Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
22-04-2009 om 16:04
Hallo,
Onze zoon met Asperger heeft een rugzakje.
Vanaf groep 7 denk ik dat deze begeleiding niet genoeg meer zal zijn.Om hem van school te halen en hem naar cluster 4 onderwijs te laten gaan voor de laatste 2 jaar
vind ik erg zonde.Hij heeft het zeer naar zijn zin.
Nu heb ik iets vaag gehoord over een schaduwcoach,dit is een leraar speciaal voor jouw kind van buiten de school die je kind begeleid in de klas buiten de speciale individuele uren die ze met het rugzakje krijgen.Wie weet hier meer van en wil me er over vertellen?
Dank je wel alvast!
Groeten,Didi
23-04-2009 om 10:08
Lijkt op ons systeem
Wij wonen in België en onze vrijwel dove dochter krijgt een aantal uren extra begeleiding op school (gewone basisschool). Deze begeleidster houdt contact met de docenten en geeft uitleg over de handicap van onze dochter en het schoolpersoneel daarmee om kan gaan. Ook heeft ze contact met het revalidatiecentrum (o.a. logopediste). Maar het grootste deel van de tijd brengt ze door met onze dochter. Ze neemt bepaalde delen van de lesstof nog eens door, of bouwt erop voort. Dit in overleg met de juf, die ook kan aangeven waar extra aandacht nuttig kan zijn. Onze dochter is nog erg jong en ze heeft deze begeleiding pas sinds september, dus hoe nuttig het voor haar is kan ik niet zeggen. Deze zgn. GON-begeleiding draait al lang in België voor kinderen die doof/slechthorend zijn, blind/slechtziend zijn of die ASS en aanverwante hebben en die toch naar het gewone onderwijs gaan. Volgens mij is het een succes.
Maria
23-04-2009 om 22:09
Zijn we ook mee bezig
Hai didi,
Toevallig zijn wij met hetzelfde bezig voor onze zoon met pdd-nos.
Hij zit nu in groep 2 en we denken (wij en de school) dat hij in groep 3 ook baat zou hebben met een schaduwjuf. Hij heeft nu wel een rugzakje en daaruit wordt nu een R.T'er voor 2 x 1 uur per week betaald. Zij zit dan naast hem in de klas en begeleidt hem alleen met zijn taakje, zodat de juf dan ook meer tijd aan de andere kinderen kan besteden.. Hij kan best goed zelfstandig werken maar hij heeft veel behoefte aan een duidelijke instructie. En dat kan de juf dan niet altijd aan hem geven. DUs voor groep 3 denken we dat zo'n schaduwjuf wel zinnig zou zijn. Ik ben nu zelf aan het zoeken naar een studente (of student) pedagogiek ofzoiets dergelijks, die hem dan dagelijks 2 of 3 uurtjes wil begeleiden bij de taakjes. We hebben geen pgb waaruit we dat kunnen betalen, ook niet aangevraagd want dat schijnt schier onmogelijk te zijn als de diagnose 'maar' pdd-nos is. Het schijnt dat als je wel een pgb hebt je zo'n schaduw wel kan betalen. (maar dan moet je wel een beetje jokken heb ik gehoord, want officieel mag het niet)
Zo'n studente doet het natuurlik ook niet gratis maar als je het gooit op dat ze dan meteen dit als een stage kan gebruiken is het niet zo duur...
Maar goed, wij wonen in amsterdam en met 2 univeriteiten zijn er genoeg studenten te vinden. Ik heb gewoon bij de albert heyn briefjes opgehangen en al veel telefoontjes gehad. Een pabo student kan natuurlijk ook, in ieder geval iemand met kennis van ASS en engelengeduld
hoop dat je hier wat aan hebt.