gewoon helemaal niet gaat. Zeg maar een keertje in de 2 weken. Sloom wordt hij er niet van trouwens, alleen hij stuitert dan wat minder.

toja

toja

06-03-2009 om 16:22

Eigenlijk

heb ik geen ervaring met een rustgevend middel. Hier een zoon met autisme en s.i problemen. Hier helpt diepe druk heel goed. Voor het slapengaan een stevige massage of slapen onder een verzwaarde deken.
Ook heeft hij van de ergotherapeuten van die gewichtjes gehad (fitness) die je om de enkels kan doen. Dan blijft hij letterlijk wat beter (met zijn voeten) op aarde staan. Zo aarden wij hem weer Hoop dat je snapt wat ik bedoel. (anders hoor ik het nog wel).

Sandra

Sandra

06-03-2009 om 16:42

Toja en guineverre

Bedankt voor jullie reacties!
Toja, ja, ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Op zich werkt diepe druk bij onze zoon ook goed. Ik ben heel nieuwsgierig naar die gewichtjes en zo'n verzwaarde deken. Gebruiken jullie die altijd of alleen in bepaalde perioden?
Guineverre, ik zal eens op zoek gaan aar iets met valeriaan. Of heb je altijd een specifiek middel?

Op mijn werk

Ook goede ervaring met zwaartedekens, maar ook met zwaartevestjes, dat werkt voor kinderen die niet kunnen/willen stilzitten eigenlijk het best. kijk eens op deze site: http://www.rompasnoezelen.nl/ Wanneer je bij sensorische intergratie kijkt zie je verschillende zwaartedekens, vestjes, een gewicht die je om de nek kunt draperen, ook de enkelgewichtjes zijn daar te krijgen. Eventueel zou je eens contact kunnen opnemen met een ergotherapeut, die bij mij op het werk weet daar alles van.
Bij sommige kinderen werkt het heel goed om even diepe druk te geven, bijvoorbeeld door achter hen te gaan staan, je handen op de grens tussen nek en schouders te leggen, en het kind zachtjes maar stevig naar beneden te drukken, evt kun je daarbij wat masseren, dit is absoluut niet voor ieder kind geschikt, maar helpt anderen even te "aarden" en daardoor wat minder te gaan "stuiteren"
groetjes Ank

toja

toja

07-03-2009 om 16:05

Sandra

Hoi,
kijk ook eens bij senso-care (punt nl) Daar zie je onder het kopje diepe druk een plaatje van een gewrichtenmanchet. Zo ziet het eruit; alleen hebben wij ze gewoon bij een sport/fitness zaak vandaan.
Op dit moment helpt bij onze zoon de diepe druk zoals ank hierboven schrijft voldoende. Wij hebben wel overwogen om een verzwaarde deken aan te schaffen maar nog niet gedaan. Even lekker hard masseren op zijn rug en meneer is zo vertrokken. Zijn vriendje echter gebruikt de deken regelmatig om tot rust te komen in zijn bed. Vandaar dat ik erover hoorde. Wij hebben trouwens ook een wiebelkussen thuis (en op school). Dan weet ik zeker dat hij beter blijft zitten aan tafel en niet meteen naast zijn stoel valt Die van mij heeft nogal moeite met zijn plaats in de ruimte; vandaar.
De gewichtjes haal ik heel af en toe te voorschijn; vooral als hij 'nastuitert'van iets spannends..
Groetjes Toja

Sandra

Sandra

09-03-2009 om 17:20

Pfoe

Bedankt voor de links. Ik heb eens zitten kijken naar die zwaartedekens en hesjes. Zien er mooi uit, zou mij wel wat lijken. Maar wat een bedragen! Dat stellen we voorlopig nog maar even uit.
Wiebelkussen hebben we sinds dit schooljaar ook, op aanraden van de kinderfysiotherapeut. Werkt goed voor hem.
Stevige massage: zou ik eigenlijk wat vaker moeten doen, goed dat jullie het noemen. Op momenten dat hij echt hyper is, is het voor hem minder geschikt. Hij heeft last van tactiele overregistratie, en we 'mogen' hem op dat soort momenten amper aanraken. Maar als hij wat rustiger is, dan vindt hij het heerlijk en werkt het behoorlijk rustgevend.
Bij de drogist ben ik inmiddels op zoek gegaan naar valeriaan oid. Ze hebben een heel schap vol, vooral met allerhande pillen en capsules. Met pillen hebben we met dit manneke echter slechte ervaringen, die vertikt hij in te nemen. Uiteindelijk hebben we een spray gevonden, die je in de mond kan spuiten. En dat laat hij wel toe (is ook gewend aan pufjes tegen benauwdheid, en weet dat die heel goed helpen). Ik kan nog niet goed inschatten of hij er inderdaad rustiger van wordt, dat moeten we eerst wat vaker proberen.

Maud

Maud

09-03-2009 om 18:04

Zelf

Je kunt anders ook zelf een verzwaard kussen maken. Je haalt bij de supermarkt een paar kilo linzen. In een kussensloop stik je banen in de banen verdeel je de linzen. Je kunt ook nog i.p.v. alleen banen ook nog een keertje dwars stikken en dan heb je vakjes, wel de linzen een beetje verdelen. Om het kussen(sloop) kun je nog een extra sloop doen. Mijn dochter wilde toen iets met hartjes.

een kersenpit kussentje, je kunt ze ook in de vorm van een nekkussentje krijgen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.